Nu konstruerer vi HD film til vores "g
Fra : Lyrik

Dato : 21-01-07 03:16

Jeg anser det for lidt af en sensation.

Jeg har anskaffet mig en Kiss DP600 HD dvdafspiller.
Fjernsynet er et CRT bagprojektions-tv 44" Sony.
Jeg har jo bemærket mig at CRT PC-skærme kan vise høj opløsning. Så
hvorfor ikke prøve lidt HD= High Definition?

Det er nu lykkedes mig at afspille 1024 X 576 på dette TV.

Det foregik på følgende måde:
Først HD Filmen:
Elephants Dream i 1024 til download her:
http://orange.blender.org/download
Den store 1920 gik ikke lige straks. Men jeg prøver igen.))

Så skal den omkodes. Næsten gratisværktøjet sharewareversionen af FFMPEG
til MAC downloades:
http://www.ffmpegx.com/download.html

Det er ikke så svært som det lige straks ser ud.))
FFMPEG installeres. De tre hjælpeprogrammer downloades fra samme site til
skrivebordet og pakkes ud.
FFMPEG startes og i de tre links på maven af den henvises til de tre
hjælpefiler på skrivebordet. Derefter trykkes install efter at
administratorkoden er skrevet på maven af FFMPEG.

Nu hives elephantfilmen over på FFMPEG som straks oreslår en AVI med 930
kilobits/sek. Dette ændres til 5000 kilobits/sek.(ingen højere?)
Så trykkes igang og filmen bliver færdig.
Nu brændes en DVD-RW i mit tilfælde. Med toast som almindelig data dvd
PC/MAC.

Og så lægges den i spillen!
Og så ser du HD på dit "gamle" TV.)
Prøv med din almindelige dvdafspiller inden du køber Kissen som jeg nu
bare elsker.

Det var den bedste gave jeg kunne få nu jeg fylder 60.)

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-07 07:31

On 2007-01-21 03:15:49 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Det var den bedste gave jeg kunne få nu jeg fylder 60.)

Tillykke med fødselsdagen. Så giver du vel en kop varm kakao?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-07 10:59

Den 21.01.2007 kl. 07:31 skrev Henrik Münster <henrik@muenster.dk>:

> Tillykke med fødselsdagen. Så giver du vel en kop varm kakao?
+++++++++
Til hver en tid så længe lager haves.
Lige i dag er vi lidt presset af familie og venner, der kan ikke sidde
flere ved bordet.
Kom hellere en anden dag. Du skal være hjertelig velkommen.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-07 15:13

On 2007-01-21 10:58:48 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> flere ved bordet.
> Kom hellere en anden dag. Du skal være hjertelig velkommen.

Du er ellers nærmest den, der har skrevet mest i gruppen i dag. Jeg var
helt bange for, at der slet ikke var nogen, der fejrede dig. Hav en
dejlig dag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 10:21

Lyrik wrote:
> [...]
> Jeg har jo bemærket mig at CRT PC-skærme kan vise høj opløsning. Så
> hvorfor ikke prøve lidt HD= High Definition?

Hvordan har du sat KISS'en til TV'et?

Mads

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-07 10:54

Den 21.01.2007 kl. 10:20 skrev Mads <mads@iname.com>:

> Hvordan har du sat KISS'en til TV'et?
>
> Mads
++++++++++++++++
Den sidder i en almindelig SCART-tilslutning.

For fuldstændighedens skyld kan jeg komme med lidt flere oplysninger om
den færdige film.
362,9MB.
1024 X 576 AVI(DivX)
Varighed: 10:53 min/sek.
Cirka 33,6 Megabyte per minut.
Det vil sige en to timers film i det format kan gøres på:
4032 Megabyte!!
Ny overraskelse for Filmindustrien. Vi kan lave en 2 timers HD-film på en
enkeltlags DVD-R!!))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-01-07 12:32

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> 4032 Megabyte!!
> Ny overraskelse for Filmindustrien. Vi kan lave en 2 timers HD-film på en

Den opløsning er ikke HD. Kravet er 1280x720.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 00:07

> Den opløsning er ikke HD. Kravet er 1280x720.

Ikke helt. Kravet er 720 forloebende linier for at faa et 720p signal.
Breden er ligegyldig, men for at faa et 16:9 format skal man
selvfoelgelig have 1280 pixels i breden.

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 12:32

Lyrik wrote:

> ++++++++++++++++
> Den sidder i en almindelig SCART-tilslutning.

Nåeh. Nu forstår jeg hvad du gør. Det er jo ikke HD. Bare almindelig
SDTV 576 linier, evt. med progressive i stedet for interlaced.
HD er normalt 720 eller 1080 linier. Og kræver derfor HDMI eller
lignende for at overføre til fjernsynet.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-07 12:52

Den 21.01.2007 kl. 12:32 skrev Mads <mads@iname.com>:

> [...]
> HD er normalt 720 eller 1080 linier. Og kræver derfor HDMI eller
> lignende for at overføre til fjernsynet.

++++++++++++++++++++
Det er ikke almindelig SDTV= Standardtv. For normen er som følger på SDTV
Wikidedia:
"In ATSC, SDTV can be broadcast in 704 pixels × 480 lines with 16:9 aspect
ratio (40:33 rectangular pixel), 704 pixels × 480 lines with 4:3 aspect
ratio (10:11 rectangular pixel) or 640 pixels × 480 lines with 4:3 ratio
(and square pixels). The refresh rate can be any of 24, 30 or 60 pictures
per second."

Det jeg lige har barslet med er 1024 pixels X 576. En DVD er 720 X 576 så
vidt jeg husker. En forbedring på 42,2% i forhold til DVD.

For at være helt korrekt må det siges at være = XGA.
Nærmere oplysning kan findes på:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_television.

Jeg er foreløbig begejstret. Det ser meget flot ud.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-01-07 15:28

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det jeg lige har barslet med er 1024 pixels X 576. En DVD er 720 X 576 så
> vidt jeg husker. En forbedring på 42,2% i forhold til DVD.

DR1 sendes i 704x576 på DVB-T.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 00:11

> DR1 sendes i 704x576 på DVB-T.

Det ser ioevrigt forrygende godt ud i forhold til et analogt signal,
og kan sagtens vare at blive deinterlacet og skaleres op til et 720p
signal sfremt der anvendes den rette software.

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 18:47

Lyrik wrote:

> ++++++++++++++++++++
> Det er ikke almindelig SDTV= Standardtv. For normen er som følger på
> SDTV Wikidedia:
> "In ATSC,
ATSC er en amerikansk standard så de bruger selvfølgelig den gamle NTSC
opløsning.
I PAL er det normale 576 linier.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 00:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg er foreløbig begejstret. Det ser meget flot ud.

Hvad er din kilde? en DVD eller en rigtig HD kilde?

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 12:53

Den 23.01.2007 kl. 00:09 skrev Morten Reippuert
<"Knudsen<spam"@reippuert.dk>>:

> Hvad er din kilde? en DVD eller en rigtig HD kilde?
++++++++++++++++
En rigtig HD-kilde bestående af en ægte HD film som er brændt på en DVD i
et aviformat med fuld opløsning og en bitrate på 10.000 kilobits i
sekundet.
Altså en datadvd med en videofil som er ægte HD 1920 X 1080.

Microsoft har en "showcase" med ægte HD klip:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx
Her er gratis eksempler til download.
Men "the bastards" har pakket wmv9 filmene ind i en .exe-fil for på to
måder at spænde ben for andre styresystemer.

For det første er filmene i wmv9 der er det nyeste Microsoftformat.
For det andet .exe, der kun kan åbnes i et Windows styresystem.

Jeg downloader dem. Så pakker jeg dem ud i en Virtuel Vista. Derpå
overføres de udpakkede .wmv-film til en delt mappe som Tiger kan håndtere.
Jeg kan se filmene i min Quicktime Pro og til Microsofts fortrydelse kan
jeg afspille dem via en brændt datacd, på Min Kiss HD-player som wmv9 uden
at omkode, hvilket kan være en næsten umulig opgave. FFMPEG giver i hvert
fald op.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Mads

Dato : 21-01-07 18:52

Lyrik wrote:
> [...]
> 4032 Megabyte!!
> Ny overraskelse for Filmindustrien. Vi kan lave en 2 timers HD-film på

Det kommer ikke som den store overraskelse. Kineserne demonstrerede et
HD disc format med rød laser på CES for et par uger siden.
Det er i princippet bare en afvejning af processor kraft vs. lager plads.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 00:00

Mads <mads@iname.com> wrote:
> Det kommer ikke som den store overraskelse. Kineserne demonstrerede et
> HD disc format med rød laser på CES for et par uger siden.
> Det er i princippet bare en afvejning af processor kraft vs. lager plads.

Ja man kan ogsaa lave ganske glimrende 720p film i H.264 paa en
enkelt DVD skive. De er bedre end DVD film trods den hoejere oploesning
grundet H.264's effektivitet.