Mondeo: Temperaturmåler virker ikke.
Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 28-12-06 17:20

Jeg har 2 el-problemer på min Mondeo:

Temperaturmåleren i instrumentpanelet virker (næsten) ikke. Ind imellem
er der liv i den men som regel viser den at motoren er helt kold. Det
tyder på en løs forbindelse. Hvor sidder stikket der kan have en løs
forbindelse?

Mvh
Kristoffer
Ford Mondeo 2.0 Expressive st. car 1997

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-12-06 17:33

Hej!

Kristoffer Karkov wrote:

> Jeg har 2 el-problemer på min Mondeo:

Hvor er det andet problem så?

> [...]
> er der liv i den men som regel viser den at motoren er helt kold. Det
> tyder på en løs forbindelse. Hvor sidder stikket der kan have en løs

På min Escort sidder temperaturføleren t.h. på siden af motorblokken, under den
klods med de to kølerslanger. Den er skruet i og har et stik på bagenden. Det
eneste denne føler gør, er at levere signal til udlæsningen i instrumentpanelet.
Læg ledningen til stel og du burde få max. udlæsning (=varm).

Føleren koster ikke alverden - ca. 100,- til min bil...

Escort'en (en '96'er) er sikkert ikke specielt forskellig fra din, siden de
begge har Zetec-motorer.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 28-12-06 17:56

Kim Voss Schrader skrev:

> Hvor er det andet problem så?

Den elektriske lås til bagsmækken - men jeg ville lige kigge på den selv
inden jeg spurgte :)

> [...]
> på bagenden. Det eneste denne føler gør, er at levere signal til
> udlæsningen i instrumentpanelet. Læg ledningen til stel og du burde få

Ok - den vil jeg se om jeg kan finde.

Takker.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-12-06 18:00

Kristoffer Karkov wrote:
> [...]
> imellem er der liv i den men som regel viser den at motoren er helt
> kold. Det tyder på en løs forbindelse. Hvor sidder stikket der kan

Det kan være termostaten der er defekt. Når det er så forholdsvis varmt i
vejret bemærker du det måske ikke, fordi motoren bliver alligevel varm nok
til at varme den i forvejen varme kabine op :)

Lad motoren gå i tomgang efter at den er kørt varm og se om
temperaturmåleren så går op i normalområdet. Gør den det er det termostaten.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 18:22

> [...]
>
> Lad motoren gå i tomgang efter at den er kørt varm og se om
> temperaturmåleren så går op i normalområdet. Gør den det er det

Jep ud fra fejlbeskrivelsen hælder jeg også mere til termostaten end selve
sensoren.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-12-06 18:24

Hej!

Tom wrote:
> Jep ud fra fejlbeskrivelsen hælder jeg også mere til termostaten end selve
> sensoren.

Tja, min Escort havde præcis de samme symptomer, og det var ihvertfald sensoren.

Men man kan jo aldrig vide med biler :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 28-12-06 18:59

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
>
> Lad motoren gå i tomgang efter at den er kørt varm og se om
> temperaturmåleren så går op i normalområdet. Gør den det er det termostaten.

Hmm - nu bliver jeg da i tvivl om det kan være termostaten... havde
ellers håbet på en nem løsning :)

Jeg har ikke problemer med at varme kabinen op - luften kan blive ganske
varm.
Temperaturmåleren kan på samme køretur være helt i bund, herefter vise
normal driftstemp, og senere være helt i bund igen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-12-06 19:10

Kristoffer Karkov wrote:

> Temperaturmåleren kan på samme køretur være helt i bund, herefter vise
> normal driftstemp, og senere være helt i bund igen.

Hvis temperaturen er normal når du kører langsomt og falder når du kører
"hurtigt" - så er det formentlig termostaten ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 19:14

"Kristoffer Karkov" <k_karkov@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Temperaturmåleren kan på samme køretur være helt i bund, herefter vise
> normal driftstemp, og senere være helt i bund igen.

Du kan ikke udelukke det endnu.
Først hvis vi havde en -10°C og bilen skulle bruge mere end 10 min på at
have drønvarm kabine, så kan man afgøre om termostaten er ok eller ej.
Men prøv som en anden foreslår at sætte ledningen fra sensoren til stel og
se om det giver fuldt udslag.

En anden mulighed KAN være at du når motoren er KOLD afmonterer dækslet til
kølervæsken og ser efter om vandet i expansionsbeholderen er i fuldstændig
stilstand. Det KAN dog være svært at vurdere, men er der tydelig cirkulation
så er det i hvert fald termostaten (selv om en termostat har et lille hul i
forvejen).

En ting jeg ville afprøve er at lade bilen stå i tomgang i 15 min. og se om
temperaturen (på måleren) stiger (motor må gerne være driftsvarm i
forvejen). Hvis den stiger og måske endda ligefrem så meget at blæseren
starter og den stadig ikke viser nogen temp. ja så er det nok føleren.
Ellers er det termostaten.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-12-06 18:18

> [...]
> der liv i den men som regel viser den at motoren er helt kold. Det tyder
> på en løs forbindelse. Hvor sidder stikket der kan have en løs

Følerne ud på motoren.
Har lige haft samme fejl på min og der var det føleren.
Den kostede 99,- ved Thansen.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-12-06 18:23

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:
> Følerne ud på motoren.
> Har lige haft samme fejl på min og der var det føleren.
> Den kostede 99,- ved Thansen.

Bortset fra, at jeg aldrig i 1000 år ville handle hos TSvansen, er vi enige

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 18:27

> Hej!

> Bortset fra, at jeg aldrig i 1000 år ville handle hos TSvansen, er vi
> enige

hov, de har skam mange ting til bilen, hos thansen

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-12-06 22:31

> Bortset fra, at jeg aldrig i 1000 år ville handle hos TSvansen, er vi
> enige

Hvis fabrikatet af delen er ok, så kan jeg ikke få øje på problemet.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-12-06 22:53

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis fabrikatet af delen er ok, så kan jeg ikke få øje på problemet.

Tja, de har bare ingen respekt herfra, overhovedet. Så jeg handler mine stumper
hos Ford istedet og er glad for det.

Men du skal da være velkommen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-12-06 11:19

> Tja, de har bare ingen respekt herfra, overhovedet. Så jeg handler mine
> stumper hos Ford istedet og er glad for det.

De har heller ikke just respekt herfra.
Men jeg kigger hver gang efter om delen ser fornuftig ud.
Kigger også efter hvad fabrikat delen er.

> Men du skal da være velkommen :)

Takker!
Husk at nogenlunde det samme gælder indenfor køb/salg af elektronki
komponenter

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Krause

Dato : 29-12-06 11:04

Min erfaring siger mig at det er med meget STOR
sansynelighed at det er tempgiver føleren, den sidder på undersiden af
thermostathuset mont m en ledning,
det er en fejl som nok de fleste mondeoe`r har ell vil få
besynderligt at ford ikke rettede fejlen fra årg 93-99.

Hilsen Krause
Og godt nytår til jer alle.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 12:46

"Krause" <krause(bindestreg)marine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er en fejl som nok de fleste mondeoe`r har ell vil få
> besynderligt at ford ikke rettede fejlen fra årg 93-99.

Hvor stor er den sansynlighed?
Jeg synes ikke at kunne finde den omtalt i service bulletin'erne fra Ford.
Hvor Ford er rimelig ærlige over for de svagheder deres biler har

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 30-12-06 22:10

Tom wrote:

> Hvor stor er den sansynlighed?

Hvis man må udvide det til Zetec motorerne generalt - stor.

Jeg har været med til at skifte den på 3 ud af 4 Zetec motorer i
omgangskredsen - senest igår på mine forældres Escort.

> Jeg synes ikke at kunne finde den omtalt i service bulletin'erne fra
> Ford. Hvor Ford er rimelig ærlige over for de svagheder deres biler
> har

Hvis de er ærlige, er det sgu også svært at følge med i dem alle

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 23:27

> Hvis man må udvide det til Zetec motorerne generalt - stor.
>
> Jeg har været med til at skifte den på 3 ud af 4 Zetec motorer i
> omgangskredsen - senest igår på mine forældres Escort.

hehe, jeg skiftede også min for nogle år siden efter et råd her. Det hjalp
dog ikke før termostaten blev skiftet. Men ok du har nok oplevet noget
andet.

> Hvis de er ærlige, er det sgu også svært at følge med i dem alle

Næh de er skam hudløs ærlige i deres service bulletiner. Her nævnes de
typiske fejl ved de forskellige modeller og årgange. Det lige fra defekte
ventiler på de første Zetec og til slappe fjedre i sikkerhedsselerne, til
defekt stik ved formodstande i blæser og en laaaang liste.

Jeg må også sige at jeg har selv oplevet mange af de fejl der er listet. Det
ser dog også ud som om at de nye dele er bedre.
F.eks det at de første mondeo'er havde dårlig holdbarhed ved
bærearmsbøsninger, ser ud til at være løst.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-06 14:04

> [...]
> F.eks det at de første mondeo'er havde dårlig holdbarhed ved
> bærearmsbøsninger, ser ud til at være løst.

Jeg må se at få kigget listen igennem.

Men føleren _har_ jeg fået skiftet.
Tankmåleren virker også igen efter at en tråd i instrumentet er blevet
loddet.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 14:46

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må se at få kigget listen igennem.
>
> Men føleren _har_ jeg fået skiftet.
> Tankmåleren virker også igen efter at en tråd i instrumentet er blevet
> loddet.

Ja det var jo ikke lige til at forudsige

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-01-07 02:14

> Ja det var jo ikke lige til at forudsige

Ok, formuleringen var måske lidt dårlig.
Da jeg ikke havde lyst til at skifte instrumentet i blinde,
så gik jeg på fejl jagt.
I selve viserinstrumentet var der røget 2 tråde ved en af tilslutningerne.
Det er noget småtteriværk at lave, skal jeg hilse og sige
Nu skal jeg 'bare' have cheket og korrigeret visningen,
nålen har jo været afmonteret

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nu på trip)

Fra : Brian

Dato : 01-01-07 20:08

Tom wrote:

> hehe, jeg skiftede også min for nogle år siden efter et råd her.

Modig mand - ikke alt i denne slyngelstue, er guldkorn

> hjalp dog ikke før termostaten blev skiftet. Men ok du har nok
> oplevet noget andet.

Det har ihvertfald hjulpet de 3 gange, hvor den er skiftet.

> [...]
> defekte ventiler på de første Zetec og til slappe fjedre i
> sikkerhedsselerne, til defekt stik ved formodstande i blæser og en

Og når du som kritisk Ford mand bringer alt videre, uden at lægge fingre
imellem, hjælper det jo også

Jeg lånte forældrenes Escort 1,8 16V fra '97 den anden dag, til en lille
smuttur fra Horsens til Padborg grænsen. Her holdte jeg farten på 125km/t i
110 zonen og, 145km/t i 130 zonerne med et fint forbrug på 13,4km/l som
resultat - det synes jeg alligevel er lidt imponerende for sådan en
halvgammel potte.

/Brian