Skoda Fabia og aircon.
Fra : Per Rasmussen

Dato : 20-12-06 09:40

Hej gruppe,

Jeg købte mig en Skoda Fabia Combi med aircon. sidste år. Den er jeg ellers
meget tilfreds med, men har på det seneste haft problemer med dug på ruderne
indvendig. Mit spørgsmål er, om aircon. ikke relativt hurtigt burde kunne
fjerne duggen fra ruderne?

mvh
Per Rasmussen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole N

Dato : 20-12-06 10:06

Jo - men aircon-anlæg er lavet således at det ikke tænder hvis temperaturen
er under 5-6 grader udenfor. (Så vidt jeg husker)

Ved temperaturer derover plejer det at fjerne duggen meget hurtigt.

mvh
Ole

Fra : Kent

Dato : 21-12-06 15:19

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jo - men aircon-anlæg er lavet således at det ikke tænder hvis
> temperaturen er under 5-6 grader udenfor. (Så vidt jeg husker)

Aircon-anlægget i Fabiaen - eller det halvautomatiske klimanlæg som det
faktisk er - tænder når du slår det til - uanset udetemperaturen.

Jeg har aldrig nogensinde hørt om et anlæg, som ikke kan slås til hvis
temperaturen er under 5-6 grader udenfor! Det ville også nedsætte
anvendeligheden betragteligt om vinteren. Tror ikke på det findes.

> Ved temperaturer derover plejer det at fjerne duggen meget hurtigt.
>
> mvh
> Ole

Hvis du sender luften op til ruden, Per, har blæseren til at stå på
2 eller mere og tænder dit halvautomatiske klimaanlæg, skal du kunne
se duggen begynde at forsvinde meget hurtigt - og efter 30 -60 sek.
skal det være helt væk. Virker det ikke for dig, skal du kontakte
din Skoda-pusher, for så er dit anlæg defekt.

Kent.
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-12-06 22:51

> [...]
> skal det være helt væk. Virker det ikke for dig, skal du kontakte
> din Skoda-pusher, for så er dit anlæg defekt.

Der står nu i instruktionsbogen at anlægget ikke virker under 5 grader. Men
selv om der er 12 grader er det længe om at fjerne duggen fra ruderne, så
jeg må nok have fat i Skoda værkstedet.

Tak for svarene.

mvh Per
Skoda Fabia Combi 1,2 HTP

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kent

Dato : 22-12-06 10:44

"Per Rasmussen" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Der står nu i instruktionsbogen at anlægget ikke virker under 5 grader.
> Men selv om der er 12 grader er det længe om at fjerne duggen fra ruderne,
> så jeg må nok have fat i Skoda værkstedet.

Okay - men så kan jeg i hvertfald sige, at instruktionsbogen er forkert på
den .

> Tak for svarene.

Velbekomme.

Kent.

Fra : Brian

Dato : 22-12-06 21:23

Kent wrote:

> Okay - men så kan jeg i hvertfald sige, at instruktionsbogen er
> forkert på den .

Eller også er din bil defekt - det er meget alm. at kompressoren ikke kan
starte, når der er under 5 grader.

/Brian

Fra : Kent

Dato : 22-12-06 21:36

> Eller også er din bil defekt - det er meget alm. at kompressoren ikke kan
> starte, når der er under 5 grader.
>
> /Brian

Sådan forholder det sig heldigvis ikke med min bil - og sådan forholdt
det sig heller ikke med mine to tidligere biler med Aircon.

Kent.

Fra : Brian

Dato : 22-12-06 22:18

Kent wrote:

> Sådan forholder det sig heldigvis ikke med min bil - og sådan forholdt
> det sig heller ikke med mine to tidligere biler med Aircon.

Spøjst - grunden skulle ellers være, at kondensvandet kan fryse, og skabe en
del problemer.

Hvilket mærke er de to andre biler ?

Det undrer mig lidt, at VAG er så ukonsekvente omkring opbygningen af
aircon/klima.

/Brian

Fra : Kent

Dato : 22-12-06 23:03

> [...]
> en del problemer.
>
> Hvilket mærke er de to andre biler ?
>
> Det undrer mig lidt, at VAG er så ukonsekvente omkring opbygningen af

De andre to biler jeg har haft med Aircon var en Hyundai Accent 1,5 fra
2000 og en Hyundai Elantra fra 2002. Som med min nuværende bil
med Aircon/halvautomatisk klimaanlæg, Fabia 1,9 TDI, nyder/nød jeg at
kunne bruge anlægget til hurtigt at fjerne dug fra ruderne om vinteren.

Min bror har en Peugeot 406 med Aircon. Han snakker også om hvor
dejligt det er at kunne fjerne dug fra ruderne om vinteren.

En kammerat har en Ford C-max. Han bruger også Aircon i frostgrader.

Jeg har aldrig hørt om din påstand før - nogensinde - men når du siger
det, må jeg da tro dig. Det fjerner bare en stor del af fordelen ved
Aircon, da det jo så næsten kun kan bruges om sommeren.

Igen - heldigvis forholder det sig ikke sådan med min dyt .

Kent.

Fra : Brian

Dato : 23-12-06 09:38

Kent wrote:

> [...]
> med Aircon/halvautomatisk klimaanlæg, Fabia 1,9 TDI, nyder/nød jeg at
> kunne bruge anlægget til hurtigt at fjerne dug fra ruderne om

Well... jeg kan også gøre det om vinteren - men vil jeg have hjælp af
kompressoren, skal der stadig være 5 grader udenfor.

Jeg har lige tjekket manualen igen. Der står en række grunde til, hvorfor
klimaanlægget ikke virker - den ene er den med 5 grader.

Måske den kan tvinges til at starte, ved at vælge recirkulation ?

> Min bror har en Peugeot 406 med Aircon. Han snakker også om hvor
> dejligt det er at kunne fjerne dug fra ruderne om vinteren.
>
> En kammerat har en Ford C-max. Han bruger også Aircon i frostgrader.

Og i begge tilfælde kører kompressoren også ?

> Jeg har aldrig hørt om din påstand før - nogensinde

Tjek din manual

> - men når du siger det, må jeg da tro dig.

Det er nu ikke bare noget jeg har fundet på til lejligheden

> Det fjerner bare en stor del af fordelen ved
> Aircon, da det jo så næsten kun kan bruges om sommeren.

Igen - muligvis man kan tvinge kompressoren igang kortvarigt ?

Min manual nævner intet om dette, så der må nok en lille test til.

> Igen - heldigvis forholder det sig ikke sådan med min dyt .

Jeg glæder mig på dine vejne

Måske en ny tråd, hvor flere kommer med input om _deres_ aircon/klia, kunne
rette lidt op på min forvirring. Jeg har altid fundet argumentet, omkring at
kondensvandet kan fryse, som et gyldigt argument.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 16:40

> [...]
> skal det være helt væk. Virker det ikke for dig, skal du kontakte
> din Skoda-pusher, for så er dit anlæg defekt.

Rart med fif.

Altså blæser på 2 og op på ruden.
Hvad med varmen: Hvad skal den stå på for afdugning af ruder på 30-60 sek?
Er den skruet helt op?

vh Flemming
Octavia combi tour 1.9 tdi

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-12-06 16:54

"Flemming" <test> writes:

> [...]
>
> Altså blæser på 2 og op på ruden.
> Hvad med varmen: Hvad skal den stå på for afdugning af ruder på 30-60 sek?

Hvis det er storeslemt, så siger Yaris'ens instruks: fuldt knald på
varmen + recirkulation + a/c. På den måde spilder man ikke tid og
energi på at opvarme luft udefra. (Og husk at køre en gang med
viskerne -- man føler sig så dum hvis det viser sig at sidde
udvendig...)