Hvor hurtig AirPort er nødvendig?
Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-07 00:04

Jeg kan ikke helt finde ud af at oversætte hastighederne på et
AirPort-netværk til hastighederne på en internetforbindelse. Hvis man
nu kun bruger sit trådløse netværk til internetadgang, hvor hurtig skal
internetadgangen være, før det kan betale sig at skifte en AirPort
basestation af første generation (802.11b) med en AirPort Extreme
(802.11g). Og hvornår kan det betale sig at investere i den nye AirPort
Extreme (802.11n).
   Hvis det er flintrende ligegyldigt, er der jo ingen grund til, at vi
udskifter vores AirPort Extreme basestation med den nye model af samme
navn. På samme måde kan mine forældre lige så godt arve vores gamle
AirPort, hvis det alligevel ikke giver nogen hastighedsforbedring at
bruge en AirPort Extreme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-07 00:55

On ti, 30 jan 2007 23:03:50 GMT, Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
wrote in dk.edb.mac:

> [...]
> skal internetadgangen være, før det kan betale sig at skifte en
> AirPort basestation af første generation (802.11b) med en AirPort

Det kommer an på forhold som: afstand mellem enhederne, byggematerialer og
hvor mange andre trådløse net der er i nærheden. Og hvor mange stations
(=klienter) der skal dele den båndbredde der er til rådighed fra den
enkelte base station.

Der er en del "overhead". I et BSS,

med 802.11b, regn med max 6 Mbps for en enkelt bruger

med 802.11g, regn med max 30 Mbps for en enkelt bruger.

Blander du 802.11b og 802.11g får du svarende til den lavere hastighed
fordi dit 802.11g udstyr kommer til at "vente" på dit 802.11b udstyr.

Så du skal ikke op på en større internetforbindelse en et par eller tre
Mbps før det kan betale sig at udskifte dit Airport base station udstyr til
Extreme.

> Og hvornår kan det betale sig at investere i den nye AirPort Extreme
> (802.11n).

Ikke før standarden er godkendt.

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 11:52

> [...]
> basestation af første generation (802.11b) med en AirPort Extreme
> (802.11g). Og hvornår kan det betale sig at investere i den nye AirPort

Din internet skal være hurtigere end 5 Mbit før du skal opgradere til
802.11g.

Dit internet skal være over 50 Mbit før en opgradering til 802.11n er
nødvendig.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

If guns kill, do pencils cause spelling errors?

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-07 22:51

On 2007-01-31 11:52:21 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter B. P.) said:

> Din internet skal være hurtigere end 5 Mbit før du skal opgradere til
> 802.11g.
>
> Dit internet skal være over 50 Mbit før en opgradering til 802.11n er
> nødvendig.

Tak for rådene. Vi er ikke nået længere end til 2 Mbps, og det er
såmænd hurtigt nok til os. Det kunne måske være en fordel ved den nye
AirPort Extreme, at den skulle sende dobbelt så kraftigt som den gamle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter B. P.

Dato : 31-01-07 23:11

> Tak for rådene. Vi er ikke nået længere end til 2 Mbps, og det er
> såmænd hurtigt nok til os. Det kunne måske være en fordel ved den nye
> AirPort Extreme, at den skulle sende dobbelt så kraftigt som den gamle.

Jeg ved ikek om den sender kraftigere signaler, men hvis du har et
802.11n kompatibelt netkort, så kan du modtage bedre over lange
afstande.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-07 00:56

On 2007-01-31 23:10:53 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter B. P.) said:

> Jeg ved ikek om den sender kraftigere signaler, men hvis du har et
> 802.11n kompatibelt netkort, så kan du modtage bedre over lange
> afstande.

Jeg så lige på Apples sider igen. De skriver, at den har dobbelt så
stor rækkevide, hvilket ikke er det samme som at sende dobbelt så
kraftigt. Jeg huskede forkert. I hvert fald er der tale om, at den
skulle række længere, og det kan jo være meget rart. Jeg kan citere fra
Apples hjemmeside:

"Med den nye AirPort Extreme-base kan du og op til 50 venner, kolleger
eller familiemedlemmer nyde et stabilt trådløst netværk, der har op til
fem gange så stor ydeevne og dobbelt så stor rækkevidde som netværk
baseret på den ældre 802.11g-standard."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-07 02:04

<snip>

> [...]
> eller familiemedlemmer nyde et stabilt trådløst netværk, der har op til
> fem gange så stor ydeevne og dobbelt så stor rækkevidde som netværk

50 klienter koblet på et enkelt access punkt på samme tid og på samme
kanal er nok urealistisk. Når 802.11b yder en praktisk
tranmissionshastighed på 6 Mbps og det så skal deles mellem 50 klienter
og de sender/modtager samtidig er der ca 123 Kbps til hver. Og det uden
en eneste kollision med efterfølgende re-transmission - hvilket et
totalt urealistisk.

Med 802.11g bliver den størrelse 614 Kbps. Det er jo ikke meget bedre.
Og som sagt, så vil det ske så mange kollisioner med 50 brugere at der
ofte skal sendes igen. Så skal man hen og kigge på de øvrige indstilling
i access punktet bl.a fragmentation.

Men man kan undrer sig over hvor begrænsningen på de 50 kommer fra.

Hmm! Jeg troede Extreme var 802.11g. Dobbelt så stor som 802.11g bliver
108 Mbps, dvs det er det samme som Super G.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-07 08:35

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Men man kan undrer sig over hvor begrænsningen på de 50 kommer fra.

Størrelsen på de interne datastrukturer formentlig.

Iøvrigt meget interessant - min Airport Express rapporterer Mac OS X
hvis man bruger nmap imod den :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-07 22:36

On 2007-02-01 02:03:34 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> 50 klienter koblet på et enkelt access punkt på samme tid og på samme
> kanal er nok urealistisk.

Det er nok heller ikke meningen. Der er sikkert bare tale om, at de har
sat grænsen så højt, at ingen vil komme i nærheden. Det er lidt
ligesom, hvis et regneark er begrænset til to millioner rækker. Det er
der ingen, der har brug for, så i praksis betyder det bare, at der er
rigeligt med plads.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-07 01:16

<snip>

> Det kunne måske være en fordel ved den nye AirPort Extreme, at den skulle
> sende dobbelt så kraftigt som den gamle.

Jeg mener at 802.11b udstyr sender med et kraftigere signal ved de lave
hastigheder (1 - 2 Mbps) end 802.11g ustyr gør ved høje hastigheder.