/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Røg i køkkenet...
Fra : Rune Jensen


Dato : 28-06-01 18:09

.....eller i hvert fald i udstødningen....
Min MC bruger motorolie, og den ryger lidt sort fra udstødningen
Jeg går ud fra, at det har en sammenhæng. Tadaaa.....

Nu er jeg ikke den store teknik-nørd, og håber derfor at nogle af jer andre
NG´ere ved hvad problemet er.
Og hvad det kommer til at koste ved en mek´er.

Mvh

Rune

Rune Jensen
Suzuki GSF 400 Bandit
rfoeller@worldonline.dk



 
 
Poul B-H (28-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 28-06-01 18:20

Sort røg er normalt for meget benzin og blå røg er olie.

poul b-h

"Rune Jensen" <rfoeller@worldonline.dk> wrote in message
news:SsJ_6.29$c63.5759@news000.worldonline.dk...
> ....eller i hvert fald i udstødningen....
> Min MC bruger motorolie, og den ryger lidt sort fra udstødningen
> Jeg går ud fra, at det har en sammenhæng. Tadaaa.....
>
> Nu er jeg ikke den store teknik-nørd, og håber derfor at nogle af jer
andre
> NG´ere ved hvad problemet er.
> Og hvad det kommer til at koste ved en mek´er.
>
> Mvh
>
> Rune
>
> Rune Jensen
> Suzuki GSF 400 Bandit
> rfoeller@worldonline.dk
>
>



Ole Mogensen (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 29-06-01 07:21

Poul B-H wrote:

> Sort røg er normalt for meget benzin og blå røg er olie.
>
> poul b-h
>

Er det ikke omvendt ?

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk



Mads Lund (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-06-01 09:42

> Er det ikke omvendt ?

niks

blå=olie, hvis det er konstant = slidte stempler, umiddelbart efter
motorbremsning = slidte ventilhætter.
Sort = for meget bens, hist det kun er ved acceleration skal
accelerationspumpen justeres.
Hvid = vand eller uafbrændt brændstof (især diesel motorer hvor
kompressionen er røget ryger hvidt.)

Mads Lund
Ninja9RT, der kan ryge i alle regnbuens farver.



Michael K.S. (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 29-06-01 09:48

On Fri, 29 Jun 2001 10:41:47 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:

>blå=olie, hvis det er konstant = slidte stempler,

Er du tosset, hvor er mine stempler slidte så og det ene er endda
helt nyt... )

-M

Poul B-H (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 29-06-01 19:04


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:f1gojtsm86njflmtp51nmeb1ketqrgvo63@4ax.com...
> On Fri, 29 Jun 2001 10:41:47 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
> wrote:
>
> >blå=olie, hvis det er konstant = slidte stempler,
>
> Er du tosset, hvor er mine stempler slidte så og det ene er endda
> helt nyt... )

ja ja, det gælder jo kun diesel'er, to-taktere skal holdes over 5000rpm
ellers ryger de altid

Belray si7 og fuld gas = ingen røg overhovedet


--
Poul B-H
MC21 NSR250SE
MC21 NSR250SP
"Smoking Is Good For Your Health"



Jens Jacob Bager Jen~ (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-06-01 10:05

> Sort = for meget bens, hvis det kun er ved acceleration
> skal accelerationspumpen justeres.

Hej Mads

Hvad er accelerationspumpen ? Er det kun i forbindelse med turbocykler? Min
CBR ryger med sort røg når den får fuld hane ved mange omdrejninger. Hvad
kan der skyldes? Den er med org. udstødning er ikke blevet pillet ved i
karburatorene. Kan der være et tæt luftfilter?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)




Mads Lund (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-06-01 11:36


> Hvad er accelerationspumpen ? Er det kun i forbindelse med turbocykler?

Nej ikke kun. Det er typisk ved tvangsstyrede karburatorer ala. FCR,
smoothbore osv. hvor man kan tvinge spjældene åbne = større
luftgennemstrømning ved acceleratiion, men det medfører at
venturihastigheden falder hvorved bensinmængden falder. Derfor har man
accelerationepumper på til at mætte luften med bensin dampe under
acceleration.

> Min
> CBR ryger med sort røg når den får fuld hane ved mange omdrejninger. Hvad
> kan der skyldes? Den er med org. udstødning er ikke blevet pillet ved i
> karburatorene. Kan der være et tæt luftfilter?

Jep, hvis det er af skumgummi typen, så sprøjt det ind i noget oliefjerner
(petrolium er fint) og vask det med lunken sæbevand. Lad det lufttørre
(kompressor kan ødelægge skummet) og sæt det i uden at give det filterolie.
Hvis den stadig oser, så hiv cyklen på et rulle felt med lambdasonde, og
hvis den brænder rent nok ved høje omdrejninger er der ingen grund til at
være urolig.

Min ryger meget sort under acceleration, men nu har jeg også en fobi
angående for mager blanding, så jeg kører hellere for fed end for mager. Og
om cyklen går 14 eller 14,5 km/l betyder ikke det helt store i mit mc
budget.

Mads Lund
Ninja9RT

>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-06-01 11:59

> > Hvad er accelerationspumpen ?
> Det er typisk ved tvangsstyrede karburatorer ala. FCR,
> smoothbore osv.
Ok. Fin forklaring.

> > Min CBR ryger med sort røg når den får fuld hane.
> > Hvad kan der skyldes? Tæt luftfilter.

> Jep
> Hvis den stadig oser, så hiv cyklen på et rulle felt med lambdasonde, og
> hvis den brænder rent nok ved høje omdrejninger er der ingen grund til at
> være urolig.

Hmm. Min CBR er dead stock. Jeg laver service på den på fredag. Der får den
skiftet olie, filter, luftfilter, tændrør, kølevædske og får monteret en
magnetisk bundprop. Samtidigt stiller jeg ventiler og synkroniserer
karburatorer. Vi er jo nogen der har nogle væddemål kørende om
baghjulsydelsen til Træf til toppen. Jeg har ikke tænkt mig at give mig en
millimeter og stiller op ved bænken med kæden smurt i motorolie. Alle kneb
gælder

Følgende væddemål kører nu:
Skal yde mere end end en CBR F2 med Micropotte, jetkit og KN
Skal yde under 5HK mindre end en CBR F3
Skal yde mere end en RF600 med race potte plus det løse...
Jeg må nok til at spare op til ølindkøbet, eller lave en hurtig portning

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94



Mads Lund (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-06-01 12:27

> Følgende væddemål kører nu:
> Skal yde mere end end en CBR F2 med Micropotte, jetkit og KN
> Skal yde under 5HK mindre end en CBR F3
> Skal yde mere end en RF600 med race potte plus det løse...
> Jeg må nok til at spare op til ølindkøbet, eller lave en hurtig portning


Må man anbefale du spæder bensinen op med en 70/30 blanding af methanol og
nitromethan, samtidig med du bedbringer nogle tørisklumper af oxygen og NOS
du lige smugler ind i luftfilterkassen før du går på, så skulle du nok kunne
baske de par gamle CBR's.

Mads Lund
Ninja9RT, der har forhåbninger om at vinde 900 klassen, og gerne vil møde en
12'er i overall.



Jens Jacob Bager Jen~ (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-06-01 13:22

> > Følgende væddemål kører nu:
> > Skal yde mere end end en CBR F2 med Micropotte, jetkit og KN
> > Skal yde under 5HK mindre end en CBR F3
> > Skal yde mere end en RF600 med race potte plus det løse...

> Må man anbefale du spæder bensinen op med en 70/30 blanding af methanol og
> nitromethan, samtidig med du bedbringer nogle tørisklumper af oxygen og
NOS
> du lige smugler ind i luftfilterkassen før du går på, så skulle du nok
kunne
> baske de par gamle CBR's.

Jeg tror den billigste måde at slippe ud af den kommende ølgæld er ved ikke
at drikke så meget til de berygtede sommerfester som PMC holder. I år viste
D.F.M's skaber Lars Hyldal Suzukis ovelegne motorkonstuktøregenskaber da han
første wheelie'ede og senere lavde knopdæksbrænder på sin TS 185'er. Det var
på dette tidspunkt stemningen nåede sit klimaks. Jeg havde drukket mig godt
klog og pralede stort og bredt om CBR'eres kræfter, og selv om rygtet siger
jeg hverken kan køre fra en XS400 eller en kadett, tog jeg enhver udfordring
op.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)




Armand (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-01 00:08

Aprospos subj:

Afrivningskalenderen over min filebænk på arbejde har et bevinget ord
for hver dag. Et af dem lød:

"Der skal ikke andet end en god lille cigar til at skabe røg i
køkkenet"!



--
Armand.



Claus Rittig (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-06-01 13:12

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:HQY_6.68$e36.4221@news.get2net.dk...

> Jep, hvis det er af skumgummi typen, så sprøjt det ind i noget oliefjerner
> (petrolium er fint) og vask det med lunken sæbevand. Lad det lufttørre
> (kompressor kan ødelægge skummet) og sæt det i uden at give det
filterolie.

Det her er fint nok til testen af om filteret er årsag til for fed blanding,
men du skal nu ikke køre rundt uden olie på dit luftfilter (hvis det er af
skum-type), for så vil det ikke standse men kun bremse små partikler som
sand og lign.
Er der noget jeg har erfaring i, så er det skum luftfiltre, jeg skal jo
vaske og smøre filter næsten hver gang jeg har kørt. Husk også at når du
vasker filtret i sæbevand må du ikke vride det, men kun klemme vandet ud af
det, ellers kan du "rive" filteret pletvis, så det ikke beskytter ordentligt
mere.
Hvis luftfiltret er gammelt, så overvej at købe et nyt. Et Twin Air eller
andet uoriginalt er ofte bedre end det originale, og koster under en hund -
og DET kan godt give de heste du savner!

Rittig



Ole Mogensen (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 29-06-01 07:19

Rune Jensen wrote:

> ....eller i hvert fald i udstødningen....
> Min MC bruger motorolie, og den ryger lidt sort fra udstødningen
> Jeg går ud fra, at det har en sammenhæng. Tadaaa.....
>
> Nu er jeg ikke den store teknik-nørd, og håber derfor at nogle af jer andre
> NG´ere ved hvad problemet er.
> Og hvad det kommer til at koste ved en mek´er.
>
> Mvh
>
> Rune
>
> Rune Jensen
> Suzuki GSF 400 Bandit
> rfoeller@worldonline.dk

Ventilstyr / simmeringe , eler for meget "slup" stempel / cylender.

Ole


--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste