Ultimativt HD-TV med Kiss og et CRT.;-)
Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 00:45

Nå jeg fik mig en dejlig fødselsdag med familie og venner. Vi begyndte
klokken 13 på grund af børnene. Så var vi tidlig færdige og jeg gik straks
igang med det store projekt:
http://www.luen.dk/elefant_1.png

Fremstilling af 1920 x 1080 video til mit CRT-TV Bagprojektion Sony 44"
via scartstik.

Virkede det med afspilleren Kiss DP600?
JAAAAAAA...AAAA!!)

Hvad gjorde jeg? Det samme som sidst idet jeg dog satte bitraten op til
10.000 kilobits/sek. Jeg lagde nemlig mærke til at originalvideoen også
kun var omtrent fordoblet i bitrate. Skønt arealet af filmen kunne kræve
at man gangede med 4 og valgte 20.000 kilobits/sek.
Der er jo ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner.
Men mit valg blev de 10K. Det ser ud til at række fint.
Jeg har taget en lille film af scenariet som kan ses her:

http://www.luen.dk/hdfilm.divx
Filmen er taget med lommekamera og kan jo ikke gengive Hd-kvaliteten.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 07:55

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Fremstilling af 1920 x 1080 video til mit CRT-TV Bagprojektion Sony
> 44" via scartstik.

At din film er i højopløsnning er ikke det samme som at Kiss viser den
som andet end hvad skærmen kan trække.

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 12:39

Den 22.01.2007 kl. 07:54 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> At din film er i højopløsnning er ikke det samme som at Kiss viser den
> som andet end hvad skærmen kan trække.
+++++++++
DeT må jo så være det samme som når et LCD HD TV med 1366 x 768 skal vise
tilsvarende film.
Nu er det jo sådan når du for eksempel sammenligner CRT og LCD monitor
skærme, at CRT fra naturens hånd som regel kan meget højere opløsninger
end LCD. Det kunne jeg konstatere på den CRT jeg lige har foræret nevøerne
sammen med den tilhørende PC.
Men jeg forsikrer dig for at der er HØJ opløsning på den skærm jeg
afspiller de 1920 x 1080. Det er faktisk ret imponerende.
"Samsung SyncMaster 1100 MB

         Display (Projektor):
   21 tomme CRT / 2048 x 1536 / 0.2 mm / 360 MHz"

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Mads

Dato : 22-01-07 13:32

Lyrik wrote:

> +++++++++
> DeT må jo så være det samme som når et LCD HD TV med 1366 x 768 skal
> vise tilsvarende film.

Nej for LCD HD TV'et har en HDMI indgang der kan klare den høje opløsning.

> [...]
> "Samsung SyncMaster 1100 MB
>
> Display (Projektor):
> 21 tomme CRT / 2048 x 1536 / 0.2 mm / 360 MHz"

Ja. Den Samsun har en VGA indgang der kan klare de høje opløsninger.

Men SCART kan ikke bruges til andet end almindelig SDTV opløsning.
SÃ¥ din KISS scalere det ned for dig.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 14:01

Den 22.01.2007 kl. 13:32 skrev Mads <mads@iname.com>:

Den Samsun har en VGA indgang der kan klare de høje opløsninger.

> Men SCART kan ikke bruges til andet end almindelig SDTV opløsning.
> [...]
+++++++++++++++++
Jamen Mads! Jeg har da øjne i hovedet og kan se forskellen på en flot
DVD og så de 1920 x 1080!
Bare den noget mindre jeg havde lavet så gæsterne i går. Iblandt dem var
en civilingeniør og programør i C og C++. Ham har jeg flere gange snakket
med om Tv, idet han skal til at have et nyt af slagsen.
Normalt bliver folk, som naboens teanage-søn,- imponerede når de ser det
Sony bagprojektionstv PX2-44" som jeg gav 20.000 kroner for for 3 år
siden. Den indeholder 3 crt projektorkanoner i rød-blå og gul. Disse
bliver projekteret op igennem en Fresnell-linse og ud på en blank skærm
med samme udseende som de nyere bærbare med de blanke skærme(nogle
reflekser at tage højde for). Alt i 100 HTz
De udvendige tilsvarende loftprojektorer er blevet brugt i de helt dyre
hjemmebiografer hvor amerikanere har kældre med forhæng og biografstole.
Så det er ingen dårlig løsning.
Men begrænsningerne ligger entydigt i det materiale den serverer.

Civilingeniøren var utilfreds med skarpheden da jeg brugte det analoge
signal fra fællesantennesystemets TDC-kabelløsning. Det skyldes den store
forstørrelse som 44" giver tv-billederne. Den kvalitet de har kan få
klapsalver op til 32". MEN FORSTØRRER DU DEM YDERLIGERE SÅ KAN DET
VIRKELIG SES AT DET IKKE ER DVD-KVALITET.SÃ¥ anskaffede jeg en
Selectorboks, hvorefter civilingeniøren erklærede at nu synes han det var
skarpt.(men jeg ville gerne have bedre)
han siger lige ud: "Jeg er ligeglad med farver og dybde i billedet-jeg vil
bare have SKARPT!"

Da han så igår så den DivX jeg havde lavet på 1024 X 576, der blev han
helt hvid i ansigtet og helt tavs!))

Kissen kan noget. Den udgiver sig for at kunne levere HD. Jeg konstaterer
at det kan den! Endda igennem et scartstik.
Der er en anden på gruppen som har haft en kiss DP600 hjemme i et kort
øjeblik, hvorefter han fik "kolde fødder" og returnerede den. Han har
HD-ready TV og konnektede den via HDMI-stikket, men havde problemer med at
den viste 4:3 selv om han havde indstillet den til 16:9. Yderligere var
der en mekanisk fejl ved dvd-drevet. Så røg den retur.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 14:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> DeT må jo så være det samme som når et LCD HD TV med 1366 x 768 skal
> vise tilsvarende film.

Korrekt. Den strækker det signal den får.

> Men jeg forsikrer dig for at der er HØJ opløsning på den skærm jeg
> afspiller de 1920 x 1080. Det er faktisk ret imponerende.

Jeg betvivler det ikke - spørgsmålet går på hvor høj opløsning det
signal som tv'et får, det er.

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 14:57

Den 22.01.2007 kl. 14:13 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Korrekt. Den strækker det signal den får.

> Jeg betvivler det ikke - spørgsmålet går på hvor høj opløsning det
> signal som tv'et får, det er.
+++++++++++++++
Jeg har afsendt spørgsmålet til kiss Technology A/S.

Hilsen
jens

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Fremstilling af 1920 x 1080 video til mit CRT-TV Bagprojektion Sony 44"
> via scartstik.

Du kan naeppe overfoere 1080 linier over dit scart stik. Saa er det ikke
lidt omsonst?

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 20:54

Den 22.01.2007 kl. 19:17 skrev Morten Reippuert
<"Knudsen<spam"@reippuert.dk>>:

> Du kan naeppe overfoere 1080 linier over dit scart stik. Saa er det ikke
> lidt omsonst?
++++++++++++
Kan du dokumentere dit postulat med en henvisning til fagliteratur eller
leksika?
Jeg véd det gælder TV-udsendelser, men en Divx adskiller sig fra en
TV-udsendelse på væsentlige punkter.

Og den begrænsning der er sat ligger formodentlig i selve TV-tuneren. Det
er ihvertfald mit første gæt indtil nogen kan dokumentere hvordan landet
ligger.

Mig bekendt er der så godt som ingen der har forstand på hvordan det
hænger sammen. Ikke min ven som er civilingeniør i hvert fald. Men du kan
måske oplyse folket på det område?

Mit fokus har ikke været på "linier", men på at afspille HD på mit TV.

Kiss sælger en HD-afspiller som jeg har købt. Det er også en DVD-afspiller
samt trådløs overførsel af fotos og video fra computerens harddisk til mit
TV.

Efter at have prøvet den trådløse overførsel og fundet at den har en
begrænset bitratemulighed, undrede jeg mig over hvordan de havde tænkt sig
at afspille HD.

Endvidere har de i modsat til den forventede AppleTV-boks en
scarttilslutning.
Jeg har kun scart og composit på mit TV.

Det er klart at så melder nysgerigheden sig når man har fået den. "De
har udstyret den med scart og kalder den HD-afspiller. Vil den være istand
til at afspille HD (Bare vise filmen) igennem scartstikket?

Det kan jeg trods din abrubte negative bemærkning fortælle dig at den kan.
Det er derfor ikke omsonst. Jeg har lige sammen med en skarpsindig
iagttager(konen der kan se forskel på en mærkevare og en østkopi på 50
meters afstand) gennemtestet to opløsninger for at se om der er forskel
IGENNEM SCARTSTIKKET på opløsningen 1024 X 576 og 1920 X 1080, konstateret
at der er forskel!
Det er nærstuderet og forsøgt fotograferet, men jeg kan endnu ikke lave
fotos af forskellene idet det at affotografere en Tv-skærm er meget, meget
vanskelligt. I hvert fald med de kameraer der er til rådighed.
Men jeg gør forsøget igen ved lejlighed med et kamera som jeg tidligere
har haft begrænset succes med.
Det står mere detaljeret i 1920 X 1080. Dette kan ikke skyldes
bitrateforskellen efter min mening. For 1024 X 576 kører med 5000
kilobits/sek og 1920 X 1080 med 10.000 kilobits/sek.
Bitraten ville have medført dårligere billede i 1920 X 1080, idet arealet
på denne opløsning er næsten 4 gange større. Det ville have krævet 20.000
kilobits/sek for at kunne sammenlignes.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 23:35

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ++++++++++++
> Kan du dokumentere dit postulat med en henvisning til fagliteratur eller
> leksika?

Det er lidt vanskeligt da jeg ikke ved hvilket TV der er tale om, men
det har naeppe 1080 linier.

> [...]

> er ihvertfald mit første gæt indtil nogen kan dokumentere hvordan landet

Du hiver naeppe signalet ind i TV tuneren men derimod ind i en video
indgang, formegenlig en composite eller video, muligvis en component
eller RGB hvilket er bedre.
Grundet TV'ets alder kan saavel skaerm som video ingang naeppe haandtere
meget mere end 576 linier interlaced.

> Mit fokus har ikke været på "linier", men på at afspille HD på mit TV.

Det vaesentlige ved TV, herunder ogsaa HDTV, er netop antallet af
linier.

> Det er klart at så melder nysgerigheden sig når man har fået den. "De
> har udstyret den med scart og kalder den HD-afspiller. Vil den være istand
> til at afspille HD (Bare vise filmen) igennem scartstikket?

Ja, den skalerer blot signaelet ned til faerer linier, hvorfor der ikke
laengere er tale om HD. Naar jeg afspiller 1080p materiale paa mit TV
med 768 liner, scaleres siganel ogsaa ned til 768 linier hvorfor jeg ikke
boer kunne se naevnevaerdig forskel paa 1080p og 720p materiale saafrent
de ioevrigt er encodet nogen lunde ens.

Af nysgerrighed, hvad er kilden til de film du selv inkoder?

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 02:10

Den 22.01.2007 kl. 23:34 skrev Morten Reippuert
<"Knudsen<spam"@reippuert.dk>>:

> Det er lidt vanskeligt da jeg ikke ved hvilket TV der er tale om, men
> det har naeppe 1080 linier.
+++++++++++++
CRT-skærme har ikke linier.Det er tvudsendelserne der har linier.))Som
iøvrigt bruger punkter på det vandrette plan.))

Læs her fra leksika:
"RGB Analog Component Video

The various RGB (Red, Green, Blue) analogue component video standards
typically offer the best analogue video signals available in consumer
electronics. RGB uses no compression and offers no real limit in colour
depth or resolution. Most modern computers offer this signal via the VGA
port. Many televisions, especially in Europe and Japan, utilize RGB via
the SCART connector. All arcade games, excepting early vector and black
and white games, use RGB monitors.

RGB is slowly falling out of favour as computers obtain better clarity
using Digital (DVI) video and home theatre moves towards HDMI. RGB has
been largely ignored, despite its quality and suitability, as it cannot
easily be burdened with Digital Rights Management."

Fik du denne her:" RGB uses no compression and offers no real limit in
colour depth or resolution."
CRTskærme bliver også brugt som computerskærme. Her har de generelt langt
højere opløsning end dit HD-TV.

Næh grundene ligger i at RGB som også er component, men som i befolkningen
ikke kaldes component ikke kan pålægges digitalt rettighedsmageri. Heller
ikke gældende for Y'PbPr som ingen kan udtale og derfor har givet navnet
component, som RGB ligeså godt kunne have fået.
De er altså begge to "component" Så gælder det for dem begge to at:
"Component video is capable of producing signals such as 480i, 480p, 576i,
576p, 720p, 1080i and 1080p." Og endnu højere fordi CRTskærme har endnu
højere opløsningsmuligheder.

Nu kommer forvirringen. Kablerne til scart er misfostre. de har 21
pinde, men i mange billige er de ikke forbundet så de kan levere RGB!! Der
var forskel på to af mine kabler. Det ene kunne ikke spille HD-opløsningen.
Nogle endnu billigere scart har kun 10 pinde. de kan slet ikke vise andet
end composit.

Hvor ved jeg alt det fra? Jeg var nødt til at læse på det siden sidst.))

> Af nysgerrighed, hvad er kilden til de film du selv inkoder?
det kan du se i tidligere tråde jeg har skrevet om emnet de sidste par
dage.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 02:29

Og jeg vil tilføje, efter mit studie af scart-kabler at man skal gå efter
de fede, tunge som er afskærmede. Grunden er at de er gearet til at
gennemføre tv-signaler igennem det ene apparat efter det andet.
Derfor når vi går fra en dvd-afspiller og ind i tv så har vi ikke brug for
at Tv-et kan sende tv-signaler tilbage igennem ledningen til
dvd-afspilleren. det kan give støj på dvd-signalet. for at komme dette til
livs bør man knække ben 19 af den ende af kablet som går ind i TV-et.
Alternativt skal det altså være solidt afskærmet, hvilket man kan sikre
sig ved at løsne lidt oppe ved stikket og se om der er afskærmning.

"Så køber jeg et guldkabel!" Nej du gør ej, kun hvis hunstikkene inden i
hunscartstikket på dvd-afspilleren/TV også er guldbelagt.
Er det ikke det så vil der opstå galvaniske strømme mellem guldstikket og
nikkelhunstikket. Dette vil tære dvd-afspilerens/TV-ets hunstik til pulver
på grund af galvanisk tæring!
I det tilfælde skal scartstikket være nikkel.

Man må indrømme at det er nemmere med DVI og HDMI-stik.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 13:21

Den 23.01.2007 kl. 02:29 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> Man må indrømme at det er nemmere med DVI og HDMI-stik.
+++++++++++++
Men selv her er der fælder.

HDMI-stikket ville kunne vise en fremtidig tv-udsendelse i HD. Men det
giver rettighedshaverne ikke lov til! Med HDMIs digitale struktur kan
rettighedshaverne tænde og slukke for det som havde de en fjernbetjening
til dit TV.
Og så slukker de for dit HDMI stik!
For du glemte at sikre dig at HDMI-stikket skulle have installeret
HDCP-kodning. Rettighedshavernes ultimative kontrol af hvad stikket må
afspille.

Derfor skal du ikke alene have HDMI, men du skal have HDMI med HDCP, for
at kunne spille fremtidige HD-udsendelser. Der findes kun en af slagsen i
Norden endnu,. Men den er der hvis du køber den fra firmaet CANAL+.
Canal+ HD!
Men uden HDCP i dit HDMI, kan du godt glemme det.

.....Med mindre dit HD-TV kan præstere det rettighedshaverne kalder "Det
analoge hul!" Det hul de ikke kan kontrollere. Det er netop et
component-hul gerne bestående af tre bananstik som kaldes
component-indgang. I denne indgang kan man se HD-TV. Men de arbejder på at
lukke "Det analoge hul"))
.....Vil det lykkes for dem?))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-07 05:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> CRT-skærme har ikke linier.Det er tvudsendelserne der har
> linier.))Som iøvrigt bruger punkter på det vandrette plan.))

Du er stadig nødt til at tilpasse dig skærmens fysiske karakteristika.

De enkelte farvepunkter har en given udstrækning og den kan du ikke overstige.

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 13:04

Den 23.01.2007 kl. 05:04 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Du er stadig nødt til at tilpasse dig skærmens fysiske karakteristika.
>
> De enkelte farvepunkter har en given udstrækning og den kan du ikke
> overstige.
+++++++++
Rigtig nok. Men sammenligner du skærmes fysiske karakteristika opdager du
at CRT-skærmene har langt flere punkter end selv de bedste LCD-skærme og
plasmaskærme.
Kig på edbpriser.dk og "skærme" og kig lidt på data for CRT.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 19:32

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> at CRT-skærmene har langt flere punkter end selv de bedste LCD-skærme og

både og, men der er ret stor forskel paa et CRT TV og en CRT
computerskærm. De fleste CRT TV kan max vise 576 linier.

Fra : Mike [8000 C]

Dato : 23-01-07 20:39

> [...]
> er ihvertfald mit første gæt indtil nogen kan dokumentere hvordan landet

Divx er en måde at komprimere video på.
TV er en måde at udsende video på. Fra en TV station til en modtager/TV
apparat. Kaldes osse fjernsyn!

Det har grundlæggende ikke noget med apparater at gøre, men med
videoformater. TV-signaler er osse et videoformat...f.eks her til lands PAL
625.

Dvs. PAL er 625 linier (lodret). Og på skærmen vises kun de 576 - de
resterende indeholder anden information. Hvor stor opløsningen er vandret i
den enkelte linie er en helt anden sag, som har hundredevis af parametre og
som der er skrevet mange meget tykke bøger om!
Dette gælder ANALOG video.

DIGITALE video formater er noget helt andet.
F.eks. er en standard definition PAL frame 720 pixels x 576 linier. Og disse
pixels er IKKE kvadratiske men bredere end de er høje, så det passer til 4:3
skærmformatet (aspect ratio). De har således en forholdsvis veldefineret
størrelse.

Der er mange steder, der kan opstå forvirring med alle disse tal. Og det er
det der med at blande æbler og pæretræer og appelsinkasser sammen, der
skaber forvirring.

Hvis nogen gider læse det, kan jeg godt poste hele forklaringen...

mvh. Mikael Kern

Fra : Lyrik

Dato : 04-02-07 01:02

Den 23.01.2007 kl. 20:38 skrev Mike [8000 C] <nospam@kern.dk>:

> [...]
> skaber forvirring.
>
> Hvis nogen gider læse det, kan jeg godt poste hele forklaringen...

+++++++++++++++++
Jeg vil gerne læse det hvis du gider...
Hilsen
jens

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Steen Schmidt

Dato : 08-02-07 22:46

Lyrik wrote:

> Jeg vil gerne læse det hvis du gider...

Du fik fat i dén på dk.teknik.tv+video hvor jeg skriver Kiss' svar
der helt og aldeles afliver din idé om HD via SCART på DP600, ikke?

Mvh
Steen