Motor død.... Zafira DTI fra 2001, hvor fi~
Fra : Tom

Dato : 14-12-06 19:48

Hej...

Sørgeligt... vores 2,0 DTI med 270.000 er lige død, på vejen hjem fra syn,
mærkeligt eller ikke???
Jeg har en ide om, den ikke kunne holde til at have speederen i bund... men
nok om det.

På vejen hjem, gik den helt amok på et tidspunkt kørt op på 4-5000 omdr og
ned igen....
begyndte så at tikke/banke..... gik amok igen... og den stoppede ikke når
jeg drejede nøglen... måtte kvæle den.
ja..... og så lå jeg røgslør over hele nabolaget og en sveden olielugt...

Hvad kan det være... er det olien der er kommet op i kammeret, så den har
skulle æde det også??

Hvor finder man en ny motor, kan selv skifte den.....
har i nogen link... evt. til noget i tyskland

Bjørn

Fra : Kent Nielsen

Dato : 14-12-06 19:54

"Tom" <Tom@tom.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...

> Hvad kan det være... er det olien der er kommet op i kammeret, så den har
> skulle æde det også??

Det lyder lidt i den retning, var der korrekt mængde olie på ?

Kent Nielsen

Fra : Tom

Dato : 14-12-06 20:02

> Det lyder lidt i den retning, var der korrekt mængde olie på ?

Yes...

Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 14-12-06 20:34

"Tom" skrev

> Hvad kan det være... er det olien der er kommet op i kammeret, så den har
> skulle æde det også??

Ja, men det dør den ikke nødvendigvis af, hvis den ikke har ædt så meget
olie at smøringen forsvandt, så tager den ikke større skade af at gå i
selvsving.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sorensen

Dato : 14-12-06 21:28

Sandsynligvis en defekt turbolader, som er skyld i det.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-12-06 01:45

Sorensen wrote:

> Sandsynligvis en defekt turbolader, som er skyld i det.

Jeg mener at huske noget med defekte pakninger omkring samme.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Allan \(privat\)

Dato : 15-12-06 09:06

Prøv på mobile.de det ser ud til en komplet bil (2,0 DTI med 150.000Km.) kan
fås til ca. 4000 Euro, så kan du jo skrælle den for hvad du kan bruge.

/Allan

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-06 11:58

> Hvor finder man en ny motor, kan selv skifte den.....
> har i nogen link... evt. til noget i tyskland
Liige inden du maler fanden på væggen, og tror det værste. Så få da lige
undersøgt bilen, kunne jo være den ikke har taget skade hvis du har fået
hold på den i tide, og der bare er tale om noget olie på afveje :) Man kan
godt blive positivt overrasket nogen gange jo :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-12-06 13:39

On Fri, 15 Dec 2006 11:58:14 +0100 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
sent the following smoke signals:

> [...]
>hold på den i tide, og der bare er tale om noget olie på afveje :) Man kan
>godt blive positivt overrasket nogen gange jo :)

På den anden side er det også rart at kende worst case-scenariet, inden
man begiver sig ned til de autoriserede, for så kan det næppe blive
værre...

--
Send dem bort, send dem bort.
De er grimme, de lugter og er sort'....

Fra : Brian

Dato : 15-12-06 16:32

> [...]
> Hvad kan det være... er det olien der er kommet op i kammeret, så den har

En bekendt kender lidt til denne vogn/motor og siger at det lyder som om det
"bare" er dieselpumpen der stået af. De har det med at dø ved at give
konstant fuld tryk - og det kunne lyde til at det er det der er sket.
Grunden til at jeg skriver "bare" er at skidtet koster, i flg. min bekendte,
15k! at få skiftet... på samme vogn, dog med 2.0 DTI, koster det fx 10k at
få skiftet starteren... genialt skruet sammen, er den nok ikke lige frem :)

Fra : Tom

Dato : 15-12-06 18:04

Godt nyt....

Jeg begyndte at splitte den af, her til aften... og fandt hurtigt ud af at
det var turboen der var røget, der lå
metalstumper i røret fra turbo til intercooler.... og da jeg fik slangen fra
indsugningen af kunne jeg se at hele
møllen derinde, var fuldstændig smadret...

så jeg håber bare motoren ikke har taget skade.... den er næsten kørt tør
for olie kan jeg se, da der ikke er noget på pinden.
men olielampen lyste kun kort, inden jeg fik den slukket.

så jeg håber jeg bare kan nøjes med at skifte turboen, og så ruller den
igen.

har i så en ide.... hvor jeg hurtigt finder en brugt/renoveret turbo??

Fra : Mureren

Dato : 15-12-06 20:24

> har i så en ide.... hvor jeg hurtigt finder en brugt/renoveret turbo??

http://www.turbodk.dk/web/web123.asp

Mvh
Mureren

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 21:51

> Godt nyt....

hvor ved du det fra??

> [...]
> for olie kan jeg se, da der ikke er noget på pinden.
> men olielampen lyste kun kort, inden jeg fik den slukket.

Det er ikke det jeg ville være mest bekymret for, jeg ville være 800% mere
bekymret for at du har fået 1000 små metalstumper ind i din motor...før du
gør noget andet, så af med alle rør til indsugning, og måle kompression på
dine cylindre, ville være røv at købe anden turbo,også er motoren død.. Det
ville jeg gære hvis det var min bil.. og så få tømt intercooleren 100%...

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 15-12-06 22:19

"Tom" skrev

> så jeg håber bare motoren ikke har taget skade....

Det nemmeste er nok bare at prøve at starte den,
tag slangen fra intercooleren af, så den trækker frisk luft uden spåner.

mvh
Alex christensen