|
| Første bil Fra : CR |
Dato : 02-01-07 01:07 |
|
Mig og konen er på udkig efter en førstegangsbil. Den kommer nok til at køre
omkring 20-30000 om året. Ingen af os ved det helt store om biler, og er
derfor på udkig efter en fabriksny bil. Vi har brug for en fornuftig,
økonomisk, pålidelig bil som holder værdien godt, da vi ikke ved hvornår vi
vil sælge.
I den forbindelse har vi haft kig på en Ford Fiesta 5d diesel til kr.
185.000. Bilen virker god, men vi har ikke rigtig noget at have det i.
Nogle kommentarer angående ovennævnte eller alternativer er velkomne.
| |
Emil Jensen [2100] (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 02-01-07 03:26 |
|
> Mig og konen er på udkig efter en førstegangsbil. Den kommer nok til at
> køre omkring 20-30000 om året. Ingen af os ved det helt store om biler, og
> er derfor på udkig efter en fabriksny bil. Vi har brug for en fornuftig,
> økonomisk, pålidelig bil som holder værdien godt, da vi ikke ved hvornår
> vi vil sælge.
>
> I den forbindelse har vi haft kig på en Ford Fiesta 5d diesel til kr.
> 185.000. Bilen virker god, men vi har ikke rigtig noget at have det i.
>
> Nogle kommentarer angående ovennævnte eller alternativer er velkomne.
Skal det være en diesel?
Jeg var også ude og kigge på en Fiesta (benzin-version), og endte med at
købe en Mitsubishi Colt (også benzin). Da Colt'en har en større og mere
fleksibel kabine end Fiesta'en. Der er god plads til mine knæ, når jeg (192
cm høj) sidder på bagsæderne.
Mvh
Emil
'06 Mitsubishi Colt 1.3 Cash CP
| |
mr j (02-01-2007)
| Kommentar Fra : mr j |
Dato : 02-01-07 08:10 |
|
> Emil
> '06 Mitsubishi Colt 1.3 Cash CP
Som da vist glemte at tænke på reservedelspriser da han købte bil
Mvh
Morten
| |
Emil Jensen [2100] (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 02-01-07 21:44 |
|
>> '06 Mitsubishi Colt 1.3 Cash CP
>
> Som da vist glemte at tænke på reservedelspriser da han købte bil
Ja, jeg vidste godt at reservedelene kunne være lidt dyrere end
gennemsnittet. Hvis jeg gik op i det, havde jeg valgt Hyundai Getz, men
Colt'en var nu lige en tand bedre efter min mening. Så tager jeg det med, at
det er lidt dyrere med reservedelene... Men der er nok ikke de voldsomme
udskrivninger i bilens første to-tre år...
Emil
| |
Kasper Hansen [8270] (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 03-01-07 09:31 |
|
> Som da vist glemte at tænke på reservedelspriser da han købte bil
Du skal huske at der er 3 års garanti på Colt - det tager unægteligt toppen
af prisen. Til gengæld har den langt det meste udstyr til prisen, og kører
ganske problemfrit. Min mor har en af samme slags.
/Kasper Hansen
| |
CR (02-01-2007)
| Kommentar Fra : CR |
Dato : 02-01-07 12:19 |
|
> Skal det være en diesel?
Umiddelbart ja. Mest pga. bedre kørselsøkonomi.
| |
MikLarsen@gmail.com (02-01-2007)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 02-01-07 09:38 |
|
mr j skrev:
> > Emil
> > '06 Mitsubishi Colt 1.3 Cash CP
>
> Som da vist glemte at tænke på reservedelspriser da han købte bil
Hvad gør det at reservedelene er dyre når bilen aldrig går i
stykker?
Mikael - Nu med en Mazda 5
| |
Hr. Jensen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 02-01-07 10:29 |
|
On 2 Jan 2007 00:38:02 -0800 MikLarsen@gmail.com sent the following
smoke signals:
>Hvad gør det at reservedelene er dyre når bilen aldrig går i
>stykker?
Hvorfor så producere reservedele, hvis bilerne aldrig går i stykker?
--
Thomas
Happy New Year 2006/07
| |
Sættenissen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Sættenissen |
Dato : 02-01-07 10:49 |
|
"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
news 9kp2p5ge6n11kdbeji8gbr6pvrlbugtp@4ax.com...
> On 2 Jan 2007 00:38:02 -0800 MikLarsen@gmail.com sent the following
> smoke signals:
>
>>Hvad gør det at reservedelene er dyre når bilen aldrig går i
>>stykker?
>
> Hvorfor så producere reservedele, hvis bilerne aldrig går i stykker?
>
>
De kunne jo gå i stykker ved trafikuheld - men så er prisen for bilisten jo
af mindre betydning (et forsikringsproblem)
Knud
| |
Karsten Feddersen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-01-07 10:07 |
|
Hej
CR wrote:
> I den forbindelse har vi haft kig på en Ford Fiesta 5d diesel til kr.
> 185.000. Bilen virker god, men vi har ikke rigtig noget at have det i.
Når i ikke skal køre længere, så vælg en benzin. I ligger på grænsen til
at det kan svare sig, men første gang der er et motorproblem vil
fordelen tippe over til benzineren.
> Nogle kommentarer angående ovennævnte eller alternativer er velkomne.
Vi har haft sådan en Fiesta. Læs om det her:
< http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/f4a96aec915ac51b/>
I min beretning glemte jeg at fortælle, at Ford skifter diverse relæer
som en del af service. Dette fremgår ikke af hverken servicehæftet eller
fakturaen. Så hvis i nogensinde vælger at få service lavet på et
ikke-Ford værksted, så vil i næsten med garanti skulle forbi Ford igen
når bilen bare går i stå. Et ikke-autoriseret værksted vil nemlig ikke
skifte de samme ting som et autoriseret.
Jeg må indrømme, at jeg så inderligt er vaccineret mod Ford. Hvis jeg
var jer ville jeg kigge efter den nye Opel Corsa eller Fiat Punto
Grande. Fiesta'en er en 5 år gammel konstruktion. De andre kom sidste
år. Næste gang Fiestaen skal fornyes bliver det med en ny model og så
falder brugtprisen markant.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Stefan Jacobsen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 02-01-07 11:00 |
|
> Når i ikke skal køre længere, så vælg en benzin. I ligger på grænsen til
> at det kan svare sig, men første gang der er et motorproblem vil fordelen
> tippe over til benzineren.
>
øhh hvordan mener du?
Stef
| |
Karsten Feddersen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-01-07 11:10 |
|
Hej
Stefan Jacobsen wrote:
>> Når i ikke skal køre længere, så vælg en benzin. I ligger på grænsen til
>> at det kan svare sig, men første gang der er et motorproblem vil fordelen
>> tippe over til benzineren.
>>
> øhh hvordan mener du?
Dieselreperationer er dyrere end benzinreperationer.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Stefan Jacobsen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 02-01-07 15:29 |
|
>> øhh hvordan mener du?
>
> Dieselreperationer er dyrere end benzinreperationer.
>
Syntes nu ikke det er galt på den gamle GTD'er
Stef
Gålf 2 1.6 GTD 551kkm
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-07 19:11 |
|
Karsten Feddersen skriver:
>
> Dieselreperationer er dyrere end benzinreperationer.
Nej, turbodieselreperationer en dyrere end sugebenzinreperationer.
Tubobenzinreperationer koster som turbodieselreperationer. Spørg
"Yo-Hansen"
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Karsten Feddersen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-01-07 20:51 |
|
Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Nej, turbodieselreperationer en dyrere end sugebenzinreperationer.
> Tubobenzinreperationer koster som turbodieselreperationer. Spørg
> "Yo-Hansen"
En turboreperation koster sikkert det samme, men en rensning af
topstykket kostede mig 3500,- hos Ford og om jeg begriber hvordan det
kan koste så meget at skille det ad, rense det og så montere det igen.
Men selv med dit udsagn så er nok mindst 90% af alle diesler solgt idag
med turbo og omvendt er nok mindst 90% af alle benzinere uden turbo.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-07 20:56 |
|
Karsten Feddersen skriver:
>
> En turboreperation koster sikkert det samme, men en rensning af
> topstykket kostede mig 3500,- hos Ford og om jeg begriber hvordan det
> kan koste så meget at skille det ad, rense det og så montere det igen.
Det vil vel være det samme på en sugebenziner ?
> Men selv med dit udsagn så er nok mindst 90% af alle diesler solgt idag
> med turbo og omvendt er nok mindst 90% af alle benzinere uden turbo.
Tæt på vil jeg tro, omend der stadigvæk sælges en del SDI'ere.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Karsten Feddersen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-01-07 21:03 |
|
Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Det vil vel være det samme på en sugebenziner ?
Med den pris har de brugt mindst 8 timer på det. Ifølge dem selv har de
brugt næsten ingen materialer.
Jeg tror ikke at en sugemotor vil koste det samme, men måske nogen kan
smide lidt priser på bordet.
> Tæt på vil jeg tro, omend der stadigvæk sælges en del SDI'ere.
Det er vist kun VW og så endda kun de små biler, så jeg tror procenterne
er mindre for SDI.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-07 22:25 |
|
Karsten Feddersen skriver:
>
> Med den pris har de brugt mindst 8 timer på det. Ifølge dem selv har de
> brugt næsten ingen materialer.
>
> Jeg tror ikke at en sugemotor vil koste det samme, men måske nogen kan
> smide lidt priser på bordet.
Hvad skulle den store forskel så være ?
Afmontering af rør over til turboen ?
> Det er vist kun VW og så endda kun de små biler, så jeg tror procenterne
> er mindre for SDI.
Og andre VAG biler (Seat)
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
CR (02-01-2007)
| Kommentar Fra : CR |
Dato : 02-01-07 12:20 |
| | |
Karsten Feddersen (02-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 02-01-07 13:06 |
|
Hej
CR wrote:
> Puha, det lyder ikke godt. Men mon ikke de har fået løst problemet i løbet
> af de 5 år der trods alt er gået?
Det må man da håbe, men efter at have haft to forskellige Ford fra ny
hvor der ikke har været andet end problemer, så skal jeg bare ikke have
flere Ford'er. Jeg synes stadig de på papiret og i design har nogle
attraktive biler, men når værkstedspersonalet hilser på en med fornavn
når man handler i Bilka, så har man besøgt dem for ofte.
Min oplevelse med bilen og værkstedet var, at den "nye" dieselteknik
stadig befinder sig i børnestadiet. Hver gang der var en fejl, så var
den "ny" og de "ordnede" den som om det var en gammel frituregryde der
kørte på brugt olie. Selv fire år efter jeg købte bilen var problemerne
"nye" og "det har vi ikke hørt eller set før" osv. Det sidste var ikke
nogen dum undskyldning da de altid skulle bruge flere forsøg på at løse det.
Mest bekymrende synes jeg er at de skifter dele som du ikke bliver gjort
opmærksom på ved service. Det betyder reelt at du er stavnsbundet til et
Ford-værksted hvis du vil have en driftsstabil bil.
Nogle af problemer skyldtes de nye stumper de satte i og derved er de
problemer stadig til stede. På netop en Fiesta 1,4 TDCi er
forvarmekammeret i plastik. Det betragter jeg som den decideret
designbrøler for når der går hul på det, så slukker bilen. Det er samme
motor der ligger i PSA bilernes 1,4HDI, så de har nok samme problem.
Så det er ikke kun børnesygdomme der dukkede op. Nogle opstod først
efter bilen havde været på værksted.
Og igen. Siden i ikke skal køre længere, så tror jeg at i er bedre tjent
med en benziner. Autobild havde i øvrigt en artikel for nylig hvor der
gøres opmærksom på at diesel til tider er dyrere i råprisen end benzin
og at det skyldtes udviklingen med flere solgte dieselbiler. Dertil er
brugtpriserne skruet alt for højt op på brugte dieselbiler. Så
driftsregnskabet kan hurtigt vende.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Kasper Hansen [8270] (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 03-01-07 09:46 |
|
> Min oplevelse med bilen og værkstedet var, at den "nye" dieselteknik
> stadig befinder sig i børnestadiet. Hver gang der var en fejl, så var den
> "ny" og de "ordnede" den som om det var en gammel frituregryde der kørte
> på brugt olie. Selv fire år efter jeg købte bilen var problemerne "nye" og
> "det har vi ikke hørt eller set før" osv. Det sidste var ikke nogen dum
> undskyldning da de altid skulle bruge flere forsøg på at løse det.
Jeg har før læst din tråd om din Fiesta, og ved godt at du har haft mange
problemer. Men at det skulle være motorproblemer, kan jeg simpelthen ikke
forstå. 1,4 HDI / TDCi er kendt som en klippestabil motor, der bare kører og
kører. Før jeg fik min Fiesta, kørte jeg i en C3 1,4 HDi - 140.000 km uden
motorproblemer af betydning. Der er skiftet en turboslange og et par andre
småting, men bestemt intet at bekymre sig om.
Jeg tror simpelthen på at du har haft en mandagsbil af kaliber - og det er
da selvfølgelig ærgerligt. Men at det skulle være generelt - næppe.
> Nogle af problemer skyldtes de nye stumper de satte i og derved er de
> problemer stadig til stede. På netop en Fiesta 1,4 TDCi er
> forvarmekammeret i plastik. Det betragter jeg som den decideret
> designbrøler for når der går hul på det, så slukker bilen. Det er samme
> motor der ligger i PSA bilernes 1,4HDI, så de har nok samme problem.
Har jeg aldrig oplevet...
> Og igen. Siden i ikke skal køre længere, så tror jeg at i er bedre tjent
> med en benziner. Autobild havde i øvrigt en artikel for nylig hvor der
> gøres opmærksom på at diesel til tider er dyrere i råprisen end benzin og
> at det skyldtes udviklingen med flere solgte dieselbiler. Dertil er
> brugtpriserne skruet alt for højt op på brugte dieselbiler. Så
> driftsregnskabet kan hurtigt vende.
Enig - men på de fleste nye biler er der 2-3 års garanti (Gælder i hvert
fald Ford, Citroen og Mitsubishi). Og da mange vælger at skifte bil hver 3-4
år, er det efter min mening begrænset hvad sådanne udgifter kan løbe op i.
Noget helt andet er så at jeg heller ikke tror at det kan svare sig at købe
diesel for 20-30.000 km. En Colt 1,3 benzin kører f.eks. sagtens 16 km/l.
Til gengæld er den mindst 20.000 billigere, og med den efterhånden marginale
forskel i benzin og diesel priser tager det lang tid at indhente dem.
/Kasper Hansen
| |
Karsten Feddersen (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 03-01-07 10:03 |
|
Hej
Kasper Hansen [8270] wrote:
> kører. Før jeg fik min Fiesta, kørte jeg i en C3 1,4 HDi - 140.000 km uden
> motorproblemer af betydning. Der er skiftet en turboslange og et par andre
> småting, men bestemt intet at bekymre sig om.
> Jeg tror simpelthen på at du har haft en mandagsbil af kaliber - og det er
> da selvfølgelig ærgerligt. Men at det skulle være generelt - næppe.
Min onkel har samme motor i en 206'er og det har heller ikke været
smertefrit. Han er så vidt jeg ved dog kommet over alle sygdommene og
har i dag en velfungerende bil.
>> Nogle af problemer skyldtes de nye stumper de satte i og derved er de
>> problemer stadig til stede. På netop en Fiesta 1,4 TDCi er
>> forvarmekammeret i plastik. Det betragter jeg som den decideret
>> designbrøler for når der går hul på det, så slukker bilen. Det er samme
>> motor der ligger i PSA bilernes 1,4HDI, så de har nok samme problem.
>
> Har jeg aldrig oplevet...
Netop. Den skiftes som en del af dit 60.000km eller 80.000km service
hvis jeg husker ret. Så overholder du din service på det autoriserede
værksted, så burde du aldrig opleve det. Vælger du derimod et
uautoriseret, så begynder problemerne at opstå. Hvorfor min så stod af
få 1000km efter udskiftning ved jeg ikke.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
Kasper Hansen [8270] (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 03-01-07 09:37 |
|
> Puha, det lyder ikke godt. Men mon ikke de har fået løst problemet i løbet
> af de 5 år der trods alt er gået?
Jeg har selv en Fiesta ST fra 2006 (nu med 20.000 km på tælleren), og der
har altså ingen problemer været. Udover lige dem der skyldes uoriginale
sportsudstødning jeg kører med. Det kan ford dog næppe klandres for.
Til gengæld kører den forrygende og er langt bedre bygget end den C3 jeg
havde før.
Jeg kan intet negativt sige om Ford eller deres værksteder på nuværende
tidspunkt. Husk at mange Mazda værksteder også er aut. Ford - og Mazda har
langt større kundetilfredshed, bla. med værkstederne.
/Kasper Hansen
| |
Karsten Feddersen (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 03-01-07 10:07 |
|
Hej
Kasper Hansen [8270] wrote:
> Jeg kan intet negativt sige om Ford eller deres værksteder på nuværende
> tidspunkt. Husk at mange Mazda værksteder også er aut. Ford - og Mazda har
> langt større kundetilfredshed, bla. med værkstederne.
Det eneste jeg fik ud af det var en billig 6'er. Desværre overtog Ford i
Vejle også Mazda-værkstedet, så nu må jeg udenbys for at finde et
kompetent værksted. Vejle har ikke været heldig med Mazda. Den gamle
forhandler havde både elendig salgs-, kunde- og værksstedsservice,
hvilket fik os til at vælge et andet mærke da 121'eren skulle skiftes.
Nu kører vi udenbys når bilen skal til service.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)
| |
|
|