Vi er alle lige for Gud
Fra : Jens Hagemann

Dato : 28-06-01 09:58

I en tidligere note skrev jeg, at vi alle er lige for Gud og Børge spurgte
om, hvor det står.
For mig er det en logik, som er til at tage og føle på, at vi alle er lige
for Gud. Forklaring:
Gud er Almægtig, Alvidende og ALKÆRLIG! Når Gud er ALKÆRLIG, har Gud samme
kærlighed til alle sine børn. Vi er alle Guds børn! Gud har samme kærlighed
til alle sine børn – uanset hvilken tro, vi så end har valgt at følge. Hvis
Gud ikke har samme kærlighed til alle sine børn, er Gud ikke Alkærlig. Nu
ved vi, at Gud er Alkærlig, så derfor er vi alle lige for Gud og nyder samme
kærlighed fra Gud - hvis vi vil.
KH
Jens Hagemann

Fra : Dan

Dato : 28-06-01 10:49

Jens Hagemann <JH@eogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9heria$4t1$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Gud ikke har samme kærlighed til alle sine børn, er Gud ikke Alkærlig. Nu
> ved vi, at Gud er Alkærlig, så derfor er vi alle lige for Gud og nyder

Hej Jens

Uha, det var en ordentlig mundfuld. Det er svært med så
flot og personlig følt beskrivelse at komme igen med
bibelvers og kloge ord. Smukt beskrevet, det må jeg sige.

I bibelsk forstand er det nok værd at skelne mellem den
teologi, vi kan læse os til og dermed forstå intellektuelt
og den teologi, vi føler på forskellig vis. Vi kan gennem
biblen læse, lære og forstå (alt efter baggrund osv -
bare følg med her i gruppen) sandheden bag nogle af
de store begreber du skriver om. Vi kan også personligt
føle, at disse eller nogle af disse er sande - for os. Men
det bliver ofte svært - nærmest umuligt at bringe disse to
søjler sammen, så de umiddelbart kan bære det person-
lige "troens tempel". Hvis vi gør det alene på denne måde.
Derfor er ofte sådan, at vi vælger "søjle" - teologisk
bedømt eller personligt - troet.

Vedr. punktet om, at Gud elsker os alle lige meget læser
jeg som at Gud ønsker at give os alle samme muligheder
for at lære sin plan om frelse at kende. Det er da kærligt.
Og han ønsker at vi alle skal omvende os - det er da også
kærligt. Og med hensyn til at omfatte os alle kan vi med
to skriftsteder understrege dette fra NT:

Peter har indtil nu kun forkyndt for jøderne. For ham og for
alle andre rettroende jøder var udlændinge urene, vanhellige
og at sammenligne med kryb og alskens ulækre ting. Direkte
"bvadr!" at være sammen med. Jeg vil tro, at det har været
ligeså ulækkert for en jøde som Peter at prædike, være
sammen med og røre en udlænding, som for een der lider
af angst for edderkopper at komme ind i et lille rum fyldt
med disse herlige dyr (!?). Men Peter blev under meditation
og bøn vist at han havde en opgave - ikke som jøde, men
som Jesu Dicipel. Jeg skelner - jeg ved ikke om jeg må på
det tidspunkt på historiens streng. Han fik at vide, at han
skulle opsøge Kornelius - en retfærdig mand, romersk
embedsmand og en mand, der frygtede Gud dvs. jødernes
Gud - JHVH. Peter gjorde dette - nok ikke stolt af situationen.
Husk "bvadr!". Og hvad ville de andre apostle i Rådet sige?
Han fulgte Guds ordre - men havde han nu fået en besked
fra Gud eller var det en drøm eller en hallucination - havde
han fået solstik eller hvad?

Kornelius forklarede sig, da Peter kom frem (Peter havde
haft tid til at tænke over sagen - der gik ikke busser) og
Kornelius bad om at høre, hvad Peter kunne forklare det
hele med. Kornelius som ikke-jøde men gudsfrygtig har
nok vidst, at det her var strengt for Peter, så han har nok
heller ikke haft det let med at få sig selv til at bede Peter
fortælle om Kristus til en vanhellig.

Og i Apg. kap. 10 fra vers 34 forklarer Peter sammenhængen
og siger så her i sin flotte "dåbstale" til Kornelius og hele
hans hus: "Jeg forstår i sandhed, at Gud ikke er partisk, men
i hver nation er den der frygter Ham og øver retfærdighed,
velkommen for ham. Han sendte Ordet til Israels sønner for
at forkynde dem den gode nyhed om fred gennem Jesus
Kristus; denne er alles Herre."

Jamen er det ikke fantastisk. Så du har nok ret langt, langt
hen ad vejen. Gud er ikke partisk, elsker os alle og ønsker,
at vi skal høre Ordet og rette vore liv ind efter det vi hører.
Det gjorde Kornelius og han og hans blev døbt: "Derpå
bød han, at de skulle døbes i Jesu Kristi navn". Sådan kom
dåben og det evige liv til hedningene - dig og mig.

Og Jakob tilføjer i sit brev kap. 3 fra vers 13: "Hvem er vis
og forstandig iblandt jer? Lad ham ved sin gode adfærd
vise sine gerninger med en mildhed, der hører visdom til.
Men hvis I har bitter skinsyge og stridbarhed i jeres hjerte
så fremhæv ikke jer selv og lyv ikke imod sandheden.

Dette er ikke den visdom, der kommer ned ovenfra, men
den jordiske, sjælelige, dæmoniske. For hvor der er skin-
syge og stridbarhed, der er der uro og alt hvad der er slet.

Men visdommen ovenfra er først og fremmest ren, derefter
fredsstiftende, rimelig, rede til at adlyde, fuld af barm-
hjertighed og gode frugter, ikke partisk, ikke hyklerisk.
Desuden får retfærdighedsfrugt sin sæd sået i fred for
dem, som stifter fred." AMEN.

Så måtte dine gode ord fra hjertet være sådanne gode
frugter, der spreder fred og modvirker stridbarhed - både
blandt mennesker i Verden men også her i gruppen.

Kærligst Dan

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 28-06-01 11:31

d. 28/06/01 10:57 skrev Jens Hagemann på JH@eogs.dk i artiklen
> [...]

> om, hvor det står.
> For mig er det en logik, som er til at tage og føle på, at vi alle er lige

Det antydes faktisk flere steder i Bibelen, f.eks. Matt. 7, 8 og Lukas 11.
10 ("Thi enhver, som beder, han får, og den, som søger, han finder" - udtalt
af Jesus).

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-06-01 12:04

"Jens Hagemann" <JH@eogs.dk> mælte sligt:

>Gud er Almægtig, Alvidende og ALKÆRLIG! Når Gud er ALKÆRLIG, har Gud samme
>kærlighed til alle sine børn. [...]

Det er da en meget sympatisk teologi.... men hvad siger Bibelen? Elskede
Gud Esau lige så meget som Jakob?

Rom 9:13-15 »som der er skrevet: "Jakob elskede jeg, men Esau hadede
jeg." | Hvad skulle vi da sige? mon der er Uretfærdighed hos Gud? Det
være langt fra! | Thi han siger til Moses: "Jeg vil være barmhjertig
imod den, hvem jeg er barmhjertig imod, og forbarme mig over den, hvem
jeg forbarmer mig over."«

Henvisningen er til Malakias 1:2-3 »Jeg elsker eder, siger HERREN; men I
spørger: "Hvori har du vist, at du elsker os?" Er Esau ikke Jakobs
Broder, lyder det fra HERREN, og dog elsker jeg Jakob | og hader Esau.
Jeg bar gjort hans Bjerge til Ørk og hans Arvelod til Øde.«

>Hvis Gud ikke har samme kærlighed til alle sine børn, er Gud ikke
>Alkærlig. Nu ved vi, at Gud er Alkærlig, så derfor er vi alle lige for
>Gud og nyder samme kærlighed fra Gud - hvis vi vil.

Anselm ville have været stolt. Hvorfra ved vi, at Gud er alkærlig og at
han udlægger det ord på samme måde som du? Elskede Gud de hedningefolk,
som han bad Israel nedslagte fordi de var i vejen?

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Dan

Dato : 28-06-01 12:12

Jens Hagemann <JH@eogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9heria$4t1$1@news.inet.tele.dk...
> For mig er det en logik, som er til at tage og føle på, at vi alle er lige
> for Gud.

For mange, mange år siden var der i Guds Rige et møde
mellem Gud og Kristus. Det var i de dage, som var lige før
de dage, som vi lever i i dag og som i Riget kaldes De
Sidste Dage for Jorden. Der havde været sammentræde i Det
Store Råd, hvor mange universelle spørgsmål var blevet
drøftet. Og mange gode beslutninger taget. På det møde
var også blevet stadfæstet beslutningen om, at Kristus
skulle på sin mission til Jorden - en beslutning, som var
taget for mange år sider - helt tilbage i Jordens Tidlige
Tider. Det var nu ved at være tid, og Gud og Kristus, nære
som de var, snakkede om den kommende afsked og den
tid, de ikke skulle ses i Riget. Og Kristus havde et behov
for at drøfte noget, der havde plaget hans sind igennem
nogen tid, og som han gerne ville have et råd om fra sin
Far.

"Jeg er bekymret over min rejse til Jorden", sagde Kristus.

"Det kan jeg godt forstå, det er også en stor opgave du
skal på - og da vi jo allerede nu kan se, at Folket på Jorden
ikke vil tage imod dig som Min Søn, vil du blive udsat for
mange smerter og lidelser. Det gør også mig ondt at
tænke på." svarede Gud.

"Det er nu ikke det, der gør mig mest ondt", sagde
Kristus "Det der smerter mig mest er, hvis min mission
går som vi i Rådet har forudset, så bliver Folket - hele
Folket - på Jorden efterladt uden en mulighed for at
opleve andet end den ondskab, som de selv opfinder.
De kommer aldrig til at opleve den fred og den enkelte
og smukke levevis, som vi står for. Og som jo er mulig
både her i Riget og på Jorden. På den måde får vi jo
aldrig Jorden med som en integreret del af Dit Rige."

Smerten var tydelig i Kristi ansigt. Han var ikke bekym-
ret for sin egen rolle og den måde, som han vidste at
Folket ville behandle ham på. En smerte, som han gerne
ville være foruden, for det var smerten fra alle de men-
nesker i De Sidste Dage, alle de millioner og millioner
af mennesker, som ikke skulle opleve de muligheder
der er i at være lykkelige på Jorden. Men henslæbe et
liv i trældom - i mørke og i uvidenhed om egen storhed
og egne muligheder.

"Men er der da et alternativ - vil du gerne have, at vi
bruger vore muligheder for at tage en anden beslutning?
Det er muligt !". Gud havde altid en trøstende plan klar.

"Nej," svarede Kristus, "Planen er god nok og ikke mindst
er den nødvendig. Og jeg savner Jorden så meget, at jeg
ikke for noget vil undvære denne opgave. Men jeg har
gransket vore egne love og regler - og inkluderet over-
vejelserne om Den Universelle Retfærdighed i min
granskning. Og jeg har følgende forslag:

Kan Du huske, at Vi i det gamle jordiske Rige, Israel,
indførte både dødsstraf og anden afstraffelse, fordi Israels
Folk ikke kunne finde ud af at styre uden disse grusomme
forhold? Frygteligt - men også det var nødvendigt. Men
for at Vores retfærdighed skulle være til stede indførte Vi
blandt andet Tilflugtsbyer overalt i Landet, hvor dødsdømte
kunne søge til og udstå en tid væk fra deres hjem og senere
efter denne tid kunne komme tilbage til Landet igen.

Jeg har fundet et "hul" i De Universielle Regler, hvor en
fra Riget kan påtage sig ansvaret for Folket i Landet. Det
kræver kun, at jeg ved afslutningen af min mission beholder
ansvaret for Folket - så at sige tager dem under mine vinger
og bliver deres Tilflugtsby. Jeg skal bare have tilladelse til
at bruge Din Ånd som forbindelsen med Folket og tilladelse
til, at Tilflugtsmuligheden skal omfatte hele Jorden og ikke
kun Det Gamle Folk. Når denne mulighed bruges kan vi
her ikke kun velsigne en gruppe af mennesker, men skal
lade Tilflugtsmuligheden gælde alle, der hører om den og
som tager imod beskyttelsen."

Kristus sad spændt og alvorlig og ventede på et svar fra
sin Far. Han havde tænkt længe over denne plan og vidste
at der var en stor mulighed for at Faderen, som vidste alt
om de forskellige regler og Universelle Love muligvis
ville kunne finde et punkt, som gjorde planen umulig. Men
det skulle forsøges.

Gud tænkte og svarede så: "Min Søn. Jeg er stille nu, for
jeg er så glad for at du kommer og foreslår dette. Det er
ikke en enkel plan - men du glæder mig ved at komme og
lægge det foran mig. Nu kan jeg fortælle dig, at den vigtigste
grund til din mission ikke er at opfylde gamle aftaler og
få ryddet op i misforståelser blandt Det Gamle Folk. Hele
hovedgrunden til din mission er den løsning, som du har
foreslået mig i dag. Men jeg og Rådet kunne ikke pålægge
dig den - den skal den enkelte i Familien tage på sig af
egen fri vilje. Den Frie Vilje er jo een af grundstenene i
alle vore Love og Regler. Så hvis vores plan med Jordens
Samlede Folk skal lykkes - og det skal den både for
Folkets skyld og for den udvikling, som Folket vil gennemgå
og som Jorden vil gennemgå og som derfor Universet vil
gennemgå, så er den plan du kommer med helt nødvendig.
Men jeg har ikke kunnet sige til dig "Gå der og gør det".
At være Folkets beskytter igennem mange, mange tusinde
år og derigennem være den røde tråd i Frelsesplanen for
Jorden og Folket, det var en opgave, du selv måtte bede
om at få. Sådan er reglerne, og jeg er så glad for at du
kom til Mig og foreslog det i dag.

Hermed får du retten fra Mig til at være Folkets
Tilflugtsby i De Sidste Dage. Og du "låner" min Ånd
som Formidler mellem dem fra Folket, der accepterer dig
som Tilflugtsbyen. Og så håber jeg bare, at rigtig mange
fra Jordens Folk søger ind til Tilflugtsbyen og lever der,
indtil deres "dødsstraf", som vi desværre må opretholde
fysisk pga Syndefaldet, er udstået.

Tak for dit forslag - tak fordi du tager opgaven på dig
af kærlighed til Det Stædige Folk på Jorden, som vi
jo elsker så højt - og held og lykke med din mission."

Kristus gik smilende og lettet fra Sin Far og over til
sit hus for at gøre sig klar til den store opgave. Strålende
af kærlighed og glad for at kunne lide for Folkets skyld.

Med venlig hilsen

Dan

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 29-06-01 06:50

Ja på et punkt er vi alle lige for Gud alle har syndet og manglet
herligheden fra Gud.
Men der efter holder det op Vi må alle omvende os til Jesus For Han er
sandheden og kun sandheden der findes ingen andre veje Jesus er vejen
sandheden og livet. Ingen kommet til Gud uden om ham alt andet er djævelens
løgn og bedra Bleklager.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-06-01 07:18

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> mælte sligt:

>Ja på et punkt er vi alle lige for Gud alle har syndet og manglet
>herligheden fra Gud. [...]

Hej Børge,

Kan jeg ikke overtale til at inkludere en linie eller to med citat
øverst i dit indlæg, så man kan se, hvad du svarer på. Ellers kan det
være en smule svært at gennemskue, hvad det lige er, du kommenterer.

Venlig hilsen,