Harddisk controller [PCI] til Mac
Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 08:21

Kan det passe at et harddisk controller kort til Mac skal koste over
1000 kroner, når man kan få det helt ned til 149 kroner til Win?

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=19&Sort=Wanted&Soe
geord=harddisk+controller+MacOS+pci>

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=19&Sort=Wanted&Soe
geord=harddisk+controller+pci>

Ja, den indbyggede controller understøtter kun op til 128 G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 13:46

Hej Per

Per Rønne wrote:
> Kan det passe at et harddisk controller kort til Mac skal koste over
> 1000 kroner, når man kan få det helt ned til 149 kroner til Win?

> [...]

Ja, desværre... Priserne ligger omkring 1000kr. for både alm. ATA og
SATA. Prøv evt. i markedsgruppen at søge efter en Sonnet Tempo Trio
eller ACARD Ahard66 eller Ahard100. Alle 3 understøtter op til 500gb.
Evt. kan du prøve at finde et Sonnet Tanga PCI, det kort understøtter
dog kun op til 400gb diske. - Jeg har selv både ACARD og Sonnet, og de
er alle bootable i både OS 9.x og X.x.

> Ja, den indbyggede controller understøtter kun op til 128 G.

Hm, ja... men hvis du kan få fat i en firmware til QuickSilver ver.
4.3.3 eller nyere, så vil det blive muligt at bruge alm. ATA diske op
til 500gb på den indb. controller. Den 867mhz QS, der har firmware 4.3.3
eller 4.3.8 hedder i tabellerne 'Late 2002'.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 14:30

> [...]
> til 500gb på den indb. controller. Den 867mhz QS, der har firmware 4.3.3
> eller 4.3.8 hedder i tabellerne 'Late 2002'.

Jeg har kopieret dine oplysninger over i min DEVONthink Pro
informationsdatabase, så jeg senere kan spørge om det på de
internationale grupper. Det lyder i hvert fald interessant med en
firmware til controlleren ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 16:07

Hej Per

Per Rønne wrote:
> Jeg har kopieret dine oplysninger over i min DEVONthink Pro
> informationsdatabase,

Apropos DEVON... Hvordan er du tilfreds med den? - Jeg nåede ikke her i
dec. at få den, da macappaday.com gav et program - 5000 stks. - væk pr.
dag i hele dec. md., - jeg måtte nøjes med DEVONNotes - faktisk et ret
spændende program til mange formål...

> så jeg senere kan spørge om det på de internationale grupper.

Evt. kig på eBay. Det sker da, der er nogle dér til slutpriser omk.
400-450kr. for fx. ACARD Ahard100 kort. Sonnet Tempo Trio ligger ca. på
samme pris. Trio kortet har plads til 4 diske og understøtter i øvrigt
også RAID 0 og 1.

Hm... Peter Kiil har i øvrigt et ACARD med RAID ti lsalg i
markedsgruppen under titlen "S: Acard AEC-6880M RAID controller" -
indrykket 12.01.07... Det vil passe fint i en QS.
http://www.acard.com.tw/english/fb01-product.jsp?idno_no=123&prod_no=AEC-6880M&type1_title=Adapters&type1_idno=3
Kortet har ca. samme specs som Sonnet Tempo Trio, men har en lidt højere
effektiv overførselshastighed. - Det ene ACARD, jeg har, er samme kort,
men uden RAID.

> Det lyder i hvert fald interessant med en firmware til
> controlleren ...

Jeg fik opl. fra en amerikaner, jeg kender, men har ikke selv prøvet på
min egen 'Late 2002' med firmware 4.3.3f1. - Jeg skulle måske have
prøvet med min nyindkøbte 500gb disk, inden den blev monteret i et FW
kabinet.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 17:00

> [...]
> dec. at få den, da macappaday.com gav et program - 5000 stks. - væk pr.
> dag i hele dec. md., - jeg måtte nøjes med DEVONNotes - faktisk et ret

Jeg er ved at prøve det, sammen med Devon Agent, og kommer i næste
nummer af DobbeltKlik med en anmeldelse af produktet.

> [...]

> Kortet har ca. samme specs som Sonnet Tempo Trio, men har en lidt højere
> effektiv overførselshastighed. - Det ene ACARD, jeg har, er samme kort,

Det skal jeg overveje, men han forlanger 500 kroner for det, og jeg går
sandsynligvis snart over til en nyere maskine. Der sidder i dag tre
harddiske i.

Det havde været smart.
--
Per Erik Rønne