Hvordan udtaler man Peugeot?
Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 30-12-06 13:06

Er det Pe-sjø eller Pe-sjo?

Blev lidt i tvivl da jeg hørte en sige Pe-sjo. Har selv for det meste udtalt
det som Pe-sjø.

Venlig hilsen

Bjarne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-06 13:16

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er det Pe-sjø eller Pe-sjo?

Pø-sjo.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 13:20

> Pø-sjo.

Jeps.

Og jeg kan kun huske det fordi jeg husker på PØlser og CHOkolade.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 30-12-06 14:00

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Jeps.
>
> Og jeg kan kun huske det fordi jeg husker på PØlser og CHOkolade.

> [...]
Ok, takker for hjælpen...

Bjarne

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-12-06 14:21

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Og jeg kan kun huske det fordi jeg husker på PØlser og CHOkolade.

Ja, eller PØS PÅ, (sagt af brandmand)

/Caspersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-12-06 15:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Pø-sjo.

Med mindre man er importøren selv, så hedder det po-sjo. Hør selv
efter i TV reklamen.

Ellers kan man s'føli også bare hugge knuden over og kalde den P'gøjt...

Fra : Jens G

Dato : 30-12-06 16:06

On 30 Dec 2006 15:35:15 +0100, Peter Dalgaard

>Med mindre man er importøren selv, så hedder det po-sjo. Hør selv
>efter i TV reklamen.
>
>Ellers kan man s'føli også bare hugge knuden over og kalde den P'gøjt...

Der er vel stort set heller ingen af de andre bilmærker vi udtaler
korrekt i forhold til originalsproget, så mon ikke også det går at
udtale Peugeot forkert?

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 16:30

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> On 30 Dec 2006 15:35:15 +0100, Peter Dalgaard

> Der er vel stort set heller ingen af de andre bilmærker vi udtaler
> korrekt i forhold til originalsproget, så mon ikke også det går at
> udtale Peugeot forkert?

hehe, ja jeg er også blevet klogere mht til nogle af udtalelserne hvis det
skal være HELT rigtigt.
Lada udtales lidt som Uada på russisk og Mercedes udtaler vi også alle
forkert. Så en bilfilm engang hvor navnet kommer af konstruktøren der
opkaldte bilen efter sin franske datter som udtales i stil med MER-zédes
hvor der er en tydelig lang pause i ordet og det ene e skal udtales ned tryk
på som i René.
Så er Fårt da heldigvis ligetil

Citron er også en kender for fransk til at jeg kan udtale det korrekt.

VW og BMW giver anledning til mange sjove udtalelser hvis man vælger at sige
"dobbelt-v"

Tysker kalder dem fålksvagen og b-m-w mens engelsksprogede kalder bimmeren
for bi-m-dobbeltviu....hvilket jeg synes lyder temmelig kikset

Tysker strides lidt mht Opel eller Obel. Mens BJ ynder Õpel

Fiat burde vi heller ikke kalde Fi-at med pause i ordet.

Men de franske er nu meget sjove med deres Rænå, Pæsjo, Citroæng

--
Tom

Fra : Jens G

Dato : 30-12-06 16:42

On Sat, 30 Dec 2006 16:29:51 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Men de franske er nu meget sjove med deres Rænå, Pæsjo, Citroæng

Det skal være rø-no, pø-sjo, som vi jo allerede ved, og si-tro-en

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 17:44

> Det skal være rø-no, pø-sjo, som vi jo allerede ved, og si-tro-en

si-tro-en er vel rigtigt, men hvad med si-tro-ringe ?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-12-06 22:49

Tom wrote:
<snip>
Vi er vist ved at være der henne, hvor det kun er Volvo tilbage
som vi udtaler korrekt.

mvh
Henning

Fra : JS

Dato : 30-12-06 23:38

Tom wrote:
> "Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Fiat burde vi heller ikke kalde Fi-at med pause i ordet.
Det hedder netop fi-at med tryk på i og a.

> Men de franske er nu meget sjove med deres Rænå, Pæsjo, Citroæng

Citroên er nærmere citro-ænn med lang udtalelse af det sidste.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 14:21

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er det Pe-sjø eller Pe-sjo?
>
> Blev lidt i tvivl da jeg hørte en sige Pe-sjo. Har selv for det meste
> udtalt det som Pe-sjø.

Da jeg ikke selv ejer en peugeot så kalder jeg den en pæsjo

(jeg er jo hverken fimset mekaniker eller drevet i det franske sprog)

--
Tom

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-12-06 15:12

On Sat, 30 Dec 2006 13:06:09 +0100 "Bjarne Rosenkrands"
<dsl196465@vip.cybercity.dk> sent the following smoke signals:

>Er det Pe-sjø eller Pe-sjo?
>
>Blev lidt i tvivl da jeg hørte en sige Pe-sjo. Har selv for det meste udtalt
>det som Pe-sjø.

Pis-Jo, P-gøj, Pøj-(for en)Gøj....

--
Thomas

Happy New Year 2006/07

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 17:04

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 30 Dec 2006 13:06:09 +0100 "Bjarne Rosenkrands"
> <dsl196465@vip.cybercity.dk> sent the following smoke signals:

> Pis-Jo, P-gøj, Pøj-(for en)Gøj....

Hehe... herhjemme er det meget nemmere; der kalder vi blot alle biler fra
PSA for Lada

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-06 17:43

Bo Velschow presented the following explanation :
> der kalder vi blot alle biler fra PSA for Lada

PSA har vel endnu ikek lavet en bil der har fået 0 stjerner i FDM test
? ;)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-12-06 22:55

Bo Velschow wrote:

> Hehe... herhjemme er det meget nemmere; der kalder vi blot alle biler
> fra PSA for Lada

Nejnejnej. PSA lever slet ikke op til den fine standart som Lada har.

Hmm. Jeg mener det sku.
Har haft 2 Ladaer og en Peugeot. Ladas værksted var nu meget mere
service minded end Peugeot.

mvh
Henning

Fra : JS

Dato : 30-12-06 23:40

Henning Præstegaard wrote:

> Nejnejnej. PSA lever slet ikke op til den fine standart som Lada har.
>
> Hmm. Jeg mener det sku.
> Har haft 2 Ladaer og en Peugeot. Ladas værksted var nu meget mere
> service minded end Peugeot.

Siger det noget om kvaliteten af bilen?
En jeg kender havde en lada med et vældig fint stort bagagerum - det var
nødvendigt for at få plads til værktøjskassen, der fyldte halvdelen...

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 00:28

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Siger det noget om kvaliteten af bilen?
> En jeg kender havde en lada med et vældig fint stort bagagerum - det var
> nødvendigt for at få plads til værktøjskassen, der fyldte halvdelen...

Jeg troede det var sådan i alle biler

(Kører selv ford)

--
Tom

Fra : Hr. Jensen

Dato : 31-12-06 10:22

On Sat, 30 Dec 2006 17:04:28 +0100 "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
sent the following smoke signals:

>Hehe... herhjemme er det meget nemmere; der kalder vi blot alle biler fra
>PSA for Lada

Kan også udtales Pis A'...

--
Thomas

Happy New Year 2006/07

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-01-07 20:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Fiat burde vi heller ikke kalde Fi-at med pause i ordet.

Jeg og dem jeg kender har nu altid udtalt det Fjat - men det er jo
også bare en forkortelse for Fabbrica Italiana Automobili Torino
(eller Fejl I Alle Tandhjul .
--
Mvh Jes Vestervang