Samarbejdsaftale, IT politik - hvad skal d~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-07 22:46

Jeg har brug for at have et stykke papir, som de kunder jeg laver IT
support skriver under på, så jeg har min ryg fri, hvis medarbejdere fx.
installerer peer-to-peer programmer, bruger programmer med falsk
serienummer, opbevarer børneporno og så videre.

Hvordan formulerer jeg sådan en og den skal kunne være på een A4 side ?

Det skal være noget i stil med; Jesper Haaber Gylling har udelukkende
ansvaret for at hardware, mails, mobiler fungerer. Han har ikke ansvaret
for om medarbejdere misbruger firmaet XX internet forbindelse til
download af film, mp3 filer og andet ulovligt materiale. Derudover har
han intet ansvar for om medarbejderne i XX installerer peer-to-peer
programmer.

Noget i den stil.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-07 23:52

Den 24-01-07 22.45 skrev Jesper Haaber Gylling følgende:
> [...]
> installerer peer-to-peer programmer, bruger programmer med falsk
> serienummer, opbevarer børneporno og så videre.

Er der en speciel grund til, at du vil have sådan et stykke papir? Det
gør ingen forskel i en kriminalsag.

Du vil måske mere have behov for at præcisere over for virksomheden, at
du ikke er ansvarlig for skader på it-systemet forårsaget af brugernes
brug af ovenstående. På den anden side vil det jo til dels være lidt af
en falliterklæring, medmindre virksomheden har nægtet dig at lave en
sikker opsætning.

Jeg har bibeholdt krydspost til dk.videnskab.jura og dk.edb.sikkerhed,
da ovenstående er relevant i begge grupper. Fjern venligst selv
krydspost, hvis dit svar kun er relevant i den ene gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-07 12:15

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> da ovenstående er relevant i begge grupper. Fjern venligst selv
> krydspost, hvis dit svar kun er relevant i den ene gruppe.

Grunden til at jeg gerne vil have sådan et stykke papir, er at jeg ikkev
ildrages til ansvar for at fx. freelancer for det sted jeg laver
support, har peer-to-peer, ikke betalte Officepakker og så videre.

Jeg kan godt se at jeg måske mere har brug for en skriftlig aftale, som
præciserer hvad jeg har ansvaret for.

Uanset hvor sikker en opsætning jeg har lavet er der jo ikke noget der
forhindrer en medarbejder i at installere en Adobe pakke, peer-to-peer
programmer og så videre uden at jeg ved det ?!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-07 12:59

Den 25-01-07 12.15 skrev Jesper Haaber Gylling følgende:
> [...]
> ildrages til ansvar for at fx. freelancer for det sted jeg laver
> support, har peer-to-peer, ikke betalte Officepakker og så videre.

Det er den, som installerer (og bruger) den slags' ansvar, ikke dit. Der
kan selvfølgelig være et bevismæssigt problem, men det ændrer et stykke
papir ikke på. Jeg tænker her på i forholdet til en straffesag, ikke i
forhold til arbejdsgiveren.

> Uanset hvor sikker en opsætning jeg har lavet er der jo ikke noget der
> forhindrer en medarbejder i at installere en Adobe pakke, peer-to-peer
> programmer og så videre uden at jeg ved det ?!

Undskyld de hårde ord, men:
Hvis du ikke ved, hvordan man sætter en computer sikkert op, så man fx
forhindrer installation af programmer eller laver overvågning, så bør du
nok ikke påtage dig opgaven. I hvert fald hvis opgaven har noget med
sikkerhed at gøre.

Hvis du bare skal vedligeholde systemet, og virksomheden er ligeglad med
sikkerhed, gør det nok ikke den store forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-07 16:24

> [...]

> Hvis du bare skal vedligeholde systemet, og virksomheden er ligeglad med
> sikkerhed, gør det nok ikke den store forskel.

Jeg ved godt hvordan man sætter den sikkert op, men så kan brugeren slet
ikke installere noget og det ville ikke være hensigtsmæssigt.

De fleste af brugerne bruger deres computer både privat samt til deres
arbejde.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-01-07 00:27

Jesper Haaber Gylling skrev:
> [...]
> installerer peer-to-peer programmer, bruger programmer med falsk
> serienummer, opbevarer børneporno og så videre.

Det vil så være et blankt stykke papir. Du risikerer kun bøvl hvis
medarbejderne er dine ansatte. Hvad andres ansatte render rundt og
laver, er ikke dit ansvar.

> [...]
> download af film, mp3 filer og andet ulovligt materiale. Derudover har
> han intet ansvar for om medarbejderne i XX installerer peer-to-peer

Det virker som et farligt stykke papir. Hvordan kan du have ansvaret for
at tingene fungerer, når du ikke må bestemme hvad der ligger på
computere, mobiler osv?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-07 12:15

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det vil så være et blankt stykke papir. Du risikerer kun bøvl hvis
> medarbejderne er dine ansatte. Hvad andres ansatte render rundt og
> laver, er ikke dit ansvar.

Det er jeg glad for at du skriver. Jeg har nok haft opfattelsen at jeg
kunne komme i fedtefadet, hvis en medarbejder bare installerede alt
muligt. Ingen er ansat af mig, men i firmaer jeg laver support for.

> Det virker som et farligt stykke papir. Hvordan kan du have ansvaret for
> at tingene fungerer, når du ikke må bestemme hvad der ligger på
> computere, mobiler osv?

Enig.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-01-07 08:36

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> serienummer, opbevarer børneporno og så videre.
>
> Hvordan formulerer jeg sådan en og den skal kunne være på een A4 side ?

Jeg ville gå den anden vej, og specificere, hvad du rent faktisk konkret
overtager ansvaret for.
Altså en simpel specifikation af ydelsen.
Hvis du vil lave en dækkende beskrivelse af, hvad du ikke har ansvaret for,
så kommer det til at fylde mange sider...

/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-01-07 12:15

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> Hvis du vil lave en dækkende beskrivelse af, hvad du ikke har ansvaret for,
> så kommer det til at fylde mange sider...

Jeg har slet ikke tænkt på det den vej.

Tak.