Havari-blink
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 00:35

Kan en bil kun opnå 5* ved NCAP hvis den også har automatisk tænding af
havariblink ved katastrofeopbremsning?
Hvad mener I ellers om denne sikkerheds-feature? Jeg troede efterhånden at
den fandtes på alle nye biler herhjemme, men åbenbart nej.

MVH Ole

Fra : Klaus G.

Dato : 14-12-06 06:30

> [...]
> Hvad mener I ellers om denne sikkerheds-feature? Jeg troede efterhånden at
> den fandtes på alle nye biler herhjemme, men åbenbart nej.
Der stilles større og større krav til de stjerner hvert år, så det skulle
ikke undre mig den med haveri-blinket også skulle med nu :)

Men jeg kan da se at det automatiske haveri-blink virker lidt for godt på
lastbilerne. Det tænder bare de parkere vogntoget, eller tænker på det. Ja
endda når de holder på en rasteplads så tænder det også :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-06 12:00

On Thu, 14 Dec 2006 06:29:52 +0100, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lastbilerne. Det tænder bare de parkere vogntoget, eller tænker på det. Ja
>endda når de holder på en rasteplads så tænder det også :)

Det er s'gu da utroligt at I kan blive ved med at mase med de
lastbiler.

Jeg kunne lave en alenlang liste over ulykker, hvor personbilister er
kørt op bag i en holdende lastvogn/trailer/påhængsvogn, fordi de er
uopmærksomme. Det har ikke sjældent haft fatale konsekvenser.

I næste uge, når det er sket igen, at en sms'ende, burgerspisende
eller i gang med yngelplejen, bilist har torpederet en parkeret
lastbil, kommer der garanteret mindst 50 harmdirrende indlæg om det
uforsvarlige i, at disse monstre overhovedet har lov til at parkere
indenfor landets grænser.

Det er enerverende at skulle blive ved med at lægge ryg til, skulle
jeg hilse og sige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-12-06 12:41

Folmer Rasmussen wrote:
> On Thu, 14 Dec 2006 06:29:52 +0100, "Klaus G."
> <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Det er s'gu da utroligt at I kan blive ved med at mase med de
> lastbiler.

Nej, det er ingen problem :)

> Jeg kunne lave en alenlang liste over ulykker, hvor personbilister er
> kørt op bag i en holdende lastvogn/trailer/påhængsvogn, fordi de er
> uopmærksomme. Det har ikke sjældent haft fatale konsekvenser.

Hvorfor er I så ikke - som lastbilchauffører der er klar over at
personbilister (lige som lastbilchauffører) er uopmærksomme - holdt op med
at parkere jeres lastbiler på trafikerede, offentlige veje?

> [...]
> lastbil, kommer der garanteret mindst 50 harmdirrende indlæg om det
> uforsvarlige i, at disse monstre overhovedet har lov til at parkere

Det /er/ sket i denne uge, så heller ingen problem dér ;)

> Det er enerverende at skulle blive ved med at lægge ryg til, skulle
> jeg hilse og sige.

Ryggen er blevet skæv af at sove bag rattet?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-06 13:19

On Thu, 14 Dec 2006 12:41:28 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Nej, det er ingen problem :)

>--

Det er jeg helt klar over.

> [...]

>personbilister (lige som lastbilchauffører) er uopmærksomme - holdt op med
>at parkere jeres lastbiler på trafikerede, offentlige veje?

Du kunne vel ikke lige anvise tilstrækkeligt med p-plads til os, som
opfylder dine egne betingelser. Det er vi mange der vil blive glade
for.

>--

>Ryggen er blevet skæv af at sove bag rattet?
>
>:)

>--

Jeg kan garantere dig for, at jeg kan sove længere end dig i min
førerstol, uden at komme noget til med ryggen.

Sådan en luxusstol fra Isri, er ikke at kimse ad.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-06 13:33

> Du kunne vel ikke lige anvise tilstrækkeligt med p-plads til os, som
> opfylder dine egne betingelser. Det er vi mange der vil blive glade
> for.

De der personbiler skal da bare jages væk fra lastvognsparkeringerne. Nå man
gør dem påmærksom på at de holder ulovligt hvor der er lastvogn &
busparkering, kigger de mistroisk, indtil man pænt spørger dem hvor der står
at de må parkere på lastvognsparkering. Ja så er det ligesom argumenterne
falder.

Her i det midtjyske er politiet kommet godt frem i skoene, i sommer blev 23
varevogne, CV, mobilhome og personbiler bonnet ved et besøg på rastepladsen
ved Ejer Bavnehøj. Så ka' de sgu' lære det ka' de

--
MVH Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-06 13:42

On Thu, 14 Dec 2006 13:32:59 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>varevogne, CV, mobilhome og personbiler bonnet ved et besøg på rastepladsen
>ved Ejer Bavnehøj. Så ka' de sgu' lære det ka' de

Jeg er absolut ikke uenig i dine synspunkter.

Når vi nu er i det midtjyske, så undrer det mig at der i mange
tilfælde er en 4-timers regel for parkering på mange af de p-pladser
der er langs landevejene.

Ikke fordi disse pladser er noget ideelt sted at holde sit døgnhvil,
sådan lige midt ude i trafikken, men 4 timer passer da ikke ret godt
med køre- og hviletidsbestemmelserne?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-06 15:51

> [...]
>
> Ikke fordi disse pladser er noget ideelt sted at holde sit døgnhvil,
> sådan lige midt ude i trafikken, men 4 timer passer da ikke ret godt

De er i mange tilfælde lavet for at undgå at CV og mobilhome overnatter på
disse rastepladser.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-12-06 16:02

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> De er i mange tilfælde lavet for at undgå at CV og mobilhome
> overnatter på disse rastepladser.

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror de er lavet for at forhindre folk i at
komme med på et nyt lift, når de skal på arbejde.

Man kan skam ikke have personbiler parkeret på parkeringspladser når de
holder der blot for at spare lidt på forureningen og da slet ikke når man
sparer lidt på benzinudgifterne - og afgifterne til staten.

Hvad var det med Ejer Bavnehøj. Jeg er tit kørt forbi der, men jeg har
aldrig været derinde. Det kan da ikke være forbudt at overnatte der - på en
motorvejsrasteplads??

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-12-06 20:10

> Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror de er lavet for at forhindre folk i at
> komme med på et nyt lift, når de skal på arbejde.

Jeg tror ikke Per, mit postulat er understøttet er støttet af ordensmagten.

> Hvad var det med Ejer Bavnehøj. Jeg er tit kørt forbi der, men jeg har
> aldrig været derinde. Det kan da ikke være forbudt at overnatte der - på
> en motorvejsrasteplads??

Æhh - hvem taler om forbud mod overnatning, altså udover dig ??

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 01:14

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Ikke fordi disse pladser er noget ideelt sted at holde sit døgnhvil,
> sådan lige midt ude i trafikken, men 4 timer passer da ikke ret godt

Ikke 4 timer, kun 3 timer.

Det kan tilføjes at DTC (Danmarks Transport Center) har en 8 timers
begrænsning for lastbiler, plus et krav om brug af p-skiver - for
lastbilerne på et truckstop. ??????????????????????????????

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 01:11

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> varevogne, CV, mobilhome og personbiler bonnet ved et besøg på rastepladsen
> ved Ejer Bavnehøj. Så ka' de sgu' lære det ka' de

Gu' ve' hvad de ville havde gjort i dag (i går fredag) hvis de var
kommet forbi Karlslunde ved 15:30 tiden. Da var HELE lastbil parkeringen
optaget af overlange Legobiler. Tror det var hele DK's samlede bestand
at den slags biler der var samlet der.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 01:09

Folmer Rasmussen skrev:

> Du kunne vel ikke lige anvise tilstrækkeligt med p-plads til os, som
> opfylder dine egne betingelser. Det er vi mange der vil blive glade
> for.

Vel at mærke p-pladser hvor vi også kan få fred for Legobiler m/u CV.

> Jeg kan garantere dig for, at jeg kan sove længere end dig i min
> førerstol, uden at komme noget til med ryggen.
> Sådan en luxusstol fra Isri, er ikke at kimse ad.

Jeg vil nu helt klart fortrække den medbragte 2-meter når der skal
soves.

Fra : Klaus G.

Dato : 14-12-06 16:16

> Det er s'gu da utroligt at I kan blive ved med at mase med de
> lastbiler.
Puha, der kan skrives meget, men heldigvis er der mange som køre pænt. Men
synes der generalt er mange som lige præcis bruger HAVERI-blinket lidt for
ofte.

> Jeg kunne lave en alenlang liste over ulykker, hvor personbilister er
> kørt op bag i en holdende lastvogn/trailer/påhængsvogn, fordi de er
> uopmærksomme. Det har ikke sjældent haft fatale konsekvenser.
Det kan være man som lastbil, skulle overveje ikke at parkere på vejbanen
så. Det er vel der folk køre?

> [...]
> lastbil, kommer der garanteret mindst 50 harmdirrende indlæg om det
> uforsvarlige i, at disse monstre overhovedet har lov til at parkere
Sikkert. Men hvorfor holde på en P-plads med haveri-blinket tændt om natten,
så man er nød til at bremse lidt ned, for så at opdage lastbilen holder helt
udenfor vejbanen? Ja det er svært at se på vej op ad en bakke, hvor det
eneste der kan ses er noget lys der blnker i takt.

Et andet hurtigt eksempel er bageren i Nørre Snede. Ingen af de personbiler
som standser for at rende ind ti bageren bruger noget blink, og bliver ikke
påkørt, men hov, der kommer en lastbil som er kæmpe stor, "jeg må hellere
lige tænde mit haveri-blink, for det kunne jo være i overså mig, når i nu
køre fint udenom den lille person bil", nejvel?

Eller lastbiler som skal læsse af ved et supermaked. "Jeg må hellere lige
tænde mit haveriblink, for på sådan en p-plads her kommer folk jo farende,
og overser mit +40tons tunge vogntog". Nej man gør ikke.

Så er der de lidt mere grove hvor vogntoget bare bliver smidt hvor det
passer chaufføren, og så på med haveri-blinket, for så går det nok... Det
har jeg tit set ved messehaller, byggepladser, osv..

Det er jo ikke for sjovt at det kaldes et HAVERI-blink.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-06 08:51

> Puha, der kan skrives meget, men heldigvis er der mange som køre pænt. Men
> synes der generalt er mange som lige præcis bruger HAVERI-blinket lidt for
> ofte.

Jeg er ikke begejstret for dem der bruger det ved kanstensparkeringen i byen
bare fordi de holder ulovligt - ofte kan man kun se de venstre lygter og så
aner man ikke om det er en der har tænkt sig at køre ud foran en ...

(uanset og det er person/lastbil eller bus)

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 18:23

> Det er s'gu da utroligt at I kan blive ved med at mase med de
> lastbiler.

Lastbiler er da (forholdsvis) lige så meget en del af trafikken som
personbiler, cyklister, forgængere m.m.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-12-06 12:23

Hans L. Jørgensen wrote:

> Æhh - hvem taler om forbud mod overnatning, altså udover dig ??

Dig selv
citat:
De er i mange tilfælde lavet for at undgå at CV og mobilhome
overnatter på
disse rastepladser.
citat slut

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-12-06 13:30

Hans L. Jørgensen wrote:

> Æhh - hvem taler om forbud mod overnatning, altså udover dig ??

Dig selv

Nej det gør jeg ikke, når talen falder på Ejer Baunehøj. Folmer nævner 4
timers begrænsninger på rastepladser ved de mindre veje.

citat:
De er i mange tilfælde lavet for at undgå at CV og mobilhome
overnatter på
disse rastepladser.
citat slut

Her svarer jeg Folmer på hans ? Altså disse små rastepladser på de mindre
veje med 4 timer max parkering.

På motorvejsrastepladserne er problemet specielt i sommerhalvåret, at der på
en række rastepladser ikke respekteres at lastvogns og bus parkeringerne kun
må benyttes af bemeldte kategorier. Personvogne, varevogne, CV, trailere
u/3500 kg. og Mobilhome, parkerer eferhånden som det passer dem, har oplevet
dobbelt så mange personvogne på lastvognsparkering som på
peronvognsparkeringen.

Ejer Baunehøj rastepladsen har i perioder været hårdt ramt af problemet, så
hårdt at chauffører må parkere på tilkørselsramperne for at holde de
lovbefalede hvil.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-12-06 16:43

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> som det passer dem, har oplevet dobbelt så mange personvogne på
> lastvognsparkering som på peronvognsparkeringen.

Jeg var i Østtyskland på en todagstur i efteråret. Altså langt uden for
sæsonen for CV og mobil homes. Jeg havde rent faktisk problemer med at finde
parkeringspladser på en rasteplads omkring Wolfsburg fordi alle pladser -
også de pladser der var reserveret til personbiler - var fyldt op med
lastbiler. Såhhh ... fej lige en møgbunke væk fra din egen dør før du
begynder at kæfte op :)

> Ejer Baunehøj rastepladsen har i perioder været hårdt ramt af
> problemet, så hårdt at chauffører må parkere på tilkørselsramperne
> for at holde de lovbefalede hvil.

Problemet på EB er altså at køretøjer af katagorien "alt andet end lastbil"
parkerer på lastbilernes p-plads der?

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-12-06 20:24

> [...]
> op med lastbiler. Såhhh ... fej lige en møgbunke væk fra din egen dør før

Hvad i hede hule h...... har Østtyskland og Wolfsburg at skaffe med Danmark
?. Danske forhold som jeg tager udgangspunkt i, og - vel og mærke, reele
forhold.

> Problemet på EB er altså at køretøjer af katagorien "alt andet end
> lastbil" parkerer på lastbilernes p-plads der?

Ja og - hvis det skulle have undgået din skarpe opmærksomhed er det kun
lastvogne & busser der må parkere i de områder der er forbeholdt for
lastvogne.

Ydermere koster det 510 kr. at parkere der med alt under 3500 kg.
totaltvægt. ;-/

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-12-06 04:12

Hans L. Jørgensen wrote:

> Ja og - hvis det skulle have undgået din skarpe opmærksomhed er det
> kun lastvogne & busser der må parkere i de områder der er forbeholdt
> for lastvogne.

Jeg troede slet ikke at den slags småproblemer kunne opstå i lille Danmark.
Men hvad ved jeg, jeg kommer jo ikke på de danske rastepladser og da slet
ikke midt om natten :)

> Ydermere koster det 510 kr. at parkere der med alt under 3500 kg.
> totaltvægt. ;-/

Hvis policen gider se på det ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 01:24

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> også de pladser der var reserveret til personbiler - var fyldt op med
> lastbiler. Såhhh ... fej lige en møgbunke væk fra din egen dør før du

Nu er det netop det problem Folmer berører.

Der er IKKE pladser nok til at de lastbiler der er forpligtiget til at
holde et dagligt hvil også kan komme til at gøre det lovligt.

Hvis man kommer med en lastbil ved Hildesheim (på A7) på vej til DK, og
det bliver tid til at holde for natten kan man faktisk, med henvisning
til en bestemt artikel (§) i køre-/hviletidsreglerne nå til Padborg
inden man holder for natten. (En køretur på 4½ time udover det lovlige)

Det skal blot kunne ses på skiven at man har været inde på hver eneste
rasteplads og konstatere at der ikke var flere lovlige pladser tilbage.

Op gennem Tyskland har det altid været et problem at finde en lovlig
p-plads senere end 20:00.

> Problemet på EB er altså at køretøjer af katagorien "alt andet end lastbil"
> parkerer på lastbilernes p-plads der?

Netop. Men derfor er der stadig for få lastbilpladser om natten, hvorfor
nødsporet til frakørslen som regel er fyldt op også.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 04:30

Ole Sørensen wrote:
> [...]
> Hvad mener I ellers om denne sikkerheds-feature? Jeg troede
> efterhånden at den fandtes på alle nye biler herhjemme, men åbenbart

Tak for..... øhhh.... svarene

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-12-06 06:50

Ole Sørensen wrote:
> Ole Sørensen wrote:

> Tak for..... øhhh.... svarene

Du har fået hvad du har betalt for. Hverken mere eller mindre.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 15:54

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Du har fået hvad du har betalt for. Hverken mere eller mindre.

Og det betyder? At der er blevet diskuteret lastbiler i hele tråden??

Jeg har lige købt en ny bil, hvor jeg egentlig troede med at havari-blinket
automatisk tændte når man kommer ud for at skulle nødbremse (altså hvor
abs'en arbejder). Men det var ikke tilfældet, og det kunne da være rart at
vide om det er fåtallet af nye biler der har denne feature.

MVH Ole

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-12-06 09:22

Ole Sørensen wrote:

> Og det betyder? At der er blevet diskuteret lastbiler i hele tråden??

Det betyder at du har ingenting betalt for spørgsmålet og du har ingenting
fået.

> [...]
> nødbremse (altså hvor abs'en arbejder). Men det var ikke tilfældet,
> og det kunne da være rart at vide om det er fåtallet af nye biler der

Er du medlem af FDM, så spørg dem. Det betaler du for og så er du sikker på
at få et svar ;)

--
Per, Esbjerg