"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12p542gruo08t5d@corp.supernews.com...
> Hej,
>
> Jeg har googlet rundt for at finde ud af om Redex m.fl. skulle være noget
> for min bil. Jeg kan læse at mange kortture ikke er godt. I mit tilfælde
> er det en bil som primært har kørt længere ture (ca. 30.000 km pr år). En
> kammerat påstår at hvis bilen ofte kører meget ved samme hastighed, og
> ikke bliver kørt ud i gearene indimellem, kan samme problem med koks og
> aflejringer opstå - er det korrekt, eller er det nok at motoren bliver
> gennemvarm under drift?
Din kammerat gætter bare.
Min modeo har nu kørt små 330.000 Km og har aldrig set skyggen af redex
eller diverse power/nitro fuel. Den har 'alle' sine heste i stalden endnu.
Jeg kører både lange og korte ture. Der er ikke nævneværdig belægning på
noget i cylindrene og jeg kigger gennem et endoskop i kamrene.
> Bilen er en Mondeo 2,0 st.car fra 2000 - den føles meget sløv hvis ikke
> den får nogle omdrejninger, men andres erfaringer i gruppen siger at sådan
> er det bare.
Sådan er Ford bare
> Er det iøvrigt mere økonomisk at køre bilen lidt længere ud i gearene, end
> skifte ved lave omdrejninger (Pga.momentkurven), Jeg kører benzin på anden
> måned, efter at have kørt diesel i længere tid, og kører min mondeo som
> jeg gjorde med mine tdi'ere. Jeg er lidt skuffet over brændstoføkonomien -
> 11,2 km/l i snit, selvom jeg primært kører landevej.
Du har kørt diesel for længe. En benziner skal have flere omdrejninger end
en diesel. Typisk omkring de 2½-3.000 RPM ved økonomikørsel og skal der ske
noget skal den holdes omkring de 4.000.
Der er ikke den store forskel i benzinforbrug ved de forskellige
skiftemønstre jfr. min tripcomputer
--
Tom