Opstilling af brændeovn/skorsten
Fra : Frank

Dato : 28-06-01 14:47

Hej,

Vi har købet en ABC brændeovn og Kavani stål skorsten som skal placeres i et
hjørne i vores 60'er hus.

Huset har det oprindelige asbesttag + et decra tag ovenpå.

Lofterne er 3 lag tykke efter forskellige ejers smag.

Er der nogen som har gåde råd ang. opstilling og placering af både ovn og
skorsten.

Ligeledes kunne jeg godt tænkte mig nogle bud på hvordan, og med hvad man
laver hullet i både loft og tag.

Mvh
/Frank

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 28-06-01 17:18

Frank wrote:

> [...]
> skorsten.
>
> Ligeledes kunne jeg godt tænkte mig nogle bud på hvordan, og med hvad man

Findes der ikke specielle decra-plader med hul til skorsten?
Så kan du lade placeringen være bestemt af hvordan det passer med
decra-pladen og så der ikke komme et spær i vejen. For at undgå
asbeststøv er den bedste måde at komme igennem eternitten nok at fjerne
en plade. Og hul i loftet: Måske en boremaskine og (stik-)sav i skøn
forening :) - behændigt manøvreret uden om ledninger i lovtet!

Mht. brand-isolering rundt om skorstenen kan teknisk forvaltning hos
kommunen fortælle, hvordan det skal laves. Ellers kan din
skorstensfejer.

--Johan

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 29-06-01 12:19

Frank wrote:

> [...]
> skorsten.
>
> Ligeledes kunne jeg godt tænkte mig nogle bud på hvordan, og med hvad man

Vi har samme tage (altså bølge eternit + Decra tag) og et loft der er ca. 5 cm
tykt. Vi betalte os fra at få vores brændeovn + skorsten monteret (ca. 2000
kr.). Det tog ca. 2-3 timer og gutten som kom fra Roskilde PejseCenter var meget
professionel.

Eternit taget bankede han hul i med en hammer og lavede et hul med en tang hvor
han brækkede stykke for stykke af indtil hullet var stort nok

Decra taget ordnede han med en stiksav/pladesaks/tang/hammer og hvad ved jeg.
Det blev også ret godt. Storstenen er isoleret fra stuen og opefter dvs. at der
ikke er de største krav til brand sikkerheden (dog skal der vist være ca. 40-50
cm. til nærmest stykke træ). Rundt om skorstenen er der en blyinddækning og
dette holder helt tæt ud af til. Skorsten er spændt fast i spærene og står på
brændeovnen, så den er ok og solidt monteret. Vores brændeovn er iøvrigt
monteret "midt" i huset så dens varme kan fordeles bedst muligt.

Iøvrigt ALLE TIDERS investering med sådan en brændeovn! Vi har været meget glade
for vores, og den giver en meget behagelig og dejlig varme om vinteren + man
spare en del penge på varmeregningen, især hvis man kan få træet gratis.

/Tobias