Hvor vigtig er dækslet ved tandremmen?
Fra : mfn

Dato : 23-12-06 13:04

Har jo den her Tempra som netop har fået ny tandrem, men jeg havde selv
delvist ødelagt dækslet. Så jeg sagde jeg nok selv skulle få det på på en
eller anden måde. Mekkeren har bare liiiiige glem at ligge resterne i bilen
og han bor 30 km væk. Nu er der seføli jule-lukket. Tør jeg køre til efter
nytår? Jeg mener - der sidder også nogle andre remme deromkring og de er
ikke dækket af et plastic-dæksel...

Fra : alexbo

Dato : 23-12-06 13:49

"mfn" skrev

> Har jo den her Tempra som netop har fået ny tandrem, men jeg havde selv
> delvist ødelagt dækslet.
> Nu er der seføli jule-lukket. Tør jeg køre til efter nytår?

Dækslet beskytter tandremmen, men så vigtigt er det heller ikke, hvis du
undgår store snebunker og grusveje, sker der ingenting.

Forskellen på tandremme og de andre er at en sten eller grenstump kan komme
i klemme i tænderne, hvor det bare ville glide af på de glatte remme.

Der er biler der kører i årevis uden dæksel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-12-06 15:20

store snebunker og grusveje, sker der ingenting.

> Alex Christensen

Skal vist være ret uheldig for at støde på store snebunker

Bjarne

Fra : Mikkel Lund

Dato : 23-12-06 15:23

alexbo skrev:
> [...]
> i klemme i tænderne, hvor det bare ville glide af på de glatte remme.
>
> Der er biler der kører i årevis uden dæksel.

Det er også min erfaring.

Mikkel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-12-06 17:12

alexbo wrote:
> "mfn" skrev

> Dækslet beskytter tandremmen, men så vigtigt er det heller ikke, hvis
> du undgår store snebunker og grusveje, sker der ingenting.

Mange racer biler kører helt uden...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-12-06 14:37

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nytår? Jeg mener - der sidder også nogle andre remme deromkring og de er

Nu er alt jo nrelativt.

For en del år siden, købte en bekendt en ny Audi 100. Det var i januar måned
han hentede bilen, på vejen hjem gavn det pludselig et ordentlig knald,
motoren døde aldeles omgående, det viste sig at skærmen til tandremmen var
åben i bunden en isklods var kommet derop, resultat - tandrem knækket, motor
ødelagt med 52 km. på tælleren.

Og - herefter 2½ års slagsmål med Audi, inden de blev dømt til at erstatte
motoren p.g.a. den det manglende beskyttelse i bunden af tandremskærmen.

Mener sagen på et tidspunkt var oppe at vende i Jyllands Posten.

--
MVH Hans