MC'er til lille pap?
Fra : Gundersen

Dato : 28-06-01 17:39

Hey

Jeg er helt ny på det område med mc'er! Jeg har ellers kun rodet med
scootere.
Jeg er i gang med at tage mc pap'et(det lille), og skal selvfølgelig
også have en mc!
Det skal helst være en "Racer" udgave!

Men men men.... Hvilke må man egntligt køre på med lille pap!
Kan de drosles ned så man må køre på dem alligevel?

jeg har tænkt på at købe en Aprilia Rs 125! Den yder 33hk, så den må man
gerne køre på, men hvad er der ellers at vælge i mellem? (Det er "racer"
udgaver jeg er mest interesseret i)

Yamaha, Suzuki, Ducati, Aprilia, Derbi?.......

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Lovlig

Fra : Morten Juel

Dato : 28-06-01 17:54

Først skal du beslutte dig for hvad du vil bruge din MC til, er det til ren
transport, eller kun fornøjelses kørsel ?!
en Aprilia RS 125 er en FULDBLODS RACER, dvs du ligger i racer stilling, og
den skal sq ha nogle omdrejninger før der sker noget (det er jo en 2takt),
det var ihvertfald ikke en cykel jeg gad køre i byen på !
Men skulle jeg ha en kun til race på en små veje ude på landet, så ville jeg
sq nok vælge den eller RS 250.. men som lærling har man ikke råd til legetøj
på den måde ! ;o(

hehe ikke de store svar i mit indlæg, bare lidt tanker !

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-06-01 17:55

"Gundersen" skrev
> [...]
> udgaver jeg er mest interesseret i)
>
> Yamaha, Suzuki, Ducati, Aprilia, Derbi?.......

Du må desværre ikke køre en Aprilia rs 125 på det lille kørekort, den vejer
for lidt.
Selv om du helst vil have en racer, så overvej også andre modeller.
En racer er som regel dyr i indkøb, dyr i reservedele og dyr i forsikring.
At tabe en racer med fuldkåbe koster let et 5 cifret beløb i reservedele

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Gundersen

Dato : 28-06-01 21:51

Hej

> Du må desværre ikke køre en Aprilia rs 125 på det lille kørekort, den vejer
> for lidt.

Det har jeg da ellers fået afvide at man må!

> Selv om du helst vil have en racer, så overvej også andre modeller.
> En racer er som regel dyr i indkøb, dyr i reservedele og dyr i forsikring.
> At tabe en racer med fuldkåbe koster let et 5 cifret beløb i reservedele

Tja.... Men man skal da have det sjovt ik?

Jeg skal bruge den til at komme frem og tilbage på arbejde mm! ca. 20km hvervej!
(på landet)
der var en der nævnte en Rs250, men den er da for stor, ik?

Hjælp mig! =)

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Lovlig

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 28-06-01 23:22

> Det har jeg da ellers fået afvide at man må!

Men det må du ikke

> der var en der nævnte en Rs250, men den er da for stor, ik?

Meget!

Mvh
Steen

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 28-06-01 22:47

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> Men det må du ikke

> Meget!

Men den kan forholdsvis nemt drosles - det kan en RS125 ik..

MVH
Nikolaj
RF600R

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-01 13:14

"Nikolaj B. Kjeldsen" <nikolajbk@dr.com> skrev i en meddelelse

> Men den kan forholdsvis nemt drosles - det kan en RS125 ik..

Kan den ikke?
Jeg ville da ellers mene det skulle være let at få den frarøvet de 2-3 heste
den skal ned for at være lovlig?

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 29-06-01 10:31

"Gundersen" <Gundersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge den til at komme frem og tilbage på arbejde mm! ca. 20km
hvervej!
> (på landet)
> der var en der nævnte en Rs250, men den er da for stor, ik?

Jeg ved ikke med 125'eren, men 250'eren er _absolut_ ikke velegnet til den
slags transport.
Motoren er hysterisk og kørestillingen sutter røv.

/Rune

Fra : RpR

Dato : 29-06-01 16:43

> Jeg ved ikke med 125'eren, men 250'eren er _absolut_ ikke velegnet til den
> slags transport.
> Motoren er hysterisk og kørestillingen sutter røv.

Det kender du vist fra en anden 250'er Rune ;)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Brian Lænø

Dato : 29-06-01 15:58

"Gundersen" skrev

> [...]
hvervej!
> (på landet)
> der var en der nævnte en Rs250, men den er da for stor, ik?

I en anden tråd, skriver du at du kører på en knallert.
I forhold til en knallert vil alle mc'er føles som en racer !
Når du nu skal have en mc med mindre end 34 hk, så kan det "kun" blive til
en sving racer.
Det vil sige, at lige så snart du kommer ud på større veje, så er det kun
kørerstillingen der er racer over.
Når du vælger en mc, så bør du nøje overveje hvad du vil bruge den til, især
hvis det bliver dit eneste køretøj.

Ting der er værd at overveje:
Er den kun til race eller skal den også bruges til normalt transport?
Skal der være plads til lidt bagage, skal den bruges til ferieture med
oppakning.?
Skal der være plads til en passagerer (en ordentlig plads til lidt længere
ture)?
Hvor stor tank skal den have, hvor kort kan du finde dig i at køre imellem
tankninger?
Service intervaller, hvis du kører meget, så er det træls hvis den skal have
justeret ventiler for hver 4-5000 km.
Tænk på hvad du vil med dine penge, vil du have en dyr model med en dyr
forsikring, eller vil nøjes med en billigere model, evt. kun med
ansvarsforsikring, og så spare penge sammen til en større model når du får
det store kørekort.
Pas på ikke at sætte et for stramt budget, der kommer løbende udgifter til
sliddele og service.

Tilføj selv flere.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Gundersen

Dato : 30-06-01 14:10

Hwj igen

> I en anden tråd, skriver du at du kører på en knallert.

Jepper! =) Har kørt med Polini 70ccm Tun på den, det rykkede da ok! =)
Jeg skal bare have en Mc, der kan flytte sig lige så hurtigt som den! =)

> I forhold til en knallert vil alle mc'er føles som en racer !

Jepper! =)

> [...]
> sving racer.

> Det vil sige, at lige så snart du kommer ud på større veje, så er det kun

Tja..... Det er da rigtigt nok! =)

> Når du vælger en mc, så bør du nøje overveje hvad du vil bruge den til, især
> hvis det bliver dit eneste køretøj.

Det gør det ikke!

> Ting der er værd at overveje:
> Er den kun til race eller skal den også bruges til normalt transport?

Lidt af begge dele

> Skal der være plads til lidt bagage, skal den bruges til ferieture med
> oppakning.?

Det er lige meget

> Skal der være plads til en passagerer (en ordentlig plads til lidt længere
> ture)?

Nej

> Hvor stor tank skal den have, hvor kort kan du finde dig i at køre imellem
> tankninger?

Det er sådan set lige meget

> [...]
> det store kørekort.
> Pas på ikke at sætte et for stramt budget, der kommer løbende udgifter til

Det har du da ret i! =)

Men har i så andre Mc'er til lille pap, i kan anbefale?
Hvad med:
Yamaha TZR? eller DT? Derbi GPR?
Hvad er der at vælge i mellem?

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Lovlig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-06-01 16:58

> Men har i så andre Mc'er til lille pap, i kan anbefale?
> Hvad med:
> Yamaha TZR? eller DT? Derbi GPR?
> Hvad er der at vælge i mellem?

Cagiva Canyon 500 ? . har IMHO et rimeligt sprødt design, og har liiiige
nøjagtigt 25 kw, men den ligner selvfølgelig ikke an GP racer

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-06-01 19:42

> Men har i så andre Mc'er til lille pap, i kan anbefale?
> Hvad med:
> Yamaha TZR? eller DT? Derbi GPR?
> Hvad er der at vælge i mellem?

Hvis du er til sportscykler, så undgå en DT, den er på ingen måde hurtig på
asfalt.
Hvad med en GS500? Den er slidstærk og der er mange af dem, så man kan få
brugte reservedele, og neddroslet er den faktisk ikke meget anderledes end
standard, så den føles måske større end 125'erne.

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-06-01 16:25

"Gundersen"
> Det skal helst være en "Racer" udgave!

Når du nu kommer fra en 2takts knallert, hvad så med en 180ccm gilera runner
med ca. 19ps. Den har en fornuftig kørestilling til daglig transport og da
den er rimeligt let burde de 19ps da også række til noget "sjov".

(Eller en aprilia sr125 du kan tune videre på "som du plejer" med f.eks et
malossi 172ccn kit)

/A

Fra : Bent Madsen

Dato : 30-06-01 21:23

> Det skal helst være en "Racer" udgave!

tja... der er jo ik så mange.. .der er fornuftige.. (syntes jeg)..
Suzuki gsx250r. ... DEJLIG...
Kawasaki zz250r ... hyggelig .. dog lidt kedelig

begge kan fås til omkring - 25K-50K .. afhængig af stand..

/Stefan

Fra : Gundersen

Dato : 30-06-01 23:40

Hej

> tja... der er jo ik så mange.. .der er fornuftige.. (syntes jeg)..
> Suzuki gsx250r. ... DEJLIG...

Oki! =) Det lyder da nogenlunde, men skal de ikke drosles ned først
eller er det lige meget?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-01 12:10

Gundersen skrev i <3B3E5556.47AAF92C@e-box.dk>:

> Oki! =) Det lyder da nogenlunde, men skal de ikke drosles ned først
> eller er det lige meget?

Jo, den har jo på papiret 45 hk, så det skal den. Prisen er omkring 1900,-
svjv.
Hvad angår mc'en selv, så er det en ret fed maskine Teknisk set er den
sådan set bare en krympet GSXR750'er, det hele er lige lidt mindre. Motoren
er en 4 cylindret 4takter med redline ved 17000rpm, så den lyder også som
en rigtig mc, hvilket den egentlig også er Den styrer rigtig godt, og
bremserne er også i top. Stoppies er ikke noget problem
For at den virkelig kan lave noget, skal den op over 12000 rpm, hvilket vil
sige at man skal skifte gear ret tit, hvis man hele tiden vil have et godt
træk til rådighed.
De er generelt rimeligt driftsikre, men det er jo en 10 år gammel mc, så
helt i top er den selvfølgelig ikke.
Jeg gav 20.000,- for min, men de fleste andre koster nærmere 30k. Jeg
gjorde vist en ret god hgandel, for min egen er i fin stand
Uden drosling ligger topfarten omkring 180 km/h, hvilket sådan set er
rigeligt, hvis man alligevel ikke skal på autobahn osv. Den klarer 0-100 på
6,5 sek på papiret, så den kommer rimeligt hurtigt ud af lyskrydsene,
hurtigere end hvad de fleste biler kan klare
Hvis der er mere du vil vide, så spørg løs

De er dog ret dyre :-/

> Mvh Emil
>
> --
> www.ScooterZone.dk
> Yamaha Neo's @ Lovlig
> Nu også med anlæg! =)

*GRILL*
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : RpR

Dato : 01-07-01 20:24

> [...]

> hurtigere end hvad de fleste biler kan klare
> Hvis der er mere du vil vide, så spørg løs

Der skal lige siges at de kan være lidt glade for at spytte toppakningen ud.
Sad bagpå en Gixxer da den begyndte at lyde som en syg høne =) *kluk* *kluk*
død :/

Ellers en lækker maskine + man sidder rigtigt godt på den.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-01 20:43

RpR skrev i <9hntcb$5ae$1@news.inet.tele.dk>:
> Jes Vestervang wrote:
-///-

> Der skal lige siges at de kan være lidt glade for at spytte toppakningen
> ud. Sad bagpå en Gixxer da den begyndte at lyde som en syg høne =) *kluk*
> *kluk* død :/

Nåjo, det er et almindeligt problem. Dog røg de fleste toppakninger inden
de første 20kkm, og de nye der blev sat i holder tilsyneladende meget bedre
(=lige så godt som alt muligt andet). Derfor er problemet nok væk på de
fleste gixxere, vil jeg mene.

> Ellers en lækker maskine + man sidder rigtigt godt på den.

Jeps, hvis man bare ikke er alt for lang.

> - RpR
Hvaeh, du skal da også til at have skiftet knallertskidtet ud med en mc

Fra : RpR

Dato : 02-07-01 06:32

> Hvaeh, du skal da også til at have skiftet knallertskidtet ud med en mc

Jeg har fået et tick med 50cc'ere, så det blir nok ikke foreløbigt =)

Så lige nu hedder det en Derbi GPR 50 R, dog med et 90cc Metra Kit sæt, så
lidt sjov i gaden er der da!

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 02-07-01 09:19

> Så lige nu hedder det en Derbi GPR 50 R, dog med et 90cc Metra Kit sæt, så
> lidt sjov i gaden er der da!

Ja, lige indtil du kører nogen ned, så sidder du i milliongæld resten af
livet - nåh nej, du piller jo bare tunet af inden panserne og eller
taksatoren kommer, er det ikke sådan I gør på dk.fritid.knallert :-./

Mvh
Steen

Fra : RpR

Dato : 02-07-01 19:41

> Ja, lige indtil du kører nogen ned, så sidder du i milliongæld resten af
> livet - nåh nej, du piller jo bare tunet af inden panserne og eller
> taksatoren kommer, er det ikke sådan I gør på dk.fritid.knallert :-./

Jeg GIDER slet ikke ud i en diskussion om det emne. Jeg gør hvad jeg gør.
Hvis du mener det er totalt umuligt at køre fornuftigt fordi maskinen er
tunet, fint. Dit problem, ikke mit.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 02-07-01 21:06

> Jeg GIDER slet ikke ud i en diskussion om det emne. Jeg gør hvad jeg gør.

Frihed er i orden.

> Hvis du mener det er totalt umuligt at køre fornuftigt fordi maskinen er
> tunet, fint. Dit problem, ikke mit.

Jeg regner da skam godt med at du kører fint - det er slet ikke det der er
problemet. Vi har jo kun forsikringer til de uforudsete begivenheder - dem
som vi ikke regner med sker, og som vi ofte ikke har ret meget kontrol over
forekomsten af. Det er disse uforudsete begivenheder der udgør faren i at
køre uden forsikring. Det er ikke for at gonke dig i hovedet med din
"dumhed" - jeg har sgu også kørt tunet knallert engang.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 02-07-01 22:43

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
> Jeg GIDER slet ikke ud i en diskussion om det emne. Jeg gør hvad jeg
> gør. Hvis du mener det er totalt umuligt at køre fornuftigt fordi
> maskinen er tunet, fint. Dit problem, ikke mit.

Er pointen ikke: At ét er at tune; men at bore op til mere ned 50 ccm,
medfører at man derefter kører på en uindregistreret motorcykel, som
dels kræver18 år og kørekort, og dels skal belægges med en
indregistreringsafgift?
:-/

--
Armand

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 02-07-01 23:56

> [...]
> medfører at man derefter kører på en uindregistreret motorcykel, som
> dels kræver18 år og kørekort, og dels skal belægges med en

Konstruktive ændringer. Effekten er under alle omstændigheder for høj (i
hvert fald hvis det var en knallert30, idet k45 ikke har en decideret
effektgrænse), men de lovmæssige restriktioner (maks 45 km/t) er fjernet,
hvilket betyder et ulovligt køretøj. Forsikringen vil betale, men vil føre
regres bagefter. Dette er ligegyldigt hvor sikkert køretøjet (og piloten)
ellers måtte være.

En diskussion for nogle måneder siden på dk.fritid.knallert afslørede at der
var et par stykker der havde skruet deres knallert tilbage til standard
efter et uheld (inden taksatoren ankom), hvorefter deres kasko gladeligt
dækkede - heraf stikpillen til RpR. Min holdning er at hvis man vil være med
i spillet, så betaler man regningen - jeg vil ikke betale for "snydere".
Dette er meget OT.

Mvh
Steen