Kører du med pulverslukker eller andet eks~
Fra : Bjarne Haug

Dato : 30-12-06 06:34

Jeg har via min forsikring og Falck fået sådan en stor pakke med
pulverslukker eller noget i den stil, jeg har den altid i bilen og håber dog
aldrig at få brug for den. Udover airbag, sikkerhedsseler, abs osv, hvad er
egentlig det bedste og mest brugbare ekstra sikkerhedsudstyr til en bil?

Men hvad med jer, er der nogen her som også kører rundt med en sådan og
burde alle have det eller?

Har du selv haft brug for at bruge den, til egen bil eller til at hjælpe
andre?

vh
Bjarne

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-12-06 08:24

On Sat, 30 Dec 2006 06:34:29 +0100 "Bjarne Haug"
<bFJERN_DETTE@haug.co.uk> sent the following smoke signals:

> [...]
>egentlig det bedste og mest brugbare ekstra sikkerhedsudstyr til en bil?
>
>Men hvad med jer, er der nogen her som også kører rundt med en sådan og

Jeg bruger ikke den slags, da det bedst kan svare sig at lade bilen gå
op i røg, fremfor at bruge pulverslukker.
(bilen er ødelagt uanset hvad, men forsikringen dækker ikke
følgeskaderne fra pulverslukkeren)

--
Thomas

Happy New Year 2006/07

Fra : Lars [6710]

Dato : 30-12-06 08:49

Hr. Jensen skrev:

> Jeg bruger ikke den slags, da det bedst kan svare sig at lade bilen gå
> op i røg, fremfor at bruge pulverslukker.

Jooow jooow men du ku' jo havne i en situation hvor det var smart at
kunne slukke lidt ild, hvis der nu sidder nogen fast i den brændende bil !

> (bilen er ødelagt uanset hvad, men forsikringen dækker ikke
> følgeskaderne fra pulverslukkeren)

korrekt

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Leder du efter bolig i Ringkøbing ? Klik her : http://ole.hoerlyck.dk

Fra : Ulrich

Dato : 30-12-06 08:51

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> op i røg, fremfor at bruge pulverslukker.
> (bilen er ødelagt uanset hvad, men forsikringen dækker ikke

Jeg har en under hver forstol.
I det tilfælde der går ild i mine ben og jeg sidder fast.
Det er også en god ide med en selekniv

Så har jeg en trekant, en lampe, et tæppe og om vinteren en skovl.

--
Hygge Ulrich

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-12-06 09:03

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> "Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har en under hver forstol.
> I det tilfælde der går ild i mine ben og jeg sidder fast.

Tja, den der sad der i Jaguaren, da jeg købte den, den er røget om i
bagagerummet fordi den rørte ved konens ben når hun skulle sidde ved rattet.
2 kg pulverslukker er rigtig kold i lang tid om vinteren. Jeg kan godt se at
den sidder MEGET mere fornuftigt ved førersædet, nu er den bedst til at
slukke de andres biler...

Leo

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-12-06 09:00

Bjarne Haug wrote:

> [...]
> egentlig det bedste og mest brugbare ekstra sikkerhedsudstyr til en bil?
>
> Har du selv haft brug for at bruge den, til egen bil eller til at hjælpe

Min svigerfar kører rundt med en lille pulverslukker og har for nylig
slukket en motorbrand i anden mands bil.

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 11:18

In article <45961c9d$0$49199$14726298@news.sunsite.dk>,
Fischer & Døssing <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote:

> Min svigerfar kører rundt med en lille pulverslukker og har for nylig
> slukket en motorbrand i anden mands bil.

Stakkels mand... nu har han en totalskadet bil som forsikringen ikke
betaler for

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 11:59

> Stakkels mand... nu har han en totalskadet bil som forsikringen ikke
> betaler for

Tjah... eller også er en masse mennesker glade!
Jeg slukkede en gang en motorbrand i en gammel Kadett, der holdt midt på en
propfyldt parkeringsplads en lørdag formiddag. Havde jeg blot ladet bilen
brænde, kan det godt være, tingene havde "udviklet sig" (for nu at udtrykke
det diplomatisk ).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 12:04

In article <4596466a$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote:

> Tjah... eller også er en masse mennesker glade!

Det melder historien intet om

> [...]
> brænde, kan det godt være, tingene havde "udviklet sig" (for nu at udtrykke

Det er også fint nok hvis det er vand der bruges.. men er det min bil så
lad den venligst brænde..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars [6710]

Dato : 30-12-06 12:41

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det er også fint nok hvis det er vand der bruges.. men er det min bil så
> lad den venligst brænde..

Det er nok ikke så mange der render rundt med tilstrækkelige mængder
vand til at slukke en bilbrand

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 13:45

In article <4596504f$0$901$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:

> Det er nok ikke så mange der render rundt med tilstrækkelige mængder
> vand til at slukke en bilbrand

Ingen arme, ingen småkager - ingen vand, ingen slukning

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-12-06 15:07

On Sat, 30 Dec 2006 12:41:04 +0100 "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk>
sent the following smoke signals:

>Det er nok ikke så mange der render rundt med tilstrækkelige mængder
>vand til at slukke en bilbrand

En let opvreden nylonstrømpe skulle nok hjælpe...

--
Thomas

Happy New Year 2006/07

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-06 15:12

"Hr. Jensen" skriver:

> En let opvreden nylonstrømpe skulle nok hjælpe...

"Jørgen er du der? - Jørgen!, nå vi tager et stykke musik".

ROFL.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-12-06 15:40

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke så mange der render rundt med tilstrækkelige mængder vand
> til at slukke en bilbrand

Hvis det ikke kan slukkes med en cola el lign. lad lo.. brænde. Der bliver
aldrig bil ud af den igen, slet ikke når der har være brugt en
pulverslukker:(.

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 15:58

> Det melder historien intet om

> Det er også fint nok hvis det er vand der bruges.. men er det min bil så
> lad den venligst brænde..

Hmmm.... med "udviklet sig" mener jeg, at branden med sikkerhed havde bredt
sig til de omkringholdende biler (nu var det godt nok i München - men
forestil dig en totalt pakket parkeringsplads foran et vilkårligt
indkøbscenter herhjemme en lørdag
formiddag, og så en bil, der begynder at brænde lystigt... hvem sagde
potentiel katastrofe??).

Rent reflektorisk (måske fortiden som slangetæmmer gør sig gældende?? )
vil jeg - med behørig hensyntagen til egen sikkerhed - påbegynde slukning af
en bilbrand.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 16:20

In article <45967e61$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>,
"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote:

> Hmmm.... med "udviklet sig" mener jeg, at branden med sikkerhed havde bredt
> sig til de omkringholdende biler

Ahh okay.. den fangede jeg ikke lige i farten.

> [...]
> indkøbscenter herhjemme en lørdag
> formiddag, og så en bil, der begynder at brænde lystigt... hvem sagde

Ja det kan meget vel gå galt. Men for mig at miste 300kkr på en bil som
forsikringen ikke vel dække, det er også en katastrofe, så hvis du
kommer forbi, kan du så ikke lige strække den så langt hvor min bil
allerede _er_ totalskadet inden du begynder at slukke branden?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 17:01

> [...]
> kommer forbi, kan du så ikke lige strække den så langt hvor min bil
> allerede _er_ totalskadet inden du begynder at slukke branden?

Det er så OK. Problemet med bilbrande er dog nok, at man aldrig véd, hvornår
branden - i bogstaveligste forstand - udvikler sig eksplosivt (dvs.
benzintanken eksploderer). Derfor er der måske lidt svært at "time"
slukningen rigtigt, så bilen netop er _helt_ totalskadet, men før det hele
ryger i luften.

Mon der i øvrigt er penge i at lave en streamer til at sætte i bagruden,
hvorpå der står "Lad venligst bilen brænde _helt_ ud, før du påbegynder
slukning"?? )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-06 17:37

Bo Velschow formulated on lørdag :
> udvikler sig eksplosivt (dvs. benzintanken eksploderer

Det er vist så sjældent det sker at det ikke er noget man behøver være
bange for - med mindre man er med i en film selvfølgelig ;)

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 17:44

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Bo Velschow formulated on lørdag :
>
> Det er vist så sjældent det sker at det ikke er noget man behøver være
> bange for - med mindre man er med i en film selvfølgelig ;)

Hmmm... måske - men hvis nu tanken lige netop kun indeholder en håndfuld
liter benzin, således at dampene rent faktisk _kan_ antændes - så vil jeg
altså helst ikke stå i nærheden, når ilden har bredt sig til tanken!

Minder mig om spoof-filmen "Top Secret"
(http://www.imdb.com/title/tt0088286/), hvor 2 biler støder sammen: De rører
knapt nok ved hinandens kofangere (man hører et lille metallisk "ding", og
det er det) - hvorefter begge biler øjeblikkeligt springer totalt i luften!
Se dét var film-overdrivelse, der ville noget...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-06 17:48

Bo Velschow skriver:

> [...]
> det er det) - hvorefter begge biler øjeblikkeligt springer totalt i luften!

Hov hov, det er kun den ene der springer i luften.

Den anden (sådan en krigsVolkeFown) sker der intet med og da de tager
den for at køre videre falder bemærkningen "those Gemans make some damn
fine autos".

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 18:05

> [...]
>
> Den anden (sådan en krigsVolkeFown) sker der intet med og da de tager
> den for at køre videre falder bemærkningen "those Gemans make some damn

Hehe.... nå, jeg huskede lidt forkert - det er også efterhånden en del år
siden, jeg sidst har set den: Den var fast indslag (den skulle ses en del
gange, før vi havde fået alle detaljerne med), når studiekammeraterne og jeg
mødtes for at spise stærk mad (Napalm-gryde), drikke et par(!) øl og se
skøre film.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-06 19:45

Bo Velschow skriver:

> Hehe.... nå, jeg huskede lidt forkert - det er også efterhånden en del år
> siden, jeg sidst har set den:

Samme her, har dog set den et _par_ gange. Har den på originalt VHS
bånd, overvejer at få den på DVD.

> [...]
> mødtes for at spise stærk mad (Napalm-gryde), drikke et par(!) øl og se

Sammen med højt at flyve eller ?

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 20:09

> Bo Velschow skriver:

> Samme her, har dog set den et _par_ gange. Har den på originalt VHS
> bånd, overvejer at få den på DVD.

> Sammen med højt at flyve eller ?

S'føli'!! Zucker Bros. & Co. var uovertrufne til at underholde sådan nogle
nørdede ingeniør-studerende som os...!! )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-06 20:42

Bo Velschow explained on 30-12-2006 :
> Hmmm... måske - men hvis nu tanken lige netop kun indeholder en håndfuld
> liter benzin, således at dampene rent faktisk _kan_ antændes - så vil jeg
> altså helst ikke stå i nærheden, når ilden har bredt sig til tanken!

Hvor voldsomt vil det blive hvis det rent faktisk sker ? Altså, den
rette kombination af dampe og mængde osv. Vil der ikke være ret stor
chance for at når ilden når ind i tanken vil der være så tilpas meget
hul på den at det ikke eksploderer men højest giver nogen triste
stikflammer ?

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 20:57

> [...]
> at når ilden når ind i tanken vil der være så tilpas meget hul på den at
> det ikke eksploderer men højest giver nogen triste stikflammer ?

Det må jeg indrømme, at jeg ikke ved - men benzin og luft i det korrekte
(eller forkerte!) forhold kan som bekendt give en ganske voldsom
forbrænding/eksplosion. Derudover kunne man forestille sig, at såfremt
tanken sprang læk under branden, og benzinen derefter strømmede ud, ville
der nok ske en meget kraftig (eksplosionslignende) forbrænding af gasserne
fra den udstrømmende benzin. Anyway, jeg håber aldrig at komme til at opleve
det - efter som brandmand i Civilforsvaret at have oplevet en øvelse, der
løb løbsk (tønder fyldt med spildolie begyndte vitterligt at lette fra
jorden og flyve rundt, da olien i dem kogte over og dampene antændte
eksplosionsagtigt - og jeg var den, der stod tættest på! ), har jeg fået
stillet en eventuel lyst til at opleve den slags

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 17:50

In article <45968d28$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> benzintanken eksploderer). Derfor er der måske lidt svært at "time"
> slukningen rigtigt, så bilen netop er _helt_ totalskadet, men før det hele

Jeg har ikke forstand på det, men ud fra de brandkurser jeg har været
på, så er det heller ikke noget jeg har fået blod på tanden til at
udforske nærmere

> Mon der i øvrigt er penge i at lave en streamer til at sætte i bagruden,
> hvorpå der står "Lad venligst bilen brænde _helt_ ud, før du påbegynder
> slukning"?? )

Hehe... fed ide

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus G.

Dato : 30-12-06 20:08

> Stakkels mand... nu har han en totalskadet bil som forsikringen ikke
> betaler for
Hvis der er ild i motorrummet, og han kun blæser ned i motorrummet, er
skaden så så stor? Alt i motorrummet skal jo udskiftes, da ilden nok har
ødelagt det hele, så om der kommer lidt pulver i de elektriske dele kan vel
ikke gøre så meget? Eller har jeg overset noget? Har jeg sikkert :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-06 20:40

Klaus G. has brought this to us :
> [...]
> hele, så om der kommer lidt pulver i de elektriske dele kan vel ikke gøre så
> meget? Eller har jeg overset noget? Har jeg sikkert :)

Sådan noget pulver fra en pulverslukker har det med at komme ind alle
vegne - kender nogen der havde en lille køkkenbrand (en gryde der gik
ild i) hvor de lang tid senere fandt pulverrester på loftet!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 22:36

In article <4596b90c$0$1357$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ødelagt det hele, så om der kommer lidt pulver i de elektriske dele kan vel
> ikke gøre så meget? Eller har jeg overset noget? Har jeg sikkert :)

Ja pulveret kommer ind overalt og ødelægger alt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Torben Nielsen

Dato : 30-12-06 10:04

Bjarne Haug skrev:
> [...]
> burde alle have det eller?
>
> Har du selv haft brug for at bruge den, til egen bil eller til at hjælpe

Jeg kører rundt med pulverslukker og førstehjælpstaske.
Førstehjælpstasken har været i brug en enkelt gang (dog ikke i et
færdselsuheld), mens pulverslukkeren heldigvis aldrig har været i
brug.

Principielt set mener jeg at alle (ikke kun bilister), burde lære
førstehjælp. Men jeg mener dog ikke, at man skal være forpligtet
til at have en taske, den er jo ikke nødvendig for at yde
førstehjælp, blot en nyttig hjælp.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-12-06 12:49

Bjarne Haug wrote:
> Udover airbag, sikkerhedsseler,
> abs osv, hvad er egentlig det bedste og mest brugbare ekstra
> sikkerhedsudstyr til en bil?

En tennisbold under speederen.
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 14:15

"Bjarne Haug" <bFJERN_DETTE@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog aldrig at få brug for den. Udover airbag, sikkerhedsseler, abs osv,
> hvad er egentlig det bedste og mest brugbare ekstra sikkerhedsudstyr til

Hmm det er vel netop det du har fået
Jeg deler de andres mening med at hvis bilen står for sig selv, så lad den
brænde (hvis den ser så ny ud at den er kaskoforsikret)

Pulverslukkeren kan dog være ekstremt god at have alligevel. En fra firmaet
kørte engang i grøften med sin kone. Konen slap ud mens manden sad fastklemt
og ved bevidsthed. Desværre gik der også ild i bilen mens hans kone
hjælpeløst måtte se til....de havde ikke ildslukker. Så derfor placer en
sådan slukker strategisk rigtig, så du både selv og også andre kan få fat i
den.

> Men hvad med jer, er der nogen her som også kører rundt med en sådan og
> burde alle have det eller?

Ja alle burde have den.

> Har du selv haft brug for at bruge den, til egen bil eller til at hjælpe
> andre?

Da min bil brændte på motorvejen, kom der 2 andre som tømte begge deres
slukkere på min bil. Det gavnede dog ikke noget fordi man ikke kunne åbne
til motorrummet, så den udbrændte totalt.
http://members.tripod.com/FORD_DK/my_poor_sierra_coming_to_an_end.htm

Selv ville jeg mene at det bedste ekstra sikkerhedsudstyr man kan have er et
par tæpper, som kan uvurderlige. De kan både gøres våde og slukke ild eller
selv om et tæppe er tørt kan det slukke ild i et menneske.
Selv om jeg ikke selv gider, så vil jeg tro at et tykt jernrør som man lader
ligge i bilens bagagerum kan være uvurderlig, hvis man ville forsøge at
frigøre en fastklemt person.....men så kunne man blive ved med forskelligt
udstyr.

En dunk med vand kan også være en god idé hvis man har plads til den.

--
Tom

Fra : Niels Pein

Dato : 30-12-06 14:55

"Bjarne Haug" skrev ...

> Men hvad med jer, er der nogen her som også kører rundt med en sådan og
> burde alle have det eller?

Ikke en slukker (endnu), men tæppe, førstehjælpstaske og reb (og
førstehjælpsviden, der opdateres to gange om året).
Hvis sne, også en skovl.

Nogen der har gode forslag til hvordan man, på en pæn måde, placerer en 2 kg
slukker så den kan nåes fra førersædet.

> Har du selv haft brug for at bruge den, til egen bil eller til at hjælpe
> andre?

Never. Men ting kan jo ske pludseligt.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-06 17:41

Bjarne Haug has brought this to us :
> Men hvad med jer, er der nogen her som også kører rundt med en sådan og burde
> alle have det eller?

Af sikkerhedsudstyr har jeg kun trekanten, en refleksvest og så en
"redningslampe" (lommelygte med rudeknuser og seleskærer, desuden kan
den blinke rødt og med magneter sættes på taget af bilen så den kan ses
på afstand).

Slæbetov og startkabler tæller vist ikke med som sikkerhedsudstyr ...

Man burde jo egentlig have førstehjælpskasse (og kursus) samt en
ildslukker som standardudstyr i biler. Svjh er førsthjælp blevet en del
af køreuddannelsen ? (nogen der kan bekræfte det ?)