Dødsulykke på Esbjergmotorvejen - Mazda3.
Fra : Henrik B.

Dato : 31-12-06 11:29

Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
EuroNCAP stjerner eller ej...

http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-12-06 11:33

On Sun, 31 Dec 2006 11:28:51 +0100, "Henrik B." <saab@tdcadsl.dk>
wrote:

>Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
>EuroNCAP stjerner eller ej...
>
>http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

>--

Det er jo ikke til at vide hvad den har været udsat for.

Hvis der har været fart nok på, er det sikkert ligegyldigt hvad der
står på bagklappen.

Men køn er den ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-12-06 12:51

> Det er jo ikke til at vide hvad den har været udsat for.
>
> Hvis der har været fart nok på, er det sikkert ligegyldigt hvad der
> [...]

Det skulle værenoget med en hund på motorvejen

http://ekstrabladet.dk/112/article256560.ece

Med venlig hilsen Kim

Fra : -=JF=-

Dato : 31-12-06 11:46

Henrik B. skrev:
> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
> EuroNCAP stjerner eller ej...

Føj for satan det ser ikke rart ud :-/
Hvor er det en meningsløs måde at dø på.

--
Mvh John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-12-06 11:53

-=JF=- laid this down on his screen :
> Hvor er det en meningsløs måde at dø på.

Det er trafikuheld som regel - det værste er næsten hvis det ikke er
ofrene der selv har været skyld i uheldet.

Fra : -=JF=-

Dato : 31-12-06 12:09

Henrik Stidsen forklarede den 31-12-2006:

> Det er trafikuheld som regel -
Det har du ret i!!
Specielt hvis det, som det her unægtelig ligner, er et spørgsmål om at
der bliver kørt hurtigere end chaufføren magter.

> det værste er næsten hvis det ikke er ofrene
> der selv har været skyld i uheldet.

Jeg kører hver dag af Køge-bugt motorvejen i myldretiden, og er næsten
dagligt vidne til totalt knald-i-låget kørsel.
I fredags kom der f.eks. en gammel Escort med alt alt for høj fart.
Hastigheden var i forvejen 10-15 km. over grænsen, men denne her gamle
æske af en Escort kom blæsende med ikke under 150 kmt. Kørte helt op i
røven af de forankørende, og lavede formel 1 vognbageskift og
zig-zaggede derudaf. På et tidspunkt var der et vognbaneskift der var
ved at tage magten fra ham, og bilen var ved at gå i selvsving... Hvis
han havde mistet herredømmet på det tidspunkt havde han taget mange med
sig i ulykken.
Det her skete omkring Brøndby, og alligevel holdt vi for samme røde lys
ved Ishøj afkørslen. Han havde ikke vundet så meget som et sekund.

Sådan nogle kvajhoder sku' tæskes på byens torv.

--
Mvh John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 12:59

-=JF=- wrote:

> Sådan nogle kvajhoder sku' tæskes på byens torv.

Sammen med dem der ikke meldte ham selv om de tydeligvis havde hver mulighed
for det (jeg går ud fra at der var nogen der havde mobil med :)).

--
Per, Esbjerg

Fra : -=JF=-

Dato : 31-12-06 13:07

Per Henneberg Kristensen sendte dette med sin computer:

> Sammen med dem der ikke meldte ham selv om de tydeligvis havde hver mulighed
> for det (jeg går ud fra at der var nogen der havde mobil med :)).

Så'n en kan det ikke betale sig at melde!
1) der er ikkr ressourcer til at sende en strisser på gaden hver gang
der er en Brian bag rattet!
2) med mindre man stopper et par andre bilister, så er det ord mod ord
- og hva' så?

--
Mvh John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 14:27

-=JF=- wrote:
> [...]
> der er en Brian bag rattet!
> 2) med mindre man stopper et par andre bilister, så er det ord mod ord

Så har vedkommende bilist enten fundet ud af at man ikke kører sådan hvis
man vil undgå at snakke med politiet, eller politiet har taget en
spritbilist mere.

Fra : -=JF=-

Dato : 31-12-06 15:47

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Så har vedkommende bilist enten fundet ud af at man ikke kører sådan hvis man
> vil undgå at snakke med politiet, eller politiet har taget en spritbilist
> mere.

Jeg tror nu ikke at det var en spritbilist.
En ung fremmedarbejder med Jalla-musikken kørende på fuld skrue,
kasketskyggen omme i nakken og en kørestilling hvor han nærmest lænede
sig op mod døren i stedet for mod ryglænet.

Med andre ord - Arketypen på en Brian.

--
Mvh John

Fra : Kenned

Dato : 01-01-07 17:34

-=JF=- wrote:

> [...]
> kasketskyggen omme i nakken og en kørestilling hvor han nærmest lænede
> sig op mod døren i stedet for mod ryglænet.

Det er nu ikke voldsomt mange fremmedarbejdere der hedder brian.....

Kenned

Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Lars [6710]

Dato : 31-12-06 11:46

Henrik B. skrev:
> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
> EuroNCAP stjerner eller ej...
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

Den er sq da godt nok splittet noget ad..
Jeg synes ikke man kan se at airbags er affyret ?
Burde der ikke hænger hvide poser over det hele ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Leder du efter bolig i Ringkøbing ? Klik her : http://ole.hoerlyck.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-12-06 11:56

Lars [6710] expressed precisely :
> Jeg synes ikke man kan se at airbags er affyret ?
> Burde der ikke hænger hvide poser over det hele ?

Det har du da egentlig ret i. Måske de er blevet fjernet i forbindelse
med man har hentet personerne ud af vraget ? Jeg syns i hvert fald det
så ud til at midten af rattet var væk (se videoen).

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 31-12-06 14:38

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> man har hentet personerne ud af vraget ? Jeg syns i hvert fald det så ud
> til at midten af rattet var væk (se videoen).

Airbaggen udløses vel kun, hvis man rammer ind i noget eller noget påkører
en forfra eller fra siden? Her er bilen komme i skred efter føreren åbenbart
har forsøgt at undgå en hund. Og efter at have ramt autoværnet, er bilen
rullet rundt. Det kan jeg ikke forstille mig vil udløse airbaggen...

Godt nytår - lad os alle bidrag til, at der kommer endnu færre dræbte i
trafikken i 2007!!!

-- roland

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 14:42

Tja' -> www.youtube.com/watch?v=y7nIqB1gxho

> Godt nytår - lad os alle bidrag til, at der kommer endnu færre dræbte i
> trafikken i 2007!!!

Det laveste siden '30-erne - det kan sgu næppe komme længere ned!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-06 16:38

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Det laveste siden '30-erne - det kan sgu næppe komme længere ned!
Der håber jeg du tager fejl, der er er et hængeparti, uheld bland unge mænd
<24 år er STEGET :(. Hvad enten Kim.F. etc. kan lide at høre det el. ej ;).

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 16:43

> Der håber jeg du tager fejl, der er er et hængeparti, uheld bland unge
> mænd <24 år er STEGET :(. Hvad enten Kim.F. etc. kan lide at høre det el.
> ej ;).

www.sikkertrafik.dk/65482774
Døden på vores veje

Antallet af dræbte i 2006 kommer tæt på 320, det laveste antal siden
midt i 1930'erne.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-06 16:59

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Antallet af dræbte i 2006 kommer tæt på 320, det laveste antal siden
> midt i 1930'erne.

Ja, totalt. Men tilbagegang på nogle områder:
a.. Antallet af dræbte fodgængere er steget og næsten halvdelen er over 65
år.
b.. Antal dræbte på motorcykel er igen tilbage på niveauet fra 2002-2004.
c.. Antallet af dræbte 20-24-årige steg markant og er tilbage på niveauet
fra 2001-2004.
Så de gl. lallende vrag, som Kim. etc. har være efter, må ha' kørt særligt
pænt. For til fods er det en næsten sikker død ;).

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:02

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-06 18:49

> Du skrev, at du håbede, jeg tog fejl. DU tog fejl :)
??, Du påstår at det ikke kan blive lavere. Jeg foreslår at KF & Co lære at
køre, så blev tallet lavere, bedre, endnu..

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 21:35

Mogens... wrote:
> Tja' -> www.youtube.com/watch?v=y7nIqB1gxho

HAHAHAHAHAAAAAA!!!!!!! Suveræn.
(Skal selvf afspilles med lyd på.)
Hvordan downlaoder man de videoer på sin pc?

MVH Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 01-01-07 16:10

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Det laveste siden '30-erne - det kan sgu næppe komme længere ned!

Det sagde man også forrige år.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 31-12-06 11:47

> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
> EuroNCAP stjerner eller ej...
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

Det ser bestemt ikke godt ud. Farten må have været meget høj...

Der stod at ulykken skete fordi chaufføren tabte kontrollen. Mit spørgsmål
er så: Er der ikke ESP i Mazda 3? Det burde give en chance for at have
reddet situationen da det er specielt effektivt i overstyringssituationer...

VH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 12:06

Esben Juul Sørensen wrote:

> [...]

> spørgsmål er så: Er der ikke ESP i Mazda 3? Det burde give en chance
> for at have reddet situationen da det er specielt effektivt i

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er sket en dag før man skal fejre
nytårsaften - men jeg kan da sagtens have en formodning.

ESP redder ikke bilen hvis bilen ikke kan styre. F.eks. hvis bilen har været
smadret ind i midterrabatten. De første sekunder efter et sådan brag vil
føreren måske være desorienteret og reagere forkert eller slet ikke reagere.
Måske er hjulene slået ud af sporing, så bilen ikke reagerer som den plejer.
Måske er den begyndt at dreje rundt omkring sig selv med kun lejlighedsvis
berøring af asfalten med tag, sider eller hjul.

Uden brug af seler er der stor chancer for at man bliver kastet ud af bilen
og da den er ude af kontrol ved man aldrig om man kommer i nærkontakt med
den.

Ovenstående er skrevet fordi der er et par stykker i denne tråd der ikke har
fantasi til at forestille sig hvad der er foregået. Det er der måske ikke
noget at sige til, som ung er man jo udødelig :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 31-12-06 13:10

> [...]
> fantasi til at forestille sig hvad der er foregået. Det er der måske ikke
> noget at sige til, som ung er man jo udødelig :)

Du har ret i at chaufførens reaktion og bilens tilstand efter første
sammenstød er udslagsgivende. Men nu ved vi jo ikke om chaufføren taber
kontrollen før sammenstødet eller sammenstødet er skylden.

Uanset hvordan bilens tilstand er efter sammenstødet vil ESP forsøge at
rette bilen op uanset hjulenes sporing. Systemet sammenholder bilens yaw
(sensoren sidder typisk midt i bilen - eks. under passagersædet) og
ratvinklen. Ved uoverensstemmelse mellem de to specielt ved høj hastighed
(som trods usikkerheder og elektrisk sensorstøj har meget let ved at
detektere overstyring pga. forskelligt "fortegn" på sensorsignalerne fra yaw
og ratvinkel) vil bilen bremse MEGET effektivt næsten uanset hvordan hjulene
peger. Derudover bliver det hele selvfølgelig bedre hvis chaufføren peger
rattet i "den rigtige retning" - så vil bilen før eller siden pege i den
retning - men det er muligt ESP skal have lidt plads :)

Det er klart man ikke kan overskride naturlove men med høj friktion er
systemet ekstremt effektivt. Jeg var med til lastbil-ESP tests i oktober på
en testbane hvor vi kørte både med og uden et modificeret ESP system på en
trækker med en speciel anhænger. Det var uhyggeligt så meget ESP hjalp. Det
var ofte forskellen på fuld kontrol og et væltet vogntog (anhængeren havde
enorme støttehjul så vi ikke væltede

Hvad testkøreren kunne med den lastbil var ikke småting :)

VH & godt nytår

Fra : Bo Velschow

Dato : 31-12-06 12:36

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er så: Er der ikke ESP i Mazda 3? Det burde give en chance for at have
> reddet situationen da det er specielt effektivt i

Forfærdelig tragisk ulykke!

- men som med alt andet udstyr i bilerne kan heller ikke ESP ophæve
fysikkens love! Kører man f.eks. 130 km/t ud ad motorvejen, og panikker og
drejer lynhurtigt rattet bare én omgang, så kan jeg garantere for, at
ESP-systemet kan bremse hjulene lige så tosset det vil: Føreren vil
alligevel miste kontrollen over bilen, og ulykken er en realitet. Jeg vil
vove den påstand, at man _altid_ kan få en bil til at skride ud, ESP eller
ej (uden brug af f.eks. håndbremse til at fremprovokere
baghjulsudskridning).

Hvis ESP var suppleret med et system, der kunne gå ind og begrænse de
styrende hjuls udslag, således at man f.eks. ikke "får lov" til at "stille
hjulene på tværs" ved høj hastighed, ville den omtalte ulykke måske ikke
være sket. Problemet er blot, at den til enhver tid maksimalt tilladelige
hjul-drejning uvægerligt vil afhænge af underlagets beskaffenhed [1] - dvs.
bilen ville konstant skulle kunne aflæse den tilstedeværende friktion mellem
hjul og underlag, for at det ville fungere i praksis - og så begynder det
for alvor at blive kompliceret.

[1] Sammenlign f.eks. dobbelt undvigemanøvre på tør hhv. isglat vej (som
det f.eks. trænes på KTI): Rattet skal behandles en hel del mere nænsomt på
den glatte bane, for at undgå forhjulsudskridning/understyring (ESP eller
ej!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 12:55

Bo Velschow wrote:

> [...]
> en realitet. Jeg vil vove den påstand, at man _altid_ kan få en bil
> til at skride ud, ESP eller ej (uden brug af f.eks. håndbremse til at

Jeg vil så påstå at det kan man sjældent, men det er selvfølgelig ud fra min
erfaring fra min Golf. Andre biler kan styre mindre som en go-cart som
Golf´en gør :)

> [...]
> aflæse den tilstedeværende friktion mellem hjul og underlag, for at
> det ville fungere i praksis - og så begynder det for alvor at blive

Hvis du drejer på rattet samtidig med du bremser, så bremser du ikke ret
meget og du drejer heller ikke ret meget. Det er min egen erfaring fra de
gange hvor jeg har kørt tidskørsel (på bane). Alt bremsning skal foregå med
rattet i ligeudtilstand, ellers har jeg fornemmelsen af at bilen slet ikke
bremser (det er ikke kun en fornemmelse!).

> [...]
> nænsomt på den glatte bane, for at undgå
> forhjulsudskridning/understyring (ESP eller ej!)

Hvad har det nu lige med sagen at skaffe?

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 14:01

> Jeg vil så påstå at det kan man sjældent, men det er selvfølgelig ud fra
> min erfaring fra min Golf. Andre biler kan styre mindre som en go-cart som
> Golf´en gør

Nu har du jo vanvittigt svært ved at skjule din fantastiske "interesse" for
Golf (og TDI). En standard Golf er der sgu ikke meget go-cart over, selv
om jeg nød turen over de små sogneveje i en R32.

Forleden kørte jeg en '02 Porsche 996 turbo (911), og det er nok noget
nær det nærmeste jeg er kommet "udødeligheden" i PS2 -> IRL. Der
kan man sgu tale om at

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 14:32

Mogens... wrote:
> [...]
> "interesse" for Golf (og TDI). En standard Golf er der sgu ikke meget
> go-cart over, selv om jeg nød turen over de små sogneveje i en R32.

Det jeg mener er at Golf´en ikke begynder at skride ud og vælte rundt, når
man kører 130 og klodser bremsen samtidig med en panik-ratbevægelse.

Jeg er nok klar over at Golf ikke er den bedst styrende bil på markedet, men
det er heller ikke og langt fra den værste.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 14:33

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Forleden kørte jeg en '02 Porsche 996 turbo (911), og det er nok noget
> nær det nærmeste jeg er kommet "udødeligheden" i PS2 -> IRL. Der

He he, et er at tale om det, et andet er at prøve tingen i real life...

Porsche rulezz

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 14:38

> [...]

....køre i en bil der styrer som en gokart :)

> He he, et er at tale om det, et andet er at prøve tingen i real life...

Ja, den tur satte virkelig tingene i relief. Prøv at forstille dig at fyre
420 hk af
under fuld kontrol lige på spin-grænsen. Det er sgu fantastisk - helt
fantastisk.
Og konen sidder blot og smiler ved siden af

> Porsche rulezz

Jow jow - den kører da fint.
Men det gjorde den '98 Ferrari 550 V12 Maranello sgu også...

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 14:43

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 420 hk af
> under fuld kontrol lige på spin-grænsen. Det er sgu fantastisk - helt

Det har jeg ikke behov for at forestille mig..;)

> Og konen sidder blot og smiler ved siden af

Jeg har ikke konen med, når jeg kører banekørsel.

(Hun ville endda ikke en gang køre Volvo på Beldringe Lufthavn)

> Jow jow - den kører da fint.
> Men det gjorde den '98 Ferrari 550 V12 Maranello sgu også...

Du kan ikke sammenligne de 2 biler.

Jeg valgte til en hver tid Porsche, da jeg ikke har behov for
"show-effekten".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 13:55

> Du kan ikke sammenligne de 2 biler.

Jow jow, dét kan man nemt. De kan køre begge 2
Nuvel - der er himmelvid forskel med vægt på hvert sit område.
Alene 4-hjulstrækket i Porschen danner en stor forskel...

> Jeg valgte til en hver tid Porsche, da jeg ikke har behov for
> "show-effekten".

Ja, det ved. Man kan slå en forretning ihjel ved at eje den forkerte bil

--
/Mogens
Alfa Romeo 164 V10 !

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 13:57

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det ved. Man kan slå en forretning ihjel ved at eje den forkerte bil

Jep, og intet i den klasse kan slå en 40-årig sublimt forfinet potter, der
kan bruges _hver eneste dag_..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 14:01

> Jep, og intet i den klasse kan slå en 40-årig sublimt forfinet potter, der
> kan bruges _hver eneste dag_..

Det er fandme uhyg'ligt du
(og det ér det faktisk!)

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 14:05

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er fandme uhyg'ligt du
> (og det ér det faktisk!)

Kunne være interessant med et 24-timers Le Mans for "standardpotter" i _den_
klasse.

Erik Hjulspin var jo meget, meget tæt på..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 15:15

> Kunne være interessant med et 24-timers Le Mans for "standardpotter" i
> _den_ klasse. Erik Hjulspin var jo meget, meget tæt på..

Jep, imponerende af et privatteam, som ogdt nok har kassen.

Hér er den ægte vare fra tidligere - en Porsche Carrera RSR.
280 hk til 900 kg - standardvogn fra fabrikken:
www.youtube.com/watch?v=D9pJzhCEzuU

Jørgen Poulsen vandt alt, hvad han deltog i dengang med sån en vogn.
Castrol-sponsoret...

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 15:19

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, imponerende af et privatteam, som ogdt nok har kassen.

De havde jo ikke en gang brug for "kassen", når man så hvilken fejl, de til
sidst måtte gå ud med.

> [...]
> www.youtube.com/watch?v=D9pJzhCEzuU
>
> Jørgen Poulsen vandt alt, hvad han deltog i dengang med sån en vogn.

Fin potte og også noget nær sublim i dens tid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-01-07 23:06

> Fin potte og også noget nær sublim i dens tid.

Bestemt, jeg syntes nu dette er mere underholdende. Se hvem chauffutten er:
http://www.youtube.com/watch?v=U0u_sWeqDwc&mode=related&search=

Fra : BJ

Dato : 02-01-07 23:09

KLIP

> Bestemt, jeg syntes nu dette er mere underholdende. Se hvem chauffutten
> er: http://www.youtube.com/watch?v=U0u_sWeqDwc&mode=related&search=

Regn og Walter Rohrl gør unægtelig oplevelsen mere nærværende..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-01-07 23:20

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:459ad7de$0$2109

> Regn og Walter Rohrl gør unægtelig oplevelsen mere nærværende..

Han har rimeligt greb om tingene må man sige. Man skal vide, hvad man laver,
når man køre en røvskubber på den måde, under de forhold.

Fra : Bo Velschow

Dato : 31-12-06 15:00

> [...]

> med rattet i ligeudtilstand, ellers har jeg fornemmelsen af at bilen slet
> ikke bremser (det er ikke kun en fornemmelse!).

En konsekvens af, at man kun har så og så mange friktionskræfter at gøre
godt med - uanset, om bilen har ABS eller ej... Kører man lige på
skridgrænsen gennem et sving, og pludselig aktiverer bremsen, risikerer man
stadig en udskridning - ESP, ABS osv osv eller ej! Derfor er de kurver, hvor
krumningsradius bliver mindre et stykke inde i kurven også hamrende farlige:
Er man kommet ind i sådan en kurve med max. mulig hastighed, er der ikke
flere friktionskræfter at tage af, når kurven pludselig bliver mere krum -
og så ryger man af banen (uanset, om man så vælger at motorbremse, bruge
ABS'en eller forlade sig på ESP'en)!

> Hvad har det nu lige med sagen at skaffe?

Det var blot ment som et eksempel på, at mit forslag til at
rat-/hjul-udslagsbegrænsende(!) system ikke kan fungere i praksis: Du kan
dreje _langt_ mere på rattet uden at fremprovokere udskridning på tør vej,
end på glat vej - og den dobbelte undvigemanvøre er et udmærket sted at
afprøve den slags (uanset, om bilen har ESP eller ej). Prøver man at fistre
med 80 km/t igennem den glatte bane, er der vist 100% garanti for, at
keglerne flyver til alle sider...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-06 17:17

Bo Velschow wrote:
> [...]

> skridgrænsen gennem et sving, og pludselig aktiverer bremsen,
> risikerer man stadig en udskridning - ESP, ABS osv osv eller ej!

Nej, det gør man ikke. Ikke på min bil, som kun har ABS.

> [...]
> tage af, når kurven pludselig bliver mere krum - og så ryger man af
> banen (uanset, om man så vælger at motorbremse, bruge ABS'en eller

Det kan godt være at man ryger af banen, - men ikke under udskridning.
Hverken med ABS eller ESP.

> [...]
> ej). Prøver man at fistre med 80 km/t igennem den glatte bane, er der
> vist 100% garanti for, at keglerne flyver til alle sider...

Har stadig ikke noget med den konkrete sag at gøre :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-01-07 14:36

> Nej, det gør man ikke. Ikke på min bil, som kun har ABS.

OK; jeg skal prøve at forklare: Når man bevæger sig i en bil, har man til
enhver tid en given maksimal mængde friktionskræfter at gøre godt med. Dette
kan anskueliggøres med en cirkel med centrum i bilens massemidtpunkt; radius
er proportional med de maksimale friktionskræfter (som er en funktion af
underlagets beskaffenhed, dækkenes tilstand mv.). Jo mindre friktion, jo
mindre radius.

Enhver form for acceleration, bremsning og kursændring vil resultere i
kræfter, der søger at modvirke ændringen (Newtons 3. lov; aktion lig
reaktion). Den samlede kraft vil være lig summen af kræfterne (fås ved
vektoraddition; størrelsen af kraften er lig kvadratroden af kvadratsummen
af de enkelte komponenter).

Kører man derfor på skridgrænsen gennem en kurve med konstant hastighed, vil
størrelsen af centrifugalkraften netop svare til radius af den ovenfor
omtalte cirkel. Forsøger man nu derudover at ændre hastigheden
(bremse/accelerere), vil man tilføje endnu en kraft-komposant i ligningen,
og størrelsen af den samlede kraft vil nu være større en ovenfor nævnte
radius. Resultat: En udskridning.

Fænomenet kommer til udtryk f.eks. i glat føre (eller på glatbane): Kører
man på skridgrænsen gennem en kurve, og forsøger at accelerere, er
resultatet tit, at bilen skrider over forhjulene (understyring).

ABS kan givetvis modvirke dette i et vist omfang, idet systemt jo ikke
tillader de enkelte hjul at blokere: Man kan derfor opnå en marginal
bremseeffekt, idet ABSen netop "tillader", at man bruger den mængde
friktionskraft, der er tilovers i ligningen. Derfor kan man "styre og
bremse" samtidig.

ESP er så en genial opfindelse, der ved individuel nedbremsning af de
enkelte hjul kan modvirke udskridninger (stadig forudsat, at man ikke
forsøger at ophæve fysikkens love!). Dog har sammenlignende tests foretaget
af FDM vist, at f.eks. gennemkørsel af kurve samt dobbelt undvigemanøvre kun
kan foretages med nogle få km/t højere hastighed med ESP end uden ESP -
stadig en understregning af, at forsøger man at overtræde naturlovene, er
der kontant afregning ved kasse 1!
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E420F2D1-3676-4B29-8413-AE6CBE4A4798/0/8693.pdf

> Det kan godt være at man ryger af banen, - men ikke under udskridning.
> Hverken med ABS eller ESP.

Det er vist et definitionsspørgsmål: Søger man at gennemkøre en kurve med en
for høj hastighed - og derfor ryger af banen - vil jeg vælge at kalde det en
udskridning.

OK.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-06 16:40

> [...]
> er så: Er der ikke ESP i Mazda 3? Det burde give en chance for at have
> reddet situationen da det er specielt effektivt i

Det forlyder nu at det skete, fordi chaufføren forsøgt at undvige en hund.

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 12:08

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
> EuroNCAP stjerner eller ej...
> http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

Underlig posting og kommentar - i bund grund kender du intet til de
specifikke forhold. Havde du vist det - og begrundet din udtalelse - kunne
jeg måske forstå det.

Forleden var en anden ulykke, hvor 4 unge blev slået ihjel. Den historie
har jeg netop hørt fraog det er rystende fortælling

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 12:09

> [...]
>
> Forleden var en anden ulykke, hvor 4 unge blev slået ihjel. Den historie
> har jeg netop hørt fraog det er rystende fortælling

....hørt fra pålidelig kilde og det er rystende fortælling fra ende til
anden!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-06 12:22

Mogens... skrev:

> ...hørt fra pålidelig kilde og det er rystende fortælling fra ende til
> anden!

Vil det være for meget at fortælle om det...?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 12:36

> Vil det være for meget at fortælle om det...?

Nogen kunne blive stødt over det?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-06 12:38

Mogens... skrev:

> Nogen kunne blive stødt over det?

Okay.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 12:45

> Okay.

De var 5 i bilen - hver dag. Gik på samme uddannelsesinstitution.
Chaufføren kørte dagligt som ind i helvede - de var bange for at
køre med ham, men så ingen anden mulighed (off. transport svært).

Den pågældende dag var det blevet for meget - knægtene ringede
på skolen efter forældrene, som ikke havde tid grundet arbejde.
Een af passagerene stod ud af bilen i byen umiddelbart før ulykken.
Resten blev slået ihjel, da chaufføren tabte bilen ifm. en hasarderet
overhaling.

Ovenstående er ganske forskrækkeligt for alle - det er helt vildt
at tænke på. Jeg føler ekstremt med alle i denne sag - og jeg kender
jo lidt til dødelig ulykke kva en situation for mange år siden i familien

Fra : Lars [6710]

Dato : 31-12-06 12:58

Mogens... skrev:

> Ovenstående er ganske forskrækkeligt for alle - det er helt vildt
> at tænke på. Jeg føler ekstremt med alle i denne sag - og jeg kender
> jo lidt til dødelig ulykke kva en situation for mange år siden i familien

Du har ret ..Det er en rædsom tragisk historie
men den er jo relevant at fortælle

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 13:56

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ret ..Det er en rædsom tragisk historie
> men den er jo relevant at fortælle

OK, tak - havde lige en moralsk overvejelse...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-06 13:05

Mogens... skrev:

snip

> Ovenstående er ganske forskrækkeligt for alle - det er helt vildt
> at tænke på.

Ja, dét må du nok sige!

> Jeg føler ekstremt med alle i denne sag - og jeg kender
> jo lidt til dødelig ulykke kva en situation for mange år siden i
> familien

Netop dérfor.

Tak fordi du svarede!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-06 14:24

> [...]
> at tænke på. Jeg føler ekstremt med alle i denne sag - og jeg kender
> jo lidt til dødelig ulykke kva en situation for mange år siden i familien

Takker for oplysningerne.
Det giver mig noget at tænke på hvis en af ungerne siger 'Kommer du ikke
lige og henter mig'

Vi har kun ungerne til låns i den tid de vil.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 14:34

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Takker for oplysningerne.

Selvtak

> Det giver mig noget at tænke på hvis en af ungerne siger 'Kommer du ikke
> lige og henter mig' -

Ja, dét har du ret i. Der er mange, der har "grinet" af os som familie,
fordi vi
altid hentede og bragte vore børn tidligt og silde. Der var en grund til
det...

> Vi har kun ungerne til låns i den tid de vil.

Dét finder man pludselig ud af, når de er blevet store!

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 14:36

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dét finder man pludselig ud af, når de er blevet store!

Det mest morsomme er nu, det finder børnene også ud af, deres forældre
er.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-06 23:29

> [...]

> fordi vi
> altid hentede og bragte vore børn tidligt og silde. Der var en grund til

Vi gør det i det omfang ungerne ønsker det.
Den store kan jo også hente og bringe (når han ikke siger 'hik'
Så er det jo vores tur

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 16:39

> [...]
> at tænke på. Jeg føler ekstremt med alle i denne sag - og jeg kender
> jo lidt til dødelig ulykke kva en situation for mange år siden i familien

Det lyder som ulykken med de tømrerlærlinge der var på vej hjem fra Den
Jyske Håndværkerskole i Hadsten. Bortset fra, at ham der kørte galt i den
bil var kendt for altid at køre særdeles forsigtigt og aldrig lavede
ulovligheder...

--

MVH

Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 16:59

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

> ...ham der kørte galt i den bil var kendt for altid at køre særdeles
> forsigtigt og aldrig lavede ulovligheder...

Ja, det er "flot", Thomas

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 17:15

> Ja, det er "flot", Thomas

Hvad mener du?

Jeg undrer mig bare over om det er samme ulykke for efter de tømrer kørte
galt lige inden jul så jeg deres venner stå frem i avisen og sige, at ham
der førte bilen altid kørte pænt. Det er jo unægteligt en anden udmelding du
kommer med - hvis altså det er samme ulykke.
Tragisk er det, men det er bestemt værd at finde ud af om det var en
forsigtig-per eller en fartgalning som kørte galt. Håber du kan følge mig.

--

MVH

Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:23

> Håber du kan følge mig.

Nu kom jeg på gruppen lige efter, at du havde postet en del.
Samstemmende for dine postings indhold var en kritisk holdning
til alt og alle. Derfor falder det i øjnene, at du også "nedlægger"
mig, idet jeg ikke skriver for opmærksomhedens skyld...

EOD fra min side - positivt ment...

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 17:35

> [...]
> til alt og alle. Derfor falder det i øjnene, at du også "nedlægger"
> mig, idet jeg ikke skriver for opmærksomhedens skyld...

Det var nu bestemt ikke for at nedlægge dig og hvis det virkede sådan så
beklager jeg. Det ærgrer mig at du melder dig ud af debatten for jeg ved
stadig ikke om det er samme ulykke vi snakker om og hvor du blot kender
sandheden "bag facaden" hvor jeg kun kender den fra aviserne.

--

MVH

Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:37

> [...]
> stadig ikke om det er samme ulykke vi snakker om og hvor du blot kender
> sandheden "bag facaden" hvor jeg kun kender den fra aviserne.

Det er okay, Thomas - og så forstår jeg det bedre...

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 17:40

> Det er okay, Thomas - og så forstår jeg det bedre...

Helt ok. Så mangler jeg bare svaret: Snakker vi om samme ulykke?

--

MVH

Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 14:25

> Helt ok. Så mangler jeg bare svaret: Snakker vi om samme ulykke?

Ja. Jeg tror, det handler lidt om at redde lidt af æren. Det mod-
satte tjener jo i princippet ikke noget formål. Jeg ved det ikke...

Fra : Lars [6710]

Dato : 31-12-06 12:41

Mogens... skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nogen kunne blive stødt over det?

Så er de jo advaret

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 12:47

> Så er de jo advaret

Yes - derfor "omvejen"

Fra : Henrik B.

Dato : 01-01-07 16:18

> [...]

> Underlig posting og kommentar - i bund grund kender du intet til de
> specifikke forhold. Havde du vist det - og begrundet din udtalelse - kunne

Specifikke forhold eller ej, så er der stadig STOR forskel på, hvor vores
kære blikspande klarer eventuelle påvirkninger. Jeg synes det er sørgeligt,
som nogle klarer sig meget ringe (også meget ringere end påmeldte Mazda).

> Forleden var en anden ulykke, hvor 4 unge blev slået ihjel. Den historie
> har jeg netop hørt fraog det er rystende fortælling

Det er det vel altid? Men vel ikke særlig relevant i forhold til min
posting.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 17:10

> [...]

> kære blikspande klarer eventuelle påvirkninger. Jeg synes det er
> sørgeligt, som nogle klarer sig meget ringe (også meget ringere end

Men det kan jo ikke kvalificeret afgøres, når man ikke kender
baggrund for ulykken...

> Det er det vel altid? Men vel ikke særlig relevant i forhold til min
> posting.

Næh...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-01-07 17:51

> Men det kan jo ikke kvalificeret afgøres, når man ikke kender
> baggrund for ulykken...

> Næh...

Man kommer næppe nærmere grunden end det link jeg postede sidste år, med
mindre nogle af de der påkørte resterne bagefter så noget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Madsen58

Dato : 31-12-06 12:41

Henrik B. wrote:
> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt
> - 4 EuroNCAP stjerner eller ej...
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article256523.ece

Det ser ud til at være en hund der er skyld i ulykken.
http://ekstrabladet.dk/112/article256560.ece
--
Hilsen Madsen

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 16:41

> Så'n en Mazda3, er sgutte meget bevendt, hvis det for alvor går galt - 4
> [...]

Hvor er det enerverende at høre på de bagkloge kommentarer fra folk der selv
tror de kører i verdens mest sikre biler. Hvis din Saab var kommet ud for
samme omgang var den garanteret minimum lige så smadret.
Så vidt jeg ved, så foretages NCAP-testen ikke med motorvejshastighed og
hvis den gjorde ville der ikke blive uddelt stjerner overhovedet, svensk
Opel Vectra i dyr forklædning eller ej.

--

MVH

Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 16:49

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Så vidt jeg ved, så foretages NCAP-testen ikke med motorvejshastighed og
> hvis den gjorde ville der ikke blive uddelt stjerner overhovedet, svensk

Jeg er nu glad for begge vore traktorer:

http://au.geocities.com/ozbrick850/crash-s70-kamikaze.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 16:57

> Jeg er nu glad for begge vore traktorer:
>
> http://au.geocities.com/ozbrick850/crash-s70-kamikaze.html

En dag når jeg har mere overskud vil jeg læse dit engelske link

Jeg vil også hellere sidde i en Volvo end i en Opel Vectra samlet i
Trollhättan hvis det skulle gå galt.

Min bil har også visse fortrin fremfor andre biler, men det bruger jeg ikke
til at pege fingre ad andre bilers fejl, hvis de skulle være så uheldige at
"dumpe" på et enkelt område i forhold til min. Som svar på "Rigtige biler
har over 420nm" kunne jeg f.eks. skrive "Rigtige biler har regnsensor og
lyssensor" men selv i min datters børnehave synes jeg en sådan "min far er
stærkere end din far" er komplet latterlig. Jeg kommer aldrig til at sidde
på nettet og holde øje med eller endog fryde mig over andre biltypers ulykke
sammenlignet med min.

--

MVH

Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 17:02

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> aldrig til at sidde på nettet og holde øje med eller endog fryde mig over
> andre biltypers ulykke sammenlignet med min.

Jow, jow men vi har nu kun det skæg, vi selv laver.

Der er vist ingen tvivl om, Saab og Volvo er længst fremme i
sikkerhedsforskningen og de eneste, der i årtier har indsamlet data.

Det er jo i bund og grund, det de sælger biler på. Hvis de grå fra den
linie, er de jo bare en anden "BMW, VW, MB, Honda, Nissan, Toyota osv.
osv.".

Jeg er dog sikker på, Volvo vil følge sikkerhedslinien slavisk...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:06

> Jow, jow men vi har nu kun det skæg, vi selv laver.

HELT enig - især idag/aften :)

> Der er vist ingen tvivl om, Saab og Volvo er længst fremme i
> sikkerhedsforskningen og de eneste, der i årtier har indsamlet data.

Hmm, men ikke først åp banen med 5 stjerner?

> Det er jo i bund og grund, det de sælger biler på. Hvis de grå fra den
> linie, er de jo bare en anden "BMW, VW, MB, Honda, Nissan, Toyota osv.
> osv.".

Pil lige de japsere ud af den oplistning, tak !

> Jeg er dog sikker på, Volvo vil følge sikkerhedslinien slavisk...

OK, du har en forbindelse?

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 17:09

KLIP

> HELT enig - især idag/aften :)

> Hmm, men ikke først åp banen med 5 stjerner?

Du læser som "fanden" selv.

Volvo havde en tid _ingen_ biler testet efter den seneste udgave af
EuroNCAP.

> Pil lige de japsere ud af den oplistning, tak !

> OK, du har en forbindelse?

Jep, vendt du nu bare til Whiplash bliver en del af testen. Det gør den fra
2007.

Det er lige før jeg vil vædde på, der kun er max 2 mærker, der klarer den
til UG med kryds og slange..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:17

> Du læser som "fanden" selv.

Jep, nogle vil sige, at jeg er lig med... :)

> Volvo havde en tid _ingen_ biler testet efter den seneste udgave af
> EuroNCAP.

Hvorfor ikke?

> Jep, vendt du nu bare til Whiplash bliver en del af testen. Det gør den
> fra 2007.
> Det er lige før jeg vil vædde på, der kun er max 2 mærker, der klarer den
> til UG med kryds og slange..

Sikkert.
Kommer Nightvision også med

Fra : BJ

Dato : 31-12-06 17:28

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, nogle vil sige, at jeg er lig med... :)

> Hvorfor ikke?

Det var der ingen grund til, de ville alligevel have fået 5 stjerner..

> Sikkert.
> Kommer Nightvision også med

Det er ikke sikkert nok endnu og alt for fuld af fejl..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-06 17:33

> Det var der ingen grund til, de ville alligevel have fået 5 stjerner..

Naej, sporene skræmmer fra problemerne med 740/760, der
ofte blev rykket midt over ifm. ulykker. Måske årsag til, at
Volvo indførte sikkerhedsseler på bagsædet

> Det er ikke sikkert nok endnu og alt for fuld af fejl..

BMW introducerer ikke noget sådant, hvis dét var tilfældet.
Det er på udstyrslisten nu - og ret fantastisk - se selv...
www.youtube.com/watch?v=-3uaTyNWcBI

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 12:45

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Naej, sporene skræmmer fra problemerne med 740/760, der
> ofte blev rykket midt over ifm. ulykker. Måske årsag til, at
> Volvo indførte sikkerhedsseler på bagsædet

Var der overhovedet nogen form for sikkerhed i BMW i de samme
årgange..?..

> BMW introducerer ikke noget sådant, hvis dét var tilfældet.
> Det er på udstyrslisten nu - og ret fantastisk - se selv...
> www.youtube.com/watch?v=-3uaTyNWcBI

MB leger også med systemet og jeg har da læst (´gider ikke afsøge nettet),
systemerne er for upålidelige endnu.

Trods dette, introducerer både BMW og MB det.

Det må da ligne panik på sikkerhedsområdet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-07 13:59

> Var der overhovedet nogen form for sikkerhed i BMW i de samme
> årgange..?..

Jow jow:
www.crashtest.com/volvo/index.htm
www.crashtest.com/bmw/index.htm

> Det må da ligne panik på sikkerhedsområdet..

Hvad MB kan og gør, skal jeg lade være usagt. BMW er okay...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-07 09:24

BJ skriver:

> Det er lige før jeg vil vædde på, der kun er max 2 mærker, der klarer den
> til UG med kryds og slange..

Jaguar og ????

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 12:50

KLIP

> Jaguar og ????

Det tror jeg ikke !!!!!!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-07 13:32

BJ skriver:

> Det tror jeg ikke !!!!!!!!

Fordi ?

De opnår da lige så gode karakterer i whiplash protection som Volvo og
Saab.

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 13:33

KLIP

> Fordi ?
>
> De opnår da lige så gode karakterer i whiplash protection som Volvo og
> Saab.

Se nu her Klaus eller har du andre oplysninger, du blot ikke vil komme
med..?..:

http://www.iihs.org/ratings/default.aspx#headrestraints

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-07 13:39

BJ skriver:

> Se nu her Klaus eller har du andre oplysninger, du blot ikke vil komme
> med..?..:

Sidste gang du henviste til en test var de på fuld højde med både SAAB
og Volvo

> http://www.iihs.org/ratings/default.aspx#headrestraints

TOP SAFETY PICK 2007 Award Winners

Large car
Audi A6

Midsize cars
Audi A4
Saab 9-3
Subaru Legacy
with optional electronic stability control

Minivans
Hyundai Entourage
Kia Sedona

Luxury SUVs
Mercedes M class
Volvo XC90

Midsize SUVs
Acura RDX
Honda Pilot
Subaru B9 Tribeca

Small SUVs
Honda CR-V
Subaru Forester
with optional electronic stability control

Okay, det er Subaru du mener. De har da 3 ud af 13 biler som de bedste,
skrapt efterfulgt af Audi og Honda, Volvo og Saab har kun en bil hver.

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 13:42

KLIP

> Okay, det er Subaru du mener. De har da 3 ud af 13 biler som de bedste,
> skrapt efterfulgt af Audi og Honda, Volvo og Saab har kun en bil hver.

Hvad har alt dit ævl med Whiplash at skaffe?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-07 16:18

BJ skriver:

> Hvad har alt dit ævl med Whiplash at skaffe?

Du stak mig et link til en side der præmierer de biler jeg lige nævnte.
Du måtte jo finde siden relevant.

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 16:25

KLIP

> Du stak mig et link til en side der præmierer de biler jeg lige nævnte.
> Du måtte jo finde siden relevant.

Her er endnu et eksempel på dine måde at være et fjols på.

Du får et link og så er vi ellers færdig med denne .. hmmmm .... samtale:

http://www.iihs.org/ratings/head_restraints/details_page.html#volvo

PS: VW har langt igen og desværre er Saab faldet af på det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-01-07 16:33

BJ skriver:

> Her er endnu et eksempel på dine måde at være et fjols på.

Næh, du starter ud med at skrive at alt son vil se anderledes ud, når
whiplash tages med i beregningen af stjerner. Derefter linker du til en
side der præmierer biler ud fra overall safety inklusiv whiplash
beskyttelse. Her er der nævt 13 biler, hvoraf 1 er en Volvo og 1 er en
Saab.

Læg mærke til overall safety som også gælder ved EuroNCAP's vurderinger,
som du mener ændrer sig.

> Du får et link og så er vi ellers færdig med denne .. hmmmm .... samtale:
> http://www.iihs.org/ratings/head_restraints/details_page.html#volvo
> PS: VW har langt igen og desværre er Saab faldet af på det.

Altså mener du at det er Subaru der er det ene af de 2 mærker der klarer
med med "kryds og slange" ?

Jeg ved det BJ, det er surt når dine elskede Volvo og SAAB ikke er så
gode og enerådige som du gerne vil gøre dem til. Okay, du har EOD'et
sådan er det vel.

Fra : Il Duce

Dato : 31-12-06 17:39

> Jow, jow men vi har nu kun det skæg, vi selv laver. Der er vist ingen
> tvivl om, Saab og Volvo er længst fremme i sikkerhedsforskningen og de
> eneste, der i årtier har indsamlet data.

Seriøst? Ved godt Volvo gør en del i sikkerhed, men Saab? Har sidstnævnte
ikke nok at gøre med at sikre lidt penge i kassen til regningerne?

> [...]
> osv.".
>
> Jeg er dog sikker på, Volvo vil følge sikkerhedslinien slavisk...

.... og dermed er de sikret pengene fra den store danske auktionær i årene
fremover...

--

MVH

Thomas

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 12:49

KLIP

> Seriøst? Ved godt Volvo gør en del i sikkerhed, men Saab? Har sidstnævnte
> ikke nok at gøre med at sikre lidt penge i kassen til regningerne?

Saab har i årtier haft installeret en lille sort boks, der opsamler data
omkring sammenstødet.

Denne går til fabriken, så ja, Saab har været og er meget seriøse omkring
uheld med deres potter.

> ... og dermed er de sikret pengene fra den store danske auktionær i årene
> fremover...

Der findes ingen sikkerhed i pengeverdenen kun profit og det er den der
tæller..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 01-01-07 16:23

> [...]

> selv tror de kører i verdens mest sikre biler. Hvis din Saab var kommet ud
> for samme omgang var den garanteret minimum lige så smadret.

Hvor nævner jeg noget om, hvilke biler der klarer sig bedre/dårligere? Jeg
pågeger Mazda's mindre heldige udgang på ulykken. Jeg kan sige lige som
Mogens: "Du kender ikke omstændighederne".

> Så vidt jeg ved, så foretages NCAP-testen ikke med motorvejshastighed og
> hvis den gjorde ville der ikke blive uddelt stjerner overhovedet, svensk
> Opel Vectra i dyr forklædning eller ej.

NCAP sucks! Real life rules...

Dit forsøg på at være morsom - vectra sammenligning - viser blot at du ikke
kender nok til bilerne...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 16:38

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> NCAP sucks! Real life rules...

Det er nok mulig, men en meget stor del af forbrugerne har 100% tillid til
netop EuroNCAP...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 01-01-07 17:08

> Det er nok mulig, men en meget stor del af forbrugerne har 100% tillid til
> netop EuroNCAP...

Ja, alt kan (næsten) gøres op i formler...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 17:13

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, alt kan (næsten) gøres op i formler...

Det er jo den gængse bogholderkultur.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 01-01-07 17:29

OT: Ellers så var Nytåret jo en stille og rolig begivenhed i Vejle Ø.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 01-01-07 18:18

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OT: Ellers så var Nytåret jo en stille og rolig begivenhed i Vejle Ø.

Jep, vi er jo voksne (gamle) mennesker..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-01-07 18:15

> Det er jo den gængse bogholderkultur.

Læser jeg den næringsdrivende ikke bryder sig om regnskaber der kan gøres
op?, wonder why? ;)).

Fra : BJ

Dato : 03-01-07 20:41

KLIP

> Læser jeg den næringsdrivende ikke bryder sig om regnskaber der kan gøres
> op?, wonder why? ;)).

Nej, det gør du ikke, men´du læser, jeg ikke kan fordrage
bogholdermennesketyper..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~