|
| VW Bora, købsråd Fra : Niels Bengaard |
Dato : 31-12-06 12:17 |
|
Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men vil
ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre bil. Så
jeg foreslog VW Bora, som jo er en sedan med lidt konservativt udseende.
Nu kigger jeg så på Bora modeller på bilbasen, og ser at de næsten alle har
aircondition og ingen klimaanlæg. Hvis vi taler en 2002-2004 model, hvordan
virker det så, er det halvautomatisk eller helt manuel temperaturregulering?
Hvad med motorer. Kan se der er en "gammel" 2.0 model i mange, men nogle få
med en nyere 1.6 105hk. Er sidstnævnte ok, de yder jo stort set det samme,
og jeg har set flere brugtbiltest hvor 2.0 står med højt olieforbrug.
Nu kører min far måske kun 8000 km om året, så jeg mente vi kunne tage en
nyere bil med flere km, frem for en gammel med få km. Han er dog nok lidt
nervøs hvis jeg præsenterer en der har gået eks. 120-150 kkm, men det er der
vel inegn grund til at være, ej heller for 1.6 udgaven?
Noget andet man ellers skal vide?
Mvh Niels
| |
Jørgen M. Rasmussen (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 31-12-06 14:44 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45979c36$0$3516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
> bil. Så jeg foreslog VW Bora, som jo er en sedan med lidt konservativt
> udseende.
>
Dårligt råd, han er bedre hjulpet med en Octavia, pga den tophængslede
bagklap. I praksis har en Bora ikke mere plads end en Golf pga. klappen er
så lille- nu han et vant til en Völle ;). Og En Octavia har stortset samme
hardware , kun interiør olign. er forskelligt. Importør etc. er da også den
samme Semlergroup, læs; SMC. 2.0 er en moderniseret gl. konstruktion, som
kan bruge olie pga. stempelringene. 1.6 havde vrøvl med gearkassen på de 1.
årgange- den kunne nærmest eksplodere :(. Men prøv dem.
| |
Niels Bengaard (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 31-12-06 15:12 |
|
>> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
>> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
>> bil. Så jeg foreslog VW Bora, som jo er en sedan med lidt konservativt
>> udseende.
>>
> Dårligt råd, han er bedre hjulpet med en Octavia, pga den tophængslede
> bagklap. I praksis har en Bora ikke mere plads end en Golf pga. klappen er
> så lille- nu han et vant til en Völle ;). Og En Octavia har stortset samme
> hardware , kun interiør olign. er forskelligt. Importør etc. er da også
> den samme Semlergroup, læs; SMC. 2.0 er en moderniseret gl. konstruktion,
> som kan bruge olie pga. stempelringene. 1.6 havde vrøvl med gearkassen på
> de 1. årgange- den kunne nærmest eksplodere :(. Men prøv dem.
Man kan sige Skoda er et mere fornuftigt valg, men fornuft afgører langt fra
altid valg af bil.
Den ekstra plads mangler han slet ikke, han kunne nøjes med en Aygo, hvis
det ikke var fordi den er tudegrim i hans øjne. Han vil faktisk nærmere have
bilen så lille som mulig. Det skal dog være en konservativt udseende 4 dørs
sedan.
Med de krav så kan jeg ikke se mange andre end Bora, hvis vi skal holde os
til mindre sedaner, som kan købes brugt 3-4 år gamle for måske 150.000 kr..
Mvh Niels
| |
Peter Dalgaard (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 31-12-06 15:30 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> writes:
> >> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
> >> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
> >> bil. SÃ¥ jeg foreslog VW Bora, som jo er en sedan med lidt konservativt
> >> udseende.
> >>
> > Dårligt råd, han er bedre hjulpet med en Octavia, pga den tophængslede
> > bagklap. I praksis har en Bora ikke mere plads end en Golf pga. klappen er
> > så lille- nu han et vant til en Völle ;). Og En Octavia har stortset samme
> > hardware , kun interiør olign. er forskelligt. Importør etc. er da også
> > den samme Semlergroup, læs; SMC. 2.0 er en moderniseret gl. konstruktion,
> > som kan bruge olie pga. stempelringene. 1.6 havde vrøvl med gearkassen på
> > de 1. årgange- den kunne nærmest eksplodere :(. Men prøv dem.
>
> Man kan sige Skoda er et mere fornuftigt valg, men fornuft afgører langt fra
> altid valg af bil.
> Den ekstra plads mangler han slet ikke, han kunne nøjes med en Aygo, hvis
> det ikke var fordi den er tudegrim i hans øjne. Han vil faktisk nærmere have
> bilen så lille som mulig. Det skal dog være en konservativt udseende 4 dørs
> sedan.
> Med de krav så kan jeg ikke se mange andre end Bora, hvis vi skal holde os
> til mindre sedaner, som kan købes brugt 3-4 år gamle for måske 150.000 kr..
Portræt af en Polo Classic 4d, men de er lidt ældre og svære at komme til
at give over 100k for.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Niels Bengaard (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 31-12-06 15:54 |
|
>> Man kan sige Skoda er et mere fornuftigt valg, men fornuft afgører langt
>> fra
>> altid valg af bil.
>> Den ekstra plads mangler han slet ikke, han kunne nøjes med en Aygo, hvis
>> det ikke var fordi den er tudegrim i hans øjne. Han vil faktisk nærmere
>> have
>> bilen så lille som mulig. Det skal dog være en konservativt udseende 4
>> dørs
>> sedan.
>> Med de krav så kan jeg ikke se mange andre end Bora, hvis vi skal holde
>> os
>> til mindre sedaner, som kan købes brugt 3-4 år gamle for måske 150.000
>> kr..
>
> Portræt af en Polo Classic 4d, men de er lidt ældre og svære at komme til
> at give over 100k for.
Jep, en polo er nok for billig en bil.
Mvh Niels
| |
Jørgen M. Rasmussen (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 31-12-06 16:31 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4597cefb$0$3452$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Portræt af en Polo Classic 4d, men de er lidt ældre og svære at komme til
>> at give over 100k for.
>
> Jep, en polo er nok for billig en bil.
>
De har oss vrøvl med gearkassen, VW er ikke for "heldig" med dem :(. De er
MEGET ømfindtlige for at "olien" er passet.
| |
Ukendt (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-12-06 17:11 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4597d792$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4597cefb$0$3452$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> Portræt af en Polo Classic 4d, men de er lidt ældre og svære at komme
>>> til
>>> at give over 100k for.
>>
>> Jep, en polo er nok for billig en bil.
>>
> De har oss vrøvl med gearkassen, VW er ikke for "heldig" med dem :(. De er
> MEGET ømfindtlige for at "olien" er passet.
På 1.6 motoren.
Ved ikke om der er problemer ellers eller om det er
årgangsbestemt.
| |
Kent Glerup (01-01-2007)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 01-01-07 10:20 |
|
On Sun, 31 Dec 2006 17:10:35 +0100, "Sierra" <-> wrote:
>
>"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
>news:4597d792$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4597cefb$0$3452$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>>> Portræt af en Polo Classic 4d, men de er lidt ældre og svære at komme
>>>> til
>>>> at give over 100k for.
>>>
>>> Jep, en polo er nok for billig en bil.
>>>
>> De har oss vrøvl med gearkassen, VW er ikke for "heldig" med dem :(. De er
>> MEGET ømfindtlige for at "olien" er passet.
>
>På 1.6 motoren.
>Ved ikke om der er problemer ellers eller om det er
>årgangsbestemt.
Den box der bruges på diverse 1,4 16V'ere har også et blakket ry :(
Dog tror jeg at der er kommet styr på den, formentlig omkring '02-'03.
/Kent Glerup
| |
Kim Kristensen (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 31-12-06 16:50 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4597c526$0$1417$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
> >> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
> >> bil. Så jeg foreslog VW Bora, som jo er en sedan med lidt konservativt
> >> udseende.
> >>
> > Dårligt råd, han er bedre hjulpet med en Octavia, pga den tophængslede
> > bagklap. I praksis har en Bora ikke mere plads end en Golf pga. klappen
er
> > så lille- nu han et vant til en Völle ;). Og En Octavia har stortset
samme
> > hardware , kun interiør olign. er forskelligt. Importør etc. er da også
> > den samme Semlergroup, læs; SMC. 2.0 er en moderniseret gl.
konstruktion,
> > som kan bruge olie pga. stempelringene. 1.6 havde vrøvl med gearkassen
på
> > de 1. årgange- den kunne nærmest eksplodere :(. Men prøv dem.
>
> Man kan sige Skoda er et mere fornuftigt valg, men fornuft afgører langt
fra
> altid valg af bil.
> Den ekstra plads mangler han slet ikke, han kunne nøjes med en Aygo, hvis
> det ikke var fordi den er tudegrim i hans øjne. Han vil faktisk nærmere
have
> bilen så lille som mulig. Det skal dog være en konservativt udseende 4
dørs
> sedan.
> Med de krav så kan jeg ikke se mange andre end Bora, hvis vi skal holde os
> til mindre sedaner, som kan købes brugt 3-4 år gamle for måske 150.000
kr..
>
> Mvh Niels
>
>
Jeg har indtryk af at manglende popularitet betyder at der er mere Bora end
Octavia eller Golf for pengene, det samme fænomen har ramt den forrige
udgave af Honda Civic i sedan-model. Måske den også er en mulighed der er
værd at se på/prøve, LS modellen som næsten er umulig at opstøve har
aircondition mens ES modellen er født med klimaanlæg (årgang 2001 som er den
første har også el-soltag)
Sortmetal, 8/2002, 80.000 km, 139.900 kr.
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=165601363&page=1
Grønmetal, 6/2002, 28.000 km, 144.900 kr.
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=132700912&page=2
Sølvmetal, 3/2001, 65.000 km, 129.900 kr. (nok for gammel, men den som også
har soltag)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=506300501&page=2
At den køre lang på literen er næppe interessant med det behov, men
ejerafgiften følger jo med ned i pris. Bilen er en af de mest stabile der er
til at opdrive, og så er den mig bekendt ikke til at få i hvid.
Med venlig hilsen Kim
| |
Mogens... (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 31-12-06 15:11 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45979c36$0$3516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
> bil. Noget andet man ellers skal vide?
Med din baggrund og hans forkærlighed for Volvo bør I se på det igen, IMO:
Her er da det hele - årgang, km, motor og udstyr (, 2.0T, klima, navi,
fartpilot,
service)
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110101238&page=1
Mørk med lyst læder - samme årgang, flere km og mindre udstyr:
www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=355502203&page=1
| |
Niels Bengaard (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 31-12-06 15:17 |
|
>> Min far kigger lidt på nyere brugt bil. Han er jo gammel Volvomand, men
>> vil ikke betale de priser længere og vil samtidig gerne have en mindre
>> bil. Noget andet man ellers skal vide?
>
> Med din baggrund og hans forkærlighed for Volvo bør I se på det igen, IMO:
> Her er da det hele - årgang, km, motor og udstyr (, 2.0T, klima, navi,
> fartpilot,
> service)
> www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=110101238&page=1
>
> Mørk med lyst læder - samme årgang, flere km og mindre udstyr:
> www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=355502203&page=1
Han har også selv foreslået S40, jeg synes bare dem der er på markedet som
brugte af den gamle model, er for dyre i forhold til at købe en brugt af den
nye model. Men ok, den beregning er måske uinteressant, hvis han kører i
bilen i 10 år.
Niels
| |
Mogens... (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 31-12-06 15:20 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4597c63e$0$3546$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Han har også selv foreslået S40, jeg synes bare dem der er på markedet som
> brugte af den gamle model, er for dyre i forhold til at købe en brugt af
> den nye model.
Hvad koster en tilsvarende ny model ift. de 2, jeg fandt?
(samme motor og udstyrsniveau)
> Men ok, den beregning er måske uinteressant, hvis han kører i bilen i 10
> år.
Fuldkommen ligegyldig - i princippet kan han jo købe en splinterny
bil over 10 år, hvia han ikke har pengene. Sikkert det eneste rigtige
at gøre i den pågældende situation...
| |
Niels Bengaard (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 31-12-06 15:53 |
|
>> Han har også selv foreslået S40, jeg synes bare dem der er på markedet
>> som brugte af den gamle model, er for dyre i forhold til at købe en brugt
>> af den nye model.
>
> Hvad koster en tilsvarende ny model ift. de 2, jeg fandt?
> (samme motor og udstyrsniveau)
>
>> Men ok, den beregning er måske uinteressant, hvis han kører i bilen i 10
>> år.
>
> Fuldkommen ligegyldig - i princippet kan han jo købe en splinterny
> bil over 10 år, hvia han ikke har pengene. Sikkert det eneste rigtige
> at gøre i den pågældende situation...
Du har nok ret, hvorfor foreslå andet end Volvo, når det nu er det han har
det bedst med.
Men en ting får han ikke lov til selv at vælge. Han har nemlig en
forkærlighed for hvide biler, yikes.
Mvh Niels
| |
Mogens... (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 31-12-06 16:08 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4597cebd$0$3551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Du har nok ret, hvorfor foreslå andet end Volvo, når det nu er det han har
> det bedst med.
Alternativt gør som BJ gjorde og køb en letbrugt med bunker
af udstyr - til en stækt reduceret pris...
> Men en ting får han ikke lov til selv at vælge. Han har nemlig en
> forkærlighed for hvide biler, yikes.
Hvid er blevet inn - igen
| |
Jørgen M. Rasmussen (31-12-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 31-12-06 18:35 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4597c63e$0
Men ok, den beregning er måske uinteressant, hvis han kører i
> bilen i 10 år.
>
Over 10 år, kik efter en ny. Det surt, dyrt tjente penge, at købe brugt med
den tidshorisont.
| |
Ukendt (01-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-01-07 04:31 |
|
Niels Bengaard wrote:
> Hvad med motorer. Kan se der er en "gammel" 2.0 model i mange, men
> nogle få med en nyere 1.6 105hk. Er sidstnævnte ok, de yder jo stort
> set det samme, og jeg har set flere brugtbiltest hvor 2.0 står med
> højt olieforbrug.
>
> Nu kører min far måske kun 8000 km om året, så jeg mente vi kunne
> tage en nyere bil med flere km, frem for en gammel med få km. Han er
> dog nok lidt nervøs hvis jeg præsenterer en der har gået eks. 120-150
> kkm, men det er der vel inegn grund til at være, ej heller for 1.6
> udgaven?
> Noget andet man ellers skal vide?
Hold dig fra 1,6'eren er mit råd. Den er for svag, efter min mening. 2,0 har
meget mere magt over tingene og et meget fint bundtræk (kun 2V/cyl). Ja den
bruger lidt olie, men så fylder man bare efter engang imellem
2,0 har haft nogle afbrændte Lambdasonder (der sidder 2 stk. på sådan en
fætter) og de koster 1600 + montering pr. styk. Jeg har selv kørt i en Golf
IV fra 2003 med den motor. Harmonisk bil. Bora'en skulle vist have lidt
blødere fjedre end Golf'en har jeg ladet mig fortælle. Men det er meget
lidt. Forsæderne var dog rigeligt små til mig. Men lad ham prøve en tur i en
2,0.
MVH Ole
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-01-07 09:34 |
|
Niels Bengaard skriver:
>
> Nu kigger jeg så på Bora modeller på bilbasen, og ser at de næsten alle har
> aircondition og ingen klimaanlæg. Hvis vi taler en 2002-2004 model, hvordan
> virker det så, er det halvautomatisk eller helt manuel temperaturregulering?
De virker som climatronic gør. Tæn for kompressoren med en knap og den
putter kold luft ind i et normalt "gammeldags luftsystem", med manuel
justering.
> Hvad med motorer. Kan se der er en "gammel" 2.0 model i mange, men nogle få
> med en nyere 1.6 105hk. Er sidstnævnte ok, de yder jo stort set det samme,
> og jeg har set flere brugtbiltest hvor 2.0 står med højt olieforbrug.
2,0 kan bruge meget olie. 1,6 er i mine øjne en træls motor der skal
have mange omdrejninger for overhovedet at trække noget som helst. Den
er ufatteligt lavgearet, ser man i forhold til den gamle 1,8 mangler
1,6'eren et gear, i 5. tager den samme omdrejninger som 1,8'eren gjorde
i 4.
> Noget andet man ellers skal vide?
Bora, Vento eller Jetta har aldrig faldet i Danskernes smag. De er dyre
at købe af ny og svære at sælge igen, derfor er de lavt prissat.
Bagagerummet er okay stort, men lidt besværligt at komme i, da
bagklappen er lille i forhold til eksemplevis en Octavia eller andre
lignende.
Den føles større end en Golf at køre, til trods for at de kører på samme
undervogn.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
|
|