gratin opskrift
Fra : Mai-Brit

Dato : 28-06-01 14:45

Hej nyhedsgruppe!
Er der en, som har en opskrift på gratin, eller noget som minder meget
herom, i en mere fedtfattig udgave end den sædvanlige?
På forhånd tak for hjælpen
Mai-Brit

Fra : Peter Westh

Dato : 28-06-01 18:43

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej nyhedsgruppe!
> Er der en, som har en opskrift på gratin, eller noget som minder meget
> herom, i en mere fedtfattig udgave end den sædvanlige?

Man kan faktisk godt lave gratin efter en almindelig opskrift (koge
mel+vædske, røre fedstof i, æggeblommer og tilsidst piskede hvider), og blot
udelade eller skære ned på fedstoffet.

Gratinen falder lettere sammen, og smager ikek af helt så meget, men det kan
godt gå an.

MVH

Peter

Fra : Mai-Brit

Dato : 28-06-01 22:36

Jeg glæder mig til at prøve.
Mai-Brit

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-06-01 04:04

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i meddelandet...
> Er der en, som har en opskrift på gratin, eller noget som minder meget
> herom, i en mere fedtfattig udgave end den sædvanlige?

Normalt kikker jeg ikke i fedtfattigt- eller bøger om slankeretter osv.
Men kogebogen Slankeretter i "Menu" serien, som har haft stående næsten
urørt i over 25 år, (ligner ikke ham fra Bamses Venner endnu - står
følgende opskrift på en usædvanlig blomkålsgratin, som jeg ikke vil
undlade at videre give...

Blomkålsgratin:
4 pers.

1 blomkålshoved
salt
vand
--
200 g kalorielet mayonnaise
salt, peber

Kog blomkålen i letsaltet vand ca. 10 min. Lad den dryppe af. Skil den
buketter, der lægges i et ovnfast fad.
Rør mayonnaisen med salt og peber. Smag til med reven muskat. pisk
hviderne stive og vend dem i mayonnnaisen. Hæld massen over
blomkålsbuketterne. Sæt fadet i en varm ovn ved 200 grader ca. 30 min.
Man kan bruge den samme gratindej fx til kogt fisk. I såfald tilsætter
man lidt citronsaft i stedet for muskat.

PS: Jeg har aldrig før hørt/tænkt at man kunne bruge kalorielet
mayonnaise til gratin. Så det var måske værd at prøve en gang.

-oo-

Her er en recept mere fra samme slankebog...

Skinkegratin:
4 pers.

1 blomkålshoved
salt
vand
--
4 skiver mager skinke
20 g plantemargarine

Kog blomkålen i letsaltet vand 5 min. (gem vandet). Del den i 4 stykker,
der lægges i et smurt ovnfast fad. Skær skinken i terninger og fordel
den over blomkålen. Rør plantemargarine, kvark og maizenamel sammen i en
gryde. Spæd med blomkålsvandet. Tag gryden af varmen og pisk
æggeblommerne i. Pisk hviderne meget stive og vend dem i saucen, som
hældes over blomkål og skinke. Sæt fadet i en varm ovn ved 200 grader og
bag gratinen ca. 1 time. Den skal serveres straks - med en grøn salat
som eneste tilbehør.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 29-06-01 08:21

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Blomkålsgratin:
> 4 pers.
>
> 1 blomkålshoved
> salt
> vand
> --
> 200 g kalorielet mayonnaise
> salt, peber
> muskat
> 2 æggehvider

Det kan godt være den smager godt, men den er da helt givet langt *federe*
end en almindelig blomkålsgratin (i dag kan man få "fedtfri" mayonnaise -
jeg gyser ved tanken - men det kunne man i hvert fald ikke for 25 år siden).

MVH

Peter

Fra : Emil

Dato : 29-06-01 23:26

On Thu, 28 Jun 2001, Mai-Brit wrote:

>Hej nyhedsgruppe!
>Er der en, som har en opskrift på gratin, eller noget som minder meget
>herom, i en mere fedtfattig udgave end den sædvanlige?

Hej Mai-Brit

Som du har fået fortalt, kan du blot udelade fedtstoffet fra
opskrifterne.

Der er mange andre faktorer som betyder noget for det endelige
resultat. Jeg forsker lidt i gode fremgangsmåder; men det er et
uoverkommeligt arbejde at afprøve og prøvespise alle
mulighederne.

Det kunne være sjovt, berigende, besparende og meget hyggeligt
hvis opgaven blev uddelt til flere personer, så der hurtigt kunne
opnåes en "perfekt" opskrift.
Hvis blot 8 personer melder sig til at lave to varianter, vil der
på denne måde kunne afprøves mindst 256 muligheder.

Det er der nok ikke nogen der gider i sommervarmen, så her er
mine *tip* til en god fedtfattig gratin:

Bland 3 dl vædske (grøntsagsvand), 1 teske salt og 100 gram
proterinrigt mel. Lad det hvile køligt i 6-24 timer før du
fortsætter med at bage det op og tilsætte 0,5 dl mælk eller fløde
(for smagens skyld). Til denne portion bruges 6 æg af normalvægt.
Selve bagningen skal foregå ved 160 grader i 70-90 minutter i
flade ildfaste fade.

De fleste opskrifter foreskriver mere vædske, færrer æg, højere
bagetemperatur og kortere bagetid. Men det er ikke optimalt efter
mine erfaringer.

Og således kunne jeg blive ved. Det tager nok et par år før jeg
får prøvet de mest oplagte muligheder; livet er andet end
islagkage.

m.v.h. Emil

Fra : Mai-Brit

Dato : 30-06-01 20:47

Tak for hjælpen både til Emil og Peter. Jeg glæder mig til at prøve.
God sommer.
Hilsen Mai-Brit

Fra : Emil

Dato : 01-07-01 22:51

On Sat, 30 Jun 2001 skrev jeg:

>Bland 3 dl vædske (grøntsagsvand), 1 teske salt og 100 gram
>proterinrigt mel. Lad det hvile køligt i 6-24 timer før du
>fortsætter med at bage det op

Lige en lille advarsel:
Når melet på denne måde har fået lov til at suge saltvaldet til
sig (kvælde), går det *MEGET* hurtigt før sovsen bliver tyk,
melsmagen er nærmest helt væk og det er tæt på umuligt at få
klumper i sovsen - prøv bare.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-01 00:18

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig (kvælde), går det *MEGET* hurtigt før sovsen bliver tyk,
> melsmagen er nærmest helt væk og det er tæt på umuligt at få

Det lyder godtnok genialt - det vil jeg absolut prøve snarest, medens
blomkålen stadig er på toppen.

Hvis du kommer med flere hypoteser til det gratin-science-project du
foreslog er jeg med!

Peter

Fra : Emil

Dato : 07-07-01 01:46

On Mon, 2 Jul 2001, Peter Westh wrote:

>Det lyder godtnok genialt - det vil jeg absolut prøve snarest, medens
>blomkålen stadig er på toppen.
>
>Hvis du kommer med flere hypoteser til det gratin-science-project du
>foreslog er jeg med!

Nu har jeg kun få kogebøger; men intet sted har jeg set denne
fremgangsmåde vist eller anbefalet. Det er dog en velsignelse at
blive fri for at stå og spiske i melblandingen et kvarterstid
mens den tykner. Og så bliver resultatet rigtigt godt - hver
gang.

Her er det så jeg sætter spørgsmålstegn ved kogebøgernes værdi;
for det er jo ikke opskrifter - men afskrifter. De
fejltagelser/udeladelser som Madam Mangor, Carl Müller, Ali Bab
og andre pionerer gjorde, lever stadig i værste velgående.

Derfor min tanke om at undersøge de gængse metoder lidt nærmere.
Og det er jo ganske simpelt; men selv med en velsmagende gratin
som belønning bliver det noget ensformigt efter de første 2 uger.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale "Matildes Køkken" som er
resultatet af en række prøvesmagninger. Det er jo ikke nødvendigt
at genopfinde den dybe tallerken; men kan vi finde en oval
variant som smager bedre eller er nemmere at lave, så er målet
nået.

Som Lone skrev er vinterhalvåret den bedste tid til
eksperimenter. Nok er denne gruppe til udveksling af opskrifter -
*erfaringer* med opskrifter er bare meget mere anvendelige; alt
det andet bras findes i kvalmene rigt overmål.

Det giver en fin smag med *lidt* karry i en blomkålsgratin. Det
bedste resultat opnåes med *helt* friske æg, hviderne skal ikke
piskes *helt* stive - kun næsten-, bagetemperaturen skal være lav
(175 grader) og bagetiden lang (90 minutter).

Det var så nogle af mine erfaringer udi gratinens hemmeligheder;
måske har jeg taget fejl - derfor vil det være rart med nogle
uvildige prøvesmagere/forsøgskaniner.

m.v.h. Emil

Forslag til vinterhalvårets eksperimenter: Koldstegning af
oksekød, Forloren skildpadde, Grilstegning af fjerkræ,
Langtidshævning af hvedebrød, Pumpernikkel, Kogte fisk,
Marinerede fisk, Søbekål, Frugtvin, Stegt grisekød og
hjemmelavede (økologiske) pålægsvarer.
Husk at det *kun* er erfaring som tæller!

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 10-07-01 03:04

Emil <emilsen@image.dk> wrote in message...

> Som udgangspunkt vil jeg anbefale "Matildes Køkken" som er
> resultatet af en række prøvesmagninger.

Du mener vel "Karolines Køkken"...

Evt. - kan man stille spørgsmål til Karolines Køkken via:
www.karolines-kokken.dk/spoerg.asp?form=true

eller e-mail: karoline@mejeri.dk

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Pålæg, pølser og postejer vil i fremtiden indholde endnu mere
maskinudbenet kød. Til gengæld bliver kvaliteten af kødet bedre.
Med en ny teknologik kan man gnubbe kødresterne af ben og
knogler, så slutproduktet ikke er til at skelne fra hakket kød.
www.dr.dk/nsapi.dr/newton/newtonnews.asp?traad=74521

Fra : Deleuran

Dato : 02-07-01 08:41

Hej Emil
Skæg tanke. Hvis det kan vente til august, er jeg meget gerne med. Tænk hvad
sådan en arbejdsgruppe kunne bruges til i andre sammenhænge.
Lone
deleuran@post.tele.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-06-01 05:47

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i meddelandet...
> Er der en, som har en opskrift på gratin, eller noget som minder meget
> herom, i en mere fedtfattig udgave end den sædvanlige?

Endnu en opskrift!
Eftersom tråden fortsætter tillader jeg mig at fortælle, at jeg har
fundet en recept i Nesa's Opskriftbog som handler om en gratin uden
fedtstof, og som jeg for et stykke tid siden nægtede at tro, kunne lade
sig gøre.

Ikke desto mindre, her er den...
PS: Nesa's husholdningskonsulenter står inde for, at de energirigtige
metoder også giver gode resultater.

Gratin uden fedtstof:

3 dl mælk
100 g mel (1¾ dl)
4 æg
1 tsk salt
evt. andre krydderier

Fyld:
ca. ½ kg kogte grøntsager, kød eller fisk fx kogt skinke, kogt fisk,
skaldyr, blomkål, gulerødder, ærter mv.

Pisk mælk og mel til jævning i en gryde og kog igennem. Tag gryden af
kogepladen. Pisk æg og og krydderier i. Fordel dejen lagvis med fyldet i
en smurt gratinskål.
Sæt gratinen på ovnristen i en kold ovn på en af de nederste ribber.
Ovn: 200° ca. 1¼ time
Varmluftovn: 180° ca. 1¼ time

Sluk for ovnen efter ca. 1 time og lad retten stå 15 min. ved
eftervarmen.

NB: Her medfulgte et par gode råd for at spare lidt på energien
--

Den for i øvrigt udmærkede Nesa-opskriftsbog kan vist stadig rekvireres
ved henvendelse til Kundeservice Tel. 72 10 20 30.

(Lademanns Leksikon):
Gratin [gr+#tæ(] (fransk): ret, bestående af stumper af kød, fisk,
grønsager, spaghetti m.m., blandet i en afbagning af fedtstof, mel og
væske, rørt med æg. Bages i ovn til gylden skorpedannelse.

Go weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»I vor Tid skal Alt være frit - ja man skal være fri, selv hvor
man aldeles ikke bryder sig derom, man skal være fri
ellers slaaer De vel En ihjel - i den Grad skal Alt være frit.«
-Søren Kierkegaard