Motor i naturlig balanace
Fra : Leo Jensen

Dato : 12-12-06 21:54

Jeg postulerede for en uges tid siden dette:

En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
Næste mulighed er V12...

Det gav lidt modvind...

Jeg faldt over lidt der kunne bakke mig op her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Balance

Et citat:
Despite claims by designers and manufacturers, no configuration is perfectly
balanced. However by adopting particular definitions for primary and
secondary balance, particular configurations can be correctly claimed to be
perfectly balanced in these restricted senses. That is not to say that there
is no substance to these claims. In particular, the straight six, the flat
six, and the V12 configurations offer exceptional inherent mechanical
balance.

MVH Leo

Fra : Benny

Dato : 13-12-06 14:32

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg postulerede for en uges tid siden dette:
>
> En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
> Næste mulighed er V12...

Nu har jeg haft fat i mange motorer som entrepenør mekaniker, men der var 2
motorer som jeg syntes gik forbavsende godt. Deutz 5 benede (kan ikke huske
om der var balance aksler i) og så en gammel B12er der lå i en gammel
japansk (tror jeg)dozer, var fra 50'erne. 12ern gik sukkerblødt og selv om
det var en diesel så summede den som en benzin motor.

Vi havde også v6 (deutz) og v8 (scandia) motorer men de 2 første var de mest
ørevenlige. Vi havde en nyere japansk dozer med en 90 hk motor med 4 cyl på
over 8 l i slagvolumen. Ingen turbo og maximal omdrejningstal var 1750
o/min. Det var en sejtrækker.

> [...]
> that there is no substance to these claims. In particular, the straight
> six, the flat six, and the V12 configurations offer exceptional inherent

Har mistet respekten for wikipedia efter "Æblerød" baladen.

Benny

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-06 20:59

Benny skrev:
> Nu har jeg haft fat i mange motorer som entrepenør mekaniker, men
der var 2
> motorer som jeg syntes gik forbavsende godt. Deutz 5 benede (kan ikke huske
> om der var balance aksler i)

Det er der sikkert ikke. Som på andre 5 cyl. har de nok 72 grader mellem
slagene. 7 cyl. motorer skulle vist være nærmest en selvdestruerende
maskine.

> og så en gammel B12er der lå i en gammel
> japansk (tror jeg)dozer, var fra 50'erne. 12ern gik sukkerblødt og selv om
> det var en diesel så summede den som en benzin motor.

Jo, men den er sikkert også langsomtgående, tung som et ondt år og med
et kæmpe svinghjul. Og så selvfølgelig de 12 hjælper en del.

> Vi havde også v6 (deutz)

De kan til gengæld være slemme. Fiats V6 kaldes ligefrem for
Milanovibratorer. Og Mercedes tilsvarende er ikke stort set bedre.

Pudsigt nok husker jeg også R6 som en af de mest ideelle fra teorien om
motorer og vibationer. Jeg har selv haft en del R6. Der er også en del
om beregninger på kræfter og momenter i forbindelse med vibrationer i
den tyske "Taschenbuch dubbel".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : esben.sorensen@comhe~

Dato : 13-12-06 14:59

> [...]
> is no substance to these claims. In particular, the straight six, the flat
> six, and the V12 configurations offer exceptional inherent mechanical

Hvad med de skibsmotorer der har 12 cylindrer på række.

Eller el-motoren med 0 cylindre (drevet af en brænselscelle)???

Forbrændingsmotoren er på vej ind i den sidste del af sin alderdom.

VH Esben
R-5 turbo