"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:457f1702$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg postulerede for en uges tid siden dette:
>
> En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
> Næste mulighed er V12...
Nu har jeg haft fat i mange motorer som entrepenør mekaniker, men der var 2
motorer som jeg syntes gik forbavsende godt. Deutz 5 benede (kan ikke huske
om der var balance aksler i) og så en gammel B12er der lå i en gammel
japansk (tror jeg)dozer, var fra 50'erne. 12ern gik sukkerblødt og selv om
det var en diesel så summede den som en benzin motor.
Vi havde også v6 (deutz) og v8 (scandia) motorer men de 2 første var de mest
ørevenlige. Vi havde en nyere japansk dozer med en 90 hk motor med 4 cyl på
over 8 l i slagvolumen. Ingen turbo og maximal omdrejningstal var 1750
o/min. Det var en sejtrækker.
> Det gav lidt modvind...
>
> Jeg faldt over lidt der kunne bakke mig op her:
>
>
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Balance
>
> Et citat:
> Despite claims by designers and manufacturers, no configuration is
> perfectly balanced. However by adopting particular definitions for primary
> and secondary balance, particular configurations can be correctly claimed
> to be perfectly balanced in these restricted senses. That is not to say
> that there is no substance to these claims. In particular, the straight
> six, the flat six, and the V12 configurations offer exceptional inherent
> mechanical balance.
Har mistet respekten for wikipedia efter "Æblerød" baladen.
Benny