ESP og bremseassistent?
Fra : Sven

Dato : 03-12-06 18:57

Hej.
jeg har aldrig før kigget efter nye biler (gamle amerikanere samt en toyota
Carina). Hvad er forskellen på ESP og bremseassistent? Jeg troede faktisk
det var det samme.

Sven

Fra : BJ

Dato : 03-12-06 19:14

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

KLIP

> jeg har aldrig før kigget efter nye biler (gamle amerikanere samt en
> toyota Carina). Hvad er forskellen på ESP og bremseassistent? Jeg troede
> faktisk det var det samme.

ESP: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Control

Brake Assistant:
http://www.boschindia.com/content/language1/html/715_2908.htm

Volvo DSTC:
http://www.volvocanada.com/WhyVolvo/PreventativeSafety.aspx?lng=2

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-12-06 19:16

> [...]
> jeg har aldrig før kigget efter nye biler (gamle amerikanere samt en
> toyota Carina). Hvad er forskellen på ESP og bremseassistent? Jeg troede

ESP: http://da.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program

EBA: Emergency Brake Assistant, som selv "tramper bremsen i bund", hvis
systemet fornemmer, at føreren er ved at foretage en katastrofeopbremsning
(mange letter angiveligt (pga. panik?) trykket på bremsen, når ABSen træder
i funktion - og det kan være ret uhensigtsmæssigt, hvis man altså ønsker at
bremse bilen hurtigt ned...!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Sven

Dato : 04-12-06 06:46

> [...]
> (mange letter angiveligt (pga. panik?) trykket på bremsen, når ABSen
> træder i funktion - og det kan være ret uhensigtsmæssigt, hvis man altså

Det lyder da halvfarligt i mine ører. Hvis f.eks man bremser hårdt op (ikke
til standsning), og vil køre videre f.eks fordi man ser en lastbil i
bakspejlet ikke kan nå at bremse inden han rammer en i rø...., og ens bil så
selv mener at det er en god ide at standse helt op. Dette eksempel kan da
sagtens forekomme i køkørsel på motorvej. Jeg forstår heller ikke, at hvis
folk er midt i en katastrofeopbremsning, at de skulle lette på pedalen???
Muligt, at jeg ikke har fulgt med de nye biler, men nu er jeg endnu mere
forvirret end før !?!

Har jeg forstået det korrekt, når jeg mener, at ESP kan bremse et enkelt
hjul ved en begyndende udskridning? Hvordan virker det? Har man så 4-kreds
bremsesystem på sådan en bil med ESP? Ellers vil den vel sætte tryk på de
2/3 hjul der er i samme bremsesystem??

Sven

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-12-06 08:05

On Mon, 4 Dec 2006 06:45:58 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>selv mener at det er en god ide at standse helt op. Dette eksempel kan da
>sagtens forekomme i køkørsel på motorvej.

Det tror jeg heller ikke at EBA gør! Når du flytter foden, slækkes
bremserne.

> [...]
>Muligt, at jeg ikke har fulgt med de nye biler, men nu er jeg endnu mere

Du har altså ikke læst om de folk der letter foden når de for første
gang mærker "ABS på arbejde" ??

/Kent Glerup