olieforbrug?
Fra : Kate

Dato : 01-01-07 12:49

Igår da jeg skulle køre til nytårs tamtam råbte min bil pludseligt på
olie. Mig indtil siden og tjekke, jojo, den er go' nok, den er helt gal

Jeg mosler ind i den første butik jeg ser og køber en dunk olie. Ja,
jeg undersøgte at det var den rigtige type

Det jeg undres over er at den har slugt 2 liter olie, så meget kunne
jeg fylde på, på ca 2 mdr. Er det ikke et voldsomt olieforbrug? Bilen
er en VW Polo Classic 1,9 SDI fra 2000.

Jeg har før kørt i fortrinsvis Nissan Micra, min bilhistorie er ikke
vildt lang, og disse Micra'er har aldrig brugt så meget som en dråbe
olie.

Er der forskel på olieforbruget på hhv en benziner, som mine forrige
biler har været, og en diesel eller skal jeg forvente der er noget galt
med bilen og køre på værksted med den?

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Ved privat svar fjern spamme.
Se kattenes nye have http://oliwer.dk/haven.htm

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-01-07 13:22

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der forskel på olieforbruget på hhv en benziner, som mine forrige
> biler har været, og en diesel eller skal jeg forvente der er noget galt

Det er et voldsomt forbrug,med mindre du har kørt 100000 km på de 2 mdr.
Min seat ibiza 1,9 tdi også fra 2000 bruger ca 0,25 liter pr 15000 km(mellem
olie skift)
og det passer med at jeg næsten ikke behøver at efterfylde mellem
olieskift.Der er nok noget galt
så du skal nok forbi et værksted.Er du helt sikker på at der ikke er for
meget olie på nu,det kan nemlig
være at det bare var olietryks kontakten der fejlede og hvis du checkede
olien lige efter motoren
havde været startet, vil pinden vise for lidt olie,da det ikke er løbet
tilbage til oliesumpen.Prøv at checke olien
efter bilen har stået 15-20 minuter,hvis den er ok så har motoren brug alt
for meget olie,så er det på
værksted med bilen.
Hej Palle.

Fra : TDN

Dato : 01-01-07 13:41

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der forskel på olieforbruget på hhv en benziner, som mine forrige
> biler har været, og en diesel eller skal jeg forvente der er noget galt

Var der fyldt helt op med olie da du fik den for 2 mdr. siden? (når jeg
køber brugt bil sørger jeg altid for at give den frisk olie og filter, hvis
der er den mindste tvivl om hvornår den sidst har fået skiftet)
Hvor mange km har den kørt siden du fik den?

Mvh
Thomas

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 01-01-07 14:31

> Det jeg undres over er at den har slugt 2 liter olie, så meget kunne
> jeg fylde på, på ca 2 mdr. Er det ikke et voldsomt olieforbrug? Bilen
> er en VW Polo Classic 1,9 SDI fra 2000.

nu er det jo km og ikke tid der er afgørende for olie, såe hvor langt har du
kørt på 2 mdr?

Har selv en cordoba SDI 2000 som jo er samme motor. Den har også et vel
højt olieforbrug i forhold til de herinde nævnte (måske lettere
optimistike ) opgørelse.

Faktum : Den brugte 1 l per ca 2800km før. Nu er jeg skiftet til en skide
dyr castrol olie (mener det er 10-60 racing den hedder) og er faldet til 1 l
per 5.500km.. Såe tjek lige olie engang imellem!

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 19:58

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Faktum : Den brugte 1 l per ca 2800km før. Nu er jeg skiftet til en skide
> dyr castrol olie (mener det er 10-60 racing den hedder) og er faldet til 1
> l per 5.500km.. Såe tjek lige olie engang imellem!

Så bør jeg ikke være bekymret for den lille sky min den gamle
udsender ved hvert koldstart...olieforbruget er noget mindre end
1 ltr. pr. 2800 km kan jeg nu se.
Igår kørte jeg alene 300 km, og mellem jul-nytår
gætter jeg på ca. 1000...og det er længe siden jeg
har toppet op. Godt gået, de ringe tolerancer sammenlignet
med nyere teknik.
En ny bil med højt forbrug er ikke tilfredsstillende.

Fra : Kate

Dato : 01-01-07 16:37

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in

Svarer lige på en gang.
På den p-plads jeg holdt ind på, stod jeg ca 10 min før jeg tjekkede
oliebeholderen første gang. Den viste ingen olie på pinden. I følge
manualen som jeg lige gennemså mens jeg ventede, og læste for at finde
ud af hvilken olie jeg skulle fylde på, stod der at den kan forventes
at bruge 1l olie pr. 1000km. Det lyder da voldsomt.
Da jeg ankom til mit bestemmelsested, med påfyldt olie. Lod jeg bilen
stå ca 20-25min og tjekkede så oliestanden igen. Nu stod det ca 2/3
oppe i feltet for ret mængde.

Siden jeg fik den for ca 2 mdr. har jeg kørt lige godt 7000km, kører
generelt 800 om ugen når jeg kun kører til/fra arbejde.
Bilen fik jeg med fuld service inkl. olieskift, og ham jeg købte den af
viste mig hvor man tjekker olie. (Det vidste jeg dog godt i forbejen)
så der var olie på da jeg overtog den. Umiddelbart kan jeg ikke se at
den smider olien, der er ikke noget at se i min carport.

Jeg vælger nok under alle omstændigheder lige at runde sælger med
bilen.

Fra : tom jensen

Dato : 01-01-07 17:29

> [...]
> den smider olien, der er ikke noget at se i min carport.
>
> Jeg vælger nok under alle omstændigheder lige at runde sælger med

hej
hvorfor , med de km er det da ikke noget unormalt forbrug .

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Kate

Dato : 01-01-07 21:24

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> wrote in

> hej
> hvorfor , med de km er det da ikke noget unormalt forbrug .

Okay. Jeg undrer mig bare over at den bruger så meget olie. Tak for
svar. Jeg må gøre mig til en vane at tjekke olien en gang hver uge nu.

Fra : tom jensen

Dato : 01-01-07 23:36

.

> Okay. Jeg undrer mig bare over at den bruger så meget olie. Tak for
> svar. Jeg må gøre mig til en vane at tjekke olien en gang hver uge nu.
>
> --
> Kate

hej

nogle tjekker olie hver uge andre ca engang hver måned og de kører ikke så
mange km som dig .

jeg plejer at tjekke min og kærestens bil hver måned for olie forbrug og de
kører kun ca 1500 km hver hver måned og nogle gange mindre.

når man gør det fast så ved man næsten hvor meget den bruger fast ved de og
de km forbrug.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-01-07 12:05

> hej
> hvorfor , med de km er det da ikke noget unormalt forbrug .
>
> mvh tom

Jeg tror ikke du kan finde andre biler der bruger så meget olie,uden at
der er noget galt.Min seat ibiza tdi har den samme motor bare med turbo
og der fylder jeg en 1/4 liter på ved omkring 10000 km.En motor der
bruger ca 6 liter mellem olieskift og kun har ca 4 liter i sumpen er vel
lavet med for lille sump fra fabrikken hvis det er et normalt forbrug.Et
stoppet luftfilter kan nok give et extra olie forbrug på en sdi motor.
Hej Palle.

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-01-07 12:09

P.s. jeg bruger mobil 1 5w-50 det kan jo betyde noget. Hvis jeg brugte
0w-30 eller sådan noget havde jeg nok et større forbrug.
Hej Palle.