Kompressorlarm
Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-06 19:48

En tråd i dk.fritid.hus-og-have har fået mig til at tænke over en ting:

Der spørges efter en lydløs eller lydsvag kompressor. Og der er også kommet
et link til http://www.jun-air.dk/

Men jeg har alligevel svaret følgende:

"Min løsning har været at placere kompressoren udenfor værkstedet, og trække
kobberrør ind til værkstedet. Jeg har en 2-cylindret KMG og den larmer
betragteligt.
Så jeg har stadig problemet når jeg skal bruge den andre steder, f.eks til
sømpistolen eller sådan noget.

Men tråden har fået mig til at tænke på... Hvad er det egentlig der støjer

meget ved kompressorer? Den bankende lyd får mig til at tro, at det må være
stemplernes slag? Hvis det er tilfældet, kunne man så ikke forestille sig,
at en
kompressor efter Wankels princip måtte være næsten lydløs?"

Hvad mener I om det?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ena

Dato : 13-12-06 20:25

Prøv en skruekompressor

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-12-06 23:35

ena wrote:

> Prøv en skruekompressor

Eller en Teslakompressor (en omvendt teslaturbine.)

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-06 21:49

Martin Bak skriver:

> Hvad mener I om det?

At det er stempelbevægelserne. Junair er skruekompresorer og de har
derfor ikke stempellarmen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-06 22:03

> Martin Bak skriver:

> At det er stempelbevægelserne. Junair er skruekompresorer og de har
> derfor ikke stempellarmen.

Ikke såvidt jeg kan se på deres generelle brochure på dansk. Der er skam
stempler og det hele.

Mit spørgsmål gik også mere på, om der kunne være perspektiv i, at lave
kompressorer efter Wankel-princippet. Klare fordele: ingen stempelstøj og
ingen ventiler.
Jeg ved godt, at Wankelmotoren aldrig blev det store hit som bilmotor, bl.a.
på grund af problemer med foringer osv. Men med en kompressor vil en
marginal utæthed betyde mindre, og man har ikke problemerne med
forbrændingssod etc. Så måske her kunne konstruktionen for alvor gøre sig
gældende?

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-06 22:16

Martin Bak skriver:

> Ikke såvidt jeg kan se på deres generelle brochure på dansk. Der er skam
> stempler og det hele.

Det var ligegodt sat... jeg har arbejdet ed jun-air kompressorer af de
lydløse modeller indtil for 5 år siden. Vi havde kun små
skruekompressorer.

> Mit spørgsmål gik også mere på, om der kunne være perspektiv i, at lave
> kompressorer efter Wankel-princippet. Klare fordele: ingen stempelstøj og
> ingen ventiler.

Kan man det ?

I en Wankelmotor har man jo netop kompressionen i "midten af
rotationen", så det kræver en port et andet sted i forhold til en
"normal" wankelmotor.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-06 22:50

> [...]
>
> I en Wankelmotor har man jo netop kompressionen i "midten af
> rotationen", så det kræver en port et andet sted i forhold til en

Ja, selvfølgelig. Men kunne man forestille sig en dobbelt
indsugning/udblæsning. altså at der hvor tændrøret/tændrørene normalt skulle
være havde man en ekstra indsugning og en ekstra udblæsning. På den måde vil
man kunne drage fordel af to kompressioner pr. rotation?

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-06 23:24

> [...]
> skulle være havde man en ekstra indsugning og en ekstra udblæsning. På den
> måde vil man kunne drage fordel af to kompressioner pr. rotation?

Jvfr. denne gif: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wankel_Cycle_anim_en.gif

Men så skal man nok ud i noget ventilnoget alligevel. Men de støjer jo
heller ikke nævneværdigt, så meget vil stadig være vundet?

Martin