Er der et internt batteri i en G3 powerboo~
Fra : Lars Brink

Dato : 17-01-07 09:32

Hej

Vi har en G3 powerbook (bronze keyboard)

Den ere HELT kold - reagerer ikke på oget som helst. Den ar stået mindst et
års tid uden at blive brugt og nu ka' vi itte få gang i den. Jeg mistænkte
strømforsyningen men den lader til at være ok og så kom jeg i tanke om der i
virkeligheden er et internt batteri i sådan en fætter ligesom i en dessktop
model?

Hilsen fra Lars

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-01-07 10:35

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
> virkeligheden er et internt batteri i sådan en fætter ligesom i en dessktop

Yeps, se fx her

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G3-Lombard/PRAM-Battery

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Lars Brink

Dato : 17-01-07 15:58

Mange tak

Som sagt er jeg i tvivl om det kan være strømforsyningen - hvis der
overhovedet ikke er nogen små lamper der lyser (der sidder jo nogle små
dioder på batteriet) når man sætter strømforsyningen til - er det så selve
strømforsyningen der er kaput?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-01-07 18:15

Lars Brink wrote:

> [...]
> dioder på batteriet) når man sætter strømforsyningen til - er det så selve

Nej... de dioder der sidder på batteriet viser kun graden af opladning,
og et så gammelt batteri er formentlig helt dødt og kan slet ikke oplades.

Og ja, nogle Mac'er kan være vanskelige eller umulige at starte, hvis
PRAM-Batteriet er dødt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-01-07 22:38

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Yeps, se fx her
>
> http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G3-Lombard/PRAM-Battery

Ja, det er rigtigt. Men pas alligevel på. Backup batteriet i de modeller
er opladelige, så det går ikke at lodde noget sammen selv. Jeg har lige
købt et backupbatteri i England (min batteripusher - Batteribyen - havde
den ikke) til min PB G3 Firewire og det stod mig i 567,10 kr med
forsendelse.

Før du vælger den løsning, så set din oplader til PBen uden
hovedbatteriet i ca 4 timer og se om det ikke bevirker at backup
batteriet så bliver opladet. Alternativt kan du sætte PBen på opladeren
med hovedbatteriet i, så skal den iflg det jeg i øvrigt har læst mig
til, stå i 48 timer for at backup batteriet er opladet. Muligvis er de
48 timer forudsat at hovedbatteriet osse oplades. Jeg ved så ikke hvor
længe det ta'r når det er dødt.

Men prøv dig frem i den retning.