"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in message
news:elj7al$2pu7$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> news:kk4pn2h1tor9dre5nai5i1vgg0atapdot5@4ax.com...
>> On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
>> <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:
>>
>>>Hej
>>>
>>>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også
>>>en
>>>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>>>fordelagtigt at slå ESP fra?
>>
>> Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
>> hjul i mudderet o.lign.
>
> det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har
> dårligt vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.
>
Det er netop ESP/ASR's funktion i det daglige, at sørge for fremdrift ved at
det spinnende eller skridende hjul bremses. Samtidig lukkes der lidt af for
motorkraften. Svagheden ved dette system frem for et rigtigt
spærredifferentiale er, at man benytter bremserne til at opnå virkningen.
Man kan altså slå det fra for 1: At have fuld kraft til rådighed når man
kører råddent, 2: Hvis man fx. kører på et smattet ujævnt underlag i længere
tid, hvor bremserne ville ende med at overophede på grund af mange små
udskridninger.
Så de fleste mennesker behøver aldrig nogensinde slå det fra. På
køretekniske anlæg er der monteret kontakter som kan frakoble ABS på
bilerne. Dette for at lære (unge
) mennesker hvordan man bremser
korrekt. Dette kan (heller) ikke anbefales i det virkelige liv, men der
findes jo stadig mange biler uden ABS out there. Man kan også slå airbaggen
fra i nogle biler for at man kan placere et barn i bagudvendt barnesæde på
forsædet. Og på nogle biler virker det ikke! Så lad børnene blive bagi.
/Claus