Image program
Fra : Bjarne K.

Dato : 21-12-06 09:58

Er der nogen der lige ved om et eller begge af disse programmer tilbyder
følgende feature.

Ghost 2003
Acronis True Image

Programmet kan startes fra bootable CD, derefter tage en rå kopi af en hel
disk/partition over på USD disk.

Har selvfølgelig læst lidt på de pågældende produkters hjemmesider, og har
også fundet ud af at de begge understøtter usb o.s.v ,men mangler stadig at
finde bevis på at omtalte procedure er mulig.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-12-06 11:09

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> [...]
> også fundet ud af at de begge understøtter usb o.s.v ,men mangler stadig
> at finde bevis på at omtalte procedure er mulig.

Nå, fandt lige en demo version af Acronis, og den kan det ønskede, så er
spørgsmålet bare om Ghost også kan.

Bjarne K.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-12-06 11:11

"Bjarne K." <nej@niet.ne> crashed Echelon writing

> Nå, fandt lige en demo version af Acronis, og den kan det ønskede, så er
> spørgsmålet bare om Ghost også kan.

Ghost kan osse, det er blot spørgsmål om rigtige drivere evt freedos boot
disk.

Acronis er dog billigere i indkøb sidst jeg tjekkede.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-12-06 12:36

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in message
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> crashed Echelon writing

> Ghost kan osse, det er blot spørgsmål om rigtige drivere evt freedos boot
> disk.
>
> Acronis er dog billigere i indkøb sidst jeg tjekkede.

Jeg gider fedte rundt med cd'er og de rigtige drivere, så det er vigtigt at
programmet kan det fra starten. Acronis kan generere en boot cd, der
understøtter Usb, og det er fint nok.

Er lige ved at checke hvad programmet ellers kan. Tilsyneladende kan det
ikke tage en disk clone over på et netværksdrev, og så er det
diskvalificeret. (med mindre at det er det den funktion de kalder "backup >
my computer" gør).

Bjarne K.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-12-06 13:06

> Jeg gider fedte rundt med cd'er og de rigtige drivere, så det er
> vigtigt at programmet kan det fra starten. Acronis kan generere en
> boot cd, der understøtter Usb, og det er fint nok.

Jamn hvis du gider fedte med drivere, så er der jo ingen grund til brok.

Men der er ingen som kan give garanti. De USB tools der ligger på nettet,
har problemer med visse controllere og USB enheder. Dermed at du har fået
det til at virke med Acronis på din maskine, betyder ikke USB lageret
virker på alle maskiner.

> [...]
> det ikke tage en disk clone over på et netværksdrev, og så er det
> diskvalificeret. (med mindre at det er det den funktion de kalder

Taget fra Acronis hjemmeside
"Save to FTP — Flexibility to store your backups where you want to"

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-12-06 13:35

> "Bjarne K." <nej@niet.ne> crashed Echelon writing

> Jamn hvis du gider fedte med drivere, så er der jo ingen grund til brok.

Der skulle jo selvfølgelig have stået "gider ikke"

> [...]
> har problemer med visse controllere og USB enheder. Dermed at du har fået
> det til at virke med Acronis på din maskine, betyder ikke USB lageret

Jeg har nu ikke fået det til at virke endnu. (har glemt min USB disk), men
går da ud fra at det vil virke.

> Taget fra Acronis hjemmeside
> "Save to FTP - Flexibility to store your backups where you want to"

Så vidt jeg kan se virker FTP tilgangen kun fra deres Windows version (altså
ikke med den version der er på boot cd'en)

Men jeg er stadig igang med at teste, så måske jeg kan få FTP til at virke
bare ved at skrive ftp://127.0.0.1/test eller sådan noget som destination.
(har ikke lige starten en ftp server) (Desværre tillader demo versionen ikke
at man starter backup'en rigtigt, fra bootcd)

Desuden er jeg lidt i tvivl om hvad forskellen er på deres Clone funktion og
deres Backup funktion. Det jeg er interesseret i er en ren cloning til en
image fil. Under "Clone Disk" kan man f.eks ikke vælge backup til
netværksdrev eller ftp. Det kan man dog under backup, og den kan jeg ikke
teste i demoversionen tsk.tsk.tsk.

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-12-06 16:55

> [...]
> image fil. Under "Clone Disk" kan man f.eks ikke vælge backup til
> netværksdrev eller ftp. Det kan man dog under backup, og den kan jeg ikke

Jeg kan hive images ned fra netværks drev når jeg booter fra CD, mon
ikke jeg også kan smide op ;)

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-12-06 20:37

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan hive images ned fra netværks drev når jeg booter fra CD, mon ikke
> jeg også kan smide op ;)

Men er det ikke rigtigt at det kun er ved "backup" funktionen at man kan
bruge netværksdrev og ftp ?

Som jeg normalt ser forskellen på en backup og en klon, er at en klon er en
bit for bit kopi af disken, hvorimod en backup, er en file kopi.
D.v.s. at hvis man skal restore en klon, starter man bare op restoren,
hvorimod man ved restore af backup først skal oprette filsystem o.s.v.

Men som jeg forstår dig, kan man med True Images "backup funktion" også bare
smække en ny disk i, og så restore hele pivtøjet ned, uden først at skulle
oprette partitioner og formatere disken o.s.v., er det rigtigt forstået ?

Jeg skal lige sige at jeg normalt bruger en gammel version af Ghost, og det
er derfor jeg gerne vil have samme funktioner, bare tilsat mulighed for boot
på cd og usb device understøttelse.

Bjarne K.

Fra : Hans

Dato : 25-12-06 18:02

Bjarne K. wrote:

> [...]
> D.v.s. at hvis man skal restore en klon, starter man bare op restoren,
> hvorimod man ved restore af backup først skal oprette filsystem o.s.v.

Du vælger selv om en backup skal være fil-/mappebaseret eller et helt
afsnit/disk inkl. bootsektor. Primære afsnit kan desuden konverteres til
udvidede og omvendt ved restore af en backup.

Man kan i øvrigt tage backup af et systemafsnit, uden at skulle afbryde
driften eller genstarte undervejs. På serverversionerne kan man f.eks. tage
backup af et system over en terminalklient eller lan/ftp, uden at brugerne
nogensinde opdagede hvad der foregik.

> [...]
> også bare smække en ny disk i, og så restore hele pivtøjet ned, uden
> først at skulle oprette partitioner og formatere disken o.s.v., er
Korrekt, og det går faktisk ret hutigt. Jeg har endnu ikke mødt et program
som ikke fungerede efter restore til et systemdrev, selv om der benyttes
skumle metoder til at gemme keys og andre finurligheder.

> Jeg skal lige sige at jeg normalt bruger en gammel version af Ghost,
> og det er derfor jeg gerne vil have samme funktioner, bare tilsat
> mulighed for boot på cd og usb device understøttelse.

Jeg viste True Image til en tidligere Ghostbruger, og vedkommende skiftede
til Acronis på et split sekund, og har ikke fortrudt siden.

Hans

Fra : Rado

Dato : 22-12-06 13:40

On Thu, 21 Dec 2006 09:57:40 +0100, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>Acronis True Image
>
>Programmet kan startes fra bootable CD, derefter tage en rå kopi af en hel

Ellers kan Image for DOS:

http://terabyteunlimited.com/image.html

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-12-06 13:47

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> Ellers kan Image for DOS:
>
> http://terabyteunlimited.com/image.html

Interessant, vil jeg checke ud i min juleferie.

--
Med venlig hilsen og glædelig jul

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-01-07 11:40

> [...]
> også fundet ud af at de begge understøtter usb o.s.v ,men mangler stadig
> at finde bevis på at omtalte procedure er mulig.

Jeg er stadig igang med at teste forskellige image værktøjer, og er kommet
til ghost 10. Jeg har hentet en 15 dages "trail" version, som desværre ikke
tilbyder at man kan generere en boot cd (Man skal bruge den cd der følger
med når man køber produktet)

Men i dokumentationen kan jeg se at man fra boot cd'en kan komme op i noget
de kalder "recovery environment". Er der nogen der kan af- eller bekræfte af
man herfra _ikke_ kan foretage en backup/clone. Altså at fra boot cd'en kan
man kun køre en recover.
(I dokumentationen står der foruden recover funktionen, kun noget om "other
tools" )

Bjarne K.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-07 11:43

En helt anden mulighed er dette program : http://www.nu2.nu/pebuilder/

Det gør at man kan installere et operativsystem (fx XP) på en CD således
at det udelukkende kører fra CD'en uden at bruge maskinens harddiske.
Når du så booter maskinen op med denne CD har du fri adgang til aller
filer og mapper, da det normale OS "sover". Du kan så smide det hele ned
på et USB drev.

Skulle du få brug for en restore, henter du det bare tilbage fra drevet
igen.

Det virker rigtigt godt, og er også genialt til fejlsøgning fordi du kan
starte PC'en op selv med et smadret OS.

Programmet er gratis, men du skal selv have en licens til det OS du vil
installere.

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-01-07 14:37

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> starte PC'en op selv med et smadret OS.
>
> Programmet er gratis, men du skal selv have en licens til det OS du vil

Jeg kender godt Barts programmer, men var egentlig af den overbevisning, at
den bootbare CD der genereres kun kunne starte op (uden fejl) på den maskine
den er genereret på, men der tager jeg måske fejl. Jeg har faktisk allerede
adgang til et program der kan tilsvarende nemlig "ERD commander", og har
også lige hørt fra en kollega at der findes noget gratis på UBCD4WIN. (har
dog ikke checket det) og han nævner også et linux værktøj "Knopix" som
skulle kunne noget af det samme.

Til gengæld har jeg også lige fundet ud af at man gratis kan hente True
Image 7.0 fra Acroniss. Det har jeg gjort og det virker.

Så jeg tror jeg slutter min lille test af image programmer her.

Bjarne K.

Fra : Thore

Dato : 05-01-07 16:02

> [...]

>også fundet ud af at de begge understøtter usb o.s.v ,men mangler stadig at
>finde bevis på at omtalte procedure er mulig.

En gammel post... men:

Acronis True Image laver en boot-cd (eller boot-USB-key) under
installationen.
Gør man det ikke kan man senere lave den fra menuen.
Med denne cd/usb-key kan maskinen boot'es. Herfra har du mulighed for at
lave backup og restore til/fra hvad som helst, der er tilsluttet.

Har brugt Ghost i mange år, men overvejer Acronis...

Det eneste jeg egentlig mangler at teste ordentligt er restorefunktionen
(f.x. til ny/anden HD eller til anden maskinkonfig)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk