Hej igen.
>> Hej HB
>>
>> Jeg har haft en Accord Sport Tourer fra 03.
>> Det var en rigtig dejlig bil, med samme motor, som den du har kigget
>> på....
> ...især samspillet mellem motor og gearkasse er lækkert, og giver en
>> god fornemmelse af kvalitet. Det er selvfølgelig aldeles subjektivt, men
>> alt fungerede på en præcis og stram måde.
>> jeg er fan af deres motorer, som gerne vil have nogle omdrejninger, men
>> til gengæld også kan holde til det.
> ......såvel materiale- som
>> samlekvalitet er på et ganske højt niveau.
>> Det er i øvrigt en fordel, for reservedelene er relativt dyre. Kan ikke
>> huske reservedelsindexet, men mener det er +150.
>
> Ja, de er dyre med reservedele har jeg set.
> Er der nogle generelle fejl (læs: børnesygdomme) ved modellen.
> Fejl evt. i undervogn - styretøj - el osv.. efter xxxxkm?
SNIP!
Mig bekendt er der ikke nogle generelle problemer med modellen.
I de 16 mdr. jeg havde bilen, fik den kun det foreskrevne serviceinterval.
I den faceliftede model (fra 2005 og frem) er der en bedre støjisolering af
hjulkasser/undervogn, end det var tilfældet med den første modelserie.
Jeg oplevede dog ikke støjen som mere markant end for eksempel de andre
biler jeg har haft, (Peugeot 406 TS4, Passat TDI Variant + diverse Hondaer).
Nu ved jeg ikke hvor relevant det er i denne sammenhæng, men min kone har
været ansat hos en aut. Honda-forhandler i 10 år.
Det har jo givet mig en masse interessant mekaniker-snak med hendes
kollegaer på værkstedet.
Ifølge dem, oplever de aldrig generelle fejl med Hondaer i almindelighed, og
Accord-modeller i særdeleshed.
Når de ser en fejl, er det typisk pga. eftermonteret udstyr af diverse
slags, eller skader, der ikke er blevet lavet korrekt.
Dette leder så frem til to ting, som irriterede mig selv en smule.
For det første var det ike muligt at få en org. fartpilot til 2003 modellen
med 2,0 motoren.
Årsagen var vist noget med, at det ikke var muligt at udlæse Tach-signalet
fra den elektroniske bus, som styrer elektronikken i bilen, træls!
DOG er der vist noget med, at nogle specielle 2,0 modeller fra og med 2004
fik fabriksmonteret fartpilot, men jeg er ikke sikker.
For det andet er Honda generelt ikke gode til at rustbeskytte deres biler
fra fabrikkens side.
Det er der selvfølgelig mange mærker, som ikke er, men det irriterer mig
alligevel.
> Forskellen i motorydelse lader sig dog ikke fornægte, og især over 4.500
>> omdr./min. er der efter min mening seriøst ryk i bilen - I forhold til,
>> at det er en familiebil.
>
> Er det modellen med 2,0 eller 2,4 du mener her?
SNIP!
Det var egentlig 2,4 modellen, men 2,0 er efter min mening bestemt heller
ikke bovlam.
Det er selvfølglig igen subjektivt, men den 2,0 jeg havde føltes faktisk
hurtigere, end min tidligere 406 TS4.
Sidsvnævnte har en 2,2 motor, og yder vist i omegnen af 158 HK, mod Hondaens
155.
Her kan gearing og undervogn naturligvis også spille ind på
total-oplevelsen, samt Hondaens indædte appetit på omdrejninger
>> Alfaen er efter min mening også en flot vogn, men jeg har aldrig ejet en,
>> så jeg aner intet om dem.
>
> Helt ok
>
>> Under alle omstændigheder: Rigtig god fornøjelse med dit nye køretøj!
>>
>
> Mange tak! og tak for svaret
SNIP!
Velbekomme
Med venlig hilsen
Michael Døj
Esbjerg