Problemer med Lyriks æøå
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 12:56

Det er ikke for at hænge en enkeltperson ud, men jeg har problemer med
at læse de danske specialbogstaver i indlæg fra Jens, der bruger Lyrik
som afsendernavn. De bliver til to sære tegn i min Unison. Jeg kan se,
at han skriver i Opera Mail med 8 bit tegn. Er der nogen kloge hoveder,
der vil være rare at se på headerne og fortælle, hvad der er galt? Jeg
tror ikke, jeg kan indstille noget i Unison, men der er måske noget,
Jens Lyrik kan indstille i Opera Mail. Jeg forestiller mig, at der
mangler en header, der angiver tegntabellen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 13:27

Henrik Münster skrev:

> Jeg forestiller mig, at der mangler en header, der angiver
> tegntabellen.

Det gør der ikke, men han koder sine indlæg med Unicode (utf-8)
og det kan Unison nok ikke afkode korrekt. Min newsreader Xnews
kan f.eks. heller ikke, men jeg har et hjælpeprogram installeret,
som sørger for at levere det i Windows-1252 til Xnews, så f.eks.
æ, ø og å bliver vist korrekt.

Nogle påstår, at unicode bliver standarden på usenettet engang,
hvilket sikkert også er rigtigt, men indtil da, burde Jens efter
min mening vælge: <http://usenet.dk/ord/lokal.html#iso-8859-1>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 14:18

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> som afsendernavn. De bliver til to sære tegn i min Unison. Jeg kan se,
> at han skriver i Opera Mail med 8 bit tegn. Er der nogen kloge

Nøp, med UTF-8 tegn og rå tekst. Headeren er der, men måske mere
kompleks end dit program vil spise.

Min nyhedslæser spiser det fint.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 16:52

On 2007-01-22 14:17:40 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Nøp, med UTF-8 tegn og rå tekst. Headeren er der, men måske mere
> kompleks end dit program vil spise.
>
> Min nyhedslæser spiser det fint.

Jeg synes altså også, Unison, som jeg bruger, burde kunne læse det.
Unison kan da sagtens sende i UTF-8, hvis der er tegn fra det tegnsæt i
det, man sender. Der kommer bare en advarsel om det. Jeg har heller
ikke problemer med at læse andres tegn. Det er kun Lyriks indlæg, der
giver problemer, men der er måske heller ikke andre, der skriver i
UTF-8.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-07 23:51

> [...]
> ikke problemer med at læse andres tegn. Det er kun Lyriks indlæg, der
> giver problemer, men der er måske heller ikke andre, der skriver i

Prøv her; nu tvinger jeg MacSOUP til at sende i unicode ved at give en
bullet: '•' .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-07 00:37

On 2007-01-22 23:50:58 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Prøv her; nu tvinger jeg MacSOUP til at sende i unicode ved at give en
> bullet: '•' .

Det virker fint, nu hvor jeg har sat Unison til at bruge UTF-8. Ulempen
er bare, at så bruger den altid UTF-8. Det er smart, at MacSOUP kun
bruger det, når det er nødvendigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-07 01:00

> Det virker fint, nu hvor jeg har sat Unison til at bruge UTF-8. Ulempen
> er bare, at så bruger den altid UTF-8. Det er smart, at MacSOUP kun
> bruger det, når det er nødvendigt.

SÃ¥ kunne du jo skifte til MacSOUP.

I øvrigt har jeg selv eksperimenteret med Unison, og jeg finder ikke
programmet særligt godt. Det understøtter ikke engang unicode lige så
godt som 40tude Dialog, der giver mulighed for at indsætte og læse
tegnene for edh og thorn.

40tude Dialog findes kun til Win, og mangler MacSOUPs oversigter
kalkeret efter grafteorien. Så jeg bruger den kun når jeg er nødt til at
være på en Widåse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 19:26

> Det virker fint, nu hvor jeg har sat Unison til at bruge UTF-8. Ulempen
> er bare, at så bruger den altid UTF-8. Det er smart, at MacSOUP kun
> bruger det, når det er nødvendigt.

Både og, du har jo ikke længere selv kontrol med hvad det er den
sender ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-07 22:38

> Både og, du har jo ikke længere selv kontrol med hvad det er den
> sender ud.

MacSOUP gør altid opmærksom på det, hvis der skal sendes ud i unicode.
Det gør at man kan nå at rette artiklen, inden man sender den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:48

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> MacSOUP gør altid opmærksom på det, hvis der skal sendes ud i unicode.
> Det gør at man kan nå at rette artiklen, inden man sender den.

mja, du får jo ikke lov til selv at bestemme hvilket tegnsæt du vil
sende med.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 16:58

Henrik Münster skrev:

> Det er kun Lyriks indlæg, der giver problemer, men der er måske
> heller ikke andre, der skriver i UTF-8.

Det er de færreste, men jeg kan da lige prøve at sende dette afsted
i utf-8. Hvordan går det med at læse det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 18:54

Den 22.01.2007 kl. 16:57 skrev Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> Det er de færreste, men jeg kan da lige prøve at sende dette afsted
> i utf-8. Hvordan går det med at læse det?
++++++++++
Perfekt.
Jeg sender ikke bevidst i UTF-8
Opera var stillet til "Automatisk" så jeg havde ingen indflydelse på det.
Nu har jeg prøvet manuelt at stille til den anbefalede 8859-15, men om den
gør det kan jeg ikke se for der kommer ikke nogen afvinkling ud for
tegnsættet.
Kan de der havde problemer nu læse mit indlæg?
æøåÆØÅ

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 20:55

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> ++++++++++

Kan du ikke bare nøjes med en tom linie?

> [...]
> Nu har jeg prøvet manuelt at stille til den anbefalede 8859-15, men om
> den gør det kan jeg ikke se for der kommer ikke nogen afvinkling ud

Det er fascinerende at følge moderne tekniks fortrinligheder. Måske
kan du bede om at sende i MIME i stedet?

> Kan de der havde problemer nu læse mit indlæg?
> æøåÃØÅ

Nix, stadig sygt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:04

> Nøp, med UTF-8 tegn og rå tekst. Headeren er der, men måske mere
> kompleks end dit program vil spise.

> Min nyhedslæser spiser det fint.

Ogsaa min. Personligt er jeg rimelig ligeglad saalaenge afsenderens
newsreader indsaetter en headder der definerer hvilket tegnsaet der
anvendes (det er eks hvad MSOE ikke goer) og der ikke anvendes quoted
printable.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 19:41

Den 22.01.2007 kl. 19:04 skrev Morten Reippuert
<"Knudsen<spam"@reippuert.dk>>:

> [...]
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk
> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
++++++++++++++++++
Du trænger så sandelig også til at justere dit tegnsæt.

aa for å er ikke god tone. oe for ø heller ikke. Helt galt går det på din
Blog hvor æ, ø og å bliver vist som "?"

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 20:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
> Du trænger så sandelig også til at justere dit tegnsæt.

> aa for å er ikke god tone. oe for ø heller ikke.

aa, oe, ae osv. er blot fordi jeg ikke har haft tid til at saette mit
miljoe korrekt op paa min wmware installation der pt kun bruges til
leafnode, tin og bind. Pt bruger jeg et rimeleligt ufixt setup
for at sende 8559-1 i stedet for UTF8, resultatet er at min editor ikke
vil lade mig skrive de tre skandinaviske vokaler. Saa mine aa, oe og ae
er faktisk for at skaane mine medskribenter for UTF-8 tegnsaettet.

Normalt anses det for at vaere helt legitimt at skrive aa oe og ae.
Hvis jeg skiftede til at sende i laveste faellesnaevner, ASCII, ville det
med garantrisse vaere i overensstemmelse med gaeldende netikette.

> Helt galt går det på din
> Blog hvor æ, ø og å bliver vist som "?"

Min blog blev baldret da serveren i tidernes morgen fik saavel ny php
som mysql installation. Det har jeg aldrig haft tid til at kigge paa.

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 21:00

Den 22.01.2007 kl. 20:03 skrev Morten Reippuert
<"Knudsen<spam"@reippuert.dk>>:

> [...]
>
> Min blog blev baldret da serveren i tidernes morgen fik saavel ny php
> som mysql installation. Det har jeg aldrig haft tid til at kigge paa.
++++++++++++++

Med de utrolig nørdede ting du foretager dig, ville jeg formode at dit
værelse lignede en telefoncentral. Her ville man godt kunne forstå at
bogstaverne ikke kunne findes i ledningsbundterne.))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 23:04

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
> Med de utrolig nørdede ting du foretager dig, ville jeg formode at dit
> værelse lignede en telefoncentral. Her ville man godt kunne forstå at
> bogstaverne ikke kunne findes i ledningsbundterne.))

Jeg noerder ellers ufattelig lidt i privaten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 21:07

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> newsreader indsaetter en headder der definerer hvilket tegnsaet der
> anvendes (det er eks hvad MSOE ikke goer) og der ikke anvendes quoted

Du _KUNNE_ jo også opgradere fra tin :)

Vi har skiftet til det 21 århundrede.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 23:02

> Du _KUNNE_ jo også opgradere fra tin :)

Jeg syns' stadig at det er noget snavs med newsreadere der ikke angiver
tegnsaet - elelrs ender vi jo med det rene lotteri...

> Vi har skiftet til det 21 århundrede.

Tin er skam dejlig nem, den kan alt lige bortset fra at gaette sig til
andet end 7bit ASCII..

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 19:13

Lyrik skrev:

> Nu har jeg prøvet manuelt at stille til den anbefalede 8859-15,
> men om den gør det kan jeg ikke se for der kommer ikke nogen
> afvinkling ud for tegnsættet.

Det tyder stadig på, at den koder det i utf-8.
Om det så er fordi, at den er stillet til at kode i det samme som det indlæg,
man svarer på, eller om den bare er uopdragen, skal jeg ikke kunne sige.
Prøv evt. at spørge i <news:dk.edb.internet.software.mail+news>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 19:45

Den 22.01.2007 kl. 19:13 skrev Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> [...]
> man svarer på, eller om den bare er uopdragen, skal jeg ikke kunne sige.
> Prøv evt. at spørge i <news:dk.edb.internet.software.mail+news>

+++++++
Grundlæggende som tråden unfolder, er det jo ikke mig eller Opera som har
et problem. Den er korrekt. Det er de forældede inferiøre programmer i
læser news med som er problemet.
De som skaber problemet bør finde løsningen.
Jeg kan gå med til,at prøve at skifte til noget de kan læse, -og strække
mig langt, men jeg vil ikke gøre vold på et perfekt stykke software for at
komme tilbage til "middelalderen".

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 20:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> mig langt, men jeg vil ikke gøre vold på et perfekt stykke software for at

Du skal vaere overordenlig varsom med at plaedere for et ikke anbefalet
tegnsaet i netop denne gruppe. Vi er rimelige ligeglade med om du er
OT, men non ASCII/8559-1 eller QP er vi temmelig hysteriske med.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 20:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> tegnsaet i netop denne gruppe. Vi er rimelige ligeglade med om du er
> OT, men non ASCII/8559-1 eller QP er vi temmelig hysteriske med.

Var det ikke kun dengang alle brugte OS 9?

I vore dage går det da meget bedre...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 23:06

> Var det ikke kun dengang alle brugte OS 9?

nej, nej. Alle skal kunne vaere med og QP er fyfy.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 21:58

On 2007-01-22 20:07:41 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Du skal vaere overordenlig varsom med at plaedere for et ikke anbefalet
> tegnsaet i netop denne gruppe. Vi er rimelige ligeglade med om du er
> OT, men non ASCII/8559-1 eller QP er vi temmelig hysteriske med.

Så-så, nu skal I ikke komme op at slås, bare fordi jeg stiller et dumt
spørgsmål. Jeg har fået løst problemet, som jeg skrev tidligere i dag.
Jeg havde overset en indstilling i Text Encoding, hvor jeg nu har sat
den til UTF-8. Så kan Unison åbenbart læse det hele. Så vidt jeg kan
se, sender jeg stadig i ISO. Af en eller anden grund kunne jeg ikke
finde det menupunkt i første omgang, og i Preferences kan man slet ikke
indstllle den slags.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 22:15

Den 22.01.2007 kl. 21:57 skrev Henrik Münster <henrik@muenster.dk>:

> [...]
> sender jeg stadig i ISO. Af en eller anden grund kunne jeg ikke finde
> det menupunkt i første omgang, og i Preferences kan man slet ikke
+++++++
Jeg kan rent faktisk ikke løse problemet. Jeg giver op! Når jeg forsøger
med andre tegnsæt, så kommer der ikke mærke ud for dem. jeg har søgt på
Operas sider og der er intet svar.
Sorry;-(

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 22:26

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Jeg kan rent faktisk ikke løse problemet. Jeg giver op! Når jeg
> forsøger med andre tegnsæt, så kommer der ikke mærke ud for dem. jeg
> har søgt på Operas sider og der er intet svar.

Så må du opgradere til et moderne, fejlfrit produkt :)

Thunderbird skulle kunne æde det hele.

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 22:36

Den 22.01.2007 kl. 22:26 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Så må du opgradere til et moderne, fejlfrit produkt :)
>
> Thunderbird skulle kunne æde det hele.
+++++++++++
"Bider i gulvtæppet og river mig i håret"

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-07 00:26

On 2007-01-22 22:36:19 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> +++++++++++
> "Bider i gulvtæppet og river mig i håret"

Nej nej, tag det nu roligt. Jeg har jo løst det i min ende, og der er
jo ikke andre, der har problemer. Der er ingen grund til at gøre mere
ud af det. Slut bare fred med hinanden og glem, at jeg spurgte.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 20:13

Hej Jens,

> mig langt, men jeg vil ikke gøre vold på et perfekt stykke software for
> at komme tilbage til "middelalderen".

Det er nu ellers sådan "man" gør her på usenet. Det har været hævdvunden
praksis i mange år.

Laveste fællesnævner har historisk været vigtig i forbindelse med
udbredelsen af internet. Less is more.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kent

Dato : 22-01-07 20:14

Lyrik skrev:
> Grundlæggende som tråden unfolder, er det jo ikke mig eller Opera som
> har et problem. Den er korrekt. Det er de forældede inferiøre programmer
> i læser news med som er problemet.
Men det er da lidt skægt, at Thunderbird på min MacBook kan vise dine
indlæg korrekt, mens Thunderbird på min XP-maskine ikke kan.

Jeg har ikke selv indstillet noget som helt, men brugt den indstilling,
som programmet kom med.

--

Kent

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 22:21

Henrik Münster skrev:

> Så vidt jeg kan se, sender jeg stadig i ISO.

Nej. Du sender nu også i utf-8. Linjen, som angiver kodningen
i headeren hedder 'Content-Type: text/plain; charset=...'

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-07 00:35

On 2007-01-22 22:20:39 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Nej. Du sender nu også i utf-8. Linjen, som angiver kodningen i
> headeren hedder 'Content-Type: text/plain; charset=...'

Nå ja, det kan jeg da godt se i det indlæg, du svarer på. Jeg synes
ellers, jeg havde set i et andet indlæg fra mig selv, men det er måske
fra før, jeg stillede programmet op. Jeg er jo nødt til først at sende
et indlæg og derefter vente på, det dukker op. Jeg har lige prøvet
dk.test, og du har helt ret. Gør det noget, at jeg sender i UTF-8? Det
lader jo ikke til, at der er nogen, der brokker sig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-07 13:59

Henrik Münster skrev:

> Gør det noget, at jeg sender i UTF-8? Det lader jo ikke til, at
> der er nogen, der brokker sig.

Jeg har ikke helt styr på, hvor mange læsere der kan afkode utf-8
korrekt nu om stunder. Mig gør det ikke noget, men generelt er jeg
af den mening, at man bør vælge det der er bedst understøttelse for
og det er ISO-8859-1 i vores del af kloden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-07 14:30

Henrik Münster skrev:

> Gør det noget, at jeg sender i UTF-8? Det lader jo ikke til, at
> der er nogen, der brokker sig.

Dette er ikke brok, men blot info om, at dit navn går i koks hos mig,
efter du skiftede til UTF8. <http://tgm.dyndns.dk/news/utf8_henrik.png>.
Det bliver først "oversat" rigtigt, når jeg markerer dit indlæg, men
indtil jeg har gjort det, ser det altså ud som på ovenstående.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-07 01:21

On 2007-01-29 14:29:36 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> Det bliver først "oversat" rigtigt, når jeg markerer dit indlæg, men
> indtil jeg har gjort det, ser det altså ud som på ovenstående.

Det er ikke til at gøre alle tilfredse, hvad? Jeg kan efterhånden
ikke finde ud af det. Jeg syntes, jeg satte Unison tilbage til ISO
latin-1 igen kort efter, men nu stod den atter til UTF-8. Jeg ved ikke,
om den finder på selv at ændre det efter de indlæg, jeg svarer på. Nu
skulle det i hvert fald være ISO latin-1, jeg sender med.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-07 13:33

Henrik Münster skrev:

> Det er ikke til at gøre alle tilfredse, hvad?

Det var blot til info som sagt :)

> Jeg syntes, jeg satte Unison tilbage til ISO latin-1 igen kort
> efter, men nu stod den atter til UTF-8. Jeg ved ikke, om den
> finder på selv at ændre det efter de indlæg, jeg svarer på.

Det gør den måske.

> Nu skulle det i hvert fald være ISO latin-1, jeg sender med.

Jeps. Så er spørgsmålet bare, om du nu igen får problemer med at
afkode "Lyriks" indlæg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 14:38

Den 22.01.2007 kl. 12:55 skrev Henrik Münster <henrik@muenster.dk>:

> [...]
> Jens Lyrik kan indstille i Opera Mail. Jeg forestiller mig, at der
> mangler en header, der angiver tegntabellen.
++++++++
Tegnsætproblemer er irriterende. Jeg vil gerne være med til at rette det.
Men det skal også være korrekt i den browser jeg sidder med.
Opera er indstillet til "Automatisk valg" Nu begynder vi så at
eksperimentere:

Opera har alle tænkelige valg. Det gælder blot om at finde det rigtige.
jeg husker min ven Bos råd da jeg kørte Linux:"Du skal vælge iso 8859-15
så står det rigtigt."
Men Madsen anbefaler:"iso-8859-1"

Jeg prøver først iso-8859-1:
æøåÆØÅ

Så prøver jeg Bos råd iso-8859-15:
æøåÆØÅ

Nu står den i iso-8859-15. Så vil jeg gerne have feed-back så vi kan komme
problemet til livs.
Efter hvad Bo fortalte mig så har Unicode UTF-8 den fordel at uansét
hvilket sprog man benytter sig af i verden, så vil det altid stå rigtigt.
Men mange bander den langt ned i helvede fordi deres readere skriver de
mærkeligste tegn.

Kom med et feed-back. Jeg vil gerne justere mig til accept.))

Og så vil jeg gerne slå et slag for det mest moderne i browsere og
newsreadere og e-mailklienter som man kan forestille sig udover optimal
internet sikkerhed og spamfjernelse:
OPERA 9.10-hent den-brug den!))

ææææææææææøøøøøøøøøøøøååååååååååååååååÆÆÆÆÆÆÆÆØØØØØØØØØØØÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 14:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> rigtige. jeg husker min ven Bos råd da jeg kørte Linux:"Du skal vælge
> iso 8859-15 så står det rigtigt."
> Men Madsen anbefaler:"iso-8859-1"

ISO-8859-15 er ISO-8859-1 tilføjet eurotegnet.

> [...]
> hvilket sprog man benytter sig af i verden, så vil det altid stå
> rigtigt. Men mange bander den langt ned i helvede fordi deres readere

Unicode tillader brug af mange, mange tegn, men postprogrammerne skal
forstå den indkodning der er sket.

Jeg kan også godt lide opera, men synes der er mange sjove ting til Firefox.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 15:33

Lyrik skrev:

> Jeg prøver først iso-8859-1:
> æøåÆØÅ
>

> Så prøver jeg Bos råd iso-8859-15:
> æøåÆØÅ

Du kan ikke bare skifte tegnsæt midt i et indlæg og så regne med
at du får begge tegnsæt med. Dit indlæg er stadig kodet i utf-8.

Som Thorbjørn skriver, så er den eneste forskel på ISO-8859-1 og
ISO-8859-15 et eurotegn.

> Efter hvad Bo fortalte mig så har Unicode UTF-8 den fordel at
> uansét hvilket sprog man benytter sig af i verden, så vil det
> altid stå rigtigt.

Hvis modtagerens program forstår af afkode det vel at mærke.

> Men mange bander den langt ned i helvede fordi deres readere
> skriver de mærkeligste tegn.

Ja og en eller anden RFC nævner vist også, at man så vidt muligt
bør anvende det mindst mulige tegnsæt.

Nix.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 16:56

On 2007-01-22 14:38:03 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
>
> Opera har alle tænkelige valg. Det gælder blot om at finde det rigtige.
> jeg husker min ven Bos råd da jeg kørte Linux:"Du skal vælge iso

Som andre har skrevet, så kan du ikke ændre tegnsæt midt i et indlæg.
Men ved du hvad? Jeg sad lige i dette øjeblik og gennemgik menuerne i
mit program (igen), og nu fandt jeg et sted at ændre "text encoding".
Der er så mange punkter i de menuer, at det ikke er til at se skoven
for bare træer. Nu kan jeg sagtens læse æøå i dine indlæg. Jeg håber
ikke, det betyder, at jeg ikke kan læse andres indlæg. Jeg ved heller
ikke, om jeg så kommer til at drille andre ved at sende i UTF-8, men de
må jo råbe op, hvis det er tilfældet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 21:05

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Som andre har skrevet, så kan du ikke ændre tegnsæt midt i et
> indlæg.

<pedant>

Ved at have flere MIME-sektioner med hver sin indkodning og tegnsæt
kan man faktisk godt. Har jeg set et program engang der gjorde, uha
det var stygt med et program der ikke kunne lide MIME...

</pedant>

> indlæg. Jeg ved heller ikke, om jeg så kommer til at drille andre ved
> at sende i UTF-8, men de må jo råbe op, hvis det er tilfældet.

Som jeg skrev andetsteds tror jeg verden har ændret sig siden dengang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:00

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
> Jeg prøver først iso-8859-1:
> æøåÆØÅ

Det er /den/ du boer bruge i dk hirakiet. Hvis du ogsaa slaar det der
"flowed format" fra er den lige i oejet.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-07 23:31

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Tegnsætproblemer er irriterende.

Vises korrekt med MacSOUP - som du i øvrigt burde prøve.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk