Lampe i ny Toyota Avensis
Fra : Helene

Dato : 14-12-06 14:17

Hej,
der lyser en lampe i min nye Toyota Avensis. Den sidder under viseren for
kølervæsketemperatur og lige ved siden af pinden hvor man indstiller
lysstyrken i instrumentbrættet. Den ligner et speedometer med en tændt pærer
over. Den slukker ikke når man kører.
Er der nogen som ved hvad den betyder?
Indtil videre har jeg fået to forskellige forklaringer fra dem som har
leveret den, men de lyder ikke særligt sandsynlige.
Men er der nogen der kan fortælle mig om den også lyser hele tiden i deres
nye Avensis, og i givet fald hvad den betyder. Der står naturligvis ikke
noget om den i instruktionsbogen.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-12-06 14:21

Helene wrote:
> [...]
> kølervæsketemperatur og lige ved siden af pinden hvor man indstiller
> lysstyrken i instrumentbrættet. Den ligner et speedometer med en tændt pærer

Måske noget fartpilot?
Mener VW har en lignende tegning der lyser når fartpilot er aktiveret

Fra : Helene

Dato : 14-12-06 14:28

> Måske noget fartpilot?
> Mener VW har en lignende tegning der lyser når fartpilot er aktiveret

Nope, den sidder ovre til venstre hvor der står cruise. Den kender jeg godt.
Men ja du har ret - den kunne faktisk godt minde om den.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-12-06 14:50

Står der ikke noget om det i instruktionsbogen ??

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-12-06 14:53

"Helene" <Helene@fub.com> writes:

> [...]
> kølervæsketemperatur og lige ved siden af pinden hvor man indstiller
> lysstyrken i instrumentbrættet. Den ligner et speedometer med en tændt pærer

At kørelyset er tændt måske? Hvilken farve er den? Yaris har en grøn
indikator som også altid er tændt, men den ser ikke lige ud som du
beskriver.

> [...]
> nye Avensis, og i givet fald hvad den betyder. Der står naturligvis ikke

Sært. Min har da beskrivelser af alle mulige mærkelige symboler,
inklusive et par stykker som ikke findes i bilen.

Fra : Helene

Dato : 14-12-06 15:06

> At kørelyset er tændt måske? Hvilken farve er den? Yaris har en grøn
> indikator som også altid er tændt, men den ser ikke lige ud som du
> beskriver.

Den er gul/orange.
Lysindikatoren, den normale grønne lampe midt for, er der også på
Avensis'en. Denne her sidder nede til højre under
kølervæsketemperatursviseren.

> Sært. Min har da beskrivelser af alle mulige mærkelige symboler,
> inklusive et par stykker som ikke findes i bilen.

Jammen her er der også i instruktionsbogen en oversigt over symbolerne. Der
er også en ekstra folder hvor der er flere nævnt, men lige netop den er ikke
nævnt.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-12-06 15:59

> Den er gul/orange.
> Lysindikatoren, den normale grønne lampe midt for, er der også på
> Avensis'en. Denne her sidder nede til højre under
> kølervæsketemperatursviseren.

http://www.toyota.dk/cars/new_cars/avensis/gallery.asp

og så op i 1024x768

Oho...

Jeg tror indikatoren ved siden af pinden der skruer op og ned for
instrumentbelysningen betyder "dette er pinden der skruer op og ned

Fra : Helene

Dato : 14-12-06 18:03

> Jeg tror indikatoren ved siden af pinden der skruer op og ned for
> instrumentbelysningen betyder "dette er pinden der skruer op og ned
> for instrumentbelysningen"!

Det giver jo ingen mening af det skal være en lysende lampe. Men ja det er
den.

Fra : Brian

Dato : 14-12-06 18:35

Helene wrote:

> Det giver jo ingen mening af det skal være en lysende lampe. Men ja
> det er den.

Joda, er der ikke lys i alle dine knapper ?

I det her tilfælde, har de så placeret det hele i instrumentet istedet.

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-12-06 18:54

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Joda, er der ikke lys i alle dine knapper ?
>
> I det her tilfælde, har de så placeret det hele i instrumentet istedet.

Lige præcis denne skal man jo også kunne finde i mørke. Jeg tror
søreme de har tænkt over det. Piktogrammet er måske knap så heldigt...

Fra : Helene

Dato : 14-12-06 19:54

> Lige præcis denne skal man jo også kunne finde i mørke. Jeg tror
> søreme de har tænkt over det. Piktogrammet er måske knap så heldigt...

Ja, men så kunne den jo tændes når der tændes for nærlys eller bliver sat på
auto og ikke når der er kørelys på. Menmen sådan har de jo så gjort det.

Fra : Helene

Dato : 14-12-06 19:52

> Joda, er der ikke lys i alle dine knapper ?
>
> I det her tilfælde, har de så placeret det hele i instrumentet istedet.

Næ, der er kun lys i knapperne hvis man tænder for lyset - altså når man
brug for at kunne se dem tydeligere.
Men hvis det virkelig er for at vise at det er der man indstiller lyset så
forstår jeg ikke hvorfor den ikke er nævnt i instruktionsbogen under det
afsnit.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-06 22:59

Helene wrote:

> [...]
> forstår jeg ikke hvorfor den ikke er nævnt i instruktionsbogen under det

Men det er vel ikke knapperne det justere? Det er jo selve lysmængden i
instrumentet, og hvis jeg forstår billedet ret, så er instrumentlyset
altid tændt for ellers er det ikke muligt at aflæse det overhovedet?
Hvis det er tilfældet, så er det egentlig logisk nok, både hvorfor den
lyser og hvorfor den altid er tændt.

Da jeg så billedet var jeg ikke i tvivl om hvad det var, nemlig et
speedometer med en pære i og da der var en skrueknap ved siden af, jamen
så er det jo til at justere lysstyrken i instrumentet... Hvis ikke
lampen var der, så ville der jo kun være en drejeknap uden symboler
eller noget.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 00:17

Helene wrote:
> [...]
> deres nye Avensis, og i givet fald hvad den betyder. Der står
> naturligvis ikke noget om den i instruktionsbogen.

Der er en drejeknap i hver side. For at du kan se forskel på, om knappen
skal nulstille triptælleren eller justere lysstyrken i instrumentbrættet, så
har de klogeligt lavet et symbol ud for den ene af knapperne.
Men det lyder underligt at de ikke har nævnt det i manualen. Sikker på du
ikke har overset det?

MVH Ole

Fra : Helene

Dato : 16-12-06 20:33

> [...]
> så har de klogeligt lavet et symbol ud for den ene af knapperne.
> Men det lyder underligt at de ikke har nævnt det i manualen. Sikker på du

Nu er det så ikke en drejeknap, men en til at trykke på. Nulstilling af
triptæller siger jo sig selv idet det er det der vises på displayet ved
siden af. Og en lysende knap ved siden af den anden burde ikke være
nødvendig.
Er 100% sikker på den ikke er nævnt - har tribbeltjekket for at være helt
sikker på man ikke skrev noget vrøvl herinde.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-06 21:29

Helene wrote:
> Nu er det så ikke en drejeknap, men en til at trykke på. Nulstilling

Dvs. at man skal holde den inde, og så fader lyset? Det var da noget ynk.

> af triptæller siger jo sig selv idet det er det der vises på
> displayet ved siden af.

Den kunne vel også bruges til indstilling af uret? Sådan er det i mange
biler.

>Og en lysende knap ved siden af den anden
> burde ikke være nødvendig.

Om natten er det nu rart nok at der er lys i knapper og symboler. Toyota har
vel gjort det for at man ikke kommer i tvivl om, hvad den anden knap er til.
Det er da pænt gjort af dem. Men hvis du bliver forvirret af, at der er et
symbol ud for knappen, så tror jeg bare at vi stopper her.
Jeg kan faktisk ikke umiddelbart se problemet. Medmindre man vil gøre det
til et problem.

/Ole