/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Spritbillister - de gamle er flest
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 11:31

Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
18-34 år: 19 procent
35-54 år: 40 procent
55- år: 30 procent

Sidste år kom 1092 mennesker til skade i spritulykker. 85 af dem blev
dræbt.
Kilde: Danmarks Statistik (via jv.dk)


Det er da vist på tide med noget hetz mod de "gamle drankere" der
kører rundt og smadrer folk på vores veje - f.eks. restriktioner på
kørslen, kørekort på prøve, "sprittillæg" på forsikringen og
lign. ting som de unge plages med.


 
 
Peter Dalgaard (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 07-12-06 11:49

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
> 18-34 år: 19 procent
> 35-54 år: 40 procent
> 55- år: 30 procent
>
> Sidste år kom 1092 mennesker til skade i spritulykker. 85 af dem blev
> dræbt.
> Kilde: Danmarks Statistik (via jv.dk)
>
>
> Det er da vist på tide med noget hetz mod de "gamle drankere" der
> kører rundt og smadrer folk på vores veje - f.eks. restriktioner på
> kørslen, kørekort på prøve, "sprittillæg" på forsikringen og
> lign. ting som de unge plages med.


Så de midaldrende skal drikke mere før det går galt? Eller hvordan
skal det læses -- 19+40+30 = 89 så det er ikke fordelingen af
spritbilistet på alder medmindre 11% var under 18. Eller journalisten
ikke kan skrive af.

(To promille? Det er noget i retning af 8 genstande på kort tid.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Møller (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 07-12-06 12:10


"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
news:x2mz6056cc.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> writes:
>
> > Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
> > 18-34 år: 19 procent
> > 35-54 år: 40 procent
> > 55- år: 30 procent
> >
> > Det er da vist på tide med noget hetz mod de "gamle drankere" der
> > kører rundt og smadrer folk på vores veje - f.eks. restriktioner på
> > kørslen, kørekort på prøve, "sprittillæg" på forsikringen og
> > lign. ting som de unge plages med.

Selvfølgelig skal der slås hårdt ned på alle spritbilister uanset alder.
Ingen tvivl om det,



medmindre 11% var under 18. Eller journalisten
> ikke kan skrive af.

Eller vi må igen konstatere, at IK hos journalister ligger langt under
gennemsnittet af den danske befolkning.
De er normalt tendentiøse, hermed menes ikke nødvendigvis, at de konsekvent
er fulde af løgn, men de udlader væsentlige kendsgerninger i deres
fremlæggelse af div. dagsforløb.


Møller



Klaus D. Mikkelsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-12-06 18:28

Peter Dalgaard skriver:
>
> Så de midaldrende skal drikke mere før det går galt? Eller hvordan
> skal det læses -- 19+40+30 = 89 så det er ikke fordelingen af
> spritbilistet på alder medmindre 11% var under 18.

Det kan de da sagtens være.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 12:11

Peter Dalgaard wrote:

> > Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
> > 18-34 år: 19 procent
> > 35-54 år: 40 procent
> > 55- år: 30 procent

> Så de midaldrende skal drikke mere før det går galt? Eller hvordan
> skal det læses -- 19+40+30 = 89 så det er ikke fordelingen af
> spritbilistet på alder medmindre 11% var under 18. Eller journalisten
> ikke kan skrive af.

Artiklen statistiken blev vist ved handlede om at når de "gamle"
drikker og kører bil så drikker de MEGET og det går forholdsvis mere
galt når de kører galt. Når de unger drikker og kører bil er
promillen lavere.

Men det skal vel læses sådan at ud af de ulykke der sker hvor den ene
part har over 2 promille er 40% mellem 35 og 54 år.

Iøvrigt et godt spørgsmål hvor de sidste 11 procent er blevet af.
Artiklen nævner dem ikke
(http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061207/INDLAND/61207003/1012)
- den giver til gengæld et meget lidt positivt billede af de "ældre"
spritbillister: "De modne spritbilister er nemlig typisk alkoholikere
med et årelangt misbrug bag sig. Og mange af dem er bedøvende
ligeglade med, om de får en klækkelig bøde, ryger i fængsel eller
mister kørekortet."

> (To promille? Det er noget i retning af 8 genstande på kort tid.)

Ja det er rimelig voldsomt faktisk.


Peter Dalgaard (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 07-12-06 12:42

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> Peter Dalgaard wrote:
>
> > > Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
> > > 18-34 år: 19 procent
> > > 35-54 år: 40 procent
> > > 55- år: 30 procent
>
> > Så de midaldrende skal drikke mere før det går galt? Eller hvordan
> > skal det læses -- 19+40+30 = 89 så det er ikke fordelingen af
> > spritbilistet på alder medmindre 11% var under 18. Eller journalisten
> > ikke kan skrive af.
>
> Artiklen statistiken blev vist ved handlede om at når de "gamle"
> drikker og kører bil så drikker de MEGET og det går forholdsvis mere
> galt når de kører galt. Når de unger drikker og kører bil er
> promillen lavere.
>
> Men det skal vel læses sådan at ud af de ulykke der sker hvor den ene
> part har over 2 promille er 40% mellem 35 og 54 år.
>
> Iøvrigt et godt spørgsmål hvor de sidste 11 procent er blevet af.

De skal ikke være der hvis procenterne er "på den anden led", og det
er nok sådan de skal læses (i princippet kunne summen være op til
300%).

> Artiklen nævner dem ikke
> (http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061207/INDLAND/61207003/1012)
> - den giver til gengæld et meget lidt positivt billede af de "ældre"
> spritbillister: "De modne spritbilister er nemlig typisk alkoholikere
> med et årelangt misbrug bag sig. Og mange af dem er bedøvende
> ligeglade med, om de får en klækkelig bøde, ryger i fængsel eller
> mister kørekortet."

Det er sikkert ikke særlig forkert, menøh... Som statistiker bliver
man altid irriteret over den slags skarpe vinklinger, fordi det
demonstrerer at der ikke er nogen der har tænkt på hvad de egentlig
ville vide. Hvor mange spritulykker er der i det hele taget i 35-54
Ã¥rs gruppen? i forhold til antallet af bilister? Er procenten lav for
de unge fordi flere af dem kører galt med lavere promiller? Eller
hvad?

> > (To promille? Det er noget i retning af 8 genstande på kort tid.)
>
> Ja det er rimelig voldsomt faktisk.
>

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 12:20


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1165487470.119484.137810@80g2000cwy.googlegroups.com...

KLIP

>Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
>18-34 år: 19 procent
>35-54 år: 40 procent
>55- år: 30 procent

>Sidste år kom 1092 mennesker til skade i spritulykker. 85 af dem blev
>dræbt.
>Kilde: Danmarks Statistik (via jv.dk)


>Det er da vist på tide med noget hetz mod de "gamle drankere" der
>kører rundt og smadrer folk på vores veje - f.eks. restriktioner på
>kørslen, kørekort på prøve, "sprittillæg" på forsikringen og
>lign. ting som de unge plages med.

Et er søkort at læse et andet er skib at føre....

Bortset fra det, det er dybt forkastelig at føre automobil i beruset
tilstand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 12:31

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4577f8d3$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Bortset fra det, det er dybt forkastelig at føre automobil i beruset
> tilstand.
>

Så afgjort, men hvornår er man beruset?

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 12:33


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:4577fb67$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Bortset fra det, det er dybt forkastelig at føre automobil i beruset
>> tilstand.
>>
>
> Så afgjort, men hvornår er man beruset?

Når din promille overstiger det tilladte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:13

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4577fbf0$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Når din promille overstiger det tilladte.
>

Så er jeg beruset ved en promille på 0.51, men ikke ved en promille ved 0.5
.... jowjow... to mundfulde øl gør forskellen.

Det er dét jeg har at udsætte på reglerne for promillekørsel (som i dag
hedder spritkørsel - man skal vel overdramatisere) ... skellet er så skarpt
at det er umuligt at vide hvornår man overholder loven og hvornår man ikke
gør. Der bør være en blødere "overgang" i straffen, som der var tidligere.
0,51 gange månedslønnen og en betinget frakendelse ved en promille på 0,51
er skammeligt, efter min mening. Og nej det bliver ikke bedre af at gøre
promillegrænsen til 0.0, for så flytter man bare usikkerheden til hvor lang
tid der er gået fra der blev indtaget alkohol til der skal køres bil.

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:16


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45780551$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Når din promille overstiger det tilladte.
>>
>
> Så er jeg beruset ved en promille på 0.51, men ikke ved en promille ved
> 0.5 ... jowjow... to mundfulde øl gør forskellen.

Det er du i retlig forstand. Jeg så helst en promillegrænse på 0,0

> Det er dét jeg har at udsætte på reglerne for promillekørsel (som i dag
> hedder spritkørsel - man skal vel overdramatisere) ... skellet er så
> skarpt at det er umuligt at vide hvornår man overholder loven og hvornår
> man ikke gør. Der bør være en blødere "overgang" i straffen, som der var
> tidligere. 0,51 gange månedslønnen og en betinget frakendelse ved en
> promille på 0,51 er skammeligt, efter min mening. Og nej det bliver ikke
> bedre af at gøre promillegrænsen til 0.0, for så flytter man bare
> usikkerheden til hvor lang tid der er gået fra der blev indtaget alkohol
> til der skal køres bil.

Jeg er altid dyb af beundring for de mennesker, der tror, de kan diskutere
sig ud af alle problemer.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:18

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45780615$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg er altid dyb af beundring for de mennesker, der tror, de kan diskutere
> sig ud af alle problemer.
>

Hvad mener du med ovenstående? Er det forkert at debattere reglerne eller
kniber det med argumenterne?

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:21


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:4578069a$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Jeg er altid dyb af beundring for de mennesker, der tror, de kan
>> diskutere sig ud af alle problemer.
>>
>
> Hvad mener du med ovenstående? Er det forkert at debattere reglerne eller
> kniber det med argumenterne?

Her skal ikke debatteres, her skal handles.

Der bør omgående indføres en promillegrænse på 0,0 og gerne et system som
det svenske Systembolaget.

Folk kan jo ikke styre deres trang til alkohol selv dem, der er samfundets
såkaldte ultra højt uddannede.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:23

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45780736$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Her skal ikke debatteres, her skal handles.
>
> Der bør omgående indføres en promillegrænse på 0,0 og gerne et system som
> det svenske Systembolaget.
>
> Folk kan jo ikke styre deres trang til alkohol selv dem, der er samfundets
> såkaldte ultra højt uddannede.
>

Ahhh, det er dér den ligger

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:25


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:457807b8$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Her skal ikke debatteres, her skal handles.
>>
>> Der bør omgående indføres en promillegrænse på 0,0 og gerne et system som
>> det svenske Systembolaget.
>>
>> Folk kan jo ikke styre deres trang til alkohol selv dem, der er
>> samfundets såkaldte ultra højt uddannede.
>>
>
> Ahhh, det er dér den ligger

Hvor i alverden skulle den ellers ligge, da du ikke kan debattere med en
beruset.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:28

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4578081f$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvor i alverden skulle den ellers ligge,

Du vil have alkoholen væk fra nattelivet osv. fordi "vi ikke kan styre det"
.... jaja, drøm videre

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:30


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:457808da$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Hvor i alverden skulle den ellers ligge,
>
> Du vil have alkoholen væk fra nattelivet osv. fordi "vi ikke kan styre
> det" ... jaja, drøm videre

Kald du det bare en drøm, jeg tror du får en brat opvågning i dit
forhåbentlige lange liv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:37

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45780961$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Kald du det bare en drøm, jeg tror du får en brat opvågning i dit
> forhåbentlige lange liv.
>

Det tror jeg så ikke. Ikke hvad alkohol angår i hvert fald. Ikke at jeg
indtager ret meget af det, men retten til at gøre det er der ingen der skal
blande sig i.

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:39


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45780aee$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Kald du det bare en drøm, jeg tror du får en brat opvågning i dit
>> forhåbentlige lange liv.
>>
>
> Det tror jeg så ikke. Ikke hvad alkohol angår i hvert fald. Ikke at jeg
> indtager ret meget af det, men retten til at gøre det er der ingen der
> skal blande sig i.

Drøm du bare videre, da intet er helligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:44

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45780b6b$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Drøm du bare videre, da intet er helligt.
>

Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig bekendt
er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen former for
indgreb, så tager du grumme fejl.

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 13:45


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45780c8d$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Drøm du bare videre, da intet er helligt.
>>
>
> Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig
> bekendt er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen
> former for indgreb, så tager du grumme fejl.

Det er blot et spørgsmål om den rette motivering.

Den skal nok komme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jamen dog (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Jamen dog


Dato : 07-12-06 15:10


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45780cd1$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>>> Drøm du bare videre, da intet er helligt.
>>>
>>
>> Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig
>> bekendt er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen
>> former for indgreb, så tager du grumme fejl.
>
> Det er blot et spørgsmål om den rette motivering.
>
> Den skal nok komme.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>

Er du gammel dranker Bjørn eller hvad er der galt , siden du har sådan et
forhold til alkohol ?
Hvis det er af religiøse grunde , ja så befinder du dig i den forkerte
gruppe .. :)




BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 15:14


"Jamen dog" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:457820bc$0$8212$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

>>>> Drøm du bare videre, da intet er helligt.
>>>>
>>>
>>> Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig
>>> bekendt er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen
>>> former for indgreb, så tager du grumme fejl.
>>
>> Det er blot et spørgsmål om den rette motivering.
>>
>> Den skal nok komme.
> Er du gammel dranker Bjørn eller hvad er der galt , siden du har sådan et
> forhold til alkohol ?
> Hvis det er af religiøse grunde , ja så befinder du dig i den forkerte
> gruppe .. :)

Jamen dog, din gamle sut, begynder du nu også ..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jamen dog (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Jamen dog


Dato : 07-12-06 20:36


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45782196$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>>> Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig
>>>> bekendt er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen
>>>> former for indgreb, så tager du grumme fejl.
>>>
>>> Det er blot et spørgsmål om den rette motivering.
>>>
>>> Den skal nok komme.
>> Er du gammel dranker Bjørn eller hvad er der galt , siden du har sådan et
>> forhold til alkohol ?
>> Hvis det er af religiøse grunde , ja så befinder du dig i den forkerte
>> gruppe .. :)
>
> Jamen dog, din gamle sut, begynder du nu også ..;)
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>

ROFL Du er nu ikke uden vid og humor Bjørn..
Skål i sodavand !




Hans L. Jørgensen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 07-12-06 15:58


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45780c8d$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:45780b6b$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Drøm du bare videre, da intet er helligt.
>>
>
> Nu er det jo dig der skal drømme videre og ikke mig, da alkohol mig
> bekendt er lovligt. Hvis du tror befolkningen ville finde sig i nogen
> former for indgreb, så tager du grumme fejl.
>

Just hvad man sagde 30-35 år tilbage angående folk tobaksforbrug.

Men så hvordan det er gået.




--
MVH Hans



Niels Pein (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 08-12-06 00:38

"BJ" skrev ...
>
> Hvor i alverden skulle den ellers ligge, da du ikke kan debattere med en
> beruset.
>
Man kan vel heller ikke debattere med en ekstremist.
--
Hilsen Niels



BJ (08-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-12-06 00:43


"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4578a5cb$0$8166$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

>> Hvor i alverden skulle den ellers ligge, da du ikke kan debattere med en
>> beruset.
>>
> Man kan vel heller ikke debattere med en ekstremist.

Tjaeee .. de får jo altid i enden ret.

Nu er vi blot nået til spiritus på den lange vandrig mod den ideelle
folkesundhed.

Når vi en gang bliver for mange, så lempes hele baduljen igen, for så er det
for dyrt at holde folk i live.

Det hele er i bund og grund et spørgsmål om penge.

Det gælder blot om at pakke det ind, så borgerne "køber" den med sundheden
osv. osv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Brian (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 07-12-06 19:52

Kim Frederiksen wrote:

> Så afgjort, men hvornår er man beruset?

Lige så snart din reaktionsevne eller "klarsyn" har ændret sig.

Da det er er umuligt at måle (som du selv er inde på, er folk forskellige),
vil jeg intet have imod en 0,0 grænse, da biler og akohol bare ikke hører
sammen - på nogen måde!

Med den grænse, kan der ingen tvivl være.

/Brian




Ukendt (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-06 21:21

Brian wrote:
>
> Med den grænse, kan der ingen tvivl være.
>

*suk*

mvh.
Kim Frederiksen



Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 13:25

Peter Dalgaard wrote:

> Det er sikkert ikke særlig forkert, menøh... Som statistiker bliver
> man altid irriteret over den slags skarpe vinklinger, fordi det
> demonstrerer at der ikke er nogen der har tænkt på hvad de egentlig
> ville vide. Hvor mange spritulykker er der i det hele taget i 35-54
> års gruppen? i forhold til antallet af bilister? Er procenten lav for
> de unge fordi flere af dem kører galt med lavere promiller? Eller
> hvad?

Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
uheld. Med JV's statistik i hånden kan vi jo så konkludere at
billister mellem 35 og 54 er fuldebøtter der ikke bør køre bil eller
noget som helst andet.


Peter Dalgaard (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 07-12-06 13:34

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> Peter Dalgaard wrote:
>
> > Det er sikkert ikke særlig forkert, menøh... Som statistiker bliver
> > man altid irriteret over den slags skarpe vinklinger, fordi det
> > demonstrerer at der ikke er nogen der har tænkt på hvad de egentlig
> > ville vide. Hvor mange spritulykker er der i det hele taget i 35-54
> > års gruppen? i forhold til antallet af bilister? Er procenten lav for
> > de unge fordi flere af dem kører galt med lavere promiller? Eller
> > hvad?
>
> Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
> statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
> skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
> bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
> uheld. Med JV's statistik i hånden kan vi jo så konkludere at
> billister mellem 35 og 54 er fuldebøtter der ikke bør køre bil eller
> noget som helst andet.

Forhåbentlig kan vi netop IKKE konkludere det!

For nu at sætte det på spidsen: Hvis der var 5 spritulykker med
personer mellem 35-54, og de to af dem var med promiller over 2, så
passer det med tallene. Samtidig kunne der være 1000 spritulykker
med de yngre, heraf 190 med promille over 2.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 17:57

Peter Dalgaard formulated the question :
>> Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
>> statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
>> skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
>> bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
>> uheld. Med JV's statistik i hånden kan vi jo så konkludere at
>> billister mellem 35 og 54 er fuldebøtter der ikke bør køre bil eller
>> noget som helst andet.

> Forhåbentlig kan vi netop IKKE konkludere det!

Jo da, ligesom man konkluderer at <28 = fartbølle uden evner til at
køre andet end uforsvarligt ræs.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Regnar Bang Lyngsø (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 08-12-06 00:34

Peter Dalgaard wrote:

> For nu at sætte det på spidsen: Hvis der var 5 spritulykker med
> personer mellem 35-54, og de to af dem var med promiller over 2, så
> passer det med tallene. Samtidig kunne der være 1000 spritulykker
> med de yngre, heraf 190 med promille over 2.

Jeg er fuldstændig enig i din observation. Fordelen med tal fra Danmarks
Statistik er at de kan fanges i Statistikbanken - så man ikke er
afhængig af journalister som mellemmænd:


Strafferetlige afgørelser efter område, overtrædelsens art, alder og tid
   2005
Hele landet   

Færdselsuheld med spiritus   
Uoplyst alder   0
15-19 år   136
20-24 år   223
25-29 år   189
30-39 år   357
40-49 år   349
50- år      340

Spiritus- og promillekørsel   
Uoplyst alder   0
15-19 år   582
20-24 år   1 173
25-29 år   1 013
30-39 år   2 375
40-49 år   2 822
50- år      2 722

Uden at kende den demografiske fordeling blandt bilister ser det ikke ud
til at nogen kan lade andre noget høre - måske bortset fra at de ældre
ser ud til at være bedre til at liste en brandert hjem uden at køre galt.

Knus
Regnar

spamsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 08-12-06 13:47

"Regnar Bang Lyngsø" wrote in message
news:1165534313.696448@askepot
> Peter Dalgaard wrote:
>
>> For nu at sætte det på spidsen: Hvis der var 5
>> spritulykker med personer mellem 35-54, og de to af dem
>> var med promiller over 2, så passer det med tallene.
>> Samtidig kunne der være 1000 spritulykker med de yngre,
>> heraf 190 med promille over 2.
>
> Jeg er fuldstændig enig i din observation. Fordelen med
> tal fra Danmarks Statistik er at de kan fanges i
> Statistikbanken - så man ikke er afhængig af journalister
> som mellemmænd:
>
> Strafferetlige afgørelser efter område, overtrædelsens
> art, alder og tid 2005
> Hele landet
>
> Færdselsuheld med spiritus
> Uoplyst alder 0
> 15-19 år 136
> 20-24 år 223
> 25-29 år 189
> 30-39 år 357
> 40-49 år 349
> 50- år 340
>
> Spiritus- og promillekørsel
> Uoplyst alder 0
> 15-19 år 582
> 20-24 år 1 173
> 25-29 år 1 013
> 30-39 år 2 375
> 40-49 år 2 822
> 50- år 2 722
>
> Uden at kende den demografiske fordeling blandt bilister
> ser det ikke ud til at nogen kan lade andre noget høre -
> måske bortset fra at de ældre ser ud til at være bedre
> til at liste en brandert hjem uden at køre galt.
Hvilket også giver et mere øjensynligt tal hvis man kan sige sådan, istedet
for en gruppe der har f.eks "kun" 10år i forskel og så næste gruppe rangerer
med næsten det dobbelte.. ved du hvad de forkskellige årgange har? for man
kan jo læse meget ud af sådan noget, og at det f.eks
færdselsuheld med spiritus er 30-39år men måske gruppen topper i det
38-39år.. og så kan forsikringsselskab/jounalister/politikere jo rigtigt
godte sig :)

> Knus
> Regnar

--
vh.
Flemming



Martin Bak (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-12-06 18:09


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1165494321.011770.321560@16g2000cwy.googlegroups.com...

>Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
>statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
>skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
>bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
>uheld.

Og med god grund. For nye bilister _er_ ringere bilister. De mangler
erfaring med trafikken og med køretøjet, og desværre er der mange der ikke
indser det og derfor kører for uforsigtigt, for tæt eller for hurtigt.

Man er _ikke_ udlært fordi man har taget sit styrebrev.

Provokerende? -Sikkert, men sandt.

Martin




Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 18:32

Martin Bak formulated the question :
>> Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
>> statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
>> skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
>> bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
>> uheld.

> Og med god grund. For nye bilister _er_ ringere bilister. De mangler erfaring
> med trafikken og med køretøjet, og desværre er der mange der ikke indser det
> og derfor kører for uforsigtigt, for tæt eller for hurtigt.
> Man er _ikke_ udlært fordi man har taget sit styrebrev.
> Provokerende? -Sikkert, men sandt.

Provokerende og FORKERT. Det er langt fra alle nye billister der kører
dårligt og det er langt fra alle nye billister der kører stærkt. Mange
nye/unge billister kører pænere end deres forældre og har fuldt ud
opfattet at de ikke er ligeså sikre billister som de gamle. Det
kompenserer de så for og opnår en mere sikker kørsel.

Så at sige alle unge billister er ringe billister er som at sige at
alle mellem 35 og 54 er spritbillister med HØJ promille - for det siger
statistikken jo.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Martin Bak (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 07-12-06 18:38


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.3c587d6cfdb307e0.34878@news.hs235.dk...
> Martin Bak formulated the question :
>>> Ganske væsentlige spørgsmål - min pointe med at gøre opmærksom på
>>> statistikken var lidt at sammenligne med hetzen mod unge der jo får
>>> skudt i skoene at deres alder alene er afgørende for om de kan køre
>>> bil eller ej blot fordi nogle unge kører vanvittigt og laver masser af
>>> uheld.
>
>> Og med god grund. For nye bilister _er_ ringere bilister. De mangler
>> erfaring med trafikken og med køretøjet, og desværre er der mange der
>> ikke indser det og derfor kører for uforsigtigt, for tæt eller for
>> hurtigt.
>> Man er _ikke_ udlært fordi man har taget sit styrebrev.
>> Provokerende? -Sikkert, men sandt.
>
> Provokerende og FORKERT. Det er langt fra alle nye billister der kører
> dårligt og det er langt fra alle nye billister der kører stærkt. Mange
> nye/unge billister kører pænere end deres forældre og har fuldt ud
> opfattet at de ikke er ligeså sikre billister som de gamle. Det
> kompenserer de så for og opnår en mere sikker kørsel.
>
>
Læg venligst mærke til, at jeg skriver _nye_ billister, ikke unge billister.
Det er den manglende erfaring med køretøjet og med at aflæse trafikken der
er synderen, ikke alderen som sådan.

Martin



Ukendt (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-06 18:49


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:el9ji9$1265$1@newsbin.cybercity.dk...

>> Provokerende og FORKERT. Det er langt fra alle nye billister der kører
>> dårligt og det er langt fra alle nye billister der kører stærkt. Mange
>> nye/unge billister kører pænere end deres forældre og har fuldt ud
>> opfattet at de ikke er ligeså sikre billister som de gamle. Det
>> kompenserer de så for og opnår en mere sikker kørsel.
>>
>>
> Læg venligst mærke til, at jeg skriver _nye_ billister, ikke unge
> billister. Det er den manglende erfaring med køretøjet og med at aflæse
> trafikken der er synderen, ikke alderen som sådan.

Det hænger unægtelig OGSÅ sammen med alderen. Forsikringsselskabernes tal,
taler deres tydelige sprog. Aldersgruppen 18-25 står klart
overrepræsenteret....og dette er ikke min mening men kolde tal.
Det er rigtigt at langt fra alle kører dårligt, men når en forsikring skal
tegnes, så er det tydeligt hvem der skal betale mest og dette grunder ene og
alene i hvor meget et forsikringsselskab har af udgifter til hver en gruppe.

Vi har alle været/er i denne gruppe (18-25år)

--
Tom



Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 22:55

Tom explained on 07-12-2006 :
> Det hænger unægtelig OGSÅ sammen med alderen. Forsikringsselskabernes tal,
> taler deres tydelige sprog. Aldersgruppen 18-25 står klart
> overrepræsenteret....og dette er ikke min mening men kolde tal.
> Det er rigtigt at langt fra alle kører dårligt, men når en forsikring skal
> tegnes, så er det tydeligt hvem der skal betale mest og dette grunder ene og
> alene i hvor meget et forsikringsselskab har af udgifter til hver en gruppe.

Ja, 18-25 er overrepræsenteret - og 35-54 er overrepræsenteret som
spritbillister der forsager voldsomme ulykker og med høj promille. Men
hetzes der i samme grad ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-06 23:35


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.3d5e7d6cae549d02.34878@news.hs235.dk...
> Tom explained on 07-12-2006 :
>> Det hænger unægtelig OGSÅ sammen med alderen. Forsikringsselskabernes
>> tal, taler deres tydelige sprog. Aldersgruppen 18-25 står klart
>> overrepræsenteret....og dette er ikke min mening men kolde tal.
>> Det er rigtigt at langt fra alle kører dårligt, men når en forsikring
>> skal tegnes, så er det tydeligt hvem der skal betale mest og dette
>> grunder ene og alene i hvor meget et forsikringsselskab har af udgifter
>> til hver en gruppe.
>
> Ja, 18-25 er overrepræsenteret - og 35-54 er overrepræsenteret som
> spritbillister der forsager voldsomme ulykker og med høj promille. Men
> hetzes der i samme grad ?

Jeg ved ikke om dine tal er rigtige, men en ting er sikkert. De udgifter som
forsikringsselskaberne har til de 35-54 årige, havner kun hos denne gruppe.
Så at de ikke "hetzes" har en økonomisk forklaring.

--
Tom



Henrik Stidsen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-12-06 23:56

Tom pretended :
> Jeg ved ikke om dine tal er rigtige, men en ting er sikkert. De udgifter som
> forsikringsselskaberne har til de 35-54 årige, havner kun hos denne gruppe.
> Så at de ikke "hetzes" har en økonomisk forklaring.

Nu er det så ikke kun forsikringer det handler om, det er jo ligeså
meget at de altid er de unge der skal "gøres noget ved" - nu kan vi jo
tydeligt se at der bør skrides meget meget hårdt ind overfor en anden
aldersgruppe også. Som sagt, man kunne overveje kørekort på prøve,
alkolås i bilen og lign. restriktioner.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-06 00:02


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.3d9c7d6ce8e942f4.34878@news.hs235.dk...
> Tom pretended :
>> Jeg ved ikke om dine tal er rigtige, men en ting er sikkert. De udgifter
>> som forsikringsselskaberne har til de 35-54 årige, havner kun hos denne
>> gruppe. Så at de ikke "hetzes" har en økonomisk forklaring.
>
> Nu er det så ikke kun forsikringer det handler om, det er jo ligeså meget
> at de altid er de unge der skal "gøres noget ved" - nu kan vi jo tydeligt
> se at der bør skrides meget meget hårdt ind overfor en anden aldersgruppe
> også. Som sagt, man kunne overveje kørekort på prøve, alkolås i bilen og
> lign. restriktioner.

Det kan du da have ret i.
Det kan dog ikke bortforklare det vink med en vognstang at en ung gut som
vil kaskoforsikre en BMW skal af med noget der ligner 20-30.000 Kr.

--
Tom



Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 00:03

Tom laid this down on his screen :
>> Nu er det så ikke kun forsikringer det handler om, det er jo ligeså meget
>> at de altid er de unge der skal "gøres noget ved" - nu kan vi jo tydeligt
>> se at der bør skrides meget meget hårdt ind overfor en anden aldersgruppe
>> også. Som sagt, man kunne overveje kørekort på prøve, alkolås i bilen og
>> lign. restriktioner.

> Det kan du da have ret i.
> Det kan dog ikke bortforklare det vink med en vognstang at en ung gut som vil
> kaskoforsikre en BMW skal af med noget der ligner 20-30.000 Kr.

Jow, men at en 23 årig skal af med 45.000kr/år (ja, det var hvad Tryg
tilbød) for at kaskoforsikre en 90hk Peugeot 306 med en værdi på
omkring 100.000kr - er det også bare et "vink med en vognstang" ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Torben Scheel (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-12-06 08:07

Henrik Stidsen wrote:
>
> Jow, men at en 23 årig skal af med 45.000kr/år (ja, det var hvad Tryg
> tilbød) for at kaskoforsikre en 90hk Peugeot 306 med en værdi på omkring
> 100.000kr - er det også bare et "vink med en vognstang" ?
>
Der er fri konkurrence på det marked, hvordan kan du mene at det er en
hetz? De _skal_ jo tjene penge på flertallet af de forsikringer de
tegner. Hvis et selskab ikke har en rimelig pris, er det nok mere fordi
de ikke ønsker at handle med dig. Du fandt et andet der ville handle -
end of story.

Ansvarsforsikringer, derimod, håndterer de fleste selskaber dårligt,
selvom reglerne er klokkeklare.

--
vh
Torben


Christian B. Andrese~ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-12-06 13:48


Kim Frederiksen wrote:
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4577f8d3$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Bortset fra det, det er dybt forkastelig at føre automobil i beruset
> > tilstand.
> >
>
> Så afgjort, men hvornår er man beruset?

Når man er påvirket i en grad så man ikke kan føre køretøjet
forsvarligt eller ens promille er over 0,5.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Download the Chevy 2007 calendar:
http://www.chevrolet.com/m/06/cma/assets/calendar.pdf


Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 13:56

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1165495652.318225.137600@73g2000cwn.googlegroups.com...
>
>Når man er påvirket i en grad så man ikke kan føre køretøjet
>forsvarligt eller ens promille er over 0,5.

I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.

mvh.
Kim Frederiksen



Brian (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 07-12-06 19:53

Kim Frederiksen wrote:

> I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
> promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.

Den holdning er IMO en stor del af problemet...

/Brian



Ukendt (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-06 21:26

Brian wrote:
> Kim Frederiksen wrote:
>
>> I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
>> promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.
>
> Den holdning er IMO en stor del af problemet...
>

Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde ved
0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.

mvh.
Kim Frederiksen



Ukendt (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-06 23:39


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:457878c6$0$825$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Brian wrote:
>> Kim Frederiksen wrote:
>>
>>> I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
>>> promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.
>>
>> Den holdning er IMO en stor del af problemet...
>>
>
> Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
> ved 0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.

Det er videnskabeligt at ALLE mennesker påvirkes ved indtagelse af bare en
enkelt øl. Reaktionstiden nedsættes.

Forskellige lande har forskellige grænser for hvad man vil acceptere. I
Polen er grænsen 0 eller når den måles max 0,05 promille. Så der er ingen
slinger i valsen. Der har alkohol INTET at gøre sammen med bilkørsel.

--
Tom



Christian B. Andrese~ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-12-06 13:49


BJ wrote:
> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> > Det er dét jeg har at udsætte på reglerne for promillekørsel (som i dag
> > hedder spritkørsel - man skal vel overdramatisere) ... skellet er så
> > skarpt at det er umuligt at vide hvornår man overholder loven og hvornår
> > man ikke gør. Der bør være en blødere "overgang" i straffen, som der var
> > tidligere. 0,51 gange månedslønnen og en betinget frakendelse ved en
> > promille på 0,51 er skammeligt, efter min mening. Og nej det bliver ikke
> > bedre af at gøre promillegrænsen til 0.0, for så flytter man bare
> > usikkerheden til hvor lang tid der er gået fra der blev indtaget alkohol
> > til der skal køres bil.
>
> Jeg er altid dyb af beundring for de mennesker, der tror, de kan diskutere
> sig ud af alle problemer.

Så beundrer du Kim næsten guddommeligt

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Download the Chevy 2007 calendar:
http://www.chevrolet.com/m/06/cma/assets/calendar.pdf


BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 15:07


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1165495748.366892.175750@l12g2000cwl.googlegroups.com...

KLIP


>Så beundrer du Kim næsten guddommeligt

Så men ja..

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4123316/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kim Frederiksen (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 07-12-06 15:30

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45781ff5$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så men ja..
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4123316/
>

Jeg har aldrig påstået det er sundt

mvh.
Kim Frederiksen



BJ (07-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-12-06 15:32


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:4578256d$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>>
>> Så men ja..
>>
>> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4123316/
>>
>
> Jeg har aldrig påstået det er sundt

Næh, men det er der så meget andet, der heller ikke er.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Niels Pein (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 08-12-06 00:43

"Henrik Stidsen" skrev ...
> Andel af uheldsramte spritbilister med over 2 promille:
> 18-34 år: 19 procent
> 35-54 år: 40 procent
> 55- år: 30 procent
>
> Sidste år kom 1092 mennesker til skade i spritulykker. 85 af dem blev
> dræbt.
> Kilde: Danmarks Statistik (via jv.dk)
>
>
> Det er da vist på tide med noget hetz mod de "gamle drankere" der
> kører rundt og smadrer folk på vores veje - f.eks. restriktioner på
> kørslen, kørekort på prøve, "sprittillæg" på forsikringen og
> lign. ting som de unge plages med.
>
Hvis de ældre har større tendens til at køre i spirituspåvirket tilstand, så
er det da bare endnu mere mystisk, at det samlet set er de unge der er klart
overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
(nu med vinterdæk - hvor er vinteren?)



Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 09:41

Niels Pein wrote:

> Hvis de ældre har større tendens til at køre i spirituspåvirket tilstand, så
> er det da bare endnu mere mystisk, at det samlet set er de unge der er klart
> overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.

Hvorfor er det mystisk ?

De ældre har jo netop en større tendens til at køre galt med meget
høj promille. Spritulykker er jo kun en del af de ulykker der sker.


Niels Pein (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 08-12-06 17:57

"Henrik Stidsen" skrev ...
> Niels Pein wrote:

>> Hvis de ældre har større tendens til at køre i spirituspåvirket tilstand,
>> så
>> er det da bare endnu mere mystisk, at det samlet set er de unge der er
>> klart
>> overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.
>
>Hvorfor er det mystisk ?

Det er jo rart at kunne forklare hvorfor folk kører galt, så man kan (prøve
at) gøre noget ved det. Sprit er en af de rigtig gode forklaringer, for
sammenhængen mellem spritkørsel og ulykker er ret klar.

Men kigger man på forskellen mellem unges og ældres ulykkestal, og søger en
forklaring, så bortfalder sprit åbenbart som forklaring. Det vil sige at der
er _endnu_ flere unge i forhold til ældre, der kører galt af andre årsager.
Hvilke årsager?
Er det uddannelsen?
Kan de unge (generelt) bare ikke finde ud af at køre bil?

Jeg troede faktisk sprit var en af årsagerne. For der må jo for pokker være
årsager til at det ofte går galt for unge mennesker bag et rat.
De kører jo ikke galt med vilje går jeg ud fra.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 09:52

Torben Scheel wrote:
> > Jow, men at en 23 årig skal af med 45.000kr/år (ja, det var hvad Tryg
> > tilbød) for at kaskoforsikre en 90hk Peugeot 306 med en værdi på omkring
> > 100.000kr - er det også bare et "vink med en vognstang" ?

> Der er fri konkurrence på det marked, hvordan kan du mene at det er en
> hetz?

Den generelle holdning til unge billister kalder jeg en hetz.
Forsikringsselskaberne udnytter det da bare. Når de påstår de har
underskud på de unge billister så er det jo blot fordi de sælger
forsikringen for billigt og/eller prissætter forkert - og hvem er det
så der er dum ?

> De _skal_ jo tjene penge på flertallet af de forsikringer de
> tegner.

De kunne have forsikret min bil for 1000kr/år og stadig have overskud
på det. Det jeg hele tiden har efterlyst er en bedre måde at
differentiere priserne på for jeg er helt ærligt træt af at blive
sat i bås med Brian der leger med sin bil og kører streetrace. Min
bil er et transportmiddel, den skal transportere mig til og fra arbejde
og ikke ret meget andet. Jeg har kørt over 40.000km uden en eneste
skade (jeg selv har været skyld i). Har jeg udsigt til at det bliver
billigere ? Overhovedet ikke.

> Hvis et selskab ikke har en rimelig pris, er det nok mere fordi
> de ikke ønsker at handle med dig. Du fandt et andet der ville handle -
> end of story.

Ja jeg fandt et andet selskab og betaler nu "kun" 12500kr/år for
ansvar og kasko. Jeg mener dog stadig det er dybt latterligt med sådan
en pris - Tryg kunne jo ligeså godt sige de forventede jeg totalskader
bilen indenfor 2 år...

> Ansvarsforsikringer, derimod, håndterer de fleste selskaber dårligt,
> selvom reglerne er klokkeklare.

Hvad håndterer de dårligt med dem ? reglerne siger intet om hvad de
skal koste blot at de skal tilbyde dem til alle.


Torben Scheel (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-12-06 10:16

Henrik Stidsen wrote:
>
> Den generelle holdning til unge billister kalder jeg en hetz.

Næh - bare en generalisering - ligesom lastbilchaufførerne, taxiditto,
indvandrere og polakker er udsat for i denne gruppe.

> Forsikringsselskaberne udnytter det da bare. Når de påstår de har
> underskud på de unge billister så er det jo blot fordi de sælger
> forsikringen for billigt og/eller prissætter forkert - og hvem er det
> så der er dum ?

Jeg vidste ikke at de havde underskud på unge bilister? Hvis de har, så
er jeg enig.

> De kunne have forsikret min bil for 1000kr/år og stadig have overskud
> på det. Det jeg hele tiden har efterlyst er en bedre måde at
> differentiere priserne på for jeg er helt ærligt træt af at blive
> sat i bås med Brian der leger med sin bil og kører streetrace. Min
> bil er et transportmiddel, den skal transportere mig til og fra arbejde
> og ikke ret meget andet. Jeg har kørt over 40.000km uden en eneste
> skade (jeg selv har været skyld i). Har jeg udsigt til at det bliver
> billigere ? Overhovedet ikke.

Tjah - en fornuftig model kunne være høj pris for uerfarne, med stor
tilbagebetaling hvis man kører skadefrit. Der er jo ikke mange andre
rentable metoder end statistik som de i høj grad baserer sig på. Dine
skadefri kilometer er ikke særligt interessante - man betaler jo som
bekendt for perioder.

> Ja jeg fandt et andet selskab og betaler nu "kun" 12500kr/år for
> ansvar og kasko. Jeg mener dog stadig det er dybt latterligt med sådan
> en pris - Tryg kunne jo ligeså godt sige de forventede jeg totalskader
> bilen indenfor 2 år...

12.500,- er vel OK for de lavere præmietrin - afhængig af selvrisikoen.
Jeg skulle betale ca. 7500,- for min 80'er på elitetrin - pudsigt nok
det samme som min Rover 620ti - der dog forudsatte garage, startspærre
og et af de statistisk bedre postnumre. Selvrisiko et sted mellem 3- og
4000,-

>> Ansvarsforsikringer, derimod, håndterer de fleste selskaber dårligt,
>> selvom reglerne er klokkeklare.
>
> Hvad håndterer de dårligt med dem ? reglerne siger intet om hvad de
> skal koste blot at de skal tilbyde dem til alle.
>
Forbrugerrådet (mener jeg) udtalte sig i kontant om at prisen _skal_ stå
i forhold til deres omkostninger. Desuden nægter de div.
biltyper/aldersgrupper - det må de ikke.

--
vh
Torben

Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 11:53

Torben Scheel wrote:

> > Den generelle holdning til unge billister kalder jeg en hetz.

> Næh - bare en generalisering - ligesom lastbilchaufførerne, taxiditto,
> indvandrere og polakker er udsat for i denne gruppe.

Det kan godt være det er fordi det går ud over mig selv men jeg syns
altså det generelt - ikke bare her i gruppen - er noget mere negativt
overfor unge billister.

> > Forsikringsselskaberne udnytter det da bare. Når de påstår de har
> > underskud på de unge billister så er det jo blot fordi de sælger
> > forsikringen for billigt og/eller prissætter forkert - og hvem er det
> > så der er dum ?

> Jeg vidste ikke at de havde underskud på unge bilister? Hvis de har, så
> er jeg enig.

Nu husker jeg ikke tallene men Alka har i forbindelse med "Respekt for
fart" kurset oplyst at de udbetaler svjv 130kr pr 100kr der indbetales
for 18-28 åriges bilforsikringer. Dem der har taget kurset giver
overskud og derfor får de forsikringen billigere (rykkes et
præmietrin op og ungdomstillæget fjernes - for mig betød det en
rabat på ca. 12.000kr eller 50%).

Min teori er så at dem der tager kurset i forvejen er dem der kører
pænest og altså alligevel ville have været en god foretning for
forsikringsselskabet.

> Tjah - en fornuftig model kunne være høj pris for uerfarne, med stor
> tilbagebetaling hvis man kører skadefrit. Der er jo ikke mange andre
> rentable metoder end statistik som de i høj grad baserer sig på.

En model med tilbagebetaling vil også være en gulerod - kør pænt og
du får en kæmpe bonus. Hvis man f.eks. siger 20.000kr/år, 0 skader
efter f.eks. 2 år og du får 20.000kr tilbage - jeg vil næsten
garantere en positiv effekt på den model.

> Dine
> skadefri kilometer er ikke særligt interessante - man betaler jo som
> bekendt for perioder.

Korrekt - men prøv at sammenligne en billist der kun kører til
bageren hver søndag og en der kører 50.000km om året. Hvilken
billist er sikrest ? I forhold til forsikringen er de identiske fordi
man netop kigger på tidsperioder og ikke antal kilometer uden skader,
erfaring osv.

Endnu et område man kan kigge på for at finde en mere realistisk
model for prisfastsættelse. Forsikringen vil jo vide hvor mange
kilometer man regner med at køre hvert år og TopDanmark er begyndt at
sætte præmien ned for dem der ikke kører så meget - jeg kan ikke
helt se logikken for en der sjældent kører og/eller kun kører ganske
få kilometer er som regel en mere usikker billist end en der kører
dagligt. Den anden vej, en der kører mange kilometer er logisk set i
risikozonen længere tid.

> > Ja jeg fandt et andet selskab og betaler nu "kun" 12500kr/år for
> > ansvar og kasko. Jeg mener dog stadig det er dybt latterligt med sådan
> > en pris - Tryg kunne jo ligeså godt sige de forventede jeg totalskader
> > bilen indenfor 2 år...

> 12.500,- er vel OK for de lavere præmietrin - afhængig af selvrisikoen.

Ja, det er ok. Jeg ligger på præmietrin 2 og har en selvrisiko på
1031kr (svjv den lavest mulige med mindre man betaler ekstra for
fastprisforsikring og den slags). Men det har også "kostet" et kursus
til 3400kr at få skåret de 50% af prisen og sænket selvrisikoen
7-800% (fra ca 8500kr).

> >> Ansvarsforsikringer, derimod, håndterer de fleste selskaber dårligt,
> >> selvom reglerne er klokkeklare.

> > Hvad håndterer de dårligt med dem ? reglerne siger intet om hvad de
> > skal koste blot at de skal tilbyde dem til alle.

> Forbrugerrådet (mener jeg) udtalte sig i kontant om at prisen _skal_ stå
> i forhold til deres omkostninger. Desuden nægter de div.
> biltyper/aldersgrupper - det må de ikke.

Det er vel generelt for forsikringer at prisen skal det ?

Den med at de ikke må nægte forsikringen er jo så nem at omgå - det
er jo præcis det Tryg gør når de siger de vil have 45.000kr for en
ansvar + kasko. TopDanmark var mere reelle - jeg sagde til dem at de
var oppe i mod et tilbud på 18.000kr fra Alka og så anbefalede de
selv at jeg tog imod Alkas tilbud for det kunne de ikke matche.


Torben Scheel (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-12-06 12:18

Henrik Stidsen wrote:

> Nu husker jeg ikke tallene men Alka har i forbindelse med "Respekt for
> fart" kurset oplyst at de udbetaler svjv 130kr pr 100kr der indbetales
> for 18-28 åriges bilforsikringer. Dem der har taget kurset giver
> overskud og derfor får de forsikringen billigere (rykkes et
> præmietrin op og ungdomstillæget fjernes - for mig betød det en
> rabat på ca. 12.000kr eller 50%).

Lyder som retorik fra markedsføringsafdelingen i mine ører. Det kan være
at de glemmer at de tjener på den indbo som de kræver ved siden af eller
lignende.

> En model med tilbagebetaling vil også være en gulerod - kør pænt og
> du får en kæmpe bonus. Hvis man f.eks. siger 20.000kr/år, 0 skader
> efter f.eks. 2 år og du får 20.000kr tilbage - jeg vil næsten
> garantere en positiv effekt på den model.

Jeg tror at i praksis vil mange unge bilister vælge billigt muligt. Og
den gamle model med at købe et billigt vrag og ansvarsforsikre er
desværre stadig tillokkende for begyndere.

>> Dine
>> skadefri kilometer er ikke særligt interessante - man betaler jo som
>> bekendt for perioder.
>
> Korrekt - men prøv at sammenligne en billist der kun kører til
> bageren hver søndag og en der kører 50.000km om året. Hvilken
> billist er sikrest ? I forhold til forsikringen er de identiske fordi
> man netop kigger på tidsperioder og ikke antal kilometer uden skader,
> erfaring osv.

Igen er forsikringen nød til at putte folk i kasser - sælgeren der kører
50000 årligt i firmaets bil og 10000 i egen er sikkert relativt sikker.
Jeg kan ikke gennemskue sammensætningen af gruppen af folk der kører
meget lidt. Jeg er sikker på at der sidder en hel hær af statistikere og
analytikere hos selskaberne og regner på det dagen lang.

En pensionist der hele livet har betalt til samme selskab og givet dem
en god fortjeneste vil ikke se med milde øjne på at han skal til at
betale højere præmie fordi han kører mindre og er blevet ældre. Med nye
trafikanter er man nu engang nød til at tage en pris der baserer sig på
en gruppestatistik hvis man vil sikre sig imod tab. Den individuelle
statistik kan man jo ikke prissætte ud fra før senere.

>> 12.500,- er vel OK for de lavere præmietrin - afhængig af selvrisikoen.
>
> Ja, det er ok. Jeg ligger på præmietrin 2 og har en selvrisiko på
> 1031kr (svjv den lavest mulige med mindre man betaler ekstra for
> fastprisforsikring og den slags). Men det har også "kostet" et kursus
> til 3400kr at få skåret de 50% af prisen og sænket selvrisikoen
> 7-800% (fra ca 8500kr).

Jeg kan ikke se hvorfor du piver over prisen. Den virker helt rimelig.
En anden statistisk finurlighed er også at ældre mennesker ofte har
bedre mulighed for at tyverisikre bilen - noget der afgjort må påvirke
kaskoprisen. Det er hårdt og uretfærdigt at være ung, men trøst dig -
det er kun en overgang. Jeg kan omvendt glæde mig over mine nye
multifocale læsebriller og andre goder der hører alderen til

>> Forbrugerrådet (mener jeg) udtalte sig i kontant om at prisen _skal_ stå
>> i forhold til deres omkostninger. Desuden nægter de div.
>> biltyper/aldersgrupper - det må de ikke.
>
> Det er vel generelt for forsikringer at prisen skal det ?

Nej - det at ansvarsforsikringen er lovpligtig betyder at varen skal
tilbydes til alle hvis den tilbydes overhovedet. Og til en rimelig pris.
Men selskaberne vrider sig godt nok..

> Den med at de ikke må nægte forsikringen er jo så nem at omgå - det
> er jo præcis det Tryg gør når de siger de vil have 45.000kr for en
> ansvar + kasko. TopDanmark var mere reelle - jeg sagde til dem at de
> var oppe i mod et tilbud på 18.000kr fra Alka og så anbefalede de
> selv at jeg tog imod Alkas tilbud for det kunne de ikke matche.

Med kasko er der så vidt jeg forstår videre rammer for ågerpriser og
udelukkelse af persongrupper og biltyper.

--
vh
Torben

Martin Bak (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 08-12-06 17:12


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1165575178.731741.122970@73g2000cwn.googlegroups.com...

>> Forbrugerrådet (mener jeg) udtalte sig i kontant om at prisen _skal_ stå
>> i forhold til deres omkostninger. Desuden nægter de div.
>> biltyper/aldersgrupper - det må de ikke.
>>
>Det er vel generelt for forsikringer at prisen skal det ?
>
>Den med at de ikke må nægte forsikringen er jo så nem at omgå - det
>er jo præcis det Tryg gør når de siger de vil have 45.000kr for en
>ansvar + kasko.

Det ville da være en mærkelig forretningspolitik ikke at ville tage nye
kunder ind, ovenikøbet unge kunder, hvis behov for forsikringer må forventes
at være stigende mange år frem samtidig med at de alene i kraft af deres
ungdom og forventede restlevetid kan være kunder i biksen i rigtig mange år.

Der er kun een grund til, at selskaberne gør sådan, og det er helt reelt, at
unge bilister er en skidt forretning fordi de laver flere skader.

Det er ikke spor uretfærdigt, at de unge så også selv betaler en relativt
høj pris. Det ville være hamrende uretfærdigt, at pålægge selskabets øvrige
kunder, at skulle betale for disse skader.

Martin



Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 17:56

Martin Bak wrote :
>> Den med at de ikke må nægte forsikringen er jo så nem at omgå - det
>> er jo præcis det Tryg gør når de siger de vil have 45.000kr for en
>> ansvar + kasko.

> Det ville da være en mærkelig forretningspolitik ikke at ville tage nye
> kunder ind, ovenikøbet unge kunder, hvis behov for forsikringer må forventes
> at være stigende mange år frem samtidig med at de alene i kraft af deres
> ungdom og forventede restlevetid kan være kunder i biksen i rigtig mange år.

Ja, det sku man mene - det er i de unge år man skal kapre kunderne og
sørge for de bliver loyale. Det gør man ikke på den måde.

> Der er kun een grund til, at selskaberne gør sådan, og det er helt reelt, at
> unge bilister er en skidt forretning fordi de laver flere skader.

Nogen er - ligesom der åbenbart er mange "midaldrende" billister der
er.

> Det er ikke spor uretfærdigt, at de unge så også selv betaler en relativt høj
> pris. Det ville være hamrende uretfærdigt, at pålægge selskabets øvrige
> kunder, at skulle betale for disse skader.

Er det ikke også hamrende uretfærdigt at JEG skal betale ekstra fordi
dumme Brian på 19 ikke kan styre sin bil når han skal imponere damerne
?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Martin Bak (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 08-12-06 18:40


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.44337d6ca94d98cd.34878@news.hs235.dk...
>
>> Det er ikke spor uretfærdigt, at de unge så også selv betaler en relativt
>> høj pris. Det ville være hamrende uretfærdigt, at pålægge selskabets
>> øvrige kunder, at skulle betale for disse skader.
>
> Er det ikke også hamrende uretfærdigt at JEG skal betale ekstra fordi
> dumme Brian på 19 ikke kan styre sin bil når han skal imponere damerne ?
>
>
Jo. Men vi har alle været der. Måske er det blevet mere udtalt siden jeg
forsikrede min første bil.

Jeg har bevist, med +20 års skadefri kørsel, at jeg ikke udgør nogen stor
belastning for forsikringen. (Jeg har forøvrigt heller aldrig belastet mit
forsikringsselskab med andre ting i forbindelse med andre forsikringer) Så
jeg finder det helt rimeligt, at jeg kan ansvarsforsikre mine biler for
omkring 2000 pr. år.

Martin




Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 19:46

Martin Bak presented the following explanation :
>> Er det ikke også hamrende uretfærdigt at JEG skal betale ekstra fordi dumme
>> Brian på 19 ikke kan styre sin bil når han skal imponere damerne ?

> Jo. Men vi har alle været der. Måske er det blevet mere udtalt siden jeg
> forsikrede min første bil.

Ja de fleste har vel - men det gør det ikke mere fair.

> Jeg har bevist, med +20 års skadefri kørsel, at jeg ikke udgør nogen stor
> belastning for forsikringen. (Jeg har forøvrigt heller aldrig belastet mit
> forsikringsselskab med andre ting i forbindelse med andre forsikringer) Så
> jeg finder det helt rimeligt, at jeg kan ansvarsforsikre mine biler for
> omkring 2000 pr. år.

Helt klart - men når man så møder nogen af de her midaldrende mænd i
kæmpe audier eller passatter der kører helt op i røven på andre,
overhaler indenom osv så virker det grotesk at de sandsynligvis får en
ligeså billig forsikring som dig.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Niels Pein (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 08-12-06 21:22

"Henrik Stidsen" skrev ...
>
> ... men når man så møder nogen af de her midaldrende mænd i kæmpe audier
> eller passatter der kører helt op i røven på andre, overhaler indenom osv
> så virker det grotesk at de sandsynligvis får en ligeså billig forsikring
> som dig.
>
Det du nævner her, koster jo ikke forsikringsselskaberne noget!
Det er "uheldsfremkaldende" kørsel ja, men så længe det ikke går galt, skal
forsikringsselskaberne jo ikke af med en rød reje i den anledning.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
(der hader når dem bagved kører for tæt)



Henrik Stidsen (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-12-06 00:33

Niels Pein submitted this idea :
>> ... men når man så møder nogen af de her midaldrende mænd i kæmpe audier
>> eller passatter der kører helt op i røven på andre, overhaler indenom osv
>> så virker det grotesk at de sandsynligvis får en ligeså billig forsikring
>> som dig.

> Det du nævner her, koster jo ikke forsikringsselskaberne noget!
> Det er "uheldsfremkaldende" kørsel ja, men så længe det ikke går galt, skal
> forsikringsselskaberne jo ikke af med en rød reje i den anledning.

Næ, men når det så går galt (f.eks. ham 3D gutten i Kolding den anden
dag) så går det ofte meget galt - og så er en Audi til en halv million
altså dyrere end en pispotte til 15.000kr...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 13:27

Torben Scheel wrote:
> Lyder som retorik fra markedsføringsafdelingen i mine ører. Det kan være
> at de glemmer at de tjener på den indbo som de kræver ved siden af eller
> lignende.

Det er da helt sikkert noget der har været igennem
marketingsafdelingen, alene det at de regner i forskellige "modeller"
siger noget om at de har en lettere skjult agenda. Før kurset regner
man i udgift pr 100kr, efter kurset er det udgift pr 76kr eller noget i
den stil.

> > En model med tilbagebetaling vil også være en gulerod - kør pænt og
> > du får en kæmpe bonus. Hvis man f.eks. siger 20.000kr/år, 0 skader
> > efter f.eks. 2 år og du får 20.000kr tilbage - jeg vil næsten
> > garantere en positiv effekt på den model.

> Jeg tror at i praksis vil mange unge bilister vælge billigt muligt. Og
> den gamle model med at købe et billigt vrag og ansvarsforsikre er
> desværre stadig tillokkende for begyndere.

Selvfølgelig er prisen det mest betydende parameter i den alder - det
er jo heller ikke der man får den høje månedsløn.

> > Korrekt - men prøv at sammenligne en billist der kun kører til
> > bageren hver søndag og en der kører 50.000km om året. Hvilken
> > billist er sikrest ? I forhold til forsikringen er de identiske fordi
> > man netop kigger på tidsperioder og ikke antal kilometer uden skader,
> > erfaring osv.

> Igen er forsikringen nød til at putte folk i kasser - sælgeren der kører
> 50000 årligt i firmaets bil og 10000 i egen er sikkert relativt sikker.
> Jeg kan ikke gennemskue sammensætningen af gruppen af folk der kører
> meget lidt. Jeg er sikker på at der sidder en hel hær af statistikere og
> analytikere hos selskaberne og regner på det dagen lang.

Selvfølgelig skal de bruger grupperinger - jeg mener bare deres
grupperinger er for firkantede og kunne sammensættes mere fair.

> >> 12.500,- er vel OK for de lavere præmietrin - afhængig af selvrisikoen.

> > Ja, det er ok. Jeg ligger på præmietrin 2 og har en selvrisiko på
> > 1031kr (svjv den lavest mulige med mindre man betaler ekstra for
> > fastprisforsikring og den slags). Men det har også "kostet" et kursus
> > til 3400kr at få skåret de 50% af prisen og sænket selvrisikoen
> > 7-800% (fra ca 8500kr).

> Jeg kan ikke se hvorfor du piver over prisen. Den virker helt rimelig.

Jeg syns da også min egen pris er ok - men den er altså også 50% af
hvad normalprisen er. Jeg skulle have giver 22.500 hvis ikke jeg havde
taget "Respekt for fart" kurset. Den høje pris syns jeg er for høj,
specielt fordi det altså ikke er en racerbil jeg kører i, godt nok
opfattes den af mange som lidt en briankaret men der skal godt nok
tunes og geiles med den før den bliver til det.

> En anden statistisk finurlighed er også at ældre mennesker ofte har
> bedre mulighed for at tyverisikre bilen - noget der afgjort må påvirke
> kaskoprisen.

Til gengæld er der ofte tale om langt dyrere biler - noget der også
burde påvirke prisen men i den anden retning.

> Det er hårdt og uretfærdigt at være ung, men trøst dig -
> det er kun en overgang. Jeg kan omvendt glæde mig over mine nye
> multifocale læsebriller og andre goder der hører alderen til

:)

> Nej - det at ansvarsforsikringen er lovpligtig betyder at varen skal
> tilbydes til alle hvis den tilbydes overhovedet. Og til en rimelig pris.
> Men selskaberne vrider sig godt nok..

Ja det kunne da være spændende at se deres udregninger på hvordan de
får en ansvarsforsikring til at koste så meget som den gør.

> > Den med at de ikke må nægte forsikringen er jo så nem at omgå - det
> > er jo præcis det Tryg gør når de siger de vil have 45.000kr for en
> > ansvar + kasko. TopDanmark var mere reelle - jeg sagde til dem at de
> > var oppe i mod et tilbud på 18.000kr fra Alka og så anbefalede de
> > selv at jeg tog imod Alkas tilbud for det kunne de ikke matche.

> Med kasko er der så vidt jeg forstår videre rammer for ågerpriser og
> udelukkelse af persongrupper og biltyper.

Det er ikke noget de udnytter, det er da vist sjældent at kaskoen er
den dyreste del af forsikringsprisen - med mindre man har en speciel
bil.


Henrik Stidsen (08-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-12-06 13:57

spamsen wrote:

> kan jo læse meget ud af sådan noget, og at det f.eks
> færdselsuheld med spiritus er 30-39år men måske gruppen topper i det
> 38-39år.. og så kan forsikringsselskab/jounalister/politikere jo rigtigt
> godte sig :)

Hvorfor tror du de bruger så store spring ? Netop for at kunne lave
det nummer.

En 26 årig der har kørt i egen bil siden 18 er stadig i gruppen
"vanvidsbillister" alene pga. alderen... Vedkommende vil nu nok have
opnået elitestatus hos forsikringen alligevel, men det kan man jo ikke
se "udefra".


spamsen (11-12-2006)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 11-12-06 15:53

"Henrik Stidsen" wrote in message
> spamsen wrote:
>
> > kan jo læse meget ud af sådan noget, og at det f.eks
> > færdselsuheld med spiritus er 30-39år men måske gruppen
> > topper i det 38-39år.. og så kan
> > forsikringsselskab/jounalister/politikere jo rigtigt
> > godte sig :)
>
> Hvorfor tror du de bruger så store spring ? Netop for at
> kunne lave det nummer.
>
> En 26 årig der har kørt i egen bil siden 18 er stadig i
> gruppen "vanvidsbillister" alene pga. alderen...
> Vedkommende vil nu nok have opnået elitestatus hos
> forsikringen alligevel, men det kan man jo ikke se
> "udefra".
du har helt ret :) (jeg var også engang vanvidsbillist :|, og er stadig
hovedrystende chokeret engang imellem over det man ser på vejene, men mest
over de lidt ældre, altså hakket over de 26->, de "unge" VED man jo at de
kan finde på de mest utrolige ting) :)
men et er at køre fjollet, det der er endu værre er at det foregår imellem
folk der drøner "fulde" rundt samtiddig heh

--
vh.
Flemming



Sverre Stokke (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 09-12-06 17:49

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> den 7. december 2006
kl. 21:25 +0100 skrev:
>Brian wrote:
>> Kim Frederiksen wrote:
>>
>>> I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
>>> promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.
>>
>> Den holdning er IMO en stor del af problemet...
>>
>
>Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
>ved
>0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.

Du tager fejl!

Hvis man stort set aldrig drikker alkohol, er man ude af stand til at
foretage sig noget fornuftig ved 0,5 promille.

Hilsen Sverre.


Henrik Stidsen (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-12-06 18:05

Sverre Stokke was thinking very hard :
>> Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
>> ved
>> 0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.

> Du tager fejl!
> Hvis man stort set aldrig drikker alkohol, er man ude af stand til at
> foretage sig noget fornuftig ved 0,5 promille.

Og kroppen fungerer sjovt nok sådan at hvis man er stor skal der meget
mere til før man bliver tilsvarende påvirket som en lille splejs. Det
gør det svært at sætte en grænse over 0,0 og være sikker på at ingen
der har under den grænse er i stand til at køre bil.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Sverre Stokke (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 09-12-06 18:52

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> den 9. december 2006 kl. 18:05
+0100 skrev:
>Sverre Stokke was thinking very hard :
>>> Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
>>> ved
>>> 0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.
>
>> Du tager fejl!
>> Hvis man stort set aldrig drikker alkohol, er man ude af stand til at
>> foretage sig noget fornuftig ved 0,5 promille.
>
>Og kroppen fungerer sjovt nok sådan at hvis man er stor skal der meget
>mere til før man bliver tilsvarende påvirket som en lille splejs.

Det er nok derfor, det hedder pro mille

Hilsen Sverre.


Finn Guldmann (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-12-06 19:16

Henrik Stidsen skrev:
>>> Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
>>> ved 0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med
>>> dem.
>> Du tager fejl!
>> Hvis man stort set aldrig drikker alkohol, er man ude af stand til at
>> foretage sig noget fornuftig ved 0,5 promille.
> Og kroppen fungerer sjovt nok sådan at hvis man er stor skal der meget
> mere til før man bliver tilsvarende påvirket som en lille splejs. Det
> gør det svært at sætte en grænse over 0,0 og være sikker på at ingen der
> har under den grænse er i stand til at køre bil.
>
Også der vil jeg holde med Sverre.

Jeg optager min del af andre folks udsigt, alligevel holder det jeg
skrev til Sverre vand.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Henrik Stidsen (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-12-06 23:43

Finn Guldmann submitted this idea :
>> Og kroppen fungerer sjovt nok sådan at hvis man er stor skal der meget mere
>> til før man bliver tilsvarende påvirket som en lille splejs. Det gør det
>> svært at sætte en grænse over 0,0 og være sikker på at ingen der har under
>> den grænse er i stand til at køre bil.

> Også der vil jeg holde med Sverre.
> Jeg optager min del af andre folks udsigt, alligevel holder det jeg skrev til
> Sverre vand.

Der er jo så noget andet der spilder ind, nemlig at du ikke drikker ret
tit og/eller ret meget. Din krop er ikke vant til det og reagerer
derfor voldsommere på det.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Finn Guldmann (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-12-06 19:14

Sverre Stokke skrev:
>>>> I juridisk forstnd ja, men der er sgu ingen der er "berusede" ved en
>>>> promille på 0,5 ... det svarer ca. til 2 genstande.
>>> Den holdning er IMO en stor del af problemet...
>> Du kan mene hvad du vil, men jeg vil stadig hævde at ingen bliver fulde
>> ved
>> 0.5 promille, medmindre der er et eller andet fysisk i vejen med dem.
> Du tager fejl!
> Hvis man stort set aldrig drikker alkohol, er man ude af stand til at
> foretage sig noget fornuftig ved 0,5 promille.
>
På baggrund af personlig erfaring vil jeg give dig ret i den der.

Kommer jeg op på 10 øl om året er det vist højden. Og efter bare en
enkelt øl skal (vil) jeg ikke køre bil.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste