Passat 2000 -> Fabia 2003 - meninger?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-12-06 10:36

Hey

Vi har dd. en VW Passat Variant 1.8 og overvejer af økonomiske årsager at
skifte til en Skoda Fabia 1.4.

Vi har to børn på hhv. 1½ og 3 år. Vi har ikke så meget brug for
barnevognsplads i bilen som tidligere, men skal dog kunne have en enkelt
klapvogn med. Vi kører ca. 18.000km årligt, og det er primært småture.

Vi har grundlæggende været glade for Passat'en, der har opfyldt vores
pladsbehov til fulde. Men vi har regnet lidt på det, og umiddelbart kan vi
spare ca. 2500,- om måneden på billån, forsikringer og brændstof tilsammen
- det er sgu mange penge!

Positive ting ved skift:
- Langt bedre økonomi
- 3 år nyere bil

Negative ting ved skift:
- Mindre plads
- Mindre sjov bil at køre i

Jeg vil meget gerne have kommentarer til dette skift og vil især meget
gerne høre fra familier, der evt. selv står i sammen situation med børn og
måske HAR en Fabia, der løser behovene.

Inspiration til kommentarer:
Fabia - kvalitet?
Fabia - plads?
Fabia - erfaringer?
Passat - får vi penge for skidtet (god stand, 145.000km)

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : alten

Dato : 19-12-06 11:15

Vi har en Fabia Combi (st. car) 1,4 fra 2003 og er meget glade for den. Vi
har et barn på 6 mdr. Jeg synes at der er ok plads i den selvom det ikke er
en stor bil. Den kører godt, så det er ikke sikkert at den bliver "mindre
sjov at køre i"

Mit indtryk er at den er af rigtig god kvalitet, hvilket nedenstående tests
bekræfter:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/3C931691-C208-4E2D-A9B1-6E9B4EA02E35/0/022025.pdf
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A23891D0-B6F8-4251-9763-8230BA4B31CA/0/5861.pdf
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/B57DA333-D884-4583-80BD-E810DC17BB88/0/2837.pdf
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/5E61F2D4-58DF-469C-A335-7231B29BE325/0/minitestside7273.pdf

Jeg har før haft en Toyota Yaris og jeg er meget mere glad for Fabia'en.

mvh,
Henrik

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-12-06 12:34

"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse

> - Mindre sjov bil at køre i

Overvej en TDI, så bestemmer du faktisk selv hvor sjov den skal være at køre
i, og stadigvæk omkring de 20kn/l!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-12-06 13:25

Leif Langgaard wrote:
> "Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse

> Overvej en TDI, så bestemmer du faktisk selv hvor sjov den skal være at køre
> i, og stadigvæk omkring de 20kn/l!

Så ryger en del af det økonomiske incitament. En brugt Fabia Combi TDI
er jo nærmere dyrere end de nye der står hos forhandleren.

Mvh.

Fra : KMH

Dato : 19-12-06 15:22

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så ryger en del af det økonomiske incitament. En brugt Fabia Combi TDI
> er jo nærmere dyrere end de nye der står hos forhandleren.
>

> Mvh.

Det er ganske rigtigt at en brugt ligner en ganske dyr bil i forhold til
nyprisen.
Men omvendt så er der ved en brugt (fra før euro4 normen) gode muligheder
for at finde en bil man rent faktisk bliver glad for.
En ny tdi'er er ganske enkelt en skandale - euro4 blev åbenbart for meget
for den ellers velkørende 1.9'er

Jeg er ihvertfald selv lige på vippen til at retunere den jeg købte. Jeg vil
hellere ofre den advokat tid som sikkert bliver nødvendigt - end at skulle
fortsætte med at tøffe rundt i det hostende/hakkende og "udsættende" lort!

Læs evt. mere om problematikken her:
http://www.briskoda.net/forums/fabia/re-2006-vrs-owners-stutter-skoda-uk-fix/54512/
Der skrives mest om vrs modelen - men problemet er (desværre) ikke begrænset
til den model. Det er generelt 1.9'eren der plager livet af dens ejere.

M.v.h.
Kim
PS: Skulle nogen kende en problemløsning så hører jeg gerne om det

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-12-06 18:38

On Tue, 19 Dec 2006 15:22:24 +0100, "KMH" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>til den model. Det er generelt 1.9'eren der plager livet af dens ejere.

Mange er nu også glade for deres Fabia RS er hvad jeg læser...

http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5685&highlight=fabia+rs

** Lars

Fra : KMH

Dato : 19-12-06 19:13

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse
> On Tue, 19 Dec 2006 15:22:24 +0100, "KMH" <no@spam.dk> wrote:
>
> Mange er nu også glade for deres Fabia RS er hvad jeg læser...

> [...]

Bevares .... ja naturligvis findes der glade fabia ejere ..... selv blandt
diesel folket.
Nu mener jeg ikke at tråden du henviser til som sådan kan bruges til ret
meget da ikke en af de indlæg med "personlige erfaringer" siger noget om
alderen på bilen, og dermed kan det ikke vides om det er euro3 eller euro4
biler de bygger deres erfaringer på.
Så vidt jeg husker så var det først på 2006 modellen (dvs. biler leveret fra
sidst i 2005) at euro4 blev indført.

Men ikke destro mindre er jeg glad nok for henvisningen ..... der kunne jo
have været lige DET guldkorn som kunne løse problemet

M.v.h.
Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 19:49

KMH skriver:

> Så vidt jeg husker så var det først på 2006 modellen (dvs. biler leveret fra
> sidst i 2005) at euro4 blev indført.

Golf V som min har Euro4 motor men ikke de problemer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 19-12-06 19:39

> [...]
> fortsætte med at tøffe rundt i det hostende/hakkende og "udsættende" lort!
Kan du forklare hvad det går ud på? For hvis jeg skal tygge mig igennem det
tekniske engelsk på det forum du linker til, ja så tager det sq lang tid :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : KMH

Dato : 20-12-06 09:18

> [...]
det
> tekniske engelsk på det forum du linker til, ja så tager det sq lang tid

Jeg kan da førsøge kortfattet at beskrive problemet - længden af den anden
tråd taget i betragtning.
1. Oftest er det mest noget der mest føles som "udsættere" ved jævn kørsel
på landevej (også med indkoblet fartpilot).
2. Dernæst er der et udpræget problem hvor mortoren nærmest "staller" ved
gearskift fra 1 til 2 gear. Speeder respons er i den sammengæng fuldstændigt
uforudsigelig, men oftest er der bare ingen reaktion overhovdet på speeder
indput.
Det er vel overflødigt at nævne at den slags gør by/kø kørsel til en _meget_
opslidende oplevelse. Samtidigt udgør det også et sikkerhedsmæssigt problem
da fuld mortorbremsning ved indkobling af 2 gear oftest ikke er forudset af
bagvedkørende. Jeg vil her undlade at nævne alle de andre situationer hvor
en pludselig manglende speederrespons har været hårrejsende oplevelser, men
jeg får da stadig gåsehud ved tanken om et bestemt venstresving i et T-kryds
:-/
3. I forbindelse med problemerne observeres ofte en røgsky som leder
tankerne hen på en meget opslidt lastvogn fra start 80'erne.
4. Der er ingen system i hvornår problemerne optræder, det kommer og går
fuldstændigt tilfældigt - dog syntes hyppigheds frekvensen at være stigende.

Så kort kan det koges ned til periodisk "udsættere"/stall - uforudsigelig
til ingen speeder resopns

M.v.h.
Kim

som vist er ved at være OT i forhold til tråden

Fra : Kent

Dato : 21-12-06 15:36

"KMH" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> M.v.h.
> Kim
>
> som vist er ved at være OT i forhold til tråden

Vi fik vores Fabia Combi 1,9 TDI frisk fra fabrikken for et par måneder
siden, og den har nu rullet ca. 4.500 km. . Kører simpelthen som en drøm -
har aldrig oplevet noget af det, du nævner.

Kent.

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-12-06 20:05

> [...]
> fortsætte med at tøffe rundt i det hostende/hakkende og "udsættende" lort!

Det er et kendt problem på nyere Skoda 1,9 tdi. Kontakt dit lokale værksted.
Der er kommet en opdatering til motorstyringen.

/Caspersen

Fra : KMH

Dato : 20-12-06 09:34

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et kendt problem på nyere Skoda 1,9 tdi. Kontakt dit lokale
værksted.
> Der er kommet en opdatering til motorstyringen.
>
> /Caspersen

"Kontakt dit lokale værksted" Der holder den jo ofte nok til nærmest at være
en permanent del af deres udstilling - Uden at det dog har hjulpet det
fjerneste :-/
Med hensyn til om det er et kendt eller ukendt problem så afhænger det meget
af hvem man spørger. Spørgsmål retter direkte til forhandler samt impotør
giver et entydigt svar; Det er et fuldstændigt ukendt problem. Samme
spørgsmål stillet "andre steder", samt søgninger via eks. google giver et
noget andet billede!
Med hensyn til opdatering af mororstyring, er det så noget du evt. har nogle
flere detaljer om?
Bilen (fabia combi 1.9 tdi) er fra 1/8-06 og efter forhandlerens udsagn
findes der ingen opdatering - og mine muligheder for selv at finde ud af
hvad der evt. skulle være af opdateringer er vel egentligt ret begrænsede -
eller?

M.v.h.
Kim

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 18:18

Leif Langgaard wrote:

> Overvej en TDI, så bestemmer du faktisk selv hvor sjov den skal være
> at køre i, og stadigvæk omkring de 20kn/l!

Med udligningen mellem benzin/diesel priserne og 18.000km om året, er der
vist ikke meget idé i en diesel... medmindre man synes den slags biler er
sjove.

/Brian

Fra : JK

Dato : 19-12-06 15:26

On Tue, 19 Dec 2006 10:36:02 +0100, Bo Kamp Dudek
<bo@familiendudek.dk> wrote:

> [...]
>Fabia - plads?
>Fabia - erfaringer?
>Passat - får vi penge for skidtet (god stand, 145.000km)

Forbavsende at man kan regne sig frem til sådan en besparelse på 2500
pr. måned ved at skifte til en lidt mindre bil. Jeg regner med, at en
passat går 12 km/l. Sætter jeg så fabia til 15 km/l, så er den årlige
besparelse 300 l benzin, eller 2500 kr. om året. Altså ca. 200 kr. om
måneden !

Så er der det med anskaffelsen. Der vil jeg foreslå at gå til toyota
og opnå flådeejer rabat, der andrager ca. 17-18%. En avensis til 360
kkr kommer herved ned under 300 kkr i nypris.

Få derefter et 30 årigt lån i huset til nogle forbedringer. En million
koster 60000 om året i afdrag. Heraf er 40000 renter.

Sælg den gamle passat privat. Find frem til en salgspris på
www.bilpriser.dk
Sæt den til salg på www.bilbasen.dk med 3-4 billeder, det koster 60
kr.

mvh

John

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 19-12-06 21:03

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 19 Dec 2006 10:36:02 +0100, Bo Kamp Dudek
> <bo@familiendudek.dk> wrote:
> Få derefter et 30 årigt lån i huset til nogle forbedringer. En million
> koster 60000 om året i afdrag. Heraf er 40000 renter.

Et 30-årigt lån til en bil ..?

Er der ikke dyr likviditet ..? Specielt efter 15-20 år, hvor Avensis'en
måske ikke kan mere.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?