Findes der en client-server-agtig backup?
Fra : Martin Larsen

Dato : 17-01-07 12:29

Hej gruppe

Da jeg har rigtig meget diskplads på mit webhotel, bruger jeg det til
onlinebackup. Der findes adskillige programmer der kan lave backup via
ftp, problemet er bare at det er utroligt langsomt.

Jeg tænker ikke på selve uploadhastigheden, den er hvad den er. Men hver
gang der laves en scanning for at finde ud af forskellen mellem
kilde/destination tager det timer, og så er analysen endda kun baseret
på tidsstemling og filstørrelse.

Derfor har jeg tænkt på en langt mere intelligent løsning baseret på
client-server princippet:

På serveren kører et script som er serveren. Når backupprogrammet på
PC'en (klienten) skal skal finde ud af forskellen mellem kilde og
destination, kan den sende flere kommandoer til serveren, fx:

- oversigt over filer i en giver mappe med filnavn, størrelse og
attributter etc.
- MD5 af en bestemt fil for at finde ud af om den er magen til den på
klientmaskinen

Da disse ting undersøges direkte på serveren går det 1000 gange
hurtigere end ved at forespørge via ftp. Baseret på sådanne oplysninger
kan klienten så uploade de filer som er ændrede etc.

Jeg har brug for noget som kan installeres på et almindeligt webhotel
(php, perl, python etc) og altså ikke noget tungt programmel som kræver
en dedikeret maskine.

Venter spændt på svar

Martin

Fra : Svend

Dato : 17-01-07 14:45

Martin Larsen skrev:
> [...]
> onlinebackup. Der findes adskillige programmer der kan lave backup via
> ftp, problemet er bare at det er utroligt langsomt.

Jeg har selv prøvet cobian med servage over ftp. Det kørte i bagrunden
og jeg ænsede det ikke.

Har du prøvet det ?

Måske skal du prøve en fuld backup istedet for en diff ?

--
Svend

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-01-07 17:12

Svend wrote:

> Jeg har selv prøvet cobian med servage over ftp. Det kørte i bagrunden
> og jeg ænsede det ikke.
>
> Har du prøvet det ?

Nej, den kender jeg ikke.

> Måske skal du prøve en fuld backup istedet for en diff ?

En fuld backup skal der til første gang, men det er ikke sagen at
uploade 30-40 gigabyte hver gang

Hilsen
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-01-07 17:31

Svend wrote:

> Jeg har selv prøvet cobian med servage over ftp. Det kørte i bagrunden
> og jeg ænsede det ikke.
>
> Har du prøvet det ?

Jeg har nu været inde og kigge på Cobian, men det ser ikke ud til at der
er nogen serverdel som backupprogrammet kommunikerer med.

Er det korrekt, eller kan jeg bare ikke finde det rigtige sted i
beskrivelsen?

Hilsen
Martin

Fra : Svend

Dato : 17-01-07 18:52

Martin Larsen skrev:

> [...]
> er nogen serverdel som backupprogrammet kommunikerer med.
>
> Er det korrekt, eller kan jeg bare ikke finde det rigtige sted i

Det er rigtigt, jeg var ikke klar over at det var 30-40 gigabyte.

Jeg bruger også også simplebackup som er et perl script på client
siden. Det fungere meget godt. Den har en database lokalt med oplyninger
om filerne, det må da kunne gøre det for dig.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-07 23:28

On Wed, 17 Jan 2007 12:28:49 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Da jeg har rigtig meget diskplads på mit webhotel, bruger jeg det til
> onlinebackup. Der findes adskillige programmer der kan lave backup via
> ftp, problemet er bare at det er utroligt langsomt.

Se i stedet på rsync.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Alex Holst

Dato : 18-01-07 22:21

Martin Larsen wrote:
> Jeg har brug for noget som kan installeres på et almindeligt webhotel
> (php, perl, python etc) og altså ikke noget tungt programmel som kræver
> en dedikeret maskine.

Jeg kender intet der kan uploades på et webhotel, men du kan købe plads
andre steder som vil være lettere at bruge til backup:

http://www.strongspace.com
http://www.rsync.net/
http://www.mozy.com/
http://www.carbonite.com/