håndbremsen virker ikke
Fra : lene og allan

Dato : 30-12-06 00:14

Hej.

Min håndbremse skal næsten trækkes helt op i loftet på bilen inden
den kan holde bilen.
Er der et justerings spørgsmål, eller skal jeg regne med at have
nye bremser på.

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-06 00:24

lene og allan skrev:

> Er der et justerings spørgsmål, eller skal jeg regne med at have
> nye bremser på.

Kan man ikke sige sådan:

Er tromlerne og bakkerne slidt op skal der nyt på - er det bare kablet der
er slapt strammer man det.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-06 03:19

> Kan man ikke sige sådan:
>
> Er tromlerne og bakkerne slidt op skal der nyt på - er det bare kablet der
> er slapt strammer man det.

Øh.. nå? Der er vist ikke tromlebagbremser der ikke er selvjusterende
længere.. Enten nye bakker og muligvis tromler/cylindere, ellers bare en
rensning og servicering af de mekaniske dele i bremsen (selvjusteringen).
Jeg har endnu tilgode at stramme et håndbremsekabel.

Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-06 11:01

Martin Bak skrev:

> Øh.. nå?

Ja?

> Der er vist ikke tromlebagbremser der ikke er selvjusterende
> længere..

Hvilken bil snakker vi om?

Og virker den selvjusterende mekanisme i givet fald?

Nå...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-12-06 11:58

> Jeg har endnu tilgode at stramme et håndbremsekabel.

Jeg ringer næste gang 2CV'en skal til syn, det skal du da prøve...

Leo

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-12-06 16:53

> Øh.. nå? Der er vist ikke tromlebagbremser der ikke er selvjusterende
> længere.. Enten nye bakker og muligvis tromler/cylindere, ellers bare en
> rensning og servicering af de mekaniske dele i bremsen (selvjusteringen).

Ja og så en efterfølgende justering af kablet. Skal opjusteringen af
bremsebakkerne udføres korrekt skal man på mange biler slække
håndbremsekablet først. Det skal man for at sikre sig at bremsen er helt
sluppet før bakkerne lægges ud til tromlen. Bl.a. på sådan en Mazda du selv
kører i. Dengang de første af den model kom frem stod jeg i lære på et Mazda
værksted og har defor lavet bremser på et utal af sådan en som din. Der
justerede vi kablet hver gang. Selv om man ikke slækker kablet kan man stort
set altid stramme kablet en smule. Det skyldes at det giver sig med tiden så
det bliver længere. Ikke meget men pga. udvekslinger ol. giver det meget
oppe på grebet.

> Jeg har endnu tilgode at stramme et håndbremsekabel.

Så udfører du ikke dine bremseservice/reparationer korrekt.

MVH Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-06 18:42

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver det meget oppe på grebet.

> Så udfører du ikke dine bremseservice/reparationer korrekt.

Så har jeg da været enormt heldig, at jeg aldrig har haft for svag eller
skævbremsning efter operationen, hverken på drifts- eller parkeringsbremsen
;)
Jeg har aldrig slækket håndbremsekablet når jeg har lavet bremser. Jeg kan
godt se, at det nok ville være lidt lettere, men jeg har ærlig talt svært
ved at se den tekniske nødvendighed heraf. Selvjusteringen kører jo
klodserne ud hvor de skal være.

Men du må ihvertfald medgive mig, at en så voldsom forringelse af
bremsekraften som der er tale om i spørgerens tilfælde, nok næppe kan
skyldes kablet alene, medmindre det decideret er gået i stykker eller hoppet
af et sted.

Argumentet med, at man, hvis det var nedslidte dele/defekt selvjustering,
også måtte kunne mærke det på driftsbremsen synes jeg ikke kan bruges, dels
fordi det nok er sket over en længere periode, og man således gradvist er
blevet vænnet til at bilen bremser som den gør, men også fordi at man ved
normal kørsel ikke registrer de bagerste bremser. Det er forbremserne der
holder for.

Jeg mener at sandsynligheden for at spørgerens problem kan løses alene ved
at stramme kablet er meget lille, derfor mener jeg også at det er forkert at
give dette svar.

Martin

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-07 18:11

> Så har jeg da været enormt heldig, at jeg aldrig har haft for svag eller
> skævbremsning efter operationen, hverken på drifts- eller
> parkeringsbremsen ;)

Og du har efterfølgende været på bremsefelt og konstatere din påstand?

> [...]
> godt se, at det nok ville være lidt lettere, men jeg har ærlig talt svært
> ved at se den tekniske nødvendighed heraf. Selvjusteringen kører jo

Så prøv og læs hvad jeg skrev: Det gøres for at sikre sig at bremsen er helt
sluppet inden bakkerne lægges ud til tromlen.
Du kan jo mene og forstå hvad du vil men det jeg beskrev er den faglige
korrekte måde at gøre det på.

> [...]
> bremsekraften som der er tale om i spørgerens tilfælde, nok næppe kan
> skyldes kablet alene, medmindre det decideret er gået i stykker eller

Nej det må jeg ikke. Jeg har set kabler der var så slappe at grebet kunne
trække helt til stop. Det har noget med udveksling at gøre.

> [...]
> gradvist er blevet vænnet til at bilen bremser som den gør, men også fordi
> at man ved normal kørsel ikke registrer de bagerste bremser. Det er

Det kan sagtens mærkes på bremsepedalen. Selvfølgelig skla man være
opmærksom her på for at opdage det. Men nedslidte bremser eller defekt
justringmekanisme giver altså større vandring på pedalen. Man kan ligeledes
mærke om bagbremserne virker korrekt. Bremser de skævt eller for meget vil
den forsøge at presse bagenden til siden. Det kan også føles som om bilen
trækker til siden uden at det er rattet der trækker over. Du vil også kunne
mærke det på bremselængden hvis bagbremserne ikke bremser. Men jeg er ening
med dig i at det er forbremserne der trækker det største læs.

> Jeg mener at sandsynligheden for at spørgerens problem kan løses alene ved
> at stramme kablet er meget lille, derfor mener jeg også at det er forkert
> at give dette svar.

Der er vel heller ikke nogle der foreslog det alene. I så fald har det vel
været ment som et tillæg til nogle af de andre svar. Derfor mener jeg ikke
det er forkert at give det som svar.

MVH Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-06 07:16

lene og allan skriver:

> Min håndbremse skal næsten trækkes helt op i loftet på bilen inden
> den kan holde bilen.

Så dumper den til syn !

> Er der et justerings spørgsmål, eller skal jeg regne med at have
> nye bremser på.

Er det kommet pludseligt ?
Hvilken bil snakker vi om (og er der tromler eller skiver bagerst) ?
Har du tjekket kablerne ?
Kan bilen bremse, på de hjul håndbremsen normalt har indvirkning på, med
fodbremsen

Hvis du vil have ordentlige svar, må du komme med _mange_ flere
oplysninger.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KxT

Dato : 30-12-06 11:05

Hvis det handler om nye bremser ville fodbremsen være lige så ringe. Det er
derfor nok kabelføringen, som er lidt slap i koderne.
Få det rettet hurigtst muligt - det er en sag du i yderste konsekvens kan
slå nogen ihjel og miste kørekortet på, hvis din bil ikke bremser, som den
skal.

Knud

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-06 11:14

"KxT" <xkt.blipt@baat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slå nogen ihjel og miste kørekortet på, hvis din bil ikke bremser, som den

Der var den igen!

Vil du venligst forklare mig, hvordan kablet pludselig skulle være blevet så
meget længere, at håndbremsearmen skal trækkes "helt op i loftet"???

På mine mange biler igennem de sidste mere end 20 år, har de nævnte
symptomer hver gang skyldtes enten nedslidte bremser eller en fastgroet
justeringsmekanisme. (nok som oftest det sidste)

(med den gamle Morris Mascot som eneste undtagelse, -der var ingen
automatisk justering)

Jeg har _aldrig_ oplevet at kablet har været for slapt.

Martin

Fra : KxT

Dato : 30-12-06 13:32

> Vil du venligst forklare mig, hvordan kablet pludselig skulle være blevet
> så meget længere, at håndbremsearmen skal trækkes "helt op i loftet"???

Kablet strækker sig med tiden og bliver derfor længere. Det kunne også være
fastgørelsen, som er knækket et eller andet sted.

> På mine mange biler igennem de sidste mere end 20 år, har de nævnte
> symptomer hver gang skyldtes enten nedslidte bremser eller en fastgroet
> justeringsmekanisme. (nok som oftest det sidste)

Det har du sikkert ret i, men i så fald ville den ringe bremseeffekt være
mærkbær også på fodbremsen.

> (med den gamle Morris Mascot som eneste undtagelse, -der var ingen
> automatisk justering)
>
> Jeg har _aldrig_ oplevet at kablet har været for slapt.

Det kan du sagtens opleve - det sker bare som oftest glidende, så man ikke
lægger mærke til det.
Det starter med 1 'tak' når du trækker bremsen og efter nogen måneder er det
4-5 ' takker' eller mere.

Knud

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-12-06 17:02

> Der var den igen!

Ja selvfølgelig. Det er jo korrekt hvad der skrives.

> Vil du venligst forklare mig, hvordan kablet pludselig skulle være blevet
> så meget længere, at håndbremsearmen skal trækkes "helt op i loftet"???

Ja da.
Kodeordet er udveksling. Samt at kablet strækker sig med tiden.

> På mine mange biler igennem de sidste mere end 20 år, har de nævnte
> symptomer hver gang skyldtes enten nedslidte bremser eller en fastgroet
> justeringsmekanisme. (nok som oftest det sidste)

Ja som du efterfølgende ikke reparerer korrekt.

> (med den gamle Morris Mascot som eneste undtagelse, -der var ingen
> automatisk justering)

Hvorfor vil du justere håndbremsekablet på en der ikke har selvjustering,
men ikke på en der har. Begge bilers har de samme justeringer. Nemlig den
der lægger bremsebakken an mod tromlen og den til kablet. Dvs. på den nævnte
mascot skulle du, (jvf. din teori med ikke at justere kablet på en
selvjusterende bremse), i stedet for at justere kablet blot justere på
"kileskruen" der lagde bakken ud til tromlen.

> Jeg har _aldrig_ oplevet at kablet har været for slapt.

Så har du nok ladet dig snyde af et kabel der gik trægt.

MVH Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-06 18:45

> [...]
> selvjusterende bremse), i stedet for at justere kablet blot justere på
> "kileskruen" der lagde bakken ud til tromlen.

Nemlig, -og jeg justerede da heller ikke kablet på Mascotten. Men
undtagelsen for mascotten gjaldt det at selvjusteringen sætter sig fast

Martin

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-07 17:47

> Nemlig, -og jeg justerede da heller ikke kablet på Mascotten. Men
> undtagelsen for mascotten gjaldt det at selvjusteringen sætter sig fast

Ja nu kaldte du det jo tidligere for "justeringsmekanisme". Jeg kan ikke se
undtagelsen for mascotten. Der kunne justeringsmekanismen også sidde fast,
hvilket den ofte gjorde. Om der er tale om automatisk eller manuel justering
er ikke nogen undtagelse. Jeg ville kalde det forskel.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 13:53

> [...]
> den kan holde bilen.
> Er der et justerings spørgsmål, eller skal jeg regne med at have

Hmm hvad er det egentlig for en bil?

Havde samme problem i år med at håndbremsen i min mondeo kunne trækkes alt
for langt op. Den blev også betinget godkendt af denne årsag.
Det var selve håndbremsen hvor kablet var faldet af det hjul den skal køre
på. Desværre var det ikke til at reparere, så jeg måtte ud og købe en helt
ny håndbremse ca. 300 Kr.
Desuden var det ene håndbremsekabel rustet sammen så den ikke kunne slippe
igen.....argh, det betød at den har hængt i den ene tromle og derfor ødelagt
en næsten ny tromle, så nu er der eder... godt nok blevet skiftet mamge
bremsedele. Heldigvis er det rimelig billigt i stumper til mondeo.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-06 15:33

Tom skrev:

> [...]
> derfor ødelagt en næsten ny tromle, så nu er der eder... godt nok
> blevet skiftet mamge bremsedele. Heldigvis er det rimelig billigt i

Ford fører an!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd