Tvangsbrug af Softwareupdate.:-(
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-07 01:31

Tja, så har man oplevet det med... Jeg ville her til aften hente den
nyeste Security Update 2007-001 hos Apple, men her viser det sig nu, at
der kun er 2 tilgængelige - en 'Universal' og en for 10.3.9. Hentede så
'Universal', men den vil ikke installere. Jeg får blot besked om, at
"...Softwaren er ajourført" eller hvad det nu hedder.

Starter så Softwareopdatering og hvad ser jeg så? "...Der er ny
software...".

Det vil sige, at man nu tvinges til at bruge Softwareopdatering for at
kunne installere div. sikkerhedsopd. på en PPC baseret G4 ...r&n.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-01-07 16:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Det vil sige, at man nu tvinges til at bruge Softwareopdatering for at
> kunne installere div. sikkerhedsopd. på en PPC baseret G4 ...r&n.

Hej Erik

Jeg synes personligt det er dejigt, at softwareopdateringen styrer
tingene. Det er noget af det jeg sætter pris på ved Apple, nemlig at
tingene virker og man ikke skal bekymre sig om at systemet har alvorlige
fejl og mangler der ikke er opdaget. Skulle jeg selv hente og installere
updates (endsige holde mig ajour) så ville det sandsynligvis blive noget
juks eller i værste fald slet ikke gjort.

På windowscomputere er der et hav af opdateringer som er frivillige. Når
jeg sidder og bladrer dem igennem, så fatter jeg ikke hvad halvdelen af
det er for noget. Man fristes derfor til bare at hente det hele, og jeg
har derfor et par gange været udsat for at systemet blev langsomt og
crashede hele tiden. Det er jeg glad for at slippe for med min Macbook :)

Jeg har indtryk af at du nok er mere teknisk anlagt end mig. Der er
sikkert fordele ved din tilgang, og jeg tvivler ikke på det kan være en
fordel med selektivitet når man arbejder med så mange computere som dig?
(gør du ikke det?... )

Hilsen Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-07 17:47

Hej Jesper

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> updates (endsige holde mig ajour) så ville det sandsynligvis blive noget
> juks eller i værste fald slet ikke gjort.

Jeg har ikke noget mod, at folk bruger Softwareopdatering til
automatiske hentninger/installeringer af div. opdateringer, men jeg
mener klart, det må være et frit valg, om man vil bruge det eller ikke.

Desuden er mine systemer rimeligt meget anderledes end bare et normalt
system. - Jeg både in- og afinstallerer masser af software hele tiden,
når jeg sidder og afprøver dette eller hint. Nogle gange vil et sådant
program gå ind og enten ændre eller replacere en bestående fil i
systemet. Hvis man så fjerner denne fil igen, véd man ikke i alle
tilfælde, om filen reelt er nødvendig for systemet eller ikke. - Derfor
kører jeg så jævnligt en comboupdate for at være sikker på, at systemet
altid er fuldstændig up-to-date.

> [...]
> har derfor et par gange været udsat for at systemet blev langsomt og
> crashede hele tiden. Det er jeg glad for at slippe for med min Macbook :)

Tak, det véd jeg! - selvom jeg kun sidder med en gl. Windows 98sr2US.

> [...]
> sikkert fordele ved din tilgang, og jeg tvivler ikke på det kan være en
> fordel med selektivitet når man arbejder med så mange computere som dig?

Tjoe, - det er jeg nok. - Som sagt, så sidder jeg meget og tester
software, og det giver ofte en masse rod i både det ene og andet.
Samtidig har jeg nok al Apples Developer Tools, og alene det lægger en
masse småfiler ind i systemet, som ikke bliver opdateret ved en
automatisk opdatering, men som i nogle tilfælde bliver korrigeret og
justeret via fx. de store ComboUpdates.

Indtil nov. sad jeg faktisk med 7 forskellige maskiner alle sat
forskelligt op til forskellige formål, men efter, jeg har lukket min
lille forretning, er jeg nu nede på foreløbig 4 måske 5. Så der er
udfaset 2 maskiner helt - min bærbare og så en mindre G4/500MP.

'Hovedmaskinen' en QuickSilver Dual G4/1,8ghz, som jeg bruger til IT og
til test, en tilsv., som jeg udelukkende bruger til lyd, en Beige G3,
der er opg. til 1133mhz, som også skal bruges udelukkende til dels OS
9.2, dels til brug med nogle af de gamle musikprogrammer sammen med et
større mixeranlæg, og så min 'skrivemaskine' - en gl. PM 9600/350. - Det
hele er sat op i 2 uafhængige 100mbits netværk, men også kan styres og
bruges i ét netværk, så jeg kan tilgå alle 4 maskiner samtidig. - Den 5.
og sidste maskine er en Sawtooth (Dual G4/1,4ghz), hvor der er problemer
med PMU'en, så den bliver nok slagtet her i løbet af de nærmeste uger,
da jeg er ved at købe en QuickSilver mere, som så bliver til en Dual
G4/1,4ghz, som kommer til at køre i netværk nr. 2 sammen med de rene OS
9.x maskiner, - hvis jeg ikke vælger at sælge den...

I sådanne tilfælde, hvor man har sat sine systemer selektivt op til
hvert sit specifikke formål, er det klart en fordel at bruge manuel
softwareopdatering. - Lige nu er det eneste program, jeg ikke opdaterer
manuelt Carolis iDefrag, da den ikke opdaterer over nettet, men istedet
downloader opdateringerne, og så kan jeg vælge at opdatere her og nu,
eller jeg kan vente. Men jeg er absolut ikke tilfreds med, at man
tvinges til at bruge autoopdatering.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-01-07 20:30

> [...]
> downloader opdateringerne, og så kan jeg vælge at opdatere her og nu,
> eller jeg kan vente. Men jeg er absolut ikke tilfreds med, at man

Du kan jo stadig vælge at undlade at installere de forslag som
softwareupdate kommer med - og også markere en opdatering som inaktivt.

De to eneste gange jeg har oplevet problemer med den automatiske
opdatering, var på en Mac OS X 10.2 Server, hvor iPod-opdateringerne
konsekvent dukkede op selv om jeg gentagne gange havde gjort dem
inaktive.

Anden gang var da QuickTime 7 dukkede op - på de maskiner hvor brugerne
havde lokale administrative rettigheder, blev den installeret oveni QT
6.5 Pro, og så var der jo ikke så meget Pro bagefter.

Du har måske særlige behov i forhold til dine maskiner, men jeg kan love
dig, at i store netværksbaserede installationer, er det en god ting med
automatisk opdatering, især da det er muligt at automatisere
opdateringerne, selv om brugerne ikke har lov til selv at køre software
update.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-07 20:46

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Du kan jo stadig vælge at undlade at installere de forslag som
> softwareupdate kommer med - og også markere en opdatering som inaktivt.

Det véd jeg godt, - jeg har fx. hverken en iPod, iSight eller Airport på
nogen af dem, så de bliver altid afmarkeret de gange, hvor jeg har
forsøgt med automatisk opdatering. Kører jeg derimod manuel, blliver det
slet ikke installeret, når enhederne ikke er tilstede...

> [...]
> opdatering, var på en Mac OS X 10.2 Server, hvor iPod-opdateringerne
> konsekvent dukkede op selv om jeg gentagne gange havde gjort dem

Det har jeg så ikke prøvet, qua jeg hverken bruger OS X Server eller iPod...

> Anden gang var da QuickTime 7 dukkede op - på de maskiner hvor brugerne
> havde lokale administrative rettigheder, blev den installeret oveni QT
> 6.5 Pro, og så var der jo ikke så meget Pro bagefter.

Ja, det var et problem også på 10.3.x. Det var også derfor, Apple lavede
en QuickTime 6.5 Reinstall pakke...

> [...]
> automatisk opdatering, især da det er muligt at automatisere
> opdateringerne, selv om brugerne ikke har lov til selv at køre software

Selvfølgelig er det da en fordel på en hel serie af maskiner, der kører
med et absolut standardiseret system i store netværk, men netop når det
som hos mig er individuelt opsatte systemer, så er fordelen klart på den
manuelle opdaterings side.

I øvrigt har jeg nu prøvet at installere 'Universal' versionen på min QS
nr. 2, men heller ikke hér, kunne det lade sig gøre...

Så jeg ringede til Apple Support og snakkede med en meget sød svensker,
og hun lovede at lade det gå videre til teknisk afdeling. - Da jeg
fortalte problemstillingen var hendes første kommentar, "...nå icke du
heller...", så det kunne tyde på, jeg ikke var den første med problemet
på G4-PPC maskiner....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:20

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> med et absolut standardiseret system i store netværk, men netop når det
> som hos mig er individuelt opsatte systemer, så er fordelen klart på den

Kan du begrunde det? Softwareupdate installerer ikke opdateringer
automatisk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-07 12:13

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Kan du begrunde det? Softwareupdate installerer ikke opdateringer
> automatisk.

Det kan man da bede den om.

Bruger pt VNC mod iMac'en, og 1024x768 er lidt bette. Kan man slet
ikke snyde den til at arbejde med et større skrivebord?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 14:03

> Det kan man da bede den om.

> Bruger pt VNC mod iMac'en, og 1024x768 er lidt bette. Kan man slet
> ikke snyde den til at arbejde med et større skrivebord?

ikke uden du fjerner termineringen af grafikortet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 14:05

> Det kan man da bede den om.

Du kan kun bede den om at hente dem automagisk, ikke at installere dem.

Fra : Mads

Dato : 26-01-07 16:48

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> updates (endsige holde mig ajour) så ville det sandsynligvis blive noget
> juks eller i værste fald slet ikke gjort.

Både linux* og windows har da automatiske sikkerhedsopdateringer som
virker problemfrit.
Apple er på ingen måde klassen pæne dreng når det kommer til hurtig
fejlretning.

> [...]
> har derfor et par gange været udsat for at systemet blev langsomt og
> crashede hele tiden. Det er jeg glad for at slippe for med min Macbook :)

At en windows opdatering er frivillig betyder jo netop at den ikke er
kritisk. Og det derfor er en ekstra ting, til dem der måtte have brug
for det. Med andre ord, hvis du ikke forstår det, så mangler du det nok
heller ikke.
Såvidt jeg husker så har de sidste frivillige opdateringer på min
Windows været lidt ekstra til Windows Media Player samt ændringer af
sommer tid i Australien. Altså ikke noget som jeg havde noget behov for.

Venlig hilsen
Mads

* At sige linux er lidt ukorrekt, da der jo findes så mange
distributioner med hver deres opdateringsværktøjer. Men de store
distributioner har alle mulighed for automatik opdatering.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:15

> [...]

> "...Softwaren er ajourført" eller hvad det nu hedder.

> Starter så Softwareopdatering og hvad ser jeg så? "...Der er ny

Det er nøjagtig samme pakke som du har hentet og forsøgt at installere
manuelt.

> Det vil sige, at man nu tvinges til at bruge Softwareopdatering for at
> kunne installere div. sikkerhedsopd. på en PPC baseret G4 ...r&n.

nej, man henter den der hedder Universel, der inderholder såvel PPC
som Intel patchene.

Problemet i dit tilfælde er et af eller flere af nedenstående. Det har
intet med softwareupdat at gøre.

Du skal have dine afhængigheder paa plads for at du kan installere
pakken (det gælder uanset om du bruger SW update eller installere
pakken selv). Dvs at du skal være uptodate mht sikkerheds
opdateringer, OS version og QuickTime version.

Installerings scriptet bruger kviteringerne i /Library/Recipts for at
afgøre om du kan installere pakken, det er ikke længe siden du
pralede af at man sagtens kan slette inholdet af /Library/Recipts.

kort sagt; dit brok er vist en storm i et glas vand.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-07 16:32

Du får lige dete svar, og så ryger du dælme i filtret på den her maskine
også... - og så er det ud på dead ends drive med dig her...

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er nøjagtig samme pakke som du har hentet og forsøgt at installere
> manuelt.

> nej, man henter den der hedder Universel, der inderholder såvel PPC
> som Intel patchene.

Hvad med om du læste alle indlæg, før du buser frem? - især mit svar til
Thomas, hvor jeg klart gør opmærksom på, at fænomenet ikke er ukendt hos
Apple Support.

Og for at oplyse din åbenbare uvidenhed, er det afprøvet på _3_
forskellige maskiner med _3_ forskellige opsætninger af OS X 10.4.8. -
Alle tre maskiner er QuickSilver Dual G4/1,8ghz - endda med samme type
RAM og eksakt samme type HD, så maskinerne rent teknisk er så identiske
som overhovedet muligt.

> [...]
> afgøre om du kan installere pakken, det er ikke længe siden du
> pralede af at man sagtens kan slette inholdet af /Library/Recipts.

Rent ud sagt, så er det en gang ævlende sludder fra ende til anden. I de
to af maskinerne har jeg ikke rørt ved -/reciepts mappen, så der ligger
stadig ca. 10gb unødvendigt og fylde op.

Og på de to er det stadig umulig at installere seneste SecurityUpdate
manuelt!

> kort sagt; dit brok er vist en storm i et glas vand.

Det her er eksakt samme problem som med den første ver. af Mac OS X
10.4.8(PPC). Den kan heller ikke installeres manuelt på hverken
QuickSilver, DigitalAudio eller Sawtooth.