Virus. Formattering af HD. Hvordan slettes~
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-01-07 16:10

Jeg har overvejet at formattere harddisken. Pga. PC'en bliver stadig
langsommere, og harddisken kørere stadig mere.

Men det er vel langtfra alt der slettes.? Formattering er vist kun
overfladisk, og resten lades urørt.?

F.eks. virus filer lades vel i stor omfang urørt, og kan vel aktiveres
igen, og dermed er formatteringen spild af tid.?

Jeg er ikke interesseret i forslag om køb af nye programmer der helt
sikkert kan slette alt på harddisken. For de snyder jo også...

Til info: Jo jeg har et virusprogram, PC-cilin. Opdateret. Men de
opdager tilsyneladende kun en del af det der findes.

XFUT: Dk.edb.sikkerhed

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : CC

Dato : 01-01-07 16:26

"Jørgen Rasmussen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til info: Jo jeg har et virusprogram, PC-cilin. Opdateret. Men de opdager
> tilsyneladende kun en del af det der findes.

Har du prøvet en ganske almindelig diskoprydning og defragmetering ?
Kender ikke PC-cilin, men prøv en fuldstændig test af HD.
(Som supplement til din virus program kan du download og installere
MS-Defender (gratis))
Har du tjekket din PC for Spy-boots etc.

Slet history, disk cache og cookies i IE,
Slet temp kataloget under bruger, lokale instillinger for aller oprettet
brugere af maskinen.

Derudover findes der sikker en metode til at "nulstille / tømme
pagefile.sys"

Alternativt er at købe en ny harddisk og installerer denne som C-drev
herefter overfører du alle data af dit gamle c-drev til det nye - Altså dem
du vil gemme. Herefter slette du den gamle C-drev og har en ekstra HD som du
fx. kan bruge til backup drev.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-01-07 10:14

CC wrote:

Klip

> Har du prøvet en ganske almindelig diskoprydning og defragmetering ?

Nej, det er vel 5 mdr. siden sidst.
Men jeg bruger primært PC'en til at kigge på internet, og mener ikke der
er meget fragmentering. Men OK, jeg vil prøve.

> Kender ikke PC-cilin, men prøv en fuldstændig test af HD.

Hvordan tester man harddisken.?

> (Som supplement til din virus program kan du download og installere
> MS-Defender (gratis))

Jeg er ikke meget for at have 2 anti virus programmer. De kan garanteret
ikke finde ud af at køre sammen.
Og jeg mener at PC-cilin skulle kunne klare jobbet alene. Det er det jeg
betaler for.

> Har du tjekket din PC for Spy-boots etc.

Hvad er Spy boots.? Hvordan gør man.?

> Derudover findes der sikker en metode til at "nulstille / tømme
> pagefile.sys"

Hvad er indholdet i pagefile.sys? Hvordan nulstiller/tømmer men den.?

Fint med dine forslag, men når det ikke er almene PC-udtryk der bruges,
vil det være godt med en nærmere forklaring.

Tak for kommentarer. - til alle.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : CC

Dato : 02-01-07 20:45

> Hvordan tester man harddisken.?
PC-cilin må starte op automatisk du starter pc-en.
Tryk "start" og "Alle programmer". PC-cilin må have et "kontrol center"
e.lign du kan starter herfra.
I dette "kontrol center", må der være en funktion, der skanner hele HD for
virus.

> Jeg er ikke meget for at have 2 anti virus programmer. De kan garanteret
> ikke finde ud af at køre sammen.
> Og jeg mener at PC-cilin skulle kunne klare jobbet alene. Det er det jeg
> betaler for.
Jeg fandt dette http://www.pc-cillin-zone.com/pc-cillin-denmark.html
Jeg kan se at PC-cilin beskytter din PC modVirus, Spyware og den har en
FireWall indbygget.
Så der er ingen grund til at installere MS-Defender, da dette program
beskytter mod Spyware.

> Hvad er Spy boots.? Hvordan gør man.?
Der findes flere programmer der enten supplere hinanden eller overlapper
hinanden, men da du har PC-cilin bør dette kunne beskytte dig mod
Spybots/Spyware etc.

> Hvad er indholdet i pagefile.sys? Hvordan nulstiller/tømmer men den.?
Når XP kører læse den fra harddisken og gemmer i hukommelsen, Når XP "tror"
at den skal bruge dataerne senere gemmer XP dataerne i sit cache lager
(pagefile.sys). Lige nu tror jeg ikke vi skal i den retning, så vi glemmer
det.
Hvis du er nysgerring prøv google med ordet pagefile.sys eller læs her:
http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/PageFile.asp

Sidst men ikke mindst, har du 2 firewalls der kører ?
MS Win-XP har en firewall indbygget, se "Start", "Kontrolcenter",
"Sikkerhedscenter", om denne kører.
Se PC-cilin om dennes firewall er slået til.

Umiddelbart vil jeg anbefales, at du deaktivere PC-cilin's firewall og
aktivere XP's firewall. Rydder og komprimere/sletter gamle filer /
deframgramenter HD.

Fra : CC

Dato : 02-01-07 21:03

"Jørgen Rasmussen" skrev i en meddelelse

> Nej, det er vel 5 mdr. siden sidst.
> Men jeg bruger primært PC'en til at kigge på internet, og mener ikke der
> er meget fragmentering. Men OK, jeg vil prøve.

Du har Pc-cilin, kørende - Er det selvopdaterende, og bliver det gjort
automatisk med jævne mellemrum.?
Hvis ja - så tror jeg ikke at du har noget vira eller andet skidt liggende,
så trænger pc-eren bare til lidt vedlighold.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-01-07 20:32

CC wrote:

> Du har Pc-cilin, kørende - Er det selvopdaterende, og bliver det gjort
> automatisk med jævne mellemrum.?

Nej den er ikke selvopdaterende. Jeg er overfølsom overfor "smart" SW
der selv sørger for at gøre det det mener skal gøres.

(Jeg har en gammel Compaq PC, der havde en del af den slags. I starten.
Når man(jeg) er blevet irriteret over dens forsøg på at kontakte Compaqs
hjemmeside 2 - 3 gange, uden mit ønske, får jeg kraftige aversioner mod
dem.)

Men jeg er ret god til at huske.!
Dvs. jeg sørger for manuel opdatering ca. hver 2- 3 uge.
Iøvrigt en imponerende mængde SW de kan nå at skrive mellem hver gang
jeg opdaterer... Der er adskillige MB hver gang.

> Hvis ja - så tror jeg ikke at du har noget vira eller andet skidt liggende,
> så trænger pc-eren bare til lidt vedlighold.

Jeg tror ikke på at disse programmer er perfekte. Mit mest optimistiske
gæt er at de tager max. 80% af virus der eksisterer.
Baseret på at jeg har haft PC'er i mange år, og fulgt diskussionen om
virus løbende. Dog langtfra opdateret i detaljer.

De lever jo af at simulere at de er hyperaktive softwareudviklere.
De dumme/uvidende kunder - som der findes flest af - imponeres jo hver
gang de kan downloade en masse MB. Somom Trend skriver nyt hver gang.
Nej, den gimmick falder jeg ikke for.
99,95% af det vi downloader er garanteret genbrug.

Jeg har iøvrigt givet den al den vedligehold jeg kunne finde, under
Programmer - Tilbehør - Systemværktøjer. Dvs. Defragmentering osv.
Uden at have følt ret stor forskel.

Et af de problemer der er dukket op den seneste måned, at kontakten til
nettet stopper efter 40 - 60 minutter browsing, er stadig til stede.
Eneste mulighed for forbedring er at restarte PC'en. Det er surt.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : John

Dato : 01-01-07 16:48

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er vel langtfra alt der slettes

Et gratis program kan løse dét problem:

".. How do I Erase my entire hard drive(s) on my PC?
Eraser uses the 'Darik's Boot and Nuke' disk option to erase all
your hard drives.
To use this option:
1. Place a floppy (or CD) in your a: drive.
2. Click on the Start button and then choose
Programs->Eraser->Create Boot Nuke Disk.
3. Ensure 'Writing on Floppy' is ticked. Tick 'Formatting' if
your floppy needs to be formatted.
4. Click OK. Result: Your Boot Nuke Disk has now been created.
5. Boot up your PC with the floppy still remaining in your a:
drive.
Remember: If you wish to erase the Hard Disk of another PC, then
bring this Floppy to the PC, insert it into the a: drive and Boot
it up.
Also, if you need to if you need to boot from CD (because you
don't have a floppy drive) then you will have to set your PC to
boot from CD within the BIOS of the PC.

Result: All drives will now be erased (including the Operating
System) .."

http://www.heidi.ie/eraser/faq.php

Gratis Eraser kan downloades fra hjemmesiden, eller fx her:

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4221

Mvh John

Fra : Per

Dato : 01-01-07 17:47

> Jeg har overvejet at formattere harddisken. Pga. PC'en bliver stadig
> langsommere, og harddisken kørere stadig mere.
>
> Men det er vel langtfra alt der slettes.? Formattering er vist kun
> overfladisk, og resten lades urørt.?

JA - formatering er kun en overfladisk sletning.

> F.eks. virus filer lades vel i stor omfang urørt, og kan vel aktiveres
> igen, og dermed er formatteringen spild af tid.?

NEJ - Det er muligt at der fysisk findes datablokke fra en evt. gammel
virus, men den vil ikke have adgang til en ny installation.

Formatering af HD = ren og sikker HD i forhold til Virus og Spyware mv. og
en ny installation.

At filerne ikke bliver slettet rent fysik har ingen betydning i dit
tilfælde. De vil ikke være "farlige" efter en formatering.
Med rette værktøjer vil man dog kunne finde alt muligt gammelt data på en
HD, der er blevet formateret.

En HD skal overskrives eller fysisk ødelægges, for at gamle data ikke er
tilgængelige mere.

Så summa sumarum:

En inficeret PC (HD) der bliver formateret - er helt sikker for, at der ikke
er virus mv. efter formateringen.

Mvh. Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-01-07 18:22

Jørgen Rasmussen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> XFUT: Dk.edb.sikkerhed
> Mvh. Jørgen

news:dk.edb.sikkerhed.virus havde nok været et bedre valg

Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-01-07 19:23

> [...]
>

> Jeg er ikke interesseret i forslag om køb af nye programmer der helt
> sikkert kan slette alt på harddisken. For de snyder jo også...

Du skal være særdeles hårdt ramt, hvis ikke en formattering fjerner det
hele. Man hører af og til om virus som kan gemme sig diverse steder, men det
er meget sjældent, at man støder på dem.
Så hvis du formatterer vil jeg garantere at med 99,99% sikkerhed har du
fjernet alle vira.

Kurt

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 02-01-07 08:04

Følgende er skrevet af Jørgen Rasmussen:
> [...]
>
> Til info: Jo jeg har et virusprogram, PC-cilin. Opdateret. Men de opdager
> tilsyneladende kun en del af det der findes.

Jeg ved ikke hvad du mener med, at formattering er overfladisk.
Når du formatterer fjernes indholdet, ikke fysisk, men det kan ikke
umiddelbart genskabes, ej heller bruges. Virus, programmer og data kan
dermed heller ikke aktiveres bare så'n uden videre, det kræver
specialsoftware at genskabe data der har været genstand for
formattering.
Ergo: formatter skidtet og re-installer dit styresystem. Og det var
det! Uanset om både programmer og formattering "snyder", hvad du så end
mener med det?
...::JMJ::..

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-01-07 20:41

...::JMJ::.. wrote:
> Følgende er skrevet af Jørgen Rasmussen:

> Jeg ved ikke hvad du mener med, at formattering er overfladisk.

Dermed mener jeg at der kun vel kun ændres i et enkelt byte.
Vel kun at adressen til filen i et "arkiv" slettes. Eller noget i den
stil. (Jeg er ikke ekspert, men har fulgt branchen i en del år. Og mener
bestemt at en formattering ikke betyder at alle bits er 0 eller 1)

Men filen er stadig eksisterende. Er 99,999999% som den var da virus-
producenten lavede den. Og at den uden problemer derfor kan aktiveres
igen når jeg igen får kontakt til den der har lavet den.

Det var min formodning.
Sådan ville jeg lave programmer hvis jeg var i virusbranchen.

Altså:
Hvis der er firmaer der lever at at finde data fra en HD der har været
udsat for vold eller brand osv., kan man vel også lave virus der kan
genstartes fra en OK HD selv om det har fået ændret 0,000001% af sit
indhold.?

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-07 20:49

Den 05-01-07 20.40 skrev Jørgen Rasmussen følgende:

> Men filen er stadig eksisterende. Er 99,999999% som den var da virus-
> producenten lavede den. Og at den uden problemer derfor kan aktiveres
> igen når jeg igen får kontakt til den der har lavet den.

For at genskabe virussen skulle virusproducenten lave et program (evt. i
form af en virus), der skal installeres på pc'en. Den skal så være i
stand til at genfinde og genskabe data uden om styresystemet - en ikke
helt let opgave.

Det er også spild af kræfter at bruge tid på at genskabe en virus som
/måske/ ligger på harddisken efter en sletning. Hvis man alligevel skal
have smuglet et program ind på computeren, er det meget nemmere at
smugle en ny virus ind end et virusredningsprogram, som alligevel ikke
er ret effektivt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-07 21:24

Den Fri, 05 Jan 2007 20:40:40 +0100 skrev Jørgen Rasmussen:

> [...]
> bestemt at en formattering ikke betyder at alle bits er 0 eller 1)
>
> Men filen er stadig eksisterende. Er 99,999999% som den var da virus-

For så vidt korrekt.

> Og at den uden problemer derfor kan aktiveres
> igen når jeg igen får kontakt til den der har lavet den.

Hvad mener du helt præcis med "den der har lavet den"?

> Det var min formodning.
> Sådan ville jeg lave programmer hvis jeg var i virusbranchen.

Det kan man ikke.

> [...]
> udsat for vold eller brand osv., kan man vel også lave virus der kan
> genstartes fra en OK HD selv om det har fået ændret 0,000001% af sit

Nej. For at få fat i de slette filer, skal nogen (person / program)
først finde dem igen. Først når de er fundet, kan de bruges til noget.
DOS (og muligvis Windows) har skam indbygget en unformat kommando,
der i princippet kan finde alle filerne igen. Men det kræver at
du kører kommandoen INDEN at virus'en kan aktiveres. Virus'en kan ikke
noget før den er fundet og aktiveret, og kan derfor ikke aktivere sig
selv.

Mvh
Kent

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 06-01-07 08:00

Jørgen Rasmussen skrev:
> [...]
SNIP

> [...]
> for vold eller brand osv., kan man vel også lave virus der kan genstartes fra
> en OK HD selv om det har fået ændret 0,000001% af sit indhold.?

Det virker som om du har lagt dig fast på, at en formattering ikke
sletter indholdet af disken, hvilket er OK med mig.
Men du kunne prøve at forholde dig til det faktuelle, som anført
tidligere i tråden: indholdet på en formatteret disk kan, uanset om du
nu tror på det eller ej, ikke genskabes on-the-fly. Alene det faktum,
at du efterfølgende installerer et OS, lægger programmer ind, og
genererer nye datamængder burde give dig fingerpeget: der lægges nye
valide data ind, der rask væk skriver på områder af disken der står
anført som værende tilgængelig herfor. Dermed skrives der på områder af
disken, hvor tidligere fragmenter af filer befinder sig, regn selv ud
hvad det reelt betyder
...::JMJ::..

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 06-01-07 19:22

On Fri, 05 Jan 2007 20:40:40 +0100, Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
> stil. (Jeg er ikke ekspert, men har fulgt branchen i en del år. Og mener
> bestemt at en formattering ikke betyder at alle bits er 0 eller 1)

Hvad skulle de ellers være? En bit er defineret til at være enten 0
eller 1.

--
This post has not been scanned for virus. Read at your own risk!

Fra : Peter Martinsen

Dato : 03-01-07 11:30

> [...]
>
> Men det er vel langtfra alt der slettes.? Formattering er vist kun
> overfladisk, og resten lades urørt.?
> Hvad mener du da med 'overfladisk' ??????

Mvh Peter