/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olieskift/Swedol
Fra : Steen


Dato : 31-12-06 00:20

Hej i gruppen.

Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at give
den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har erfaring med
dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er mineralsk olie
jeg tænker på.

Mvh.
Steen



 
 
Ukendt (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-06 00:26


"Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
> give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er
> mineralsk olie jeg tænker på.

Hvis du i stedet for swedol bare holder dig til en fuldsyntetisk 10W/40 som
de f.eks ofte har på tilbud i Bilka til 199,- for 4 liter, så kører din
Zetec motor let det dobbelte antal Km og med alle heste i stalden

--
Tom



Steen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 31-12-06 00:52

Takker for svaret.

Grunden til jeg ville bruge følgende olie 15W40, var at jeg kunne få den
igennem mit arbejde og så ville jeg skifte lidt oftere end man normalt gør.
Ps: der er måske ikke den store virkning ved Swedol
Mvh.
Steen

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4596f590$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej i gruppen.
>>
>> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
>> give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
>> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er
>> mineralsk olie jeg tænker på.
>
> Hvis du i stedet for swedol bare holder dig til en fuldsyntetisk 10W/40
> som de f.eks ofte har på tilbud i Bilka til 199,- for 4 liter, så kører
> din Zetec motor let det dobbelte antal Km og med alle heste i stalden
>
> --
> Tom
>
>



Ukendt (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-06 01:33


"Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4596fbc3$0$13993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Takker for svaret.
>
> Grunden til jeg ville bruge følgende olie 15W40, var at jeg kunne få den
> igennem mit arbejde og så ville jeg skifte lidt oftere end man normalt
> gør.
> Ps: der er måske ikke den store virkning ved Swedol

I flg instruktionsbogen så er 15W for tyk en olie til vinteren, så den ville
jeg helt sikkert ikke bruge.

Har aldrig set seriøs dokumentation for at noget som helst af det swedol
skulle have en virkning overhovedet. Selv om Tude-John Nielsen reklamerer
for det.
I det hele taget så stiller jeg mig meget skeptisk over for at det her
injektor-rens, svedol, motor-up, Bell-add og hvad der ellers findes. Det at
mange værksteder måske også hælder det i, er ikke nok til at jeg "køber"
idéen.
Der findes umådelig lidt dokumentation for at det har en virkning og at en
moderne motor i det hele taget skulle have brug for forskellige additiver ud
over det som olieselskaberne har tilsat.
Jeg har desværre ikke den med som i en TV3 reklame... at hvis man bare hører
budskabet fra tilstrækkelig mange personer og tilstrækkelig mange gange, ja
så MÅ det virke )
og går man ud og køber det, ja så bare den psykologiske effekt ved at have
smidt 400,- ud på et additiv der fræser lige igennem en motor, ja så føler
man faktisk at bilen kører bedre og har fået bedre speederrespons og 1 Km
længere på literen.

De få rapporter som motorpressen har villet lave, har IKKE vist at det
skulle være nødvendig endsige have en gavnlig effekt på en rimelig moderne
motor. Jeg selv har en mistanke om at motorpressen ikke vil tage fat i emnet
netop fordi det er i deres egne blade at fabrikanterne af additiverne har
deres reklamer

Men bevares hvis nogle vil betale en mekaniker for et hælde et eller andet
i, og tro på det. Ja så er det ok for mig. Jeg savner bare nogle seriøse
måliger på rullefelte fra uvildige personer for virkning af diverse
additiver. Man kan så let blive syndt af fornemmelser.

Bare en bils HK kan faktisk svinge adskillige heste alt efter
lufttemperaturen, man kan også have en kæmpe olieforbrug hvis bilen høvler
afsted på motorvejen sammenlignet med landevejskørsel. Alt efter mit humør
samt det trafik jeg møder på vejen kan også let få mit benzinforbrug til at
svinge flere km/l.....så man skal være umådelig sikker på hvad det egentlig
er man "føler" man måler hvis går ud og hælder additiver i.

Til slut vil jeg mene at de rafinaderier der har grotesk store pengesumme
til rådighed, de forsker sikkert i hvad der er nødvendig at tilføje til
benzin og olien. Sådan gør alle andre virksomheder så det skulle da være
underligt om ikke olieselskaberne også gjorde det.
Jeg tror heller ikke på at et eller andet lille firma lige opfinder den
hvide sten som oliebranchen helt har overset......og så at disse små firmaer
ikke bliver opkøbt hvis de vitterlig har fundet det der lige manglede. Men
dette er så min egen lille teori

--
Tom




chris (31-12-2006)
Kommentar
Fra : chris


Dato : 31-12-06 01:34

det lyder simpelt.
men som alt andet hvis det virkede mirakuløst på motoren
så havde olie producenterne HELT SIKKERT puttet det i. Og denne regel gælder
også indenfor olie produkter.
Tro ik på alt, og naturlig skepsis er sundt.

mvh Chris
"Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4596fbc3$0$13993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Takker for svaret.
>
> Grunden til jeg ville bruge følgende olie 15W40, var at jeg kunne få den
> igennem mit arbejde og så ville jeg skifte lidt oftere end man normalt
> gør.
> Ps: der er måske ikke den store virkning ved Swedol
> Mvh.
> Steen
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4596f590$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> Hej i gruppen.
>>>
>>> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
>>> give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
>>> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er
>>> mineralsk olie jeg tænker på.
>>
>> Hvis du i stedet for swedol bare holder dig til en fuldsyntetisk 10W/40
>> som de f.eks ofte har på tilbud i Bilka til 199,- for 4 liter, så kører
>> din Zetec motor let det dobbelte antal Km og med alle heste i stalden
>>
>> --
>> Tom
>>
>>
>
>



Rune Larsen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 31-12-06 01:49

Steen wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at give
> den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har erfaring med
> dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er mineralsk olie
> jeg tænker på.

Swedol har kostet mig en motor. Omkring tusind km efter jeg kom det i
begyndte motorlampen at lyse periodisk, og den lød grimt og var kaput.
Valgte at sætte en ny brugt i, da det sandsynligvis var billigere end at
få et værksted til at rode med den gamle.
Motoren var en PSA 1.8i, 8v, 105 hk og sad i en Citroen ZX. Havde kørt
ca. 280.000.

Hvis Swedol var så godt og helt uproblematisk, så fandtes det nok i
olierne i forvejen.

Og så køb da en fuldsyntetisk olie istedet for det der tykke, fossile
sirup - især her om vinteren. 5l fuldsyntetisk 5w40 koster 200kr i Bilka.

Mvh Rune

C.L. (31-12-2006)
Kommentar
Fra : C.L.


Dato : 31-12-06 03:35



> Steen wrote:
>> Hej i gruppen.
>>
>> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
>> give
>> den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har erfaring
>> med
>> dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er mineralsk olie

Hej Steen og andre.
Jeg kan svare ja til begge spørgsmål, af egen erfaring med mange biler
(Daihatsu 3cyl diesel, Mercedes diesel, Opel Commodore A 2.8/5L V8,Opel
Vectra1.8i, Volvo. m.fl.), Det er meget vigtigt man kører en længere
(60-80km) tur når Swedolen er hældt på, turen skal køres umidelbart efter
det er hældt på og i roligt tempo, så er virkningen bedst. Efter
påfyldningen, starter motoren bedre, går væsentligt bedre og blødere.
At hælde 5W40 på en motor der har kørt 200000km vil mange nok fraråde, da
den må formådes at være noget slidt og tolerancerne i lejerne er noget
større, det er især et problem når motoren er driftvarm og skal gå i tomgang
at det kan være et problem at holde olietrykket oppe og det hjælper tynd
olie i hvet fald ikke på.
Med venlig hilsen og ønske om et godt nytår til alle
Claus Lind



/Bluch (31-12-2006)
Kommentar
Fra : /Bluch


Dato : 31-12-06 03:13

"Steen" <seis@mail.tele.dk> wrote in
news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hej i gruppen.
>
> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på
> at give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det
> er mineralsk olie jeg tænker på.
>
> Mvh.
> Steen
>
>

Hvis det et en zetech motor du har liggende i bilen(og det er det
sandsynligvis), så skal du bruge en fuldsyntetisk 5W-30. Ventilstyrene
går meget stramt i denne motor og en for tyk olie vil medføre
startproblemer. 15W-40 olie er vejen til problemer, for denne motortype.

VH
/Bluch

Lars (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 31-12-06 11:29


> Hvis det et en zetech motor du har liggende i bilen(og det er det
> sandsynligvis), så skal du bruge en fuldsyntetisk 5W-30. Ventilstyrene
> går meget stramt i denne motor og en for tyk olie vil medføre
> startproblemer. 15W-40 olie er vejen til problemer, for denne motortype.
>
> VH
> /Bluch

Det er ikke ventilstyrene, som går stramt, men de hydrauliske ventilløftere,
der er problemet.
En del ejere af Ford og Fiat har haft problemet.
Motoren starter ikke fordi de hydrauliske ventilløftere ikke kan komme af
med olien, fordi den er for tyk. Ventilløfterne, som automatisk skal sørge
for, at der er korrekt spillerum mellem ventil og knastaksel, kan ikke
justere spillerummet på grund af den tykke olie, og motoren mangler derfor
kompression, når den skal starte kold.

Det løses ved at anvende en tynd olie, som f.eks 5w30 el 0w30. Problemet
blev helt løst da man gik bort fra hydrauliske ventilløftere

Lars





Ukendt (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-06 12:13


"/Bluch" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns98AA20C386FA2Nonenone@212.242.40.196...
> "Steen" <seis@mail.tele.dk> wrote in
> news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
>> Hej i gruppen.
>>
>> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på
>> at give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
>> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det
>> er mineralsk olie jeg tænker på.
>>
>> Mvh.
>> Steen
>>
>>
>
> Hvis det et en zetech motor du har liggende i bilen(og det er det
> sandsynligvis), så skal du bruge en fuldsyntetisk 5W-30. Ventilstyrene
> går meget stramt i denne motor og en for tyk olie vil medføre
> startproblemer. 15W-40 olie er vejen til problemer, for denne motortype.

uha, tyk olie og startproblemer
Jeg har oplevet engang i polen med små -30°C at SÅ kan man få startproblemer
hvis olien er for tyk. Startmotoren kan simpelthen ikke dreje motoren rundt
og batteriet har ej heller mere end 10% af sin kapacitet ved den temperatur.

Men ellers vil det nu ikke give startproblemer med for tyk en olie. En tyk
olie giver sig udslag i er dårlig smørring i starten og dermed et lidt
større slidt. Andet ligger der ikke i det.
Hvis man f.eks eftermonterer turbo i bilen og hæver ladetrykket voldsomt så
er man NØD til at køre med en tyk olie fordi olieforbruget ellers vil være
voldsomt stort.
Ford tillader at man kan vælge mellem 0W/30 og op til 10W/40 i viskositet.

Det er dog vigtigt at holde sig for øje at disse viskositeter kun er på en
ny olie. Når olien først er lidt slidt, så kan den sagtens opføre sig som en
20W/50 og man får ingen startproblemer af den grund.

Ventilerne går som de skal i denne motor. Hvis noget pludseligt begyndte at
gå stramt, så ville tandremmen ikke holde 120 eller 150.000 Km som de gør.

--
Tom



Mogens... (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 31-12-06 12:15

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45979b49$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg har oplevet engang i polen med små -30°C at SÅ kan man få
> startproblemer hvis olien er for tyk. Startmotoren kan simpelthen ikke
> dreje motoren rundt og batteriet har ej heller mere end 10% af sin
> kapacitet ved den temperatur.

Det var vel derfor, I lavede bål under bilerne under krigen?



Ukendt (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-06 12:40


"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:iZMlh.27854$E02.11358@newsb.telia.net...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45979b49$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Jeg har oplevet engang i polen med små -30°C at SÅ kan man få
>> startproblemer hvis olien er for tyk. Startmotoren kan simpelthen ikke
>> dreje motoren rundt og batteriet har ej heller mere end 10% af sin
>> kapacitet ved den temperatur.
>
> Det var vel derfor, I lavede bål under bilerne under krigen?

hehe, jeg var nød til at tage ned på p-pladsen for hver 6. time og køre en
tur på 10 Km, ellers havde jeg aldrig fået liv i motoren igen. Uhyggeligt at
vide at med batteriet havde man kun 1 startforsøg og så var der ikke mere


Men træls er det at skulle op og natten når det er koldt for at køre lidt
rundt i bilen

--
Tom



westmus (31-12-2006)
Kommentar
Fra : westmus


Dato : 31-12-06 11:16

C.L. skrev:
> > Steen wrote:
> >> dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er mineralsk olie

> At hælde 5W40 på en motor der har kørt 200000km vil mange nok fraråde, da
> den må formådes at være noget slidt og tolerancerne i lejerne er noget
> større, det er især et problem når motoren er driftvarm og skal gå i tomgang
> at det kan være et problem at holde olietrykket oppe og det hjælper tynd
> olie i hvet fald ikke på.

Øhh.. der er vist noget der er smuttet din næse forbi! 15W/40 og
f.eks 5W/40 olie er ca lige tyk/tynd ved driftstemperatur. Det er det
de "40" fortæller. Ja du kan endda "risikere" at en 5W/40 er den
tykkeste, da "40" bare fortæller at olien ligger inden for et vist
område på scalaen. De 15W fortæller derimod at olien er MEGET
tykkere end en 5w når olien er kold og temperaturen lav ...og inden
der kommer flere misforståelser, olie er altid betydeligt tykkere kold
end varm! Så en kold 0W/30 olie er stadigt meget meget tykkere, end
f.eks en 20W/50 i en driftsvarm motor.


Jørgen M. Rasmussen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 31-12-06 15:05


"westmus" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Så en kold 0W/30 olie er stadigt meget meget tykkere, end
>f.eks en 20W/50 i en driftsvarm motor.

For at præcisere, er det altså omvendt- lavt tal tynd olie. Men det er du
klar over, kan jeg læse :).



Ukendt (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-12-06 16:07


"Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
> give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er
> mineralsk olie jeg tænker på.

Hej.
Vi brugte det for mange år siden i vores Nissan, min fars.
Bilen begyndt at ryge endnu mere, efter Swedol kom i.
Kender ikke årsagen, men gætter på noget er stoppet til.

I Swedol er der 'mekaniske ting' som teflon.
Dette kan sætte sig fast, stoppe til osv.

Teflons egenskab er jo, at 'intet kan sætte sig fast'
på det, og det er en meget glat plasticart som skulle
gi' en masse fordele.

Istedet for at putte noget 'mekaniskt' i din olie,
så vil jeg anbefale DancoOil's TEC2000 som
er et produkt helt uden teflon mv. Det er en olie,
som er raffineret/'justeret' på en sådan måde, at
oliehinden/molekylerne hænger meget bedre sammen
under ekstrem belastning.
En moderne olie idag skal så meget andet foruden
det basale, at smøre, at man kunne frygte, producenterne
mere kikker på at holde motoren ren end at holde jern væk fra jern.

Det gør Tec2000. Der kan skrives og snakkes meget om produkterne
på et avanceret plan, der kan diskuteres for og imod, men ved basale
tests, viser det sig, at produktet i dên grad formår at holde to stykker
roterende aksler adskilte, uanset hvor hårdt de glemmes mod hinanden.

Læs om testen her:

http://www.danco-oil.dk/dk/in-erfa.htm

-under "olietest virker overbevisende".

For god ordens skyld blev testen også udført med
alm. motorolier af god kvalitet og fra kendte mærker.
Det sjove er dog, at disses oliefilm meget hurtigt
blev ødelagt, hvorfor akslerne kunne bringes til standsning.
Tilførte man TEC2000 kunne man trykke dem sammen
to mand stærk, uden filmen brød sammen.

Der vil naturligvis være en del skeptikere som mener,
at 'så ville producenterne allerede have tilsat det' osv.,
og det er fint nok. Men prøv det selv, se ovennævnte
olietest live rundt omkring hvor der er arragementer,
spørg mekanikerne hos diverse pulling-teams og
racerkørere, hvorfor de tilsætter det deres olie,
og døm så selv.

Alt jeg har at sige om dêt i denne tråd.
(ps: brug gerne noget Redex eller Sonax
kaburator/indsprøjtningsrens. Det gør underværker).

Godt nytår.



Brian (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-01-07 19:39

Sierra wrote:

> Istedet for at putte noget 'mekaniskt' i din olie,
> så vil jeg anbefale DancoOil's TEC2000 som
> er et produkt helt uden teflon mv.

Hva dælen Olesen, prøver du at gemme dig ?

> Godt nytår.

Lige over...

/Brian



Ukendt (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-01-07 19:55


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4599554e$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Sierra wrote:
>
>> Istedet for at putte noget 'mekaniskt' i din olie,
>> så vil jeg anbefale DancoOil's TEC2000 som
>> er et produkt helt uden teflon mv.
>
> Hva dælen Olesen, prøver du at gemme dig ?
>
>> Godt nytår.
>
> Lige over...


Nej da..har bare haft travlt på det sidste og ominstalleret maskinen
og måtte finde et friskere navn.,o)
Synes det udstråler power, kvalitet og råstyrke istedet...



Brian (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-01-07 20:15

Sierra wrote:

> Nej da..har bare haft travlt på det sidste og ominstalleret maskinen
> og måtte finde et friskere navn.,o)



> Synes det udstråler power, kvalitet og råstyrke istedet...

ROFL - dét er jeg overhovedet ikke i tvivl om, at du synes

/Brian



Fam. Olsen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 02-01-07 19:40


"Steen" <seis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4596f41b$0$14037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg har købt en ford escort der har gået ca. 200000 km, har tænkt på at
> give den en omgang Swedol ved næste olieskift er der nogle der har
> erfaring med dette produkt og kan jeg bruge olie af typen 15W40, det er
> mineralsk olie jeg tænker på.

Hvorfor vil du give den det? Hvis bilen kører ok er ser jeg ingen grund til
det. Jeg ville ikke hælde en mineralsk olie på sådan en motor. Jeg hælder
selv en fuldsyntetisk 5W40 olie på min bil der også har rundet 200.000 km.

Jeg har så i forbindelse med forrige olieskift givet den en tur med Bell Add
servicerens 3. Det er et rensemiddel der hældes i motorolien hvorefter
motoren kører i tomgang i ca. 15 min. Bemærk bilen må kun køre tomgang med
midlet tilsat. Derefter skiftes både olie og filter. Jeg siger dig olien var
blevet sort. Så noget har kuren helt sikkert renset af. Jeg regner med at
den skal have denne tur inden olieskift fremover. Det gav nemlig en meget
blødere motorgang og væsentlig mindre ventilstøj. Du kan læse mere om
produktet på http://www.belladd.dk/index2.html

MVH Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste