Få Firefox til at starte ved at klikke på
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-07 21:33

Hvordan gør man? Jeg har hentet Firefox 2.0.0.1. Men når jeg klikker på
en URL i En'rage eller Command-klikker på en <URL> i MacSOUP sker der
ikke noget.

Der har altid virket i Safari 1.3.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-07 21:45

Hej Axel

Hent RCDefaultApp 2.0.1, installer den og vælg dine standard programmer
dér. Den virker på både PPC og IntelMacs.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22977

mvh. Erik Richard

Axel Hammerschmidt wrote:
> Hvordan gør man? Jeg har hentet Firefox 2.0.0.1. Men når jeg klikker på
> en URL i En'rage eller Command-klikker på en <URL> i MacSOUP sker der
> ikke noget.
>
> Der har altid virket i Safari 1.3.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-01-07 00:04

> Hej Axel
>
> Hent RCDefaultApp 2.0.1, installer den og vælg dine standard programmer
> dér. Den virker på både PPC og IntelMacs.
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22977

Hej Erik

Tak for forslaget. Men det skulle kunne lade sig gøre uden en 3. part
utility. Jeg har allerede været inde i Safari (det er selvfølgelig lidt
mærkeligt, at det skal gøres sådan og hvad nu med min digitale signatur
- nå den tid...) og indstille FF til at være default browser - som man
skal, men det fik ikke FF til at starte når jeg klikker på et link i
f.eks En'rage.

Nu opdager jeg så, at hvis FF kører i baggrunden så kommer siden frem i
FF når jeg klikker på et link, eller Command klikker på en url MED "<"
og ">" udenom i MacSOUP.

Det virkede dog osse uanset parenteserne i Safari.

Spørgsmålet er så, hvorfor FF ikke starter fra disk? Kan det være fordi
jeg trak den ned i mappen ~/Applications og ikke i mappen /Applications
da jeg "installerede" den?

Hvor skulle den ellers "installeres" når de nu oplyser på FFs site, at
den skal lægges et sted hvor man har skriverettigheder? Ja, jeg ved godt
at jeg kan oplyse Administrator password, på samme måde som med
installation af opdatering til Office, hvor installeren jo lagde
programmerne ned i mappen /Applications/Microsoft Office 2004.

Men har det nogen betydning, om FF ligger det ene eller andet sted? Og
hvad bruger man ellers mappen ~/Applications til?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-07 03:02

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> - nå den tid...) og indstille FF til at være default browser - som man
> skal, men det fik ikke FF til at starte når jeg klikker på et link i

Nej i Entourage vil den altid forsøge at starte Explorer uanset, om den
er på computeren eller ej. - Jeg havde samme bøvl på OS 9.x, hvor jeg en
kort overgang brugte Entourage 2001 på forsøgsbasis. - Her fik jeg bare
en dialog, der fortalte, "..no browser available..."

> Nu opdager jeg så, at hvis FF kører i baggrunden så kommer siden frem i
> FF når jeg klikker på et link, eller Command klikker på en url MED "<"
> og ">" udenom i MacSOUP.

'Suppegryden' er lidt underlig - bl.a. derfor, jeg ikke vil bruge den.
Men i alt andet - programmers read me, PDF og alt hvad der indeholder
links - selv Word X/2004 starter automatisk min SeaMonkey, hvis jeg
klikker på et link - ligegyldigt om SeaMonkey er i baggrund eller helt
slukket...

> Det virkede dog osse uanset parenteserne i Safari.

Ja, næsten _for_ godt. - Jeg bruger ikke Safari, fordi man ikke kan
sætte brugerdefineret baggrundsfarver, hvilket man kan i alle Mozillas
programmer. I en periode startede Safari bare, også selvom jeg havde sat
RCDefaultApp til at bruge WaMCom X og senere SeaMonkey, men det
skyldtes, at min RCD var for gammel til 10.4.x, så da jeg fik nyeste
version, har der ikke været problemer siden.

> Spørgsmålet er så, hvorfor FF ikke starter fra disk? Kan det være fordi
> jeg trak den ned i mappen ~/Applications og ikke i mappen /Applications
> da jeg "installerede" den?

Jeg plejer altid at trække de selvinstallerende programpakker i
'Applications' i sidebaren. - Det har aldrig givet problemer. At du så
ikke kan få Entourage til at vedkende sig FF, skyldes, at Entourage
'låser' til MSIE og Outlook. Hvorvidt der er en mulighed i den nyeste
Entourage til at ændre dette, véd jeg ikke, - jeg bruger den ikke mere.

> [...]
> installation af opdatering til Office, hvor installeren jo lagde
> programmerne ned i mappen /Applications/Microsoft Office 2004.

Det turde være ligegyldigt, hvor fx. Firefox ligger. - Da jeg prøvede
den seneste version, startede jeg den ganske enkelt fra .dmg filen -
ingen problemer med det...

> Men har det nogen betydning, om FF ligger det ene eller andet sted? Og
> hvad bruger man ellers mappen ~/Applications til?

Aner det ikke. - Mappen her hos mig er helt tom. alle programmer bliver
åbenbart installeret i volumes/applications, hvis man ikke selv
dirigerer dem andetsteds hen. - Nogle kan end ikke dirigeres til andet,
og lægges derfor automatisk i volumes/applications.

Men brug RCDefaultApp. Den er virkelig fremragende. Den nyeste version
kan specificeres så meget, at man kan vælge flere forskellige til både
det ene og det andet som 'default' til både dette og hint. - Faktisk så
specifikt, at du kan vælge AcrobatReader til at åbne PDF filer lavet på
en Mac, og fx. Billedfremviser, hvis PDF filen er lavet på en PC. - Det
ses på ikonet, hvilken der har lavet hvad.

I en periode, inden jeg fik MSOffice til OS X fik jeg en del Excel
filer, og hver gang jeg skulle åbne dem, forsøgte den at tvangsstarte
Billedfremviser, men der kom altid en dialog at det ikke kunne lade sig
gøre. Jeg ændrede så til, at det skulle være Filemaker 7 istedet for, så
det gjorde den så....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 07:15

On 2007-01-22 00:03:36 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
>
> Men har det nogen betydning, om FF ligger det ene eller andet sted? Og
> hvad bruger man ellers mappen ~/Applications til?

Min Firefox ligger da i den generelle Applications (Programmer) mappe.
Jeg anede da ikke, at de bliver anbefalet, at den ligger i ens
brugermappe. Jeg har aldrig haft problemer med Firefox. Mappen med
programmer i ens brugermappe skal naturligvis bruges til programmer,
andre brugere ikke skal have adgang til. Det er ikke noget jeg bruger.
Faktisk har jeg slet ikke sådan en mappe. Normalt vil man jo bare
installere et program, så alle brugere har adgang til det. Jeg kan dog
huske, at jeg engang havde problemer med spillet Warcraft III. Det
skulle ligge i brugerens egen mappe med programmer for at virke. Det
var netop fordi, der skulle skrives noget til det. Jeg kan dog ikke
huske, om det skyldtes, at den pågældende bruger var et af børnene, der
ikke havde administratorettigheder på sin konto.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:11

> Min Firefox ligger da i den generelle Applications (Programmer) mappe.
> Jeg anede da ikke, at de bliver anbefalet, at den ligger i ens
> brugermappe.

Det er et fedt om et program ligger i /Applications, ~/Applications
eller /Network/Applications. Mac OS X kigger alle tre steder.
Sidstnaevnte sti ikke aktuelle for brugere uden et directory system.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 23:04

> Hvordan gør man? Jeg har hentet Firefox 2.0.0.1. Men når jeg klikker på
> en URL i En'rage eller Command-klikker på en <URL> i MacSOUP sker der
> ikke noget.

> Der har altid virket i Safari 1.3.

Saet den til at vaere stadart browser, det kan goeres i de fleste
browsere, herunder ogsaa fra Firefox. Vaelg indstillinger, generelt
tryk paa knappen "undersoeg nu"