/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Et spareråd der virker.
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 16:11

Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
kører langsomt i kø, eller ved ombordkørsel på færger, for at tage et
par eksempler, så forlænger man pærernes levetid betydeligt.

De er nemlig ikke glade for varme, og når vognen ikke er i bevægelse,
er der ingen fartvind til afkøling.

Kilde: Vore mekanikere hvor jeg arbejder.

Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
rystelser, starter osv. end i en personbil.

Det giver yderligere den fordel ved manøvrering på p-pladser og ved
terminaler, at alle kan se hinanden, men ingen bliver blændet.

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
MikLarsen@gmail.com (02-01-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 02-01-07 16:18


Folmer Rasmussen skrev:
> Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
> kører langsomt i kø, eller ved ombordkørsel på færger, for at tage et
> par eksempler, så forlænger man pærernes levetid betydeligt.
>
> De er nemlig ikke glade for varme, og når vognen ikke er i bevægelse,
> er der ingen fartvind til afkøling.
>
> Kilde: Vore mekanikere hvor jeg arbejder.
>
> Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
> til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
> rystelser, starter osv. end i en personbil.
>
> Det giver yderligere den fordel ved manøvrering på p-pladser og ved
> terminaler, at alle kan se hinanden, men ingen bliver blændet.

Jeg synes nu kun folk skal bruge positionslyset når de holder stille,
men bare det kunne lade sig gøre ville jeg være glad. De fleste vil
også glemme at tænde det igen, samt det er vel de færreste der
efterhånden ved hvor deres lyskontakt sidder og hvordan den virker.

Men normalt hvis jeg ligger og manøvrer rundt på steder hvor der
holder andre biler og man venter hænder det da at jeg også bruger
p-lys for at skåne et evt. nattesyn.

Det er stadig en gåde hvorfor at folk ikke kan finde ud af at sætte
positionslys på når de holder stille i vejkanten når det er mørkt,
det giver markant bedre muligheder for at blive set af forbikørende
forfra hvis man er uden for bilen.

Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
andre.

Mikael


Folmer Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 16:28

On 2 Jan 2007 07:18:22 -0800, MikLarsen@gmail.com wrote:

>
>Folmer Rasmussen skrev:

>> Det giver yderligere den fordel ved manøvrering på p-pladser og ved
>> terminaler, at alle kan se hinanden, men ingen bliver blændet.
>
>Jeg synes nu kun folk skal bruge positionslyset når de holder stille,
>men bare det kunne lade sig gøre ville jeg være glad. De fleste vil
>også glemme at tænde det igen, samt det er vel de færreste der
>efterhånden ved hvor deres lyskontakt sidder og hvordan den virker.

>--

Prøv f.eks. at spørge færgepersonalet hvad det gør med øjnene, når
alle biler kører ombord med nærlys. Ofte op ad ramper hvorved man får
"det hele" lige i masken.

>--

>Men normalt hvis jeg ligger og manøvrer rundt på steder hvor der
>holder andre biler og man venter hænder det da at jeg også bruger
>p-lys for at skåne et evt. nattesyn.
>
>Det er stadig en gåde hvorfor at folk ikke kan finde ud af at sætte
>positionslys på når de holder stille i vejkanten når det er mørkt,
>det giver markant bedre muligheder for at blive set af forbikørende
>forfra hvis man er uden for bilen.

>--

Et særdeles godt eksempel.

>--

>Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
>ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
>andre.

>--

Rolig nu. Du har jo mig.

Det er stærkt ubehageligt at skulle manøvrere til rampe mellem andre
lastbiler, med spejle der bærer præg af vinterføre, når mine kolleger
holder med nær/kørelyset på.

--

Venlig hilsen
Folmer

Leonard (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-01-07 16:37

MikLarsen@gmail.com wrote:

>Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
>ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
>andre.

Det kan være vi skal starte en klub, vi er da 3 til at begynde med

--
Leonard

Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 17:04

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:vuukp25ljahmm4ojcf5r1crurfocaijluu@4ax.com...
> Det kan være vi skal starte en klub, vi er da 3 til at begynde med



4 - det går stærkt nu.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej



Basil (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 02-01-07 17:52

Trekroner kom med følgende:
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:vuukp25ljahmm4ojcf5r1crurfocaijluu@4ax.com...
>> Det kan være vi skal starte en klub, vi er da 3 til at begynde med
>
>
>
> 4 - det går stærkt nu.

Jeg er også op, nu er vi 5
Kai



Mogens... (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 02-01-07 18:07

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.142f7d719496d5ad.52736@starmail.invalid.co.za...

> Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
> kører langsomt....

Jeg kører en del Frankrig - der er den slags kutyme, når tusmørket falder
på.
Og så er der jo hverdagen i DK - parkeringslys +tågelys=kørelys

>>> Det kan være vi skal starte en klub, vi er da 3 til at begynde med
>> 4 - det går stærkt nu.
> Jeg er også op, nu er vi 5

Jow jow :)



Anders Christensen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 02-01-07 18:25

Mogens... skrev:
> "Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> news:mn.142f7d719496d5ad.52736@starmail.invalid.co.za...
>
>> Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
>> kører langsomt....
>
> Jeg kører en del Frankrig - der er den slags kutyme, når tusmørket falder
> på.
> Og så er der jo hverdagen i DK - parkeringslys +tågelys=kørelys

Og alle dem der kører med nær+tågelys i al slags vejr og døgnet rundt...

"Man ser jo meget bedre med tågelygterne tændt, også om natten selvom
det ikke er tåget"....

Kim H. (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim H.


Dato : 02-01-07 19:59


"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
news:459a9578$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
> Mogens... skrev:
>> "Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
>> news:mn.142f7d719496d5ad.52736@starmail.invalid.co.za...

> Og alle dem der kører med nær+tågelys i al slags vejr og døgnet rundt...
>
> "Man ser jo meget bedre med tågelygterne tændt, også om natten selvom det
> ikke er tåget"....

Og de er så pisse sjove at møde, når vejbanen er blank som et spejl fra
regn, men "man er jo sig selv nærmest" . . . . .

Er der egentlig nogen der ved, om politiet deler bøder ud for de
tågeforlygter ved deres normale kontroller, når folk bruger dem sammen med
det alm. lys uden at det er tåget? Jeg mener det er så normalt med de ekstra
"forlygter", jeg har svært ved at tro der er nogen der er rendt ind i en
bøde for det.


Kim



John N. H. (02-01-2007)
Kommentar
Fra : John N. H.


Dato : 02-01-07 20:27

"Kim H." skrev i en meddelelse:

> Er der egentlig nogen der ved, om politiet deler bøder ud for de
> tågeforlygter ved deres normale kontroller, når folk bruger dem sammen
> med det alm. lys uden at det er tåget? Jeg mener det er så normalt med
> de ekstra "forlygter", jeg har svært ved at tro der er nogen der er
> rendt ind i en bøde for det.

Jow da, jeg kender da én, der måtte betale........
Tænk, nu kan han godt køre bil uden at have tågelyset tændt hele tiden
:- )

Mvh
John



Kim H. (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim H.


Dato : 03-01-07 01:19


"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:459ab212$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Kim H." skrev i en meddelelse:
>
>> Er der egentlig nogen der ved, om politiet deler bøder ud for de
>> tågeforlygter ved deres normale kontroller, når folk bruger dem sammen
>> med det alm. lys uden at det er tåget? Jeg mener det er så normalt med de
>> ekstra "forlygter", jeg har svært ved at tro der er nogen der er rendt
>> ind i en bøde for det.
>
> Jow da, jeg kender da én, der måtte betale........
> Tænk, nu kan han godt køre bil uden at have tågelyset tændt hele tiden
> :- )

Ok, jeg syntes bare det er så almindelig, at jeg ikke troede der var noget
risiko ved det, men jeg er da glad for at de trods alt gør lidt for at
stoppe det.



Kim



Henrik Stidsen (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-01-07 16:44

Kim H. formulated the question :
> Ok, jeg syntes bare det er så almindelig, at jeg ikke troede der var noget
> risiko ved det, men jeg er da glad for at de trods alt gør lidt for at stoppe
> det.

Det er også almindeligt at køre for stærkt - og var det ikke
800.000.000kr der blev indbetalt i frivilligt bidrag til statskassen på
den konto sidste år ? :)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Finn Guldmann (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-01-07 01:04

Leonard skrev:
>> Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
>> ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
>> andre.
> Det kan være vi skal starte en klub, vi er da 3 til at begynde med
>
Fire.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Roland Lyngvig (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Roland Lyngvig


Dato : 02-01-07 17:48

Du er altså ikke alene! Jeg gør selv meget ud af det med lyset. Skifter alle
pærer bag i bilen hvert 2. år uanset om de er gået eller ej, da det sikrer
maksimalt og ensartet lys fra alle lygter. Og så irriterer det mig, når folk
kører med tågelygterne tændt om natten samtidig med de almindelige
forlygter. Det er ulovligt og det blænder på en mørk vej (visse biler
blænder dog mere end andre). Så, du er altså ikke alene om at ønske et godt
og velfungerende lys på bilerne... Og ja, jeg sætter mit p-lys på (blot i
den side, der vender mod vejmidten), når jeg parkerer/standser et sted, hvor
jeg normalt ikke holder og hvor forholdene gør det "klogt" at bruge lys.
Så...

Godt nytår og lad 2007 blive året, hvor antallet af kvæstede og dræbte i
trafikken når endnu længere ned....

-- roland

<MikLarsen@gmail.com> wrote in message
news:1167751102.686507.244450@48g2000cwx.googlegroups.com...

Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
andre.

Mikael



Hehe (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Hehe


Dato : 02-01-07 19:21


> Du er altså ikke alene! Jeg gør selv meget ud af det med lyset. Skifter
> alle
> pærer bag i bilen hvert 2. år uanset om de er gået eller ej, da det sikrer
> maksimalt og ensartet lys fra alle lygter. Og så irriterer det mig, når
> folk kører med tågelygterne tændt om natten samtidig med de almindelige
> forlygter. Det er ulovligt og det blænder på en mørk vej (visse biler
> blænder dog mere end andre).

Jeg kører også med både tåge- og nærlys tændt samtidigt, også selvom at jeg
har læst i denne gruppe i over et år... Da jeg lige fik min bil for 1½ år
siden havde jeg det tændt fordi det så godt ud. Men så en dag var der en af
min venner som sagde at det blændede helt vildt. Derefter havde jeg det
slukket i en periode. Da jeg så skulle male mine kofangere ( ok, store
brianskørter, for at tale jer gamle mænds sprog :) justerede jeg dem helt i
kælderen. Nu blænder de overhovedet ikke, for de lyser kun 1 meter frem. Så
nu er de altid tændt
Desuden har jeg fundet en god undskyldning, som jeg har meget gavn af. Og
det er når man kører om natten, og man kun kan have nærlys tændt pga.
konstant modkørende trafik, så hjæler det rigtig meget med at se de hvide
striber og hældeanlæg osv. osv.
Specielt i høj fart er det en stor hjælp!

just my 50 cent...

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 798 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Klaus D. Mikkelsen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-01-07 19:33

Hehe skriver:
>
> Specielt i høj fart er det en stor hjælp!

Muuuhhahahahahhahaha


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kim H. (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim H.


Dato : 02-01-07 20:09


"Hehe" <Hollydag@fejrndette.adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:459aa272$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg kører også med både tåge- og nærlys tændt samtidigt, også selvom at
> jeg har læst i denne gruppe i over et år... Da jeg lige fik min bil for 1½
> år siden havde jeg det tændt fordi det så godt ud. Men så en dag var der
> en af min venner som sagde at det blændede helt vildt. Derefter havde jeg
> det slukket i en periode. Da jeg så skulle male mine kofangere ( ok, store
> brianskørter, for at tale jer gamle mænds sprog :) justerede jeg dem helt
> i kælderen. Nu blænder de overhovedet ikke, for de lyser kun 1 meter frem.
> Så nu er de altid tændt

Men du har ikke tænkt på at du er pisse træls at møde på en våd vejbane, og
alt dit lys forhindre de modkørende i at se vejens striber/forløb.

Og seriøst, hvor meget tror du selv det hjælper med ekstra lys 1 meter frem,
hvis man kører i høj fart? Jeg håber det var ment som en joke. . . . .


Kim



Lars [6710] (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 02-01-07 20:11

Hehe skrev:
> når man kører om natten, og man kun kan have nærlys tændt pga.
> konstant modkørende trafik.
>
> Specielt i høj fart er det en stor hjælp!

Nærlys + høj fart = dårlig værkstedshumor !

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Leder du efter bolig i Ringkøbing ? Klik her : http://ole.hoerlyck.dk

Niels Pein (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 02-01-07 23:56

... for ingen er vel så dum, trods alt.

He he



Hr. Jensen (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 03-01-07 10:36

On Tue, 2 Jan 2007 23:55:42 +0100 "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk>
sent the following smoke signals:

>.. for ingen er vel så dum, trods alt.

Ja, nu du selv gør opmærksom på det...

--
Thomas

Happy New Year 2006/07

Niels Pein (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 03-01-07 00:01

<MikLarsen@gmail.com> skrev ...

> Det er stadig en gåde hvorfor at folk ikke kan finde ud af at sætte
> positionslys på når de holder stille i vejkanten når det er mørkt,
> det giver markant bedre muligheder for at blive set af forbikørende
> forfra hvis man er uden for bilen.
>
Man kan jo konkludere at der er tale om dårlige bilister og/eller folk uden
omtanke.
Mange af de der gør sådan, kender sikkert ikke bilens forskellige funktioner
ordentligt, som f.eks. positionslys.

> Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg
> er ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den
> for andre.
>
Jeg er også med.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Jørgen L. (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 03-01-07 02:40

Jeg synes nu kun folk skal bruge positionslyset når de holder stille,
men bare det kunne lade sig gøre ville jeg være glad. De fleste vil
også glemme at tænde det igen, samt det er vel de færreste der
efterhånden ved hvor deres lyskontakt sidder og hvordan den virker.

Men normalt hvis jeg ligger og manøvrer rundt på steder hvor der
holder andre biler og man venter hænder det da at jeg også bruger
p-lys for at skåne et evt. nattesyn.

Det er stadig en gåde hvorfor at folk ikke kan finde ud af at sætte
positionslys på når de holder stille i vejkanten når det er mørkt,
det giver markant bedre muligheder for at blive set af forbikørende
forfra hvis man er uden for bilen.

Ja lysdiciplin er en af mine kæpheste som jeg desværre tror jeg er
ene om, der er ikke den store forståelse når man lufter den for
andre.

Vi er nok flere du ror, jeg kunne ikke være mere enig.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



TK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 02-01-07 19:01

> Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
> til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
> rystelser, starter osv. end i en personbil.

Min Xenon pærer har nu holdt 115.000 km m. automatisk kørelys og de virker
stadigvæk ;)

Mvh/TK



Folmer Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 19:17

On Tue, 2 Jan 2007 19:01:11 +0100, "TK" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>> Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
>> til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
>> rystelser, starter osv. end i en personbil.
>
>Min Xenon pærer har nu holdt 115.000 km m. automatisk kørelys og de virker
>stadigvæk ;)

>--

Det er et af kendetegnene ved den form for lys. Det udvikler ikke
varme. I hvert fald ikke i nævneværdig grad.

--

Venlig hilsen
Folmer

TK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 02-01-07 19:22

> Det er et af kendetegnene ved den form for lys. Det udvikler ikke
> varme. I hvert fald ikke i nævneværdig grad.

Du skal bare få din indkøbsafdeling til at bestille lastbilerne med xenon
lys fremover, så er behøver du ikke tænke på det længere ;)

Mvh/TK



Folmer Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 19:30

On Tue, 2 Jan 2007 19:21:31 +0100, "TK" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>> Det er et af kendetegnene ved den form for lys. Det udvikler ikke
>> varme. I hvert fald ikke i nævneværdig grad.
>
>Du skal bare få din indkøbsafdeling til at bestille lastbilerne med xenon
>lys fremover, så er behøver du ikke tænke på det længere ;)

>--

Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.

Not!!!

Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Mogens... (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 02-01-07 19:34

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:h09lp29igqv03bv404f09gcoa6gdjqpv9t@4ax.com...

>>Du skal bare få din indkøbsafdeling til at bestille lastbilerne med xenon
>>lys fremover

> Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.
> Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.

Prøv at læse, hvad Thomas skriver...



Folmer Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 19:51

On Tue, 02 Jan 2007 18:33:37 GMT, "Mogens..." <nyhedsgrupper
FJERNES@jubii.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:h09lp29igqv03bv404f09gcoa6gdjqpv9t@4ax.com...
>
>>>Du skal bare få din indkøbsafdeling til at bestille lastbilerne med xenon
>>>lys fremover
>
>> Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.
>> Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.
>
>Prøv at læse, hvad Thomas skriver...

>--

Jaja......

--

Venlig hilsen
Folmer

TK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 02-01-07 19:39

> Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.
>
> Not!!!
>
> Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.

Hvis du derved sparer udskiftning af pærer, at dine mekanikere skal bruge
tid herpå samt at førerne af lastbilerne ikke skal bruge tid på at slå lyset
til/fra og i stedet se ned på vognbanen, så er det da hurtigt tjent ind?

Derudover giver det et bedre lys = mindsker risikoen for ulykker. I
tilfælde af en ulykke mister man en bil i en vis periode = mistet
indtjening.

.... hehe, nej må hellere stoppe :)

Mvh/TK



Folmer Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-07 19:50

On Tue, 2 Jan 2007 19:39:11 +0100, "TK" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>> Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.
>>
>> Not!!!
>>
>> Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.
>
>Hvis du derved sparer udskiftning af pærer, at dine mekanikere skal bruge
>tid herpå samt at førerne af lastbilerne ikke skal bruge tid på at slå lyset
>til/fra og i stedet se ned på vognbanen, så er det da hurtigt tjent ind?
>
>Derudover giver det et bedre lys = mindsker risikoen for ulykker. I
>tilfælde af en ulykke mister man en bil i en vis periode = mistet
>indtjening.
>
>... hehe, nej må hellere stoppe :)

>--

Din argumentation er der ikke noget i vejen med.

Du kender bare ikke nok til hvordan vognmænd ser på slige sager.

--

Venlig hilsen
Folmer

TK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 02-01-07 20:11

> Din argumentation er der ikke noget i vejen med.

Hehe.

> Du kender bare ikke nok til hvordan vognmænd ser på slige sager.

Jo det gør jeg skam, og jeg ved at man kun tænker een ting - bundlinie,
nogen gange lidt kort sigtet :)

Mvh/TK



EK (02-01-2007)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 02-01-07 20:20


Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q8alp2dn73k9cb7lfq6m5vu7crsu0q8c9m@4ax.com...
> On Tue, 2 Jan 2007 19:39:11 +0100, "TK" <tkrath@SLEThotmail.com>
> wrote:
>
KLIP

> Din argumentation er der ikke noget i vejen med.
>
> Du kender bare ikke nok til hvordan vognmænd ser på slige sager.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Nej, de har ofte lidt svært ved at give en krone ud, hvis ikke de straks kan
se at det giver en indtægtsforøgelse på to kroner (og på længere sigt måske
mere)

mvh
Erik



Finn Guldmann (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-01-07 01:11

Folmer Rasmussen skrev:
>>> Det er et af kendetegnene ved den form for lys. Det udvikler ikke
>>> varme. I hvert fald ikke i nævneværdig grad.
>> Du skal bare få din indkøbsafdeling til at bestille lastbilerne med xenon
>> lys fremover, så er behøver du ikke tænke på det længere ;)
> Det bliver lige 300 stk. Xenon-kit med tilhørende 1200 pærer.
> Not!!!
> Jeg véd ikke engang hvad det løber op i, men gratis er det ikke.
>
Nu ved jeg ikke så meget om de der Xenonlygter. Men den jeg kører i nu
har samme glas som den jeg kørte i før. (lille rund glas uden mønster)

Hvis jeg ikke totalt har misforstået mekanikeren der skiftede den lygte,
en dåbuk mente jeg ikke skulle bruge, helt er det kun et spørgsmål om
hvilken pære der monteres.

Prisforskellen skulle dog være betragtelig. Xenon pæren (1) skulle koste
900,- kr. Det kan man vist få en hel del af de andre for.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

MikLarsen@gmail.com (02-01-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 02-01-07 21:46


Roland Lyngvig skrev:
> Du er altså ikke alene! Jeg gør selv meget ud af det med lyset. Skifter alle
> pærer bag i bilen hvert 2. år uanset om de er gået eller ej, da det sikrer
> maksimalt og ensartet lys fra alle lygter. Og så irriterer det mig, når folk
> kører med tågelygterne tændt om natten samtidig med de almindelige
> forlygter. Det er ulovligt og det blænder på en mørk vej (visse biler
> blænder dog mere end andre). Så, du er altså ikke alene om at ønske et godt
> og velfungerende lys på bilerne... Og ja, jeg sætter mit p-lys på (blot i
> den side, der vender mod vejmidten), når jeg parkerer/standser et sted, hvor
> jeg normalt ikke holder og hvor forholdene gør det "klogt" at bruge lys.
> Så...

hvor er det dog rart at se jeg ikke er den eneste, men I må give mig
ret i at det er en sjældenhed at opleve det i trafikken?

Et kørekursus jeg deltog i for en del år siden, lært vi om
lysdisciplin. Her stod vi på et mørkt mørkt sted og skulle så via
radio fortælle hvornår vi kunne se instruktøren ved siden af sin
bil, når han holdt med henholdsvis position-nær og fjrenlys på osv.
Det var egentlig ret skræmmende at se hvor tæt man skal på selv med
fjernlys før man kan se en person ved siden af en bil, som holder med
lys på, ligesom det er meget nemt at overse blinklys m.m når der er
lys på bilen.
En lektion som efter min bedste overbevisning burde være en del af det
at ta kørekort.

Det er nu også dejligt at se der er nogen som tænker over om ders lys
på bilen rent faktisk virker, for der godt nok mange som har defekt
eller forkert lygteføring. Hvor tit ser man ikke en bil på motorvejen
hvor nærlygterne lyser lige ned i jorden foran bilen, fordi nogen har
pillet ved lysviddereguleringen. alt for tit.

Når men godt nytår til alle og pas på derude, det kan være farligt.

Mikael


Jørgen L. (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 03-01-07 02:41


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:vvskp2d5adujdcfkod7q0poreg7m6hm1d2@4ax.com...
> Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
> kører langsomt i kø, eller ved ombordkørsel på færger, for at tage et
> par eksempler, så forlænger man pærernes levetid betydeligt.
>
> De er nemlig ikke glade for varme, og når vognen ikke er i bevægelse,
> er der ingen fartvind til afkøling.
>
> Kilde: Vore mekanikere hvor jeg arbejder.
>
> Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
> til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
> rystelser, starter osv. end i en personbil.
>
> Det giver yderligere den fordel ved manøvrering på p-pladser og ved
> terminaler, at alle kan se hinanden, men ingen bliver blændet.

God ide.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12



Finn Guldmann (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-01-07 01:03

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvis man husker at anvende parkeringslys når vognen ikke kører, eller
> kører langsomt i kø, eller ved ombordkørsel på færger, for at tage et
> par eksempler, så forlænger man pærernes levetid betydeligt.
> De er nemlig ikke glade for varme, og når vognen ikke er i bevægelse,
> er der ingen fartvind til afkøling.
> Kilde: Vore mekanikere hvor jeg arbejder.
> Det er min erfaring at det virker. Jeg kan få sådan en no-name pære
> til at holde mellem 60- og 80.000 km. i lastbilen, hvor der er flere
> rystelser, starter osv. end i en personbil.
> Det giver yderligere den fordel ved manøvrering på p-pladser og ved
> terminaler, at alle kan se hinanden, men ingen bliver blændet.
>
Kunne de bare finde ud af at slukke arbejdslygten bag på ville meget
være nået på det område.

Forleden bad en kollega mig passe på når jeg bakkede ind ved siden af
ham, han skulle nemlig stå på den side og skrue støtteben ned. Men inden
han gik der om startede han lige bilen, med tilhørende lys, så jeg slet
ikke kunne se noget. Han fik lige en "påmindelse" om det
uhensigtsmæssige ved det.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408575
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste