Optage instrument i Garageband
Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 19:10

Hej
Jeg spurgte herinde for et par uger siden, om hvordan jeg optog diverse
instrumenter i Garageband, på min iBook som ikke har en decideret input
indgang...men kun et usb.

Svaret var vist iMic fra Griffin, som skulle være mellemled mellem
instrument og usb-indgang.

Er iMic nok, kan jeg så optage et instrument direkte i Garageband - så
jeg fx kan optage diverse instrumenter på hvert sit spor?

Beklager hvis noget af spørgsmålet er en gentagelse fra tidligere.

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-07 19:26

Den 20.01.2007 kl. 19:10 skrev Steen B. Jensen <isteen@gmail.com>:

> [...]
> jeg fx kan optage diverse instrumenter på hvert sit spor?
>
> Beklager hvis noget af spørgsmålet er en gentagelse fra tidligere.
++++++++++
Så kan du måske lære noget af denne gentagelse:
http://luen.dk/mic.mov

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 20:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> http://luen.dk/mic.mov

Ganske finurlig video - hvor stammer det fra?
Jeg tror dog ikke det er en god måde at optage et instrument på, der
vil det nok give en mærkbar bedre lay, at køre signalet direkte ind i
usb-stikket, frefor at optage lyden via en mikrofon.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-07 21:00

Den 20.01.2007 kl. 20:44 skrev Steen B. Jensen <isteen@gmail.com>:

> [...]
> vil det nok give en mærkbar bedre lay, at køre signalet direkte ind i
> usb-stikket, frefor at optage lyden via en mikrofon.
+++++++
Den er et klip fra en udsendelse på noget der hedder "MacBreak."

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 22:52

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Den er et klip fra en udsendelse på noget der hedder "MacBreak."

En podcast?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-07 23:18

Den 20.01.2007 kl. 22:51 skrev Steen B. Jensen <isteen@gmail.com>:

> En podcast?
++++++++++++
Ja som jeg tidligere har bemærket så betaler det sig at installere
Democracy Player (gratis) Den kan samle alle podcasts under én hat. Den
har podcastsøgning og mange features. Jeg søgte på "MAC" og har alle de
nye reviews af 2007 lanceringen af Macprodukter + mange interessante
gennemgange af programmer. Alle Steve jobs videoer m.m.
Gør det samme.))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-07 21:04

Hej Steen

Steen B. Jensen wrote:
> [...]
> indgang...men kun et usb.
>
> Svaret var vist iMic fra Griffin, som skulle være mellemled mellem

Ja, iMic har både microfonindgang (MIC) og linieind-/udgang (LINE
IN/OUT), og hvis den ellers overholder std. norm vil det sige en
følsomhed på 150mv-500mv.

> Er iMic nok, kan jeg så optage et instrument direkte i Garageband - så
> jeg fx kan optage diverse instrumenter på hvert sit spor?

Ja, men du skal nok have en omsætter fra 6,3mm->3,5mm jackstik fra de
fleste instrumenter. - Var det ikke guitar/bas, du ville optage?

Jeg har ikke selv haft el-guitarer i mange år, men svjh. er
udgangsspændingen forholdsvis lav - under 100mv. Det kan bevirke, at du
skal ind i kontrolpanen 'Lyd' -> 'Lyd ind' og sætte selve
indgangsniveauet op.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 20-01-07 22:52

> Ja, men du skal nok have en omsætter fra 6,3mm->3,5mm jackstik fra de
> fleste instrumenter. - Var det ikke guitar/bas, du ville optage?

Aha...altså et kabel med et almideligt jack i den ene ende, og et
minijack i den anden?

Det må jeg prøve at lege lidt med - det skulle der nok komme mange
fornøjelige timer ud af.

Tak for hjælpen
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-07 01:28

Hej Steen

Steen B. Jensen wrote:

> Aha...altså et kabel med et almideligt jack i den ene ende, og et
> minijack i den anden?

Ja, eller en lille adapter, der har en 6,3mm hunstik + 3,5mm hanstik. -
Du skal dog lige være opmærksom på, at iMic (svjv.) kun har stereostik
og altså ikke 2x 3,5mm mono til hhv. venstre og højre kanal. Hvis dit
guitarkabel er med et balanceret 6,3mm monostik, skal adapteren være fra
6,3mm BAL->3,5mm STEREO UNBAL. Hvis udgangen på guitaren også er stereo
skal du blot have et 6,3mm STEREO hun->3,5mm STEREO hanstik. - En sådan
adapter koster vel 20.25kr. i div. musikforretninger...

> Det må jeg prøve at lege lidt med - det skulle der nok komme mange
> fornøjelige timer ud af.

Der er måske en ny Gary Moore på vej..?

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 21-01-07 09:45