8 Contra 6 cylindre mv.
Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 15:45

Nogen + / - ved sådan en BMW 535i ?

Skulle man hellere kigge på en sekscylinder / nyere udgave ?
Synes jeg har læst et sted , at BMW 8 cylinder vist ikke er det helt store
at samle på og
at man hellere skal købe 6-bener ?

Fra : Leo_Jensen

Dato : 06-12-06 15:55

Jamen dog wrote:

> [...]
>
> Skulle man hellere kigge på en sekscylinder / nyere udgave ?
> Synes jeg har læst et sted , at BMW 8 cylinder vist ikke er det helt store

En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
Næste mulighed er V12...

MVH Leo

Jag XJ6

Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 16:17

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jamen dog wrote:

> [...]
> at samle på og
> at man hellere skal købe 6-bener ?

En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.

Hvorfor er en 6 cylinder den mindste motor der er i balance ??

Fra : Møller

Dato : 06-12-06 20:21

"Jamen dog" <stenvej@gmail.com> wrote in message

> [...]
> MVH Leo
> Jag XJ6
> Hvorfor er en 6 cylinder den mindste motor der er i balance ??

Det må du nok få Leo til at forklare, for det kan godt blive en længere
udregning, da en motors balance bl.a. afhænger af hvilke massekræfter man
bliver mødt til at udbalancere for, 1.-2.-3.- x. orden, forsyne motoren med
balance aksel o.s.v

Så der er som han skriver et begrænset antal stempelmotorer der egentlig er
optimale med hensyn til naturlig afbalancering af de roterende og
oscillerende kræfter.
jeg orker ikke lige at finde lærebøgerne frem, men det kunne være
interessant læsning om "afbalancering af massekræfter i en
forbrændingsmotor" tror jeg nok titlen var. (der er nogle der tror de kører
med en eksplosionsmotor, men det er en meget kortvarig fornøjelse og sviner
rent af h... til )

Møller

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 06-12-06 18:18

"Leo_Jensen" skrev i en meddelelse...
En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
Næste mulighed er V12...

Det var noget af en påstand ..

en 2 cyl boxer er da i endnu bedre "naturlig" balance end en 6 cyl
rækkemotor..

/J

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 18:23

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:4576fac4$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> [...]
> Næste mulighed er V12...
>
> Det var noget af en påstand ..
>
> en 2 cyl boxer er da i endnu bedre "naturlig" balance end en 6 cyl

Hvor befinder en Wankel sig?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-12-06 18:49

BJ wrote:

> Hvor befinder en Wankel sig?

Mest på museum

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 18:54

KLIP

> Mest på museum

Njaeee... men måske ikke dem der sælges flest af i DK, hvad det så end
skyldes...

http://www.mazda.dk/Showroom/RX-8/Overview/?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b6C477DA6-C519-42BB-BEF5-184912323327%7d&NRORIGINALURL=%2fShowroom%2fRX-8%2f&NRCACHEHINT=Guest

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Juul

Dato : 06-12-06 18:59

"BJ" skrev

> Hvor befinder en Wankel sig?

Som regel i umiddelbar nærhed af en tankstation, herr Bjørn......

VenHils
Peter

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:06

"Peter Juul" <pFJERNt@baanFJERNdby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som regel i umiddelbar nærhed af en tankstation, herr Bjørn......

Ved ren bykørsel så absolut, men det er potten vel heller ikke skabt
til..?..

Jeg har selv haft fornøjelsen at give en 231 Hk´s baghjul i Tyskland. Han så
noget sur ud..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Juul

Dato : 06-12-06 19:14

"BJ" skrev

> Jeg har selv haft fornøjelsen at give en 231 Hk´s baghjul i Tyskland. Han
> så noget sur ud..

Nu sker der vel osse lidt, når først du løfter ploven....

VenHils
Peter
(der mener Volvo V70 T5 er den perfekte bil til den aktive familie... Banken
er uenig :o/ )

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:17

"Peter Juul" <pFJERNt@baanFJERNdby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu sker der vel osse lidt, når først du løfter ploven....

Jow og hvis jeg så samtidig retter kanontårnet fremad..;)

Det er ganske morsomt at køre Volvo..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 06-12-06 23:09

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Ved ren bykørsel så absolut, men det er potten vel heller ikke skabt
Ser da ud til at den klarer sig ganske udmærket ved bykørsel, med mindre de
(Mazda) har lavet en tyrk fejl. 15,1 (231hk)
eller 15,8 (192hk) km/l er vel ikke helt dårligt........

https://www.mazda.dk/NR/rdonlyres/085CD490-FA20-457E-ADD2-CF468E729853/0/RX8_Specifications.pdf

Bjarne

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 23:20

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ser da ud til at den klarer sig ganske udmærket ved bykørsel, med mindre
> de (Mazda) har lavet en tyrk fejl. 15,1 (231hk)

Hmmm ... 6,62 km/l

> eller 15,8 (192hk) km/l er vel ikke helt dårligt........

Hmm ... 6,33 km/l

Selv min R6 bi-turbo +320 Hk Volvo med automatgear går mere i ren bykørsel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 06-12-06 23:29

> [...]
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>Ok, så har Mazda misinformeret på deres side om RX8:

Alle deres tal ligger over de 6,62 og 6,33 som du nævner. Både i by, på
landevej og blandet kørsel.

Virker bare underligt at de ikke har rettet fejlen.

Bjarne

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 23:38

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> https://www.mazda.dk/NR/rdonlyres/085CD490-FA20-457E-ADD2-CF468E729853/0/RX8_Specifications.pdf
>
> Alle deres tal ligger over de 6,62 og 6,33 som du nævner. Både i by, på
> landevej og blandet kørsel.

Jeg kan altså ikke få det til andet:

By: 15,1 - 15,8 L/km = 6,33 - 6,62 km/L
Land: 8,3 - 8,9 L/km = 12,05 - 11,24 km/L
Blandet: 9,3 - 8,8 L/km = 10,75 - 11,36 km/L

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 23:57

> [...]

> By: 15,1 - 15,8 L/km = 6,33 - 6,62 km/L
> Land: 8,3 - 8,9 L/km = 12,05 - 11,24 km/L
> Blandet: 9,3 - 8,8 L/km = 10,75 - 11,36 km/L

Hvis der er en fejl i specs/brochurerne, skal de til at bruge nogen penge:

http://www.mazda.de/NR/rdonlyres/4C891455-36C7-476C-9A99-3CD89FD6FC89/0/RX8_TD.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 07-12-06 00:05

> Jeg kan altså ikke få det til andet:
>
> By: 15,1 - 15,8 L/km = 6,33 - 6,62 km/L
> Land: 8,3 - 8,9 L/km = 12,05 - 11,24 km/L
> Blandet: 9,3 - 8,8 L/km = 10,75 - 11,36 km/L
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Ja du har ret, havde ikke lagt mærke til at de har byttet om på liter og
kilometer (l/km). Sikkert for at man skal tro at at MX8 er økonomisk.

Sjovt nok er brændstof forbrug på andre Mazda modeller angivet som km/l....

Bjarne

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 07-12-06 00:06

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Alle deres tal ligger over de 6,62 og 6,33 som du nævner. Både i by, på
> landevej og blandet kørsel.

Næh, BJ omregner bare de tal du refererer til kilometer per liter .. de tal
som Mazda har opgivet og som du har refereret er Liter per kilometer. Gætter
på at de mener Liter per 100 kilometer...

Forvirrende hvis man ikke ligger mærke til det men logik når først man er
klar over sin fejltagelse

/J

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 07-12-06 00:13

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:45774c69$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Gætter på at de mener Liter per 100 kilometer...
>
> Forvirrende hvis man ikke ligger mærke til det men logik når først man er

Ja, kan godt se nu, at de har angivet l/km om MX8 og km/l om andre
modeller
Bjarne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:00

BJ skriver:

> Hvor befinder en Wankel sig?

I perfekt balance, da det er en turbinemotor.

Desværre har den det med at blive utæt i "stempelringene", derfor
befinder den sig på værkstedet....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:09

KLIP

> I perfekt balance, da det er en turbinemotor.
>
> Desværre har den det med at blive utæt i "stempelringene", derfor
> befinder den sig på værkstedet....

Sikke noget sludder....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:16

BJ skriver:

> Sikke noget sludder....

Nope.

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:21

KLIP

> Nope.

Jow, nu er det hverken RO80 eller Mazda RX2/3 osv. vi taler om.

Der gives endda 100.000 km garanti på møllen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:21

BJ skriver:

> Jow, nu er det hverken RO80 eller Mazda RX2/3 osv. vi taler om.
>
> Der gives endda 100.000 km garanti på møllen.

En Wankelmotor har bedst af at køre hele tiden. Materialeudvidelse med
temepratur og kulaflejringer i "cylinder" (rotorkammer) er livsfarligt
for sådan en.

Wankelmotoren er i teorien god, men praksis viser sig at være en smule
anderledes.

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:26

KLIP

> En Wankelmotor har bedst af at køre hele tiden. Materialeudvidelse med
> temepratur og kulaflejringer i "cylinder" (rotorkammer) er livsfarligt
> for sådan en.

Det er løst.

> Wankelmotoren er i teorien god, men praksis viser sig at være en smule
> anderledes.

Den er alt for brændstofkrævende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:30

BJ skriver:

> Det er løst.

I dag - ja sådan næsten.

Men i dag produceres der næsten ingen motorer.

> Den er alt for brændstofkrævende.

Også det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-12-06 19:52

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> I perfekt balance, da det er en turbinemotor.

En wankelmotor er ikke en turbinemotor. Det er en rotationsmotor. Big
difference.

En turbinemotor er ganske rigtigt i perfekt balance. En wankelmotor er
næsten i perfekt balance (der er næppe mærkbar forskel).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 20:07

"Kent Oldhøj" skriver:

> En wankelmotor er ikke en turbinemotor. Det er en rotationsmotor. Big
> difference.

Undskyld - rotationsmotor, som en turbinemotor.

Klaus (der budre vide hvad en turbinemotor er, da han har skrevet om
den..)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-12-06 23:18

> Undskyld - rotationsmotor, som en turbinemotor.

> Klaus (der budre vide hvad en turbinemotor er, da han har skrevet om
> den..)

Så ved du også at en turbinemotor har kontinuerlig forbrænding (hvis det er
en brændstofturbine) og ikke eksplosionsforbrænding, som f.eks. en
wankelmotor.

En turbinemotor har også en turbine. En turbine er en maskine der omdanner
energi fra strømmende vædske eller gas, til en roterende bevægelse.

--
Kent (der også har skrevet om turbinemotorer... hele 2 indlæg i denne tråd)

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 23:25

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> En turbinemotor har også en turbine. En turbine er en maskine der omdanner
> energi fra strømmende vædske eller gas, til en roterende bevægelse.

Næh, ser I, så skal i bare se en kenyansk rugbrødsmotor i fuld damp...se
dk.binaer.motor...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-12-06 20:03

> [...]
> Næste mulighed er V12...
>
> Det var noget af en påstand ..
>
> en 2 cyl boxer er da i endnu bedre "naturlig" balance end en 6 cyl

Godt så, for jeg har også en 2CV, men den snurrer nu ikke så lækkert som
Jag'en eller for den sags skyld en 6'er-BMW.
Det med de 6 cylindre og naturlig balance har jeg fra en bog om Jaguar
XJ40-modellen, hvor ingeniørerne bevidst ikke lavede plads til Rovers V8'er
i motorrummet. Det var i 80'erne, British Leyland og alle engelske mærker i
en stor gryde uden nogen penge, så truslen om en gammel Buick-motor i en
Jaguar var reel nok.
Baggrunden for at gøre det var at ingeniørerne ikke mente at sådan en
vibrerende tingest hørte hjemme i en Jaguar. Man havde vurderet at V12'eren
ville udgå pga forbruget, men det lykkedes som bekendt ikke lige med det
samme, så efter 6-7 år på markedet måtte de tilpasse vanger m.m., så
V12'eren kunne være i XJ40-modellen (vist i 1993)
I øvrigt har jeg kørt en lidt i en 530 V8'er, og den er godt nok lidt
kedelig. Der er vel HK nok, men man aner ikke om motoren går 2200 eller 5500
o/m hvis man ikke kigger på omdrejningstælleren.

Leo

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 06-12-06 21:52

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Godt så, for jeg har også en 2CV, men den snurrer nu ikke så lækkert som
> Jag'en eller for den sags skyld en 6'er-BMW.

Næ men det at den snurrer lækkert har vel ikke noget med "naturlig" balance
at gøre !? Hvad dækker naturlig balance egentlig over ???

> [...]
> Baggrunden for at gøre det var at ingeniørerne ikke mente at sådan en
> vibrerende tingest hørte hjemme i en Jaguar.

Kildekritik !?

> I øvrigt har jeg kørt en lidt i en 530 V8'er, og den er godt nok lidt
> kedelig. Der er vel HK nok, men man aner ikke om motoren går 2200 eller
> 5500 o/m hvis man ikke kigger på omdrejningstælleren.

Det lyder for mig som om at BMW har fokuseret mere på støjdæmpning end på
oplevelse af motorlyd. Sikkert helt i tråd med deres kundekreds' ønsker. At
du ikke aner om den går 2200 el 5500 o/m synes jeg fortæller at den ikke
vibrerer ret meget...

/J

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-12-06 23:30

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> wrote in

> Næ men det at den snurrer lækkert har vel ikke noget med "naturlig"
> balance at gøre !? Hvad dækker naturlig balance egentlig over ???

Det forhold at de bevægelige masser til enhver tid udligner hinanden ved at
det er samme masse der bevæger sig i én retning, og præcis den modsatte.

Du kan nemt illustrere effekten selv:

Gold dine knytnæver op foran dig tæt ind til kroppen, næve mod næve.

Prøv nu at bevæge næverne mod hinanden (bokse) uden at de rører hinanden,
så hurtigt som muligt.

Gentag nu forsøget, men denne gang skal afstanden mellem næverne forblive
konstant, så du flytter næverne fra side til side som et par. Jo hurtigere
du flytter næverne, jo mere vil du mærke massekræfterne påvirke hele
overkroppen.

Jeg kan afsløre at sidstenævnte øvelse er et prægtigt syn hvis det er en
kvinde med en god C-skål der udfører den

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-12-06 19:41

"[6705] Jesper Sørensen" <otissFJERN@DETTEget2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:45772cf2$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Kom til at tænke lidt over det: I 2CV'ens boxer-motor udligner massernes
bevægelse nogenlunde hinanden, fordi cylindrene næsten ligger over for
hinanden, men der er altså en forskydning på 25-30 mm, og det giver lidt
vibrationer.

> Næ men det at den snurrer lækkert har vel ikke noget med "naturlig"
> balance at gøre !? Hvad dækker naturlig balance egentlig over ???

At de massekræfter der dannes i motoren pga diverse stempler, plejlstænger
og krumtap-modvægtes bevægelser udlignes internt i motoren. Motoren ryster
principielt ikke (hvis den er stiv nok). Hvis den gør er det pga ujævn
forbrænding og den slags ubehageligheder.

> Kildekritik !?

Tja, bogen er udgivet af Haynes og beskriver hele historien bag min model,
men det er selvfølgelig ingen garanti. Sikkert er det i hvert fald, at man
producerede V12 i Serie 3 parallelt med XJ40 fra 1986 til 1993 fordi XJ40
ikke kunne tage denne motor, og det var ikke en god ide økonomisk set, så
det må have været 'lidt' bøvlet at få V12'eren lagt i.

> [...]
> oplevelse af motorlyd. Sikkert helt i tråd med deres kundekreds' ønsker.
> At du ikke aner om den går 2200 el 5500 o/m synes jeg fortæller at den

Den vibrerer (og siger) så lidt at man må sige at en V8 godt kan bringes til
at være meget turbineagtig, men det kræver dæmpere på krumtappen og sikkert
også en krumtap med slag, der ikke er forskudt 180° som på en amerikaner-V8.
Om der også er balanceaksler ved jeg ikke.

MVH Leo

Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 19:47

[...]

Leo du svarede ikke på det der med hvorfor det er den
mindste motor med naturlig balance ?

Fra : Møller

Dato : 06-12-06 21:46

> [...]
> Næste mulighed er V12...
>
> Leo du svarede ikke på det der med hvorfor det er den

Det er nok for indviklet.
Men her er et par stikord til man:

En 1-cylindret maskine kan ikke afbalanceres fuldstændig med kontravægte på
krumtap
Den 6-cylindret maskine med slagene i 3 retninger er i sig elv helt
afbalanceret. Da 4-takts motoren har jævn tændingsrækkefølge, er den
6-cylindrede maskine meget fordelagtig. for 2-takts motorer er der ingen
fordel med 6 cylindre, hvorfor disse ofte bygges som 5- og 7-cylindrede
maskiner
V8 motoren har en ret stor 2.ordens kraft. Fordelen i V_8 frem for R-8 er
kun byggelængden
V12 både 2-og 4-takts motorer er velafbalancerede maskiner.

Men der er i tiden løb brugt mange krumspring og mekanisk konstruktioner for
at fjerne en del af ubalancen:
Modsat roterende krumtappe, 1-flere balanceaksler.

Men man kommer ikke uden om, at en stempelmotor i bund og grund er en
uhensigtsmæssig konstruktion med de mange oscillerende masse,
masseaccelerationer og torsionsspændinger der har taget livet af mangen en
krumtap.

Men man skal skelne mellem oscillerende og roterende kræfter af 1. 2. 3.
o.s.v. ordens kræfter.
Tændingsrækkefølgen og masserne har stor betydning.

Møller

Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 21:53

"Møller" <mail..sspam@og.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> o.s.v. ordens kræfter.
> Tændingsrækkefølgen og masserne har stor betydning.

Lyder temmelig avanceret ! :)

Fra : Møller

Dato : 06-12-06 22:36

> Lyder temmelig avanceret ! :)

Måske Leo kan gøre det let mere klart.

Men et stempel i en F1 motor skal altså op og ned mange gange ved 19.500 o/m
og det skal gerne stoppe i begge yderstillinger.
Og plejlstangen kører den op og ned som stemplet eller roterer den som
krumtappen eller noget midt i mellem, jo der er nok at tage fat på i teorien

Møller

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-12-06 19:29

"Møller" <mail..sspam@og.dk> skrev i en meddelelse

> "Jamen dog" <stenvej@gmail.com> wrote in message

> Måske Leo kan gøre det let mere klart.

Uanset min ingeniøruddannelse og at jeg har arbejdet 6 år her: www.dino.dk
(og starter igen 1/1 2007...), så er det her temmelig langhåret. Stemplerne
bevæger sig op og ned, krumtappen roterer og plejlstængerne gør begge dele
(i hver sin ende) og så er der lige lidt forbrændingsenergi, der bliver
fyret af en gang imellem, Samtidig har krumtappen en vis længde, og hvis du
har et stempel der kører op i den ene ende af motoren og et der kører ned i
den modsatte ende, så udligner den modsatrettede bevægelse bestemt ikke
hinanden (på grund af afstanden).
På en encylindret motor som en gokart er det vældig simpelt: man kan lave
krumtappen, så den har en ubalance svarende til halvdelen af den masse der
kører op og ned (reciproterende masse= stempel komplet + toppen af
plejlstangen), derved får man en motor, der vibrerer halvt så meget op og
ned, men samtidig tilfører man motoren en tilsvarende ubalance i vandret
plan. En modsatroterende balanceaksel kan sættes til at tage noget af
op-og-ned ubalancen, hvorved man kan reducere den vandrette ubalance. For
motorer med flere cylindre er det lidt mere kompliceret, og jeg har bare
valgt ikke at forstå det...

Leo

> Men et stempel i en F1 motor skal altså op og ned mange gange ved 19.500
> o/m
> og det skal gerne stoppe i begge yderstillinger.

F1 kører jo med en ekstremt lille slaglængde, vel omkring 50 mm ? Hvad mon
deres stempler vejer ? Deres cylindre er 300 cc. 50mm slaglængde giver en
boring på 86 mm.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 00:39

Leo Jensen skriver:

> Uanset min ingeniøruddannelse og at jeg har arbejdet 6 år her: www.dino.dk

Kender du Finn Moesborg ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-12-06 11:21

> Leo Jensen skriver:

> Kender du Finn Moesborg ?

Jeg er elendig til navne Umiddelbart vil jeg sige nej, men måske er nok
mere korrekt...
Hvad er hans tilhørsforhold til Dino ?

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 13:27

Leo Jensen skriver:

> Jeg er elendig til navne Umiddelbart vil jeg sige nej, men måske er nok
> mere korrekt...
> Hvad er hans tilhørsforhold til Dino ?

Han har arbejdet der i et års tid som konstruktør.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 06-12-06 15:55

Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 16:16

"Jamen dog" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skulle man hellere kigge på en sekscylinder / nyere udgave ?
> Synes jeg har læst et sted , at BMW 8 cylinder vist ikke er det helt store

Lige et link til et måske køb :)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=644200383&page=1

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-12-06 18:24

> Nogen + / - ved sådan en BMW 535i ?

Du taler om en E39'er går jeg ud fra. Du har 3 alternativer:

Den mindre 528i, din 535i og den større 540i. Af de 3 er 535'eren efter
min mening det dårligste valg. Begrundelse:

Den "lille" 6 benede 528i har en af de bedre 6 cylindrede rækkemotorer
der er lavet. Nogensinde. Fordi motoren vejer mindre end en V8'er, har
bilen en bedre balance, hvilket gør den mærkbart mere sporty og letkørt.
Så vil du have gode svingkvaliteter, så er det bilen at gå efter.

540i er til gengæld et magtfuldt motorvejslokomotiv. Fyld den med
passagerer og bagage og tag en tur sydpå. Det er dens domæne. V8'eren er
tilgengæld dyrere i drift og vedligeholdelse.

Så er der 535i. Egentlig ikke væsentlig bedre end 528i på nogen områder,
men den har stadig alle 540i's skavanker: Dårligere økonomi og ringere
svingegenskaber fordi den vejer tungt på forhjulene.

Så jeg ville klart gå efter en 528i, eller... ja der er et alternativ der
kombinerer 528i's gode egenskaber med 540i's ditto:

Alpina B10 3.2/3.3. En meget overset bil. Det er i princippet en tunet
528i, men i denne forbindelse er "tunet" faktisk ikke dækkende. Alpina
forfiner BMW'er og skaber derved på alle måder bedre BMW'er. Derfor er
Alpina også anerkendt som en selvstændig bilfabrik med egne modeller.

B10 3.2 har 260 hk, mens den lidt nyere B10 3.3 har 280 hk. Begge
modeller vil ved en direkte sammenligning bruge samme mængde benzin
(eller lidt mindre) end en 528i. Alpina modeller er ikke elektronisk
begrænsede, så en B10 topper først ved 260+ km/t og følger en 540i til
dørs i acceleration.

Prismæssigt koster en 540i og en B10 3.3 ca. det samme brugt i Tyskland,
nemlig 15-25.000,- Euro. En tilsvarende 528i er omkring 5-10.000 euro
billigere. Men jeg vil tro en Alpina bliver dyrere end en 540i at
registrere på danske plader, uden det dog er noget jeg ved med sikkerhed.

> Synes jeg har læst et sted , at BMW 8 cylinder vist ikke er det helt
> store at samle på og
> at man hellere skal købe 6-bener ?

BMW laver fortrinlige V8'ere. Deres nuværende 4.8 liters er bestemt en af
de bedre af slagsen.

Men præcis den V8'er du har kig på er nok lidt slap i koderne, uden der
er tale om en bovlam eller dårlig V8'er. Den er bare belastet af en endnu
bedre større V8'er og en fremragende lidt mindre række sekser.

Fra : Mogens...

Dato : 06-12-06 19:40

> Så jeg ville klart gå efter en 528i, eller... ja der er et alternativ der
> kombinerer 528i's gode egenskaber med 540i's ditto:

Jeg villle gå efter en 540i - den kan det hele.

> Men jeg vil tro en Alpina bliver dyrere end en 540i at registrere på
> danske plader, uden det dog er noget jeg ved med sikkerhed.

Jeg ved, at Alpina takseres LANGT højere end BMW i DK.
Jeg har en række vurderinger liggende...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-12-06 23:39

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote in

> "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg villle gå efter en 540i - den kan det hele.

Mit sammenligningsgrundlag er 2 E34'ere en 525i og en 540i. Og her var
forskellen i sving markant. 540'eren havde tendens til lidt overstyring
som dog kunne korrigeres med lidt speeder. 525'eren derimod var meget
neutral og kunne kastes ind i sving med lidt større fart uden at det
virkede dramatisk.

Jeg har kunnet læse mig til at samme forhold gør sig gældende på
E39'eren. Så hvis man er til frisk kørsel på småveje, eller ligefrem
ynder et par omgange på Nürburgring, så er 528i nok et bedre valg.

I alle andre sammenhænge er 540 at foretrække. Bortset fra økonomi altså.

> Jeg ved, at Alpina takseres LANGT højere end BMW i DK.
> Jeg har en række vurderinger liggende...

Ja det har vi vist talt om før. Var det ikke dig der endte med at købe en
B11'er?

Fra : Mogens...

Dato : 07-12-06 06:11

> [...]
> ynder et par omgange på Nürburgring, så er 528i nok et bedre valg.
> I alle andre sammenhænge er 540 at foretrække. Bortset fra økonomi altså.

Man må så se på sit aktuelle kørselsmønster og vælge ud fra dét...

> Var det ikke dig der endte med at købe en B11'er?

Nope..

Fra : Jamen dog

Dato : 06-12-06 19:14

"Jamen dog" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse

Prøver lige igen :)

> [...]
>
> Skulle man hellere kigge på en sekscylinder / nyere udgave ?
> Synes jeg har læst et sted , at BMW 8 cylinder vist ikke er det helt store

Lige et link til et køb måske..godt nok en 8 bener..
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=644200383&page=1