Selv skifte hjul
Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 19:07

Kan man selv skifte hjul på bilen, så det er lige så godt som på værksted ?

Jeg påtænker selv at montere mine vinterhjul/dæk.

Min kone siger, at hun ikke vil risikere, at de falder af.
Men er der ikke også noget med at værkstedet afbalancerer, eller ?

vh
Flemming

Fra : Snuden

Dato : 09-12-06 19:22

"Flemming" <yyui33333> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min kone siger, at hun ikke vil risikere, at de falder af.
> Men er der ikke også noget med at værkstedet afbalancerer, eller ?

Suk, jo. Lad du hellere værkstedet klare det. De har værktøjet og
erfaringen. Men selvfølgelig, hvis du ikke ved hvad du skal få en
eftermiddag/aften til at gå med, så god fornøjelse

Hvis du alligevel skal købe 4 vinterdæk der skal monteres på de nuværende
fælge vil det være ALT FOR BØVLET ikke at få værkstedet til at gøre det.

Snuden

Fra : Martin Bak

Dato : 09-12-06 19:30

> [...]
>
> Min kone siger, at hun ikke vil risikere, at de falder af.
> Men er der ikke også noget med at værkstedet afbalancerer, eller ?

Ku du ikke bruge de svar i forgårs?

Skift dem bare selv. Det eneste du skal være opmærksom på er
omløbsretningen, som er markeret med en pil på dækkene.

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 19:38

Flemming skriver:

> Kan man selv skifte hjul på bilen, så det er lige så godt som på værksted ?

Det kommer jo an på, om du har noget værktøj.

> Men er der ikke også noget med at værkstedet afbalancerer, eller ?

Det fik du svar på torsdag.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-06 19:41

In article <457afb57$0$8363$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Flemming" <yyui33333> wrote:

> Kan man selv skifte hjul på bilen, så det er lige så godt som på værksted ?

Du kan gøre det _meget_ bedre.

> Jeg påtænker selv at montere mine vinterhjul/dæk.

Selvfølgelig. Hva ellers?

> Min kone siger, at hun ikke vil risikere, at de falder af.

Så skal du _ikke_ køre den på værksted.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 20:06

Tak for alle svar.

Jeg har alm værktøj som følger med bilens reservedæk. Måske ikke optimalt -
bør jeg have mere ?

Jeg kunne ikke se indlæg fra et par dage siden i min nyhedslæser (outlook
express), så jeg indtastede igen. Hvorfor mon? Nå, men jeg har nu søgt på
google grupper og kan se mit indlæg der.

vh
Flemming

Fra : Q

Dato : 09-12-06 20:14

"Flemming" <yyui33333> skrev i en meddelelse
> Tak for alle svar.
>
> Jeg har alm værktøj som følger med bilens reservedæk. Måske ikke
optimalt -
> bør jeg have mere ?

Køb en ordentlig krydsnøgle istedet for det skrammel der plejer at følge med
bilens reservehjul...Plejer at koste omkring en 50er på de fleste
velassorterede tankstationer

Overvej evt. at investere i en god donkraft- en 3-5 ton "bottlejack" koster
under 200 dask i Harald Nyborg, Biltema mfl. og er rigeligt kompakt til at
ligge sammen med reservehjul ( ca. samme str. som en halvliters sodavand..

/peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-06 20:49

In article <457b0928$0$72435$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Flemming" <yyui33333> wrote:

> Tak for alle svar.
>
> Jeg har alm værktøj som følger med bilens reservedæk. Måske ikke optimalt -
> bør jeg have mere ?

Stølbørste og kobberfedt, din hjulnøgle til at løsne og en momentnøgle
til at spænde med.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-06 20:55

In article <martinlj-7A883A.20490909122006@sunsite.dk>,
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Stølbørste og kobberfedt, din hjulnøgle til at løsne og en momentnøgle
> til at spænde med.

Nåh jo.. en donkraft.. ellers får du lidt bøvl med at få dem af og på

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-12-06 20:03

Flemming wrote:

> Men er der ikke også noget med at værkstedet afbalancerer, eller ?

Forventer du et svar? Det lader jo ikke til at du læser de svar du fik i den
tidligere tråd..

Hilsen Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 20:12

> Forventer du et svar? Det lader jo ikke til at du læser de svar du fik i
> den
> tidligere tråd..

Ja, jeg undskylder ekstra indlæg. Se ovenstående svar.
Jeg har ikke brug for afbal., da jeg ikke skal skifte dækket.
Det er bare alm hjulskift. Tak for svar. Jeg går igang i morgen.

mvh
Flemming

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-12-06 22:23

Flemming wrote:

> Det er bare alm hjulskift. Tak for svar. Jeg går igang i morgen.

God fornøjelse, husk i øvrigt at trække håndbremsen inden du løfter, eller
læg en klods foran og bagved et hjul du ikke løfter.

I øvrigt løsnes boltene nemmest _før_ du løfter bilen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 01:16

Flemming wrote:

> [...]
> Jeg har ikke brug for afbal., da jeg ikke skal skifte dækket.
> Det er bare alm hjulskift. Tak for svar. Jeg går igang i morgen.

Husk, er det alu-fælge, skal de spændes med 11 kmp.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-06 06:53

Karsten7870 skriver:

> Husk, er det alu-fælge, skal de spændes med 11 kmp.

Måske....

Fra : Karsten7870

Dato : 10-12-06 11:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Karsten7870 skriver:

> Måske....
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Absolut sædvanligvis - aluminium er aluminium - og nok nær den samme
legering til alufælge - og i øvrigt er det ingen skade til. Jeg har otgså
set, at det gælder uanset 4-huls eller 5-huls fælge.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-06 12:10

Karsten7870 skriver:

> Absolut sædvanligvis - aluminium er aluminium - og nok nær den samme
> legering til alufælge - og i øvrigt er det ingen skade til. Jeg har otgså
> set, at det gælder uanset 4-huls eller 5-huls fælge.

Din hukommelse er ikke særlig god, er den ?

<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/61d17227bf6e3d2f/63611c34b8011471?lnk=st&q=&rnum=1&hl=da#63611c34b8011471>

Fra : Karsten7870

Dato : 11-12-06 12:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

NAJ, den er som en si - jeg husker det ikke. Min udtryksform lod også noget
tilbage at ønske (gentagelse er en go' ting). I den glade ungdom (60'erne -
70'erne) (første bil brugt Obel P II med saxomatkobling), og hvor alu-fælge
endnu ikke var helt almindelige, mente jeg almindelige stålfælge (af 18
karat skøjtejern) Se dét husker jeg.