sikkerheds-sele på WagonR+
Fra : hafelaffen

Dato : 07-12-06 08:53

Hejsa Alle

Jeg har en dejlig lille rød wagonR+ fra 98..

Nu skal den så til syn, og jeg kender en lille syns-mand som lige så
min bil igennem.
der var selvfølgelig nogle små punkter som jeg skulle lave, og er så
småt gået igang.
men men men...

Han prøvede min bil, kom til bage og sagde at sikkerheds-selen i
venstre side (foran), var kaput..
De prøver selen af, ved at køre ikke under 40 km/t og så bremse
meget hård op.
Dermed skulle selen så låse sig selv.. altså ikke ved at rykke i
den, men selve bremsningen skulle låse selen...

Det gjorde min selvfølgelig ikke

Så jeg købte en ny... og til min undren, så går der en ledning til
rullen... ??

Kan det have noget at gøre med at den ikke "låser".. hvordan pokker
finder jeg ud af om der er eller ikke er strøm til selen.. og hvorfor
er der dog strøm til ?

Andre der kender problemet og måske har en løsning ?

Skal den have en ny sele, skal den have en ny ...

Mange Hilsner

Hafelaf

(p.s)
alle debatter om hvorvidt synsmanden skulle have tilbageholdt bilen,
hans ansvar og ligende, bedes oprettes i en ny tråd, da denne tråd
udelukkende omhandler et problem med selen i bilen.

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-12-06 09:04

> [...]
>
> Kan det have noget at gøre med at den ikke "låser".. hvordan pokker
> finder jeg ud af om der er eller ikke er strøm til selen.. og hvorfor

Jeg ville egentlig tro, at selealarmen detekterer der, hvor selen
klikkes i, men jeg kan ikke se andet end at det må være til selealarmen.

Mvh
Søren Hansen
http://kiaklub.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-12-06 09:07

hafelaffen wrote:

> Kan det have noget at gøre med at den ikke "låser".. hvordan pokker
> finder jeg ud af om der er eller ikke er strøm til selen.. og hvorfor
> er der dog strøm til ?

Et gæt : er der ikke selestrammer i bilen? Så sidder der vel en
knaldhætte der udløses af strøm ved et sammenstød. I så fald skal du nok
ikke sætte strøm til

FDM har BTW beskrevet hvordan mange undervognsbehandlinger sprøjter
netop seleudløserkuglemekanismen over (der låser selen ved kraftig
decelleration) - og at de er begyndt at teste for dette på alle synssteder.

--
vh
Torben

Fra : hafelaffen

Dato : 08-12-06 12:00

> FDM har BTW beskrevet hvordan mange undervognsbehandlinger sprøjter
> netop seleudløserkuglemekanismen over (der låser selen ved kraftig
> decelleration) - og at de er begyndt at teste for dette på alle synssteder.

Ja det lurede mig at det var sådan noget snavs, der er sket.
Har lige snakket med Suzuki forhandleren... arghhh 1100 + moms, bare
for en enkelt sele. Så er den da også betalt. Men igen sikkerhed må
jo koste det det koster.

Så jeg vil på mandag bestille en ny...

/Haffe

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-06 12:28

hafelaffen wrote:

> [...]
> Har lige snakket med Suzuki forhandleren... arghhh 1100 + moms, bare
> for en enkelt sele. Så er den da også betalt. Men igen sikkerhed må

Det som jeg ikke forstår er så bare hvorfor selens pavaindsølede
mekanisme ikke kan renses med lampeolie. Hvis plastdækslerne kan tages
af, må det da være muligt :-?

--
vh
Torben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-12-06 13:29

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Det som jeg ikke forstår er så bare hvorfor selens pavaindsølede
> mekanisme ikke kan renses med lampeolie. Hvis plastdækslerne kan tages
> af, må det da være muligt :-?

Der er ingen der har sagt at pava var årsagen i hafelaffens tilfælde,
bare at det er en måde det ofte går galt på...

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-06 13:34

Peter Dalgaard wrote:

> Der er ingen der har sagt at pava var årsagen i hafelaffens tilfælde,
> bare at det er en måde det ofte går galt på...

Helt rigtigt - jeg har bare en vane med at skille defekte dele ad og se
om jeg kan rette fejlen selv, før jeg køber nyt. Fremgangsmåden med at
skifte i vildskab overlader jeg til mærkeværkstederne

--
vh
Torben

Fra : hafelaffen

Dato : 15-12-06 19:57

Hejsa vil bare lige runde tråden af..
Jeg har idag modtaget og monteret den nye sele. Det var en operation
som tog mig 20 minutter og var "lige til at gå til" ingen problemer
der...

Da jeg fik sidebeklædningen af og løftet gulvtæppet op, var der
ganske rigtigt pava til den store guld-medalje. Så man kan nok med
overvejende sansynlighed konstatere at det er pava som er skyld i
fejlen.....!!

pava eller ej.... selen er skiftet og virker under nedbremsningen nu
perfekt..

Dog savner jeg stadig en forklaring på, hvorfor der går ledninger til
selen ??

Mange Hilsner og god jul

/Haffe