Fyret tikker
Fra : Gearløs

Dato : 11-12-06 12:08

Hej alle

Fyret i min MB W210 220 CDI (uden timer) giver nogle gange en høj, rytmisk
tikken når det kører. Hvis jeg slår det fra på afbryderen indeni bilen, går
lyden straks væk. Jeg har været ude og lytte, og fyret kører fint selvom det
tikker. Da jeg har garanti på bilen, vil jeg høre om fyret godt må sige
sådan, eller om det er en fejl?

På forhånd tak
-Mathias

Fra : BJ

Dato : 11-12-06 12:10

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> går lyden straks væk. Jeg har været ude og lytte, og fyret kører fint
> selvom det tikker. Da jeg har garanti på bilen, vil jeg høre om fyret godt

Det gør mit også.

Det er den automatiske tænding og jeg vil tror, den skal sikre fyret _ikke_
går ud.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Gearløs

Dato : 11-12-06 12:21

> Det gør mit også.
>
> Det er den automatiske tænding og jeg vil tror, den skal sikre fyret
> _ikke_ går ud.

Ok - det lyder jo godt så. Dvs. den sidder og giver en gnist ligesom på en
klik-gaslighter? Og hvorfor mon det så kun siger sådan nogle gange?

Venligst,
Mathias

Fra : BJ

Dato : 11-12-06 12:45

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ok - det lyder jo godt så. Dvs. den sidder og giver en gnist ligesom på en
> klik-gaslighter? Og hvorfor mon det så kun siger sådan nogle gange?

Jeg kan se nu, du anvender diesel.

Mit er et benzinfyr.

Måske er det hjælpestrøm til gløderøret som hopper ind en gang imellem.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MGJ

Dato : 11-12-06 17:41

> Jeg kan se nu, du anvender diesel.

Samme her med benzinfyr

Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-12-06 14:51

> [...]
> går lyden straks væk. Jeg har været ude og lytte, og fyret kører fint
> selvom det tikker. Da jeg har garanti på bilen, vil jeg høre om fyret godt

Hej

På vores BMW 528i E39 med fabriksmonteret Webasto benzinfyr kan
samme lyd også høres - dog kun i starten.....dvs. efter et minut eller 2
er den væk - tror det er normalt nok

Ligesom gasovnen i campingvognen - den siger også sådan når den tænder

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-12-06 15:05

> [...]
> går lyden straks væk. Jeg har været ude og lytte, og fyret kører fint
> selvom det tikker. Da jeg har garanti på bilen, vil jeg høre om fyret godt

Nu kender jeg ikke så meget til de nyere bilfyr.

Lyden stammer fra elektroden som tænder brændstoffet, dette forgår med mange
k volt. I selve fyret sidder der en lysfølsom diode som registrerer når
brændstoffet er antændt, kort til 5-10 sek. efter brændstoffet er antændt
skal denne "tik-lyd" gerne stoppe.

Dioden kan være defekt eller snavset, sidstnævnte sker hvis fyret ikke
forbrænder brændstoffet optimalt, hvis det sker at fyret ikke brænder skal
fyret automatisk stoppe, ellers vil der være overhængende brandfare såfremt
brændstofpumpen fortsætter med at pumpe brændstof ind i brændkamret..

Et godt råd få en kyndig til at Checke fyret, kan brændstofdyset være
defekt, ligeledes sikringskredsløbet, hvilket noget tyder på når den
fortsætter tikkeriet.

--
MVH Hans

Fra : Propellen

Dato : 11-12-06 18:03

Mon, 11 Dec 2006 12:08:16 +0100, tastede "Gearløs"
<baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com>, i dk.fritid.bil

Det er brændstof pumpen til fyret der tikker...
--
Propellen

Fra : Mads Stetter

Dato : 11-12-06 19:30

Propellen wrote:
> Mon, 11 Dec 2006 12:08:16 +0100, tastede "Gearløs"
> <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com>, i dk.fritid.bil
>
> Det er brændstof pumpen til fyret der tikker...

Yep det mener jeg også! Den tikker også påsamtlige transitter vi har i
firmaet (Oliefyr std.)

MVH Stetter

Fra : Ulrich

Dato : 11-12-06 21:41

"Mads Stetter" <stetter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Yep det mener jeg også! Den tikker også påsamtlige transitter vi har i
> firmaet (Oliefyr std.)

Det holder jeg også på.
Pumpen sidder under bilen, tæt ved tanken.
Og jo det kan høres i hele bilen, hvis man lytter efter.

--
Hygge Ulrich