Olietype
Fra : LL

Dato : 07-12-06 21:31

I følge instruktionsbogen til min Passat 1,6 fra 1997 skal motorolien
overholde VW 5000.00 specifikationen, Jeg har fundet frem til denne olie
"Castrol GTX 5 Lightec 10W/40" som ser ud til at være rimelig i pris ved fx
thansen og samtidig overholde specifikationen. Har jeg ret i det, eller har
jeg set forkert? (Er lidt ny på dette område).

pft

Lenn

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-12-06 21:50

On Thu, 7 Dec 2006 21:31:10 +0100, "LL" <lenn@xxx.dk> wrote:

> [...]
>thansen og samtidig overholde specifikationen. Har jeg ret i det, eller har
>jeg set forkert? (Er lidt ny på dette område).

Hvis maskinen ikke bruger olie af betydning, ville jeg finde en 5W/40
fuldsyntetisk olie til den.
Det kan som ofte findes til en god pris i A-Z/Bilka.

/Kent Glerup

Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-06 23:41

> Hvis maskinen ikke bruger olie af betydning, ville jeg finde en 5W/40
> fuldsyntetisk olie til den.
> Det kan som ofte findes til en god pris i A-Z/Bilka.
Ja, de har tit tilbud på 5w40 i henholdsvis Shell Helix Ultra, og Mobil1
Supersyn.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Leo_Jensen

Dato : 08-12-06 08:31

Klaus G. wrote:

> Ja, de har tit tilbud på 5w40 i henholdsvis Shell Helix Ultra, og Mobil1
> Supersyn.
>

> --
> Seth-Enoch / Klaus G.
> www.seth-enoch.dk/gallery

I er da ikke ret gode til at svare på mandens spørgsmål ??

Hvis Castrololien (eller hvilken som helst anden) overholder
specifikationen og har en viskositet (her 10W-40) svarende til det
fabrikanten foreskriver, så kan den bruges. Man kan så selv vurdere,
om man tror på at olien holder specifikationerne hele perioden, hvis
den er købt i Netto til 19 kr literen, men i princippet er det OK.
En tyndere olie (f.eks. 5W40) vil nok kunne bruges, hvis motoren ikke
bruger olie af betydning. Syntetisk olie er (hvad jeg ved) bedre end
mineralsk og semi-syntetisk, men temmelig ofte tynd (5W-xx).

Leo

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-06 15:20

> I er da ikke ret gode til at svare på mandens spørgsmål ??

Jeg kommenterede bare det første svar... Men kan da godt kloge i det hvis
det er det du vil have, for du har heller ikke selv svaret ham på, om netop
den specifikke olie han nævner kan bruges til hans bil, du siger bare hvis
og hvis...

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-12-06 17:36

On 7 Dec 2006 23:30:51 -0800, "Leo_Jensen"
<maigaard-jensen@stofanet.dk> wrote:

>I er da ikke ret gode til at svare på mandens spørgsmål ??

Det modbeviser du jo selv lidt senere i dit indlæg...

>Hvis Castrololien (eller hvilken som helst anden) overholder
>specifikationen og har en viskositet (her 10W-40) svarende til det
>fabrikanten foreskriver, så kan den bruges.

Selvfølgelig!

>Man kan så selv vurdere,
>om man tror på at olien holder specifikationerne hele perioden, hvis
>den er købt i Netto til 19 kr literen, men i princippet er det OK.

Selvfølgelig. Men hvorfor ikke anbefale noget bedre, når det oftest
kan købes til en fin pris? Så får man jo netop en olie der kan holde
sine egenskaber lidt længere.

>En tyndere olie (f.eks. 5W40) vil nok kunne bruges, hvis motoren ikke
>bruger olie af betydning. Syntetisk olie er (hvad jeg ved) bedre end
>mineralsk og semi-syntetisk, men temmelig ofte tynd (5W-xx).

Præcis derfor skriver jeg som jeg gør: "Hvis maskinen ikke bruger olie
af betydning".

/Kent Glerup

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-06 15:35

> [...]
>thansen og samtidig overholde specifikationen. Har jeg ret i det, eller har
>jeg set forkert? (Er lidt ny på dette område).
Sikker på det ikke er 500.00 du mener, i stedet for 5000.00?

Anyway. Jeg vil personligt købe noget fuldsyntetisk olie, og ikke spare de
få håndøre ved at købe noget semisyntetisk olie.

Som en anden person nævner, så brug noget 5w40, hvis din bil ikke bruger
olie. Som jeg selv har nævnt et andet sted, så har bilka relativt tit tilbud
på Shell Olie, og jeg har selv kørt med netop Shell Helix Ultra 5w40 på to
af mine biler(Peugeot405 Mi16, og Audi A4 1.8T), og har ikke haft nogen
problemer med den olie.

Her er lidt data på Shell Helix Ultra 5w40:
http://www.shell-lubricants.com/products/pdf/HELIX%20ULTRA.PDF
Der kan du se hvilke normer den overholder. Bla. 500.00, 505.00 og 502.00.

Du kan købe 4 liter olie for 299kr. eller endnu mindre når det er på tilbud,
og det er jo ikke så slemt igen.

Kort sagt:
Bruger din bil ikke nævneværdigt med olie, så tjek bilka avisen fremover :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery