Subaru Legacy AWD - Er det noget at 'samle~
Fra : -=JF=-

Dato : 03-01-07 20:21

Jeg er ved at købe ny brugt bil, men forhandleren er noget treven til
at ville give afslag i prisen, så det er muligt at handlen går i
vasken...

Hvis jeg kan få lidt afslag køber jeg en Mondeo Ghia st.car 2,0 aut.
Den er fra 2001 og har gået 25.000 km, og er i super fin stand. Pris
250.000 kr.

Hvis han ikke vil give nedslag, har jeg kig på en Subaru Legacy AWD 2,0
aut. st.car
Den er fra 2004, har gået 28.000 km og koster også 250.000.

Begge biler er fuldt udstyret med fartpilot, klimaanlæg og alt til
faget hørende!

Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den
vil være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Hvad siger gruppen?
Gode råd ønskes!

--
Mvh John

Fra : Bruno

Dato : 03-01-07 20:54

-=JF=- wrote:
> [...]
>
> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den
> vil være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Subaru klarer sig rigtig godt i diverse undersøgelser når vi taler fejl
og den slags, alene på det grundlag ville jeg vælge den frem for Modeo'en.

Og så kan de altså noget med motorer, køre dynamik og den slags. Men kør
en tur i begge biler for det med ergonomi m.m. er jo en personlig sag.

Mvh

Bruno

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-01-07 21:10

Hej

-=JF=- wrote:
> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den
> vil være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Ville helt klart vælge Subaru af de to. Der er ikke særlig mange i DK,
men i Tyskland og England vrimler det med dem. I DK er der kommet ny
fællesnordisk importør, så vi ser nok en del mere til dem i fremtiden.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-07 21:27

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg kan få lidt afslag køber jeg en Mondeo Ghia st.car 2,0 aut.
> Den er fra 2001 og har gået 25.000 km, og er i super fin stand. Pris

Populær bil, men lider vist af rust problemer og lidt af en bil uden "sjæl".
(min mening)

> [...]
> Den er fra 2004, har gået 28.000 km og koster også 250.000.
> vil være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Er det den her?
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=538500413&page=3

Personligt syns jeg at der lidt 90`agtigt over den - især æ styrehus ser ud
af ældre dato. desuden er det vist lidt af en niche bil, (læs: få solgte i
dk) som taber meget i værdi over kort tid. Subaru havde også på et tidspunkt
helt indstillet salget i DK
Der er en nyere model af den, men også til nogle helt andre penge.
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=241400643&page=2

Subaru har jo i en del år været knaldhamrende indenfor rally, med mange gode
resutater til følge.
Mon ikke Subaru har overført det til deres personbiler... Det fine 4
hjulstræk og deres boksermotor står i manges øjne for kult - især de
hårdtpumpede udgaver
Garanteret en ok bil, men jeg ville nok vælge noget andet.. Det er jo en
smagssag

/HB

Fra : alexbo

Dato : 03-01-07 21:24

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev

> Hvis han ikke vil give nedslag, har jeg kig på en Subaru Legacy AWD 2,0
> aut. st.car
> Den er fra 2004, har gået 28.000 km og koster også 250.000.

Den ville jeg vælge, bedre kvalitet, bedre køreegenskaber, men større
afskrivning.
En Ford kan altid sælges, en Subaru er der ingen der kender.
Du skal bare være opmærksom på om det nu er en 2004 model, jeg tror du har
kig på en model 2003ér.
Ikke fordi det er så ringe endda, prisen taget i betragtning, men et nedslag
for gammel model, kunne måske komme på tale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-01-07 21:48

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis han ikke vil give nedslag, har jeg kig på en Subaru Legacy AWD 2,0
> aut. st.car
> Den er fra 2004, har gået 28.000 km og koster også 250.000.

Ingen, ingen kunne få mig til at betale for en Fård-vogn hvis der var en
Subaru som alternativ, mærket er i flere år kåret som mærket "uden fejl",
sammen med Toyota; af ADAC. Det er ikke særlig kendt i DK., så der er nok et
tab, hvilket du nyder godt af som køber. Drop den Fård, og gå direkte efter
Subaruen.

Fra : TDN

Dato : 03-01-07 21:57

> [...]
>
> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den vil
> være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Her er en test af Subaru fra FDM:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/FFD1783C-A947-41E2-BE37-6FA7357ED718/0/2627.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-07 22:09

-=JF=- skriver:

> Hvad siger gruppen?

Ford er en ganske almindelig kedelig bil der forsvinder i mængden.

Subaru er en ulmindelig anderleds bil. Rigtigt godt kørende, utroligt
solidt bygget og med en ultralav fajlrate. Som du selv har oplevet er
det et meget lille mærke i Danmark, hvilket går ud over brugtpriserne
(store afskrivninger), spørgsmålet er hvem der kan servicere den
ordentligt og om du kan lide den.
Personligt er Subaru's design ikke noget der tiltaler mig, her er en
"kedelig ford" pænere, omend den er kedelig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 21:33

> -=JF=- skriver:

> Ford er en ganske almindelig kedelig bil der forsvinder i mængden.

Kan nævne flere spændende modeller fra FORD som både har
mere historie og mere personlighed, end alle Subaru'er gennem tiderne.
Så hvis du mener, Ford forsvinder i mængden, så er det fordi, du har
valgt en knabt så spændende model, som netop, 'forsvinder i mængdne'.
Kedelig behøver den ikke være. Focus og Mondeo har udgaver
som sikkert er spændende nok. Hvis du har råd..

> [...]
> Personligt er Subaru's design ikke noget der tiltaler mig, her er en
> "kedelig ford" pænere, omend den er kedelig.

Hvad skal man med en lav fejlrate hvis bilen endelig skal på værksted,
og værkstedet IKKE har kompetencen til at lave vognen korrekt ?
Flere tråde fortæller samtidig, det ofte er værkstedet som er det
største problem med folks oplevelser totalt set.

En Ford er ikke kedelig. Igen, du har valgt den forkerte model.
Men igen, smag og behag. De fleste japserbiler ligner derimod
alle hinanden og har altid gjort. Eks. minibilerne. De stiker af
japser-ånd, hvorimod både eks. Polo og Fiesta med få andre, er
stilneutrale. Der er ikke disse japser-designgimmicks som er fancy nu
men ikke om få år når moden er skiftet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 21:42

Sierra skriver:

> [...]
> Så hvis du mener, Ford forsvinder i mængden, så er det fordi, du har
> valgt en knabt så spændende model, som netop, 'forsvinder i mængdne'.

Nu er det en mondeo der er tale om og det er ikke mig der har valgt den.

En Mondeo st.car med 2 liters motor er en ganske kedelig bil

> Kedelig behøver den ikke være. Focus og Mondeo har udgaver
> som sikkert er spændende nok. Hvis du har råd..

Jeg har råd, men det er ikke mig der skal have bil. Desuden har jeg lige
brugt 3 måneder i en Ford Focus, det er _rigeligt_ til mig.

> Hvad skal man med en lav fejlrate hvis bilen endelig skal på værksted,
> og værkstedet IKKE har kompetencen til at lave vognen korrekt ?

Det er jo netop det jeg skriver.

> En Ford er ikke kedelig.

En ford Mondeo Stationcar er kedelig - sådan er det.

> Igen, du har valgt den forkerte model.

Nej jeg har ikke.

> Men igen, smag og behag. De fleste japserbiler ligner derimod
> alle hinanden og har altid gjort.

Lige netop en Subaru ligner ikke andre biler, hvilket jeg også skrev.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-01-07 21:56

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> En Mondeo st.car med 2 liters motor er en ganske kedelig bil

En Subaru med 137 hk er da heller ikke vildt spændende...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 22:13

Morten Fruergaard skriver:

> En Subaru med 137 hk er da heller ikke vildt spændende...

4hjulstræk og et anderledes design - jo, mere end en 'Deo.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-01-07 05:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Morten Fruergaard skriver:

> 4hjulstræk og et anderledes design - jo, mere end en 'Deo.

4x4 = større trans. tab og med 137 hk = langsom.
Hvis du nu var en turbo, så var det noget andet...

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 20:20

meddelelse news:459dd3ee$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> 4x4 = større trans. tab og med 137 hk = langsom.
> Hvis du nu var en turbo, så var det noget andet...

Klaus hæfter sig ved dens pålidelighed, og dermed
er den et unikum hele vejen rundt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 20:19

> Morten Fruergaard skriver:

> 4hjulstræk og et anderledes design - jo, mere end en 'Deo.

Mondeo'en har bedre køreegenskaber. Blandt klassens
bedste. Stadigvæk. Det opnår en Subaru aldrig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-01-07 23:16

Sierra skriver:

> Mondeo'en har bedre køreegenskaber. Blandt klassens
> bedste. Stadigvæk. Det opnår en Subaru aldrig.

I følge ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-01-07 08:31

> Sierra skriver:

> I følge ?

Ja, og den har klasses bedste rust-egenskaber- den ruster som en gl. Fiat.
Men så slipper man da af med problemerne før el. siden ;).
BTW "Bedre" relativt til?.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 17:53

> Sierra skriver:

> I følge ?

Iflølge alle tests af nævnte modeller mht. køreegenskaber
lige siden de blev født.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 18:41

Sierra skriver:

> Iflølge alle tests af nævnte modeller mht. køreegenskaber
> lige siden de blev født.

På Subaru'en ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 21:48

> Sierra skriver:

> På Subaru'en ?

Ja, Kia'en.

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 22:15

Morten Fruergaard wrote:

> En Subaru med 137 hk er da heller ikke vildt spændende...

Overhovedet ikke hvis det er forrige model af Legacy'en.

/Brian

Fra : -=JF=-

Dato : 05-01-07 20:57

Brian:

> Overhovedet ikke hvis det er forrige model af Legacy'en.

Jeg mener altså at den hr 165 heste!
Nu kender jeg som sagt stort set intet til Subaru, men den jeg havde
kig på var en '03 model - og mildest talt ikke én jeg ville lægge mærke
til i mængden.

--
Mvh John

Fra : -=JF=-

Dato : 05-01-07 20:54

Den 04-01-2007, skrev Morten Fruergaard:

> En Subaru med 137 hk er da heller ikke vildt spændende...

Kan sgu ikke finde det igen, men så et sted at Subaruen har 165 HK mon
Mondeoens 145 HK

--
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 22:46

> Kan sgu ikke finde det igen, men så et sted at Subaruen har 165 HK mon
> Mondeoens 145 HK

muligt men så føles en mondeo til gengæld lam )

--
Tom
(som har læst rigtigt)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-01-07 06:21

-=JF=- wrote:

> Kan sgu ikke finde det igen, men så et sted at Subaruen har 165 HK mon
> Mondeoens 145 HK

Jf. www.biltorvet.dk
Subaru Legacy 2,0 XZ 138HK Stc Aut. 2004

Oprindelig nypris :
400.904 kr.

Karrosseritype :
Stc

Antal døre :
5

Brændstoftype :

Geartype :
Aut.

Længde :
472 cm

Bredde :
173 cm

Højde :
147 cm

Egenvægt :
1350 kg

Påhængsvægt uden påløbsbremse :
725 kg

Påhængsvægt med påløbsbremse :
1600 kg

Tophastighed :
182 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.994 ccm

Effekt :
138 HK

Brændstofforbrug (gns.) :
13,0 km/l

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 22:30

> En ford Mondeo Stationcar er kedelig - sådan er det.

Hmm, jeg synes nu en ST200 eller ST220 er en ganske fiks sag. Ikke engang
udseendet er kedeligt på disse modeller. Sammenlignet med andre biler i den
klasse (hk, størrelse, årgang osv.) får man utroligt meget bil for få
pengene (brugt). Det betyder så også at man sætter en "#¤%"# masse penge til
som første ejer af en Ford.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 20:21

> [...]
> pengene (brugt). Det betyder så også at man sætter en "#¤%"# masse penge

Enig i det første.
Det sidste mht. kroner og øre er vel generelt på dyrere specialbiler.
Min egen kan jeg eks. sælge nu 7 år efter, og få samme pris for.,o))

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 20:18

> Nu er det en mondeo der er tale om og det er ikke mig der har valgt den.

Jeg syntes og synes stadig, dit indlæg var endog meget generelt.
Derfor jeg reagerede.

> En Mondeo st.car med 2 liters motor er en ganske kedelig bil

Det er en Fiesta ST150 ikke.
Det er en Mondeo ST220 heller ikke.
Som jeg skrev, er der en Ford tl ethvert temperament.

> Jeg har råd, men det er ikke mig der skal have bil.

Men det var dig, som skrev, Ford er kedelig og forsvinde i mængdne.

> Desuden har jeg lige
> brugt 3 måneder i en Ford Focus, det er _rigeligt_ til mig.

Dit køretøj var sikkert på værksted ?

> Det er jo netop det jeg skriver.

Ja, denne linje er netop også hvad jeg skriver.

> En ford Mondeo Stationcar er kedelig - sådan er det.

En Ford Mondeo Stationcar med en ordentlig motor er
ikke kedelig. Er samtidig rigtig velkørende.
Den kommende Mondeo blir' desuden et godt syn for øjet.

> Nej jeg har ikke.

Jo. DU generalisere og skriver Ford er kedelig og forsvinder i mængden.
Det gør en Mustang ikke...blot eet eks.

> Lige netop en Subaru ligner ikke andre biler, hvilket jeg også skrev.

Jeg synes den ligner noget 80'er japser.
Men det var også din generalisering ang. Ford jeg reagerede primært på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-01-07 23:20

Sierra skriver:

> Det er en Fiesta ST150 ikke.
> Det er en Mondeo ST220 heller ikke.
> Som jeg skrev, er der en Ford tl ethvert temperament.

Og en VW, eller en Toyota for den sags skyld.

> Dit køretøj var sikkert på værksted ?

Nej, det var ikke ankommet. Og tro mig en møgkedelig Fuckus med 1,6TDCI
trælsmotor er ikke noget at skrive hjem om. Ingen udstyr, ingen finesser
og absolut ingen træk i motoren.

Min spritnye Touran er noget _helt_ andet.....

> Jo. DU generalisere og skriver Ford er kedelig og forsvinder i mængden.
> Det gør en Mustang ikke...blot eet eks.

Det var henvist til en 2,0 kedlig Mondeo som der var fokus på.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-01-07 08:26

> Det var henvist til en 2,0 kedlig Mondeo som der var fokus på.

Der er sgu' mere show end go på en Mustang, som bygger på gl. teknik en pæn
indpakning. Kun amerikanere falder for det trick.... og Olesen/Sierra ;).

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 17:57

> [...]
>>
> Der er sgu' mere show end go på en Mustang, som bygger på gl. teknik en
> pæn indpakning. Kun amerikanere falder for det trick.... og Olesen/Sierra

Måske fordi, Sierra kunne fåes med Mustang-motor i sydamerika en overgang
.
Og ja, Mustangen er ærkeamerikansk på godt og ondt, men den har historiens
vigesus og stil/image indbygget i hver eneste detalje, og det er en
egenskab,
kun få andre mærker kan prale af.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-01-07 09:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Sierra skriver:
[...]
> [...]
> og absolut ingen træk i motoren.
>
> Min spritnye Touran er noget _helt_ andet.....

> Det var henvist til en 2,0 kedlig Mondeo som der var fokus på.

Når vi nu er i gang med eurobox-bashing: Af de ovennævnte hører Focus'en
da til i den mere spændende ende. Og Touran'en er en designmæssigt
virkeligt kedelig æske til opbevaring af personer under transport.
Jeg kender ikke til motorernes præstationer.

Mvh.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 12:28

"Lars L. Hansen" skriver:

> Når vi nu er i gang med eurobox-bashing: Af de ovennævnte hører Focus'en
> da til i den mere spændende ende. Og Touran'en er en designmæssigt
> virkeligt kedelig æske til opbevaring af personer under transport.

Touran'en er ikke særligt opløftende designmæssigt, enig.
Den kører godt (den er baseret på en Golf, eller omvendt) og så er den
fra standard udstryret med noget mere komfortudstyr end en Ford er.
Noget så simpelt som fartpilot eksempelvis.

> Jeg kender ikke til motorernes præstationer.

1,6TDCI ?
Den er drønhamrende kedelig.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 17:55

> Sierra skriver:

> Og en VW, eller en Toyota for den sags skyld.

OK...men så trækker du sikkert dine udtalelser tilbage.

> Nej, det var ikke ankommet. Og tro mig en møgkedelig Fuckus med 1,6TDCI
> trælsmotor er ikke noget at skrive hjem om. Ingen udstyr, ingen finesser
> og absolut ingen træk i motoren.

Så vælger du jo bare een med lidt større elastique.
Igen, passer den dig ikke, så har du valgt forkert model.
Man køber vel heller for små sko eller...

> Min spritnye Touran er noget _helt_ andet.....

Ja, Min nabos Galaxy TDI kører såmænd også ganske fornuftigt.

> Det var henvist til en 2,0 kedlig Mondeo som der var fokus på.

Nej.
Du generaliserede Ford totalt
Men fint du nu indser din fadæse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 18:43

Sierra skriver:

> OK...men så trækker du sikkert dine udtalelser tilbage.

Næh

> Så vælger du jo bare een med lidt større elastique.

Den skal i følge sælger matche op mod 1,9TDI fra VW og det gør den lagt
fra.

> Ja, Min nabos Galaxy TDI kører såmænd også ganske fornuftigt.

Det er også en VW motor der er i....

> Nej.
> Du generaliserede Ford totalt

Jeg generaliserede på Ford i forbindelse med de 2 biler der var nævnt.
Det har jeg forklaret dig flere gange, men du _vil_ ikke indse det.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 21:54

> Sierra skriver:

> Næh

Gættede jeg heller ikke på.
Det ville være en flovmand jo..

> Den skal i følge sælger matche op mod 1,9TDI fra VW og det gør den lagt
> fra.

Herligt
Hvad fatter gør...

> Det er også en VW motor der er i....

Jeg skrev "fornuftigt".

> Jeg generaliserede på Ford i forbindelse med de 2 biler der var nævnt.
> Det har jeg forklaret dig flere gange, men du _vil_ ikke indse det.

Ikke engang der har du ret.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 22:01

Sierra skriver:

> Gættede jeg heller ikke på.
> Det ville være en flovmand jo..

Næh

> Herligt
> Hvad fatter gør...

Nej, hvad Ford gør, er åbenbart forkert.

> Jeg skrev "fornuftigt".

Ja, netop og ikke ringe som en 1,6 TDCI

> Ikke engang der har du ret.

Jo.

Du er en Fordstivnakke, sådan er det og kommer der nogle for nær og
kritiserer dit elskede mærke bliver du totalt hysterisk.

Sådan er jeg ikke engang ved VW....

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 22:09

> Nej, hvad Ford gør, er åbenbart forkert.

Nej. De gør det rigtige.
3M gjorde noget forkert, om du vil...

> Ja, netop og ikke ringe som en 1,6 TDCI

Det er en suveræn god motor.
Sprang man over mine bekvemme links tidligere ?
Du sagde den var ringe, flertallet sir' den er helt iorden.

> Jo.

Nej.

> Du er en Fordstivnakke, sådan er det og kommer der nogle for nær og
> kritiserer dit elskede mærke bliver du totalt hysterisk.

Næh.

> Sådan er jeg ikke engang ved VW....

*LOOOL* Et pattebarn dêr.

Jeg kritiserer kun unøjagtigheder og ubegrundede angreb
fra svage personager. That's All og du er for nem - hvergang.
God søndag.

Fra : Hans

Dato : 06-01-07 22:32

On 2007-01-06 22:08:56 +0100, "Sierra" <-> said:

> Det er en suveræn god motor.

Ja den er total i orden :)

Jeg kører jævnligt i en Caddy + T5, og jeg kan ikke forstå hvis man
mener VW's 1,9 er bedre? Jeg oplever det modstatte...

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 08:29

Sierra skriver:

> Nej. De gør det rigtige.
> 3M gjorde noget forkert, om du vil...

3M ?
Vi snakker om en sælger der sælger noget forkert.

> Det er en suveræn god motor.

Netop ikke

> Sprang man over mine bekvemme links tidligere ?
> Du sagde den var ringe, flertallet sir' den er helt iorden.

Kig tilbage her i gruppen, jeg er ikke den eneste der opfatter den motor
som bovlam

> Jeg kritiserer kun unøjagtigheder og ubegrundede angreb
> fra svage personager. That's All og du er for nem - hvergang.

ROFL....

Med McD Papiret hængende ud af vinduet....

Fra : tom jensen

Dato : 06-01-07 23:24

> Du er en Fordstivnakke, sådan er det og kommer der nogle for nær og
> kritiserer dit elskede mærke bliver du totalt hysterisk.

> [...]

hej klaus.

du skal vis ikke kaste med sten i et glashus .

du er jo ikke bedre end olesen når det drejer sig om vw.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 08:31

tom jensen skriver:

> du skal vis ikke kaste med sten i et glashus .

Hvor ?

> du er jo ikke bedre end olesen når det drejer sig om vw.

Jeg er sku ikke bleg for at indrømme når noget er skidt med hensyn til
VW. Kig tilbage, læs hvad jeg har skrevet om Sharan, læs hvad jeg har
skrevet om værkstederne....

Fra : -=JF=-

Dato : 05-01-07 20:51

Klaus D. Mikkelsen skrev den 04-01-2007:

> En ford Mondeo Stationcar er kedelig - sådan er det.

Der er ikke meget sex over den, indrømmet - Men det er sgu da en meget
pæn bil.

> Lige netop en Subaru ligner ikke andre biler, hvilket jeg også skrev.

Der synes jeg så ikke at du har ret!
Se her:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=538500413&page=1

--
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 18:15

> Der er ikke meget sex over den, indrømmet - Men det er sgu da en meget pæn
> [...]

*LOOL*
Dyrk lige det gammeldags instrumentbord.
Den er sq en japser på mest ondt. Fuck den er grim og mangler stil og
finesse..
Troede ikke det så SÅ slemt ud, men jo, den er sku' en typisk japaner.

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 21:47

Sierra kom med følgende:

> Dyrk lige det gammeldags instrumentbord.

Ja, instrumentbordet var lidt en skuffelse.
Vi har en Kia Sephia fra 2000, og den er på trods af være tre år ældre
noget pænere.

--
Mvh John

Fra : -=JF=-

Dato : 04-01-07 00:14

-=JF=- frembragte:

> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den vil
> være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

Det var sgu imponerende med så mange svar *for* samme bil

I min iver over at finde et alternativ hvis nu forden skulle glippe,
har jeg måske liiiige glemt en enkelt detalje.
Grunden til at der overhovedet er tale om at skifte bil, er for at
skaffe plads til junior som har meldt sin ankomst til sommer.

Er der nogen der kender bilen 'personligt' og tør give et bud på om der
er lige så god bagsædeplads som i Mondeoen.

Der skal være plads til en barnestol i midten, og en hhv. 10 og 13 årig
knægt på hver side, uden at de store unger sidder klemt.

--
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 00:50

> [...]
>
> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den vil
> være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

I Top Gear testede de engang Subaru (kan ikke huske hvilken model) men de
kaldte den "Adelens bil" da den ville holde så lang tid, at den ville gå i
arv ligesom deres titler. Kender den ikke personligt, men jeg har også
læst/hørt at "lortet" holder.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-07 02:05

"LarsZK" <please..> skrev i en meddelelse

> [...]
> kaldte den "Adelens bil" da den ville holde så lang tid, at den ville gå i
> arv ligesom deres titler. Kender den ikke personligt, men jeg har også

Det må man da håbe, med det de tilsyneladende tillader sig at forlange hvis
der skal skrues på sådan en bandit (i hvert fald i UK):

"Its cars have gone from having five-star reliability to just three stars
and they are still very expensive, and time-consuming, to fix. When things
go wrong, it's more than likely that the cars' engines are to blame, with
nearly half of the claims relating to engine trouble. This could well
explain the high average repair cost, which, at £835, is second only to
Porsche in this survey."

Kilde
http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=217350&EL=3142806

Der er dog ikke Subaru med I den sidste
http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=222866&EL=3180700

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ole N

Dato : 04-01-07 09:51

> Men - Jeg kender ikke en hujende fis til Subaru, og er i tvivl om den vil
> være et godt alternativ til Mondoen... Måske endda et bedre køb?

> [...]

Kære John,

Køb en Subaru. Den er sku så grim og fortids-øgle-agtig at det er lige før
at man kommer til at holde af den.
(Jeg har (havde) ellers efterhånden opgivet at argumentere imod den slags
biler, mangler simpelthen saglige argumenter.)

Her er der et par langt bedre alternativer som jeg fandt på ca. 1 sek.

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=546902640&page=3

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=299301317&page=3

mvh
Ole

Fra : -=JF=- arb

Dato : 04-01-07 10:45

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en Subaru. Den er sku så grim og fortids-øgle-agtig at det er lige før
> at man kommer til at holde af den.

Indrømmet... Der er ikke meget sex over den - Men der er der så heller ikke
over Forden
Jeg må nok indrømme at jeg ikke går voldsomt meget op i udseendet.
Selvfølgelig er det en parameter, men det er sgutte højt på min liste.
> Her er der et par langt bedre alternativer som jeg fandt på ca. 1 sek.
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=546902640&page=3
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=299301317&page=3

Fede biler, bestemt! Men ingen af dem har aut.gear, som er et krav!

Mvh John

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-01-07 11:49

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=299301317&page=3

> Fede biler, bestemt! Men ingen af dem har aut.gear, som er et krav!

Se efter en V70'er i stedet, en V40 er, IMO, for lille til en baby og
to halvstore børn.
Vi har tre barnestole i vores uden problemer, den nye model fra 5/2000
har endda mere plads.

Se f.eks. den her :
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=663300796&page=1
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-07 17:58

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at købe ny brugt bil, men forhandleren er noget treven til at
> ville give afslag i prisen, så det er muligt at handlen går i vasken...

Det lyder for mig som om, at du er ligeglad med prisen, men
skal have nedslag i prisen for nedslagets skyld?

> Hvad siger gruppen? - Gode råd ønskes!

'00 Omega 3,0 V6 Executive, kørt 89.000 km, pris 259.000 kr, ALT udstyr:
Sort, automatgear, fuldaut. klima, el-soltag, sort læder, el-sæder med
memory,
BOSE sound, apeedpilot, boardcomputer, intg. telefon, sædervarme for og bag,
4 x el-ruder, xenonlys, cd-boks, 17"alu., tågelygter, tagbøjler,
bagagerumsdækken,
fjernb. c-låse, 4 airbags...
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=264700077&page=1

Halv pris hér! - 2003 Rover 75 2,5 V6
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=290501281&page=2

Og så et par Volvo V70 fattigere udstyret
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=180300186&page=2
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=211900455&page=2

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 09:57

Mogens... frembragte:

> Det lyder for mig som om, at du er ligeglad med prisen, men
> skal have nedslag i prisen for nedslagets skyld?

Lidt selvmodsigende, synes du ikke
Hvis prisen er uinteressant, er en lavere pris vel også uinteressant.

normalt prutter jeg ikke om priser, men lige præcis bilkøb og
kræmmermarkeder) kræver da at man skubber til prisen

Han var tung at danse med, og ikke meget for at snakke nedslag i pris.
Men efter lidt gemytligt mundhuggeri gik han med til at give et
aftageligt træk u/b, samt at montere det u/b.
Jeg fik så'n en automatisk P-skive i julegave, og den ville montere
u/b.

Lidt kom der da ud af at snakke pris

--
Mvh John

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-01-07 12:01

-=JF=- wrote:
> Mogens... frembragte:

> Lidt selvmodsigende, synes du ikke

Næ.

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 12:09

Morten Fruergaard:

> Næ.

Nå.

--
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 18:17

> Morten Fruergaard:

> Nå.

Men læg lige mærke til den kommende Mondeo.
Jeg er SIKKER på, den igen blir' klassens mest
velkørende allerede inden den er på markedet for alvor.
Og så ser den faktisk lækker ud. Selv i sort.
Ligner ikke en ligvogn som eks. en del nye
sorte Passater gør..

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 16:46

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

> Nå.

Det er fordi, du ikke forstår min formulering. Ligeglad med prisen
betyder, at du ikke ser på, om prisen er ret, men VIL HA' et ned-
slag for nedslagets skyld.

Sådan en køber solgte jeg een af mine Alfa'er til - han vurderede
slet ikke, om der var value for money, men fokuserede udelukken-
de på, om han kunne få mig ned i "kælderen". Det lykkedes - tro-
ede han

Købte du den Omega, jeg linkede til !!!

Fra : -=JF=-

Dato : 07-01-07 17:36

Mogens... sendte dette med sin computer:

> Det er fordi, du ikke forstår min formulering. Ligeglad med prisen
> betyder, at du ikke ser på, om prisen er ret, men VIL HA' et ned-
> slag for nedslagets skyld.

Nårh... Men nej. Jeg HADER at skulle prutte om prisen.
Jeg er ikke god til det, og føler mig i det hele taget ikke bekbem i
situationen, for at sige det mildt
Men lige præcis mht. brugtbilpriser, så har jeg en tyrkertro på at de
pr. definition er sat for højt, netop så sælger kan slå mere eller
mindre af prisen.

Mondeoen som det handlede om var, så vidt jeg kunne vurdere, prissat
fornuftigt i forhold til andre nogenlunde sammenlignelige mondeoer...

> Købte du den Omega, jeg linkede til !!!

Nej, jeg købte Mondeoen!
Omegaen ser godt nok lækker ud! Men jeg har ikke behov for en 3.0
motor, og har slet ikke lyst til at slukke dens tørst Desuden bor
jeg i Kbh-området, og så er Silkeborg altså lidt langt væk!

En samarbejdspartner havde for et års tid siden præcis den model
(faktisk lurer jeg lidt på om det skulle være lige præcis hans vogn!!)
og jeg har aldrig hørt om en bil med _så_ mange problemer!

Men tak for dine idéer!!

--
Mvh John

Fra : TDN

Dato : 07-01-07 17:55

> [...]
> lurer jeg lidt på om det skulle være lige præcis hans vogn!!) og jeg har
> aldrig hørt om en bil med _så_ mange problemer!

Jeg fatter heller ikke Mogens er så forhippet på de Omega'er. Godt nok har
han haft en gammel specialmodel, men Omega'en har i hele sin levetid
brillieret med at være en af de mest fejlbehæftede biler i sin klasse.

http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/wrapper/jpegs.php3?filename=Auto=/Pannenstatistik2005_4.jpg

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt/0,1518,grossbild-350084-297591,00.html

Mvh
Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 17:58

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fatter heller ikke Mogens er så forhippet på de Omega'er. Godt nok har
> han haft en gammel specialmodel, men Omega'en har i hele sin levetid
> brillieret med at være en af de mest fejlbehæftede biler i sin klasse.

Jep, I know. Jeg synes, at modellen er flot - og så kører den aldels
dejligt.
De sidste årgange var spækket med udstyr og den linkede er et godt eks.
BJ - er det noget skidt?

Fra : TDN

Dato : 07-01-07 18:41

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dejligt.
> De sidste årgange var spækket med udstyr og den linkede er et godt eks.

Jov, jov, bilen kan jo sagtens køre godt og være pæn OG være fejlbehæftet.
Tingene udelukker jo ikke hinanden. Jeg synes bare at hvis man anbefaler et
sådant køretøj, kunne man jo godt nævne at nogle har oplevet problemer med
kvaliteten. Jeg ved godt du køber biler med hjertet og ikke bekymrer dig om
fejlrater, statistiker m.v'er men sådan er det ikke alle der køber bil.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 07-01-07 18:48

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, I know. Jeg synes, at modellen er flot - og så kører den aldels
> dejligt.

Fantastisk rejsevogn, et rent autobahn lokomotiv.

> De sidste årgange var spækket med udstyr og den linkede er et godt eks.

Jep.

> BJ - er det noget skidt?

Jeg var meget glad for min og skiftede den ved næsten 300.000 km, da der
blev fundet en "plasticdims ved gearkasseolieskift.

Jeg havde dog intet bemærket omkring nogen defekt overhovedet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 07-01-07 18:57

TDN wrote:

> Jeg fatter heller ikke Mogens er så forhippet på de Omega'er.

Man får rigtig meget for relativt få penge.

> nok har han haft en gammel specialmodel,

Mogens' Omega var en hyldevare (undskylder på forhånd ) - dette er en
specialmodel: http://kortlink.dk/3h9v

> men Omega'en har i hele sin
> levetid brillieret med at være en af de mest fejlbehæftede biler i
> sin klasse.

Træls, det er ellers en lækker skøjte. Har du en mere uddybende statistik på
lager, der viser hvilken type fejl, de forskellige mærker har ?

/Brian

Fra : BJ

Dato : 07-01-07 19:00

KLIP

> Mogens' Omega var en hyldevare (undskylder på forhånd ) - dette er en
> specialmodel: http://kortlink.dk/3h9v

Lotus Omega/Vauxhall var lige så meget hyldevarer som Omega 3000..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 07-01-07 19:16

BJ wrote:

> Lotus Omega/Vauxhall var lige så meget hyldevarer som Omega 3000..

Der er (gudskelov) altid en vildere model

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 19:43

> [...]

I de år jeg har holdt øje med Lotus Omega'en, har den kostet 21.000 euro.
Det koster den stadig, men vi skal ikke ha' sån een...

> Der er (gudskelov) altid en vildere model

Da vi købte vores, var import jo ikke noget, der blev praktiseret i asmme
omfang som nu. Derfor var en 3.0i-24 ikke hyldevare. Nogle år efter
blev af både vores udgave som EVO 500 eksplosivt højere :)

Fra : BJ

Dato : 07-01-07 19:49

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da vi købte vores, var import jo ikke noget, der blev praktiseret i asmme
> omfang som nu. Derfor var en 3.0i-24 ikke hyldevare. Nogle år efter
> blev af både vores udgave som EVO 500 eksplosivt højere :)

Jeg tror der menes, da potterne var nye.

Når en bil bliver samlerobjekt, skyldes det normalt, den er udgået af
produktion og de stort set alle er gået til...

Min Volvo bliver sikkert også et samleobjekt ... en gang i 2110..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 19:56

> Jeg tror der menes, da potterne var nye.

Ah, my bad...

> Når en bil bliver samlerobjekt, skyldes det normalt, den er udgået af
> produktion og de stort set alle er gået til...

Jeg tror, at en Omega i den ene eller anden version har det svært som
samlerobjekt. Jeg tror, det går nemmere for Porsche og Ferrari - trods
højere pris...

> Min Volvo bliver sikkert også et samleobjekt ... en gang i 2110..

Ja, der findes jo entusiaster til dem alle - selv Skoda...

Fra : BJ

Dato : 07-01-07 20:00

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror, at en Omega i den ene eller anden version har det svært som
> samlerobjekt. Jeg tror, det går nemmere for Porsche og Ferrari - trods
> højere pris...

Det afhænger vel at auraen/historien omkring modellerne.

De af dig nævnte mærker samt et par stykker af mere eksotiske er per
definition samlerobjekter.

MB, BMW, Volvo, VW osv. har jo også held til at skabe modeller med
aura/historie og der i gennem bliver samlerobjekter. Men på ingen åde per
definition.

> Ja, der findes jo entusiaster til dem alle - selv Skoda...

Netop.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 07-01-07 20:05

BJ wrote:

> Jeg tror der menes, da potterne var nye.

Nemlig.

> Når en bil bliver samlerobjekt, skyldes det normalt, den er udgået af
> produktion og de stort set alle er gået til...
>
> Min Volvo bliver sikkert også et samleobjekt ... en gang i 2110..

Jojo, der skal da nok findes rabiate Volvo fanatikere i fremtiden også

/Brian

Fra : TDN

Dato : 07-01-07 19:33

> [...]
>
> Træls, det er ellers en lækker skøjte. Har du en mere uddybende statistik
> på lager, der viser hvilken type fejl, de forskellige mærker har ?

Der står lidt her:

http://www.oeamtc.at/netautor/download/document/auto/ADAC_Pannenstatistik2005.pdf

Generator defekt
Indsprøjtning defekt
Motorstyring defekt
Lenkschloss blockiert ????
Riemenschiebe an kurbelwelle gebrochen ???

jeg ved ikke hvad de sidste betyder, men indsprøjtning og motorstyring er
trælse og dyre fejl. Det er åbenbart et generelt problem med Opel. Jeg
kender flere der har problemer med og har fået skiftet motorstyring i både
Vectra og Astra og det er dyre fejl.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 19:37

TDN skriver:

> [...]
> trælse og dyre fejl. Det er åbenbart et generelt problem med Opel. Jeg
> kender flere der har problemer med og har fået skiftet motorstyring i både

Fra svigerfars Omega med 2kommafirefemstykker 6 cylindret kan jeg
henvise til småfejl omkring xenonlygter og niveaumåling af
sprinklervædske. Ingen dyre reperationer.

Den er også "kun" fra ca år 2000.

Dejlig motor med rigelige kræfter, men absolut ringe plads på bagsædet.

Fra : Brian

Dato : 07-01-07 19:53

TDN wrote:

> jeg ved ikke hvad de sidste betyder,

Jeg tror (på mit ringe skoletyske) at det er ratlåsen der blokerer, og noget
med en remskive(!) ved krumtappen - lyder som tandremsproblemet.

> men indsprøjtning og
> motorstyring er trælse og dyre fejl.

Jeps, men motorstyringsfejl står listet ved foruroligende mange af bilerne!

> Det er åbenbart et generelt
> problem med Opel. Jeg kender flere der har problemer med og har fået
> skiftet motorstyring i både Vectra og Astra og det er dyre fejl.

IMO er der gået inflation i at skifte motorstyringen. Min onkel fik den også
skiftet på hans Astra fra '03, og fejlen forsvandt. få uger efter kom fejlen
igen - det var så åbenbart ikke motorstyringen alligevel

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 11-01-07 11:33

> Riemenschiebe an kurbelwelle gebrochen ???
>
> jeg ved ikke hvad de sidste betyder, men indsprøjtning og motorstyring er

Åååhh, det er såmænd blot en brækket remskive ved krumtappen - ikke noget
særligt. )

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : -=JF=-

Dato : 05-01-07 20:26

Nå - Så blev det endeligt afgjort, og valget faldt på Forden - Af flere
grunde!

Jeg var ude og kigge på Subaruen, og det var da en OK bil.
Den er temmelig gammeldags at se på, og ligner 'alle de andre
japsere/koreanere' Instrumenteringen var mildest talt gammeldags.
(se bilen her:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=538500413&page=1)

Jeg synes dog at bagsædepladsen er markant smallere end Ford'ens
bagsæde, og så er der tillige mere ladrum i Ford'en.

Forden jeg købte kan ses her:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=143100029&page=1

Der var ikke mulighed for at prøve Subaruen, og det var jeg ellers ret
hooked på efter at have læst jeres kommentarer her i gruppen.

Nu glæder jeg mig bare til at få bilen om en uges tid

Tak for alle gode råd og kommentarer.

--
Mvh John

Fra : Deaster

Dato : 05-01-07 21:10

-=JF=- skrev:
> [...]
>
> Jeg synes dog at bagsædepladsen er markant smallere end Ford'ens
> bagsæde, og så er der tillige mere ladrum i Ford'en.

Hmmm, 25.000 km på 5,5 år?

> [...]
> hooked på efter at have læst jeres kommentarer her i gruppen.
>
> Nu glæder jeg mig bare til at få bilen om en uges tid

Tillykke med den.

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : -=JF=-

Dato : 05-01-07 21:21

Efter mange tanker skrev Deaster:

> Hmmm, 25.000 km på 5,5 år?

Ja, det er helt hal'vildt

Det var naturligvis noget af det første jeg talte med sælgeren om!
Den tidligere ejer bor klos op af sin arbejdsplads og kører i bil frem
og tilbage - og ellers næsten ikke andet.

Da han kom ned med bilen var det for at købe en ny - helt mage til. Det
skulle være med samme udstyr - ikke mere og ikke mindre! Der må IKKE
være forskel
Sælger havde sagt til kunden, at hvis han ville vente nogle få måneder,
kunne han få 2007-modellen... Kunden havde set helt forskrækket ud, og
havde sagt: "Jamen... Nej.... Så er der jo gået mere end 5 år!"

Lyder ærligt talt som lidt af en særling, men bilen er fin og velholdt.

--
Mvh John

Fra : Deaster

Dato : 05-01-07 21:52

-=JF=- skrev:

> [...]
> havde sagt: "Jamen... Nej.... Så er der jo gået mere end 5 år!"
>
> Lyder ærligt talt som lidt af en særling, men bilen er fin og velholdt.

Ok, for jeg har sjældent hørt om så lavt kilometertal, bare ikke så
sundt at den åbenbart aldrig er blevet driftvarm.

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-01-07 21:57

> Ja, det er helt hal'vildt
>
> Det var naturligvis noget af det første jeg talte med sælgeren om!
> Den tidligere ejer bor klos op af sin arbejdsplads og kører i bil frem
> og tilbage - og ellers næsten ikke andet.

Av-av-av-av-av........
5½ års koldkørsel er altså ikke guf - ikke for mig ihvertfald......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-07 22:20

On Fri, 5 Jan 2007 21:57:02 +0100, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

>Av-av-av-av-av........
>5½ års koldkørsel er altså ikke guf - ikke for mig ihvertfald......

Selvfølgelig er det ikke ligefrem et salgsargument i mine øjne - men
hvis den er blevet behandlet ordentligt og har fået et ekstra
olieskift indimellem er der sikkert ikke noget problem. Kunne ikke
lade være med at tænke på denneher som stod ved siden af min lille
oliebrænder
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=125900315&page=4

Den er heller ikke blevet motioneret
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Markus B

Dato : 05-01-07 23:05

<Ivan Madsen> wrote in message

> [...]
> olieskift indimellem er der sikkert ikke noget problem. Kunne ikke
> lade være med at tænke på denneher som stod ved siden af min lille

fedt den har fartpilot! :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-01-07 08:49

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Av-av-av-av-av........
> 5½ års koldkørsel er altså ikke guf - ikke for mig ihvertfald......
> --
Det er ikke givent, jeg kørte < 110.000 på ~10 år, fordi bilen kørte ikke
tit, tilgengæld kørte den relativt langt når den kørte. Så jeg har en gl.
bil med få km. på tælleren, det får jeg ikke betaling for ved salg, nu jeg
har skiftet til et job, hvor en diesel ville være det rigtige. Derfor køre
jeg pt. 160 km/dag i min benziner, der går 13-14 km/l mest motorvej :).

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-01-07 13:58

> [...]
ikke
> tit, tilgengæld kørte den relativt langt når den kørte.

JF skriver den har kørt manden på arbejde hver dag i 5,5 år, det giver
ca. 4500Km pr år eller et gennemsnit på ca. 12,5Km/dag, hvis den kører
hver dag, hvis der er bare lidt kørsel udover jobkørsel er der dælme
mange ture under 5Km......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-01-07 14:13

> [...]
> ca. 4500Km pr år eller et gennemsnit på ca. 12,5Km/dag, hvis den kører
> hver dag, hvis der er bare lidt kørsel udover jobkørsel er der dælme
Jeg vil råde til at skifte olien, og give den en Redex, injektorrens kur ;).

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 15:18

Jørgen M. Rasmussen kom med denne ide:

> Jeg vil råde til at skifte olien, og give den en Redex, injektorrens kur ;).

Den har netop fået service, så den del er i orden!
Redex... Uhm... Kan næsten fornemme duften af det røde stads når man
hældte lidt i den gamle Puch 3-gear tilbage i yngre stenalder

--
Mvh John

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-01-07 14:07

Brian Sørup wrote:

> "-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg tillader mig lige at blande mig lidt....

25000 km på ialt 2200 ture(~400 ture årligt i 5½ år), er vel aldrig
dårligere end feks. 125000km på 2200 ture?.

Motoren koldstarter jo præcis det samme antal gange?.

Eller sker der noget under kørsel med varm motor, som ligefrem forlænger
dens levetid?.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 15:27

Stig Mogensen skriver:

> Eller sker der noget under kørsel med varm motor, som ligefrem forlænger
> dens levetid?.

Vandet fordamper du af olien.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-01-07 16:37

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Stig Mogensen skriver:

> Vandet fordamper du af olien.

Olien flyder ovenpå vandet?. Hvis vandet bare får lov at ligge, smøres vel
stadig ok, og vandet gør ingen skade.

Kun efter at have kørt med (meget) vand længe, og pludselig tage på
langfart, kan der med varm motor fordampes så meget vand, at der opstår
oliemangel?.

Kan dette have en så stor effekt, at man faktisk med rette kan påstå at det
er bedst at købe den bil der har kørt længst, givet antallet af koldstarter
er ens for begge biler?.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 16:43

Stig Mogensen skriver:

> Olien flyder ovenpå vandet?. Hvis vandet bare får lov at ligge, smøres vel
> stadig ok, og vandet gør ingen skade.

Hvor tages olien ud, i toppen eller i bunden ?

> Kun efter at have kørt med (meget) vand længe, og pludselig tage på
> langfart, kan der med varm motor fordampes så meget vand, at der opstår
> oliemangel?.

Olien kan optage vand, smøreevnen i olien forringe derved, fortsæt selv.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-01-07 16:51

> Olien kan optage vand, smøreevnen i olien forringe derved, fortsæt selv.

Ok. Det vidste jeg ikke.

Men igen;

Fra : Brian

Dato : 06-01-07 17:33

Stig Mogensen wrote:

> Kan dette have en så stor effekt, at man faktisk med rette kan påstå
> at det er bedst at købe den bil der har kørt længst, givet antallet
> af koldstarter er ens for begge biler?.

Rent logisk kan det ikke - jeg synes det er lidt hysterisk. Jeg er sikker på
at der er en grund til, at serviceintervallerne hedder X antal kilometer
_eller_ en gang årligt.

Derudover er det jo ikke kun motoren der er slidtage på. F.eks støddæmpere
bliver næppe mere eller mindre slidt, af mange koldstarter

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 18:51

Stig Mogensen skriver:

> [...]
> er bedst at købe den bil der har kørt længst, givet antallet af koldstarter

Ja, da den der har kørt lange ture får svedt vandet ud af olien hver
gang og ikke skal startes på en ringere olie.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 21:56

> Ja, da den der har kørt lange ture får svedt vandet ud af olien hver
> gang og ikke skal startes på en ringere olie.

Det er et dårligt udgangspunkt som sådan, da andre forhold kan ha
haft væsentlig mere indflydelse på den generelle stand.
Så den første dumhed er allerede lagt klar, hvis det
er udgangspunktet for handel eller et nærmere kik på vognen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-01-07 06:24

-=JF=- wrote:
> Nu glæder jeg mig bare til at få bilen om en uges tid

Tillykke med den!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 07:18

-=JF=- skriver:

> Nå - Så blev det endeligt afgjort, og valget faldt på Forden - Af flere
> grunde!

Jeg forstår dig udemærket. Du havde brug for pladsen....

> Nu glæder jeg mig bare til at få bilen om en uges tid
>
> Tak for alle gode råd og kommentarer.

Velbekom og lad os høre fra dig og bilen fremover....

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 10:33

> -=JF=- skriver:

Velbekomme.. tillykke med Fården

/HB

Fra : GKS

Dato : 06-01-07 08:27

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> men i Tyskland og England vrimler det med dem. I DK er der kommet ny
> fællesnordisk importør, så vi ser nok en del mere til dem i fremtiden.

Subaru er et stort merke her i Norge. Har rykte som kvalitetsbiler.
Alle Subaru har fast firehjulstrekk, det vil si at den har
firehjulstrekk hele tiden. I Norge er Subaru sitt firehjulstrekk regnet
som "verdens beste system for firehjulstrekk". Godt balansert
boksermotor som også har godt rykte.

I flere tester av firehjulstrekk og kjøreegenskaper på snøføre så
vinner Subaru "altid".

I Norge er spesielt Subaru Forester veldig populær.

Har selv kjørt Legacy noen ganger og syns det er en fantastisk god bil
å kjøre, særlig når forholdende blir krevende. Fast firehjulstrekk
kan ikke sammenlignes med noe annet, det må prøves.