Udskiftningsovervejelser
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-02-07 14:32

Haves:
Computernavn: 15" PowerBook G4
Model: PowerBook3,5
CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
Antal processorer: 1
CPU-hastighed: 1 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 256 K
L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
Hukommelse: 768 MB
Bushastighed: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.5.3f2

SODIMM0/J16TOP:

Str.: 512 MB
Type: SDRAM
Hastighed: PC133U-333

SODIMM1/J16BOTTOM:

Str.: 256 MB
Type: SDRAM
Hastighed: PC133U-333

Jeg formoder, at næsten hvadsomhelst nyt (det skal være en bærbar) vil
give mig oplevelsen at have fået mange flere kræfter og mere plads. De
tungeste programmer, jeg arbejder med, er formodentlig Photoshop og
Logic Express. Så det bliver nok en MacBook i en eller anden størrelse.

Som det vist fremgår ovenfor, fik jeg i sin tid min PowerBook fyldt op
med ekstra Ram. Kan man tage den ud og sætte den ind i MacBooken?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-07 16:40

On 2007-02-03 14:32:08 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
>
> Som det vist fremgår ovenfor, fik jeg i sin tid min PowerBook fyldt op
> med ekstra Ram. Kan man tage den ud og sætte den ind i MacBooken?

Det må være den sidste generation TiBook. Rigtig dejlig computer. Jeg
har selv haft en de sidste fire år, og den har tjent mig godt og
fungerer stadig fint. Mit eneste problem er sådan set, at harddisken er
ved at være fyldt op. På alle andre områder dækker min computer mit
behov. Din PowerBook er ikke fyldt helt op med RAM. Den kan rumme 1 GB
(2 x 512). Desværre kan du ikke bruge den RAM i en ny computer. Din Mac
bruger ikke engang DDR-RAM. De nye bruger DDR II. Din kan også nøjes
med RAM på 133 MHz, mens de nye skal have RAM på 667 MHz. Endelig
bruger de nye RAM med 200 ben. En TiBook har vist 168 ben i RAM'en.
   Hvad de nye MacBook / Pro angår, så skal du først og fremmest gøre op
med dig selv, om du vil have en kompakt computer med lille skærm. Så
skal du vælge MacBook. Hvis du vil have en 15" (eller 17") skærm, skal
du vælge MacBook Pro. Det sidste gør jo computeren lidt større, så det
er ikke ubetinget en fordel med en større skærm.
   Den største achilleshæl ved MacBook er nok grafikkortet, som bare
bruger en del af den almindelige RAM. Så vidt jeg kan læse mig til, er
det en anelse hurtigere end det i din og min TiBook. Hvis du er
tilfreds med ydelsen, så er det jo godt nok. Man kan så sige, at det
ikke er så fremtidssikret. Nu kommer OS X 10.5 jo snart, og måske
stiller den større krav til grafikkortet. Næste generation MacBook
kommer med Intels 965 chipsæt, som giver langt bedre grafikydelse.
Ellers kan du jo vælge en MacBook Pro. Den har et rigtig godt
grafikkort, der er mange gange bedre end det i vores TiBook. Det har jo
64 MB RAM. Den største MacBook Pro med 15" skærm er rigtig lækker. Den
leveres fra fabrikken med 2 GB RAM og et grafikkort med 256 MB RAM. Den
koster knap kr. 20.000,-, men så skal man jo ikke købe ekstra RAM ved
siden af eller andet. Man skal ikke engang købe en speciel adapter for
at slutte en ekstern skærm til som på MacBook, for MacBook Pro har
almindeligt DVI-stik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-02-07 18:41

> [...]
> siden af eller andet. Man skal ikke engang købe en speciel adapter for
> at slutte en ekstern skærm til som på MacBook, for MacBook Pro har

Tak for gode overvejelser. Jeg kan dårligt klare mig med mindre end 15"
skærm. Computeren skal medbringes jævnligt på arbejde og andre steder og
skal kunne bruges tilfredsstillende uden ekstra skærm.
Synspunktet om at være ordentligt rustet til OS X 10.5 er vel også værd
at tage med.
Jeg var inde og spørge til sagen hos Humac i Gammel Mønt, Kbh. i går. De
virker flinke og fornuftige. Og der er 8 pct. rabat til undervisere.
Den gamle PB får lov at være ved hånden en tid endnu. Det viser sig jo,
at de nye Mac-er ikke kan køre Classic. Og jeg mangler endnu at opdatere
FileMaker.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-02-07 09:38

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> De
> tungeste programmer, jeg arbejder med, er formodentlig Photoshop og
> Logic Express. Så det bliver nok en MacBook i en eller anden størrelse.

Jeg bruger min MBP til LogicExpress (+ PhotoShop + etc.): Kæmpe
ydelsesforbedring i forhold til min iBook 1.2GHz/768MB RAM

MBP 1.83/2GB RAM/128 MB grafik RAM/80 GB HD - har så en ekstern HD
dedikeret til audio (FW 400, de nye modeller har også FW 800, vil give
flere spor). Jeg har endnu ikke mødt "loftet"

men LE's nodedel tilfredsstiller mig nu ikke, der var Cubase Score bedre
(og så er der selvflg. Sibelius/Finale, som jeg ikke har råd til)

Mit råd: Køb en MBP 15" - jeg tror den mindste af dem (som min, men lidt
hurtigere etc.) vil være fin til dit brug. Pris uden ekstra RAM
<15.000,-; Ekstra RAM køber du bare lokalt/via edbpriser - det er
superenkelt at sætte i. Men tag en god stor HD)
vh

Martin
--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-02-07 13:27

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> <15.000,-; Ekstra RAM køber du bare lokalt/via edbpriser - det er
> superenkelt at sætte i. Men tag en god stor HD)

Ja, jeg kan se, hvor det snerper hen. Tak for gode råd fra en
fagkollega.
Jeg steg på Finale for mange år siden. Så nu har jeg bare en
opdateringsudgift ca. en gang om året. Hvis du har et seriøst
nodeskrivningsbehov, skulle du altså unde dig selv et ordentligt
program. Kontakt http://www.yensen.org/ og spørg om pris for
musiklærere. Jensen er selv musiklærer i folkeskolen. Hils fra mig, selv
du ikke får en bedre pris af den grund. (Undskyld reklamen).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-07 16:28

On 2007-02-04 09:38:28 +0100, martinx@yzammentorp.org (Martin Ammentorp) said:

> [...]
> <15.000,-; Ekstra RAM køber du bare lokalt/via edbpriser - det er
> superenkelt at sætte i. Men tag en god stor HD)

Den mindste koster kr. 15.699,- på Apple Store for at være helt præcis.
Bestiller man den med 2 GB RAM i stedet for 1 GB, som er standard,
koster det kr. 1.390,- ekstra. Hvis man bestiller kvalitets-RAM som
Kingston på postordre, er det umuligt at komme under kr. 1.600,-. Det
er derimod let at komme op på kr. 2.500,- hos de mere veletablerede
firmaer. Hvis man ikke kan bruge de originale klodser til noget, kan
det dårligt betale sig at opgradere RAM selv.
   Prisforskellen op til den store 15" MacBook Pro er kr. 3.900,- med 2
GB RAM som standard. Den har desuden 256 MB RAM på grafikkortet. Den
har også en lidt hurtigere processor. Hvis man alligevel skal opgradere
RAM til 2 GB, så overvej, om det ikke er det værd at købe den store 15"
MacBook Pro. Jeg ved godt, at man kan blive ved med at ofre lidt ekstra
og gå en model op. Prisforskellen fra den store 15" op til 17" modellen
er kr. 2.400,-. Så får man en harddisk på 160 GB med i prisen.
   Harddisken er lidt af et problem. Den er svær at opgradere selv. Der
er vejledninger på nettet, men det er ikke meningen, kunden selv skal
gøre det. Jeg vil tro, garantien ryger. Desuden risikerer man jo at
lave ulykker undervejs, og så kan det blive dyrt. Det koster kr. 790,-
ekstra at få en 15" MacBook Pro leveret med en 160 GB harddisk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster