DR + Mac igen...igen...igen...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-07 16:33

Tja, jeg véd snart ikke, hvad man skal sige til den gang ævl og snakken
uden om, som DRs IT chef, Lars Krarup, stod og lukkede ud i den seneste
udgave af Harddisken...

Men hvis man skulle forfalde til at tro på ham, så skulle der
tilsyneladende komme en løsning på problemet med DRs nettjenester og Mac
til 1.5.07, men jeg vil nu se/høre det, før jeg vil tro på ham

Men han stod og løj direkte op i åben mikrofon, da han påstod, at der er
de samme problemer med TV2 og TV2s regioner som der er på DR, - at Mac
brugere ikke kunne se de udsendelser derfra. Han påstår, at TV2 har de
samme problemer, qua de også er licensfinansierede på regionerne, og
derfor også bruger de samme systemer som DR, hvilket absolut ikke passer.

Jeg har endnu aldrig haft problemer med at se TV2 Østjylland og det
endda direkte i QuickTime Pro. - Det er jo ikke altid, man har nået at
se reginalnyhederne, så jeg bruger da jævnligt TV2OJs nyhederne på
nettet. - Bare et klik, og QTP starter omgående!!!

Men at sidde og høre på Lars Krarups ualmindeligt arrogante og lidt
flabede udgydelser, stemmer jo meget godt overens med den måde, DR
behandler os ikke-Windows brugere. - Hvis jeg sad som leder af DR, ville
han blive fyret omgående og det endda hurtigere, end han kunne tælle til
tre. - Det er jo ikke kun Mac brugere, han langer ud efter, men så
sandelig også "....en kvart procent..." linux brugere. - Tåben aner jo
tydeligvis intet om nutidens fordeling af styresystemer.

Ligeledes hans påstand om, at 95% af alle danske computere kun kører med
Windows, er jo noget af en påstand, som han overhovedet ikke har belæg
for at udtale sig om. Og jeg vil da meget gerne vide, hvor han har lært
at regne, når han påstår, at 95% er Windows, 2% Mac, 0,25% Linux
brugere... Efter min tabel - både hovedregning og Casio lommeregner -
giver det i alt 97,25%... - Hvad så med de sidste 2,75%?

Når man hører den slags, er det da glædeligt at høre, at der nu er ved
at være et flertal i Folketinget for, at med den nye medielicens, _skal_
alle have lige adgang til at bruge de offentlige IT tjenester, jvf.
Venstres mediepolitiske ordfører.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-01-07 20:57

> Men han stod og løj direkte op i åben mikrofon, da han påstod, at der er
> de samme problemer med TV2 og TV2s regioner som der er på DR, - at Mac
> brugere ikke kunne se de udsendelser derfra.

Jeg kan ikke se gamle udsendelser fra TV2Nord.
Disse f.eks.:
http://www.tv2nord.dk/default.asp?kategori1=program&kategori2=seudsendel
se&id=96&level=1

Jeg får denne besked:
Advarsel
URL-adressen er ikke gyldig.

Jeg har Quick Time Pro
Flip for Mac.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-07 22:46

Hej Ole

Ole Jensen wrote:

> Jeg kan ikke se gamle udsendelser fra TV2Nord.
> [...]

Det er ikke din/Mac'esn skyld, men en fejlskrivning hos TV2/TV2Nord.
Hvis det har været din browser + plugins, så ville du få en meddelelse
om, at du skulle opdatere til seneste ver. af WMP

> Jeg har Quick Time Pro
> Flip for Mac.

Samme opsætning her...

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 21:14

On 14 Jan., 16:33, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> Men hvis man skulle forfalde til at tro på ham, så skulle der
> tilsyneladende komme en løsning på problemet med DRs nettjenester og Mac
> til 1.5.07, men jeg vil nu se/høre det, før jeg vil tro på ham

Se, det virker lidt bekymrende på en, der overvejer at konvertere. Er
der andre sådanne væsentlige tjenester på nettet, som ikke virker?

Har der været skrevet eller sagt noget om at de
medielicensfinansierede tiltag fra DR kun virker i Windows i de
(betydende) medier?

Hvis ikke, er det så ikke på sin plads med en pressemeddelelse? Det
er da en it-skandale.

--
En bekymret Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-07 23:19

Hej Hans

Hans Tosti Pedersen wrote:

> Se, det virker lidt bekymrende på en, der overvejer at konvertere. Er
> der andre sådanne væsentlige tjenester på nettet, som ikke virker?

Hvis du skifter til en Intelbaseret Mac, vil du ikke få de store
problemer, da du jo så får dualbootmulighederne. Det primære problem er
for os, der kun bruger Mac OS 9.x og OS X...

Ja, der er andre nettjenester, man ikke kan få adgang til som Mac
bruger. Du kan fx. ikke oprette dig og logge ind på visse kommuners
borgerservice tjenester. Det er helt galt her i Århus, hvor man fx. ikke
kan få adgang til at oprette sig hos SKAT. Man kan heller ikke oprette
en profil og logge ind hos Selskabs- og Erhvervsstyrelsen. - Det har man
ihvertfald ikke kunnet indtil for nylig. Jeg skulle ændre adresse hos
CVR registret, men kunne ikke få lov at sende en oprettet profil...

Her forleden havde jeg fat i webmasteren for Århus Kommune, der i
parantes bemærket selv er Mac bruger. Han er klar over problemerne. Og
da Århus får den ene af de tre kommunale pladser i den nye tjeneste
www.borger.dk, vil han gøre sin indflydelse gældende, så alle uanset
styresystem og browsere kan bruge den nye tjeneste, der er en
sammenlægning af en lang række tjenester fra staten og de gamle amter. -
Han sagde direkte til mig, at enten ordnede han den slags fra sin
arbejdsplads eller også brugte han VirtualPC

Men selv med brugen af VPC kan der være stopklodser. Hos fx. AAB Århus
kan man ikke oprette sig som lokalbruger og logge ind, hvis ikke man
bruger en computer med Windows og Windows hardware. - Jeg er selv
flyttet til AAB og vil selvfølgelig gerne have adgang til vores
lokalafdelings blad, referater osv., da jeg jo har svært ved at læse de
meget dårligt kopierede sedler, der deles rundt, men hver gnag, jeg
forsøger at oprette mig, får jeg besked om, - at "...du har ikke den
rette hardware og browser til at kunne oprette dig som bruger, access
denied...". Det samme gælder, hvis jeg vil gøre brug af Mieles
brugerservice på www.vasketid.dk, - jeg kan ikke blive oprettet og på
den måde reservere vaskeriet... - Hverken AAB eller Miele accepterer
brug af ihvertfald Softwindows + Explorer på mine maskiner.

> Har der været skrevet eller sagt noget om at de
> medielicensfinansierede tiltag fra DR kun virker i Windows i de
> (betydende) medier?

Mig bekendt har det kun været taget op i Harddisken...

> Hvis ikke, er det så ikke på sin plads med en pressemeddelelse? Det
> er da en it-skandale.

Vel er det det! - Men hvad hjælper det, man klager og klager og kl....
og bare får den besked, at man kan gå ud og købe sig en ny computer...

Jeg overvejede faktisk at sende mit indlæg her som en 'pressemeddelse'
til Ritazau, men jeg er bange for, det ikke hjælper en dyt. Jeg har også
overvejet at klage direkte til Forbrugerombudsmanden og
Videnskabsministeriet, men deres sagsbehandlingstid er jo langsommere
end en skovsnegl på vandretur. - Og gå til EB og/eller BT tror jeg ikke
vil hjælpe en tøddel, da de jo i forvejen er temmelig meget anti-Mac'ske.

Jeg tror, det eneste, der virkelig vil batte noget, er, hvis man havde
et par rimeligt kendte 'offentlige' personer ala en minister, et par
folketingsmedlemmer e.l., der kunne råbe op, så det kunne høres - selv i
div. korridorer på Christiansborg. - Og desværre er der pt. ingen af
MF'erne derinde, som jeg kender personligt.... 'Krifferne' - Karlsmose
og Sjursen - røg jo ud forrige gang.

Så er der nogen, der kender et par fyre derinde, så hiv dem godt og
grundigt i ørerne.......

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-07 02:19

Den 14.01.2007 kl. 21:13 skrev Hans Tosti Pedersen
<hanspedersen@gmail.com>:

> [...]
> (betydende) medier?
>
> Hvis ikke, er det så ikke på sin plads med en pressemeddelelse? Det
+++++++++++++
Du kan lave så meget mere i MAC Tiger end du kan i windows. Du kan tale
til den. Du kan finde dine filer og programmer på 2 sekunder. Du bliver
ikke forstyrret, så du begynder at blive kreativ.
Se hvordan den kan køre Vista og Tiger samtidig med kun 1 Gigabyte!! Heraf
er sat 604 megabyte tilside til Vista! (Fotografi og film fra Tiger, mens
Vista kører.):
http://luen.dk/film/osxtiger/Sted/Film.html
Undskyld jeg ser lidt træt ud.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 10:15

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> [...]
> (betydende) medier?
>
> Hvis ikke, er det så ikke på sin plads med en pressemeddelelse? Det

Generelt er der ikke mange steder på nettet, hvor Mac'en kommer til
kort, men på DR og TV2 er der bøvl og det har der altid været.

Nu skal det jo ikke blive en politisk diskussion, men egentlig er det jo
komplet ligegyldigt om DR virker på Mac eller ej - bortset fra at vi er
tvunget til at betale for det. Så skal det jo bare virke.

Om en avis, malerfirma eller Magasin - bare for at tage helt tilfældige
eksempler, virker er jo ligegyldigt, da de er private firmaer og vi har
alternativer.

Der findes nogle - ikke så mange mere, men de findes, websites, som
totalt fucker op på Mac, men i 99,99% af tilfældende findes der
alternativer og dermed er det ikke så graverende.

Da du kun kan købe Intel baserede Mac'er i dag, er dit problem ikke
eksisterende, da du kan boote i XP og dermed bruge de tjenester, som
ikke virker i OS X.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 11:00

> [...]
>
> Da du kun kan købe Intel baserede Mac'er i dag, er dit problem ikke
> eksisterende, da du kan boote i XP og dermed bruge de tjenester, som

Med CrossOver på en Intel Mac i MacOS X kan man faktisk køre Internet
Explorer op til version 6.0

<http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name/?letter=i;cw=e3175
3a662a1983fe3fc9d4ae2a634ec;sort%5Bapp_name%5D=ASC;curPos=50>

Et program som Outlook fungerer i øvrigt 'bare'. Hvis man ikke vil nøjes
med Entourage [som dog også kan fungere op til en Exchange Server].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-01-07 12:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et program som Outlook fungerer i øvrigt 'bare'. Hvis man ikke vil nøjes
> med Entourage [som dog også kan fungere op til en Exchange Server].

Dog med en række ulemper i forhold til Outlook. Virker ikke ordentligt
med tasks og publicering af formularer og andre "avancerede" features.

Forhåbentlig bliver det bedre i Entourage 2008.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 12:46

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Dog med en række ulemper i forhold til Outlook. Virker ikke ordentligt
> med tasks og publicering af formularer og andre "avancerede" features.
>
> Forhåbentlig bliver det bedre i Entourage 2008.

Ellers må man installere Outlook gennem CrossOver på sin Intel Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 13:11

> [...]

> Et program som Outlook fungerer i øvrigt 'bare'. Hvis man ikke vil nøjes
> med Entourage [som dog også kan fungere op til en Exchange Server].

Outlook er da noget af det mest primitive der findes på en Windows
maskine - prøv bare at køre IMAP - jamen godaw !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 12:40

On 2007-01-15 10:15:15 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Da du kun kan købe Intel baserede Mac'er i dag, er dit problem ikke
> eksisterende, da du kan boote i XP og dermed bruge de tjenester, som
> ikke virker i OS X.

Jeg synes altså ikke, det er så let. Hvis man har en intel-Mac, så skal
man jo først købe Windows, så skal man installere det, og man skal i
forvejen have sørget for at have en harddisk, der er stor nok til også
at have plads til Windows. Det er altså både dyrt og besværligt.
   Som det fremgår et andet sted i tråden, mener mange IT-chefer, at det
er for besværligt for mange mennesker at skulle hente en anden player
som f.eks. QuickTime. Det er der såmænd nok noget om. Mine forældre
ville nok ikke kunne gøre det. Det regnes altså for besværligt at hente
en anden player, men det er da ingenting i forhold til at skulle
installere Windows på sin Mac. Jeg tror f.eks. ikke, jeg umiddelbart
vil gøre det, når jeg en dag får en Intel-Mac. Det kan selvfølgelig
være, behovet opstår senere, men så skal det nok være noget lidt mere
alvorligt end at se filmklip på nettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 13:00

> Hvis man har en intel-Mac, så skal man jo først købe Windows

Hvor mange har ikke en CD med Windows i hjemmet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 14:07

On 2007-01-15 12:59:39 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Hvor mange har ikke en CD med Windows i hjemmet?

Jeg går ud fra, at det er et retorisk spørgsmål. Vi har f.eks. ikke.
Hvor i alverden skulle vi dog få den fra? Jeg har vist nok en Windows95
fra engang, jeg købte VirtualPC. Endnu en fejlinvestering i noget, der
fungerede dårligt, og som det viste sig, vi slet ikke havde brug for.
   Hvis jeg køber en ny Mac og beslutter mig for at ville installere
Windows på den, så skal jeg ud at købe en Windows. Da jeg ikke køber
computer eller kan opgradere, så bliver det vel til fuld pris, som mig
bekendt er ganske pebret.
   Jeg kunne måske låne en Windows af en bekendt og installere en
piratkopi, men det er jo ikke lovligt, så jeg bryder mig faktisk ikke
om det. Jeg vil jo nødig have, Antipiratgruppen kommer på besøg. Jeg
har også indtryk af, at Microsoft har nogle ret skrappe
kopibeskyttelser, så jeg ved slet ikke, om det overhovedet er muligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 14:43

> [...]
> har også indtryk af, at Microsoft har nogle ret skrappe
> kopibeskyttelser, så jeg ved slet ikke, om det overhovedet er muligt.

Du kan ikke bruge den Windows XP der følger med Virtuel PC - det skal
være en rigtig Windows XP med Service Pack 2.

Nu vil jeg ikke opfordre til at bare bruge en tilfældig XP, men hvis ens
problem består i at man har købt på redelig vis en undervisnings CD, som
kun kan afvikles på Windows, så mener jeg nu ikke at den store skade er
sket fordi man finder en løsning på det problem..........

Ens valg af computer skal jo ikke baseres på at en eller anden klovn
ikke har lavet en hybrid CD fra starten og man så derfor er tvunget over
på en bestemt platform.

Diverse ordbøger fra Gyldenskandale og Politiken duer jo heller ikke på
Mac og hvis det kan afvikles via Parallels og en XP på ens superfede
Mac, så ved jeg godt hvordan jeg ville gøre.

Nu kan jeg godt stave, så jeg har ikke haft brug for de ordbøger.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 15:30

> Du kan ikke bruge den Windows XP der følger med Virtuel PC - det skal
> være en rigtig Windows XP med Service Pack 2.

Kommer der ikke en 'rigtig' Windows installations CD med programmet?

> [...]
> kun kan afvikles på Windows, så mener jeg nu ikke at den store skade er
> sket fordi man finder en løsning på det problem..........

Er man 'konvertit' har man vel også en gammel Windows installations CD.

> [...]
> Mac og hvis det kan afvikles via Parallels og en XP på ens superfede
> Mac, så ved jeg godt hvordan jeg ville gøre.

Der er jo den chance at man kan køre dem direkte fra MacOS X gennem
CrossOver.

> Nu kan jeg godt stave, så jeg har ikke haft brug for de ordbøger.

Så du har i hvert fald ikke brug for Gyldendals fransk-dansk-fransk
ordbøger?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 16:38

Hej Per

Mig bekendt kan man købe en VPC helt uden Windows, så det er nu ikke
helt rigtig, det Jesper skriver. Det samme gjalt for Softwindows 5.x til
OS 9.x, - den kunne købes både med og uden Windows. - Og jeg har faktisk
både en VPC 2.1 og 4.1 liggende - begge er uden Windows CD'ere...
mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 17:07

> [...]
> OS 9.x, - den kunne købes både med og uden Windows. - Og jeg har faktisk
> både en VPC 2.1 og 4.1 liggende - begge er uden Windows CD'ere...

Man kan sagtens købe Virtuel PC uden Windows, men har man købt den med,
så duer den Windows ikke til Parallels. Du kan heller ikke installere
den påå en almindelig PCer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 17:38

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Man kan sagtens købe Virtuel PC uden Windows, men har man købt den med,
> så duer den Windows ikke til Parallels.

I den pakke med VPC 6 (har ikke set ver. 7) lå der en forseglet pakke
med en 'Microsoft Windows XP Home, Retail Edition', så den går jeg meget
stærkt ud fra vil virke uanset, hvor man bruger den.

> Du kan heller ikke installere den påå en almindelig PCer.

Jo da. Der er overhovedet ingen forskel på selve WinXP på den, der
følger med i en fuld VPC pakke og så en Reatil Home Edition - ihvertfald
ikke den, der fulgte med VPC 6.x....

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 15:00

> [...]

> har også indtryk af, at Microsoft har nogle ret skrappe
> kopibeskyttelser, så jeg ved slet ikke, om det overhovedet er muligt.

Ikke alene er Windows fulgt med de to Windows-computere jeg har stående,
som datalogi- og it-lærer har jeg også altid fuldt ud lovligt fået en
kopi af de programmer, jeg skulle undervise i, for at kunne forberede
mig hjemmefra. Inklusive Windows XP Pro [men ikke Server, da dette var
ulovligt] og Office 2003 Pro med MS Project og det hele.

I øvrigt er der vel ingen der siger at der absolut skal bruges den
nyeste Windows-version.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 16:06

Hej Per

Jeg har ihvertfald den Win98sr2, der fulgte med min Softwindows 5.0 og
en Win2000Pro, som jeg ville opgradere den med, men det kan jeg ikke, da
installerscriptet er UK og ikke US. - så ddet kan da være, jeg skal
gemme den til en gang ud i fremtiden, når der skal investeres i en
MacPro.
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 17:00

> [...]
> installerscriptet er UK og ikke US. - så ddet kan da være, jeg skal
> gemme den til en gang ud i fremtiden, når der skal investeres i en

Absurd. MS er bare for meget.

Til MacOS X findes der da heldigvis kun ét system.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 20:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> en Win2000Pro, som jeg ville opgradere den med, men det kan jeg ikke,

Kan Pro'en ikke installeres direkte og så bare smage på CD'en?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 22:12

Hej Thorbjørn

Hm, den vej har jeg ikke prøvet. - Jeg skal alligevel have min
Softwindows geninstalleret, så jeg kunne da prøve at bruge den fremfor
Win98sr2... - evt. installerere til D-drevet istedet for C-drevet...
mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 16:42

> Hvor mange har ikke en CD med Windows i hjemmet?

Det er ikke ligegyldigt hvilken version af Windows det er. Siden juli
har MS Update ikke understøttet Windows til og med Me. Så det er kun
Windows 2000 Pro fra de ældre versioner der stadig kam anvendes, sådan
da. IE7 kan ikke kører det OS - kun Xp og vel osse Vista.

Ferien er slut, nu skal vi alle til at anskaffe os de næste versioner af
Windows, IE, Office osv, og MS kommer til at skovle penge ind som
tidligere.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 17:30

> [...]
> Windows 2000 Pro fra de ældre versioner der stadig kam anvendes, sådan
> da. IE7 kan ikke kører det OS - kun Xp og vel osse Vista.

Er det da nødvendigt med stadige opdateringer af Windows for at kunne
køre det? MacOS 9.1 kører da stadig udmærket på min gamle 6100/60/72.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 20:07

On 2007-01-15 17:29:37 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Er det da nødvendigt med stadige opdateringer af Windows for at kunne
> køre det? MacOS 9.1 kører da stadig udmærket på min gamle 6100/60/72.

Jeg synes da, ret skal være ret. Det er faktisk længe siden, Windows er
blevet opdateret. Vi, der bruger Mac, har derimod skullet betale for et
ny styresystem med halvandet års mellemrum siden 2001. Selvfølgelig
kører Mac OS 9.1 stadig fint på en computer fra 1995. Det gør Windows95
vel også.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 20:30

> [...]
> ny styresystem med halvandet års mellemrum siden 2001. Selvfølgelig
> kører Mac OS 9.1 stadig fint på en computer fra 1995. Det gør Windows95

Windows bliver nu også jævnligt opgraderet, men det sker automatisk over
internettet. Men kun for 'nyere' udgaver.

Holder folk sig til en ældre udgave, og har de intet behov for at gå på
internettet med den, vil de jo stadig kunne køre de gamle programmer
uden problemer. Ellers skal de jo sørge for anti-virus software, hvilket
ikke er nødvendigt med Mac, heller ikke Mac OS 9.1.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 21:50

On 2007-01-15 20:29:35 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Windows bliver nu også jævnligt opgraderet, men det sker automatisk over
> internettet. Men kun for 'nyere' udgaver.

Men det er jo gratis. Jeg går ud fra, at det mest er fejlrettelser, som
der også kommer nogle af til Mac OS X. Hvor gammelt er Windows XP? 5
år? I den tid har man altså ikke skullet betale for fortsat at have den
nyeste Windows. I samme periode har jeg købt Mac OS X 10.2, 10.3 og
10.4. En udgift på ca. 3.500,- kr. Jeg ved godt, at jeg har købt nye
maskiner, hvor nyeste version fulgte med, men samtidig har vi haft en
eller måske to ældre computere, som jeg skulle købe Mac OS X til. Dels
fordi jeg er ærlig, dels fordi versionen, der fulgte med den nye
computer som regel ikke kan installeres på andre computere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 22:07

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> til. Dels fordi jeg er ærlig, dels fordi versionen, der fulgte med den
> nye computer som regel ikke kan installeres på andre computere.

Det er ikke det rigtige du sammenligner. XP er stort set[*] uændret i
forhold til den oprindelige version - der er blot foretaget
fejlrettelser.

Det samme gør Apple med deres OS X, selvom det ikke er allernyeste
version. Det er altså ønsket om nye faciliteter der har drevet dit
ønske om at opgradere.

[*] - undtagelsen er dog at der kom firewall facilitet i service pack
2. Jeg tror det blev flettet ind i XP fordi det var FOR skrøbeligt
uden.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 03:00

> [...]
>
> [*] - undtagelsen er dog at der kom firewall facilitet i service pack
> 2. Jeg tror det blev flettet ind i XP fordi det var FOR skrøbeligt

ServicePack 2 giver også understøttelse af harddiske større end 32 GiB.
Ved en bestemt metode kan man ud fra en gammel original-CD danne en ny
original-CD så det er SP2 man har på installations-CDen. Så man fra
starten kan installere Windows på en harddisk af 'moderne' størrelse, på
mindst 300GB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-07 04:01

> [...]
> original-CD så det er SP2 man har på installations-CDen. Så man fra
> starten kan installere Windows på en harddisk af 'moderne' størrelse, på

Større end 160GB. Metoden hedder slipstreaming.

Kan du, som *nix haj, sige noget om:

betyder, at jeg (muligvis) har fået installeret et root kit på min Mac?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 08:21

> Større end 160GB.

Større end 128GiB. 160GB svarer til 160*10^9/2^30 = 149.012 GiB. Som i
øvrigt også er maks-grænsen der kan addresseres til på min G4, indtil
jeg måtte sætte en anden harddisk controller på den. Hvilket så nok
ville sige en SATA.

> Metoden hedder slipstreaming.

Jep. Og jeg fik lige i skyndingen koblet det sammen med en gammel
grænse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-07 17:15

> [...]

> øvrigt også er maks-grænsen der kan addresseres til på min G4, indtil
> jeg måtte sætte en anden harddisk controller på den. Hvilket så nok

Du har selvfølgelig ret! Grænsen er 120GB. Det var nok fordi jeg har en
disk på 160GB som W2K før SP-et-eller-andet ikke kunne partitionere at
jeg skrev 160GB. Jeg har nemli' en W2K fra før SP1. Jeg brugte så en CD
med Xp SP2 til det. Men jeg kunne osse ha' brugt:

> Jep. Og jeg fik lige i skyndingen koblet det sammen med en gammel
> grænse.

Det var nu ikke så langt ude. Det hænger faktisk sammen med grænsen - i
hvert fald for W2K, som beskrevet ovenfor. Jeg ved ikke om det osse er
tilfældet med de tidlige udgaver af Xp.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 18:00

> Du har selvfølgelig ret! Grænsen er 120GB.

Nej, 128 GiB. Og en 120 GB harddisk giver kun 111,759 GiB.

Husk at du skal regne i 2-potenser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 12:55

On 2007-01-15 22:07:28 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> [...]
>
> Det samme gør Apple med deres OS X, selvom det ikke er allernyeste
> version. Det er altså ønsket om nye faciliteter der har drevet dit

Sådan kan man også se på det. Jeg kunne jo bare være blevet ved Mac OS
X 10.1. Som en relativt teknisk interesseret computerbruger vil jeg
bare have den nyeste version af min software. Sådan er vi vel mange,
der har det. Hvis jeg var Windows-bruger, ville jeg have det på samme
måde, men det havde bare ikke været nødvendigt (eller muligt) at købe
nyt styresystem flere gange i den periode. Og dermed er der som regel
heller ikke det store behov for nyt hardware, da de ofte er
styresystemet, der fører til større systemkrav. Nå ja, OK - spil gør
vel også, men det er ikke lige mig.
   Jeg synes bare, at vi skal være retfærdige og ikke bare rose Apple og
rakke ned på Microsoft. Det er dejligt med nyt styresystem med nye,
spændende faciliteter. Det er faktisk meget sjovere end at få en ny
computer med det samme, gamle styresystem. Det er fint, at Apple er
innovativt og finder på nye funktioner og forbedrer eksisterende. På
den måde er det jo meget lækkert med nye versioner.
   Vi skal bare ikke glemme, at det er en god forretning for Apple. Jeg
er gammel nok til at huske, at WordPerfect (tekstbehandling) kostede
kr. 4-5.000, - i firserne. Windows 3.0 kostede over kr. 3.000,-. Det
var mange penge, og det fremmede piratkopieringen. Apple og andre
fabrikanter har fundet ud af, at det er nemmere at få folk til at
betale kr. 1.000,- om året end kr. 3.000,- hvert tredje år. Set på den
måde er det lidt rigeligt smart af Apple, at de lokker os til at købe
nyt styresystem til kr. 1.000-1.200,- hvert halvandet år. Omvendt er
det meget sympatisk, at Microsoft ikke bare "forælder" deres
styresystem i tide og utide, men lader brugerne lære det at kende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 13:11

> [...]
> den måde er det lidt rigeligt smart af Apple, at de lokker os til at købe
> nyt styresystem til kr. 1.000-1.200,- hvert halvandet år.

Skal det være helt godt er det vist 'lidt' dyrere - 4.000 kroner for
MacOS X Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 21:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er det da nødvendigt med stadige opdateringer af Windows for at kunne
> køre det?

Jeg kiggede lige efter på min W2K SP2 PC. Der er 90 sider med 10
opdateringer på hver side, i listen over installerede opdateringer. Så
det bliver 900.

> MacOS 9.1 kører da stadig udmærket på min gamle 6100/60/72.

Og du kan gå i banken og læse hjemmesider med IE5? Fint. Office:mac 2001
virker da osse her hos mig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-07 22:04

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Og du kan gå i banken og læse hjemmesider med IE5? Fint. Office:mac 2001
> virker da osse her hos mig.

Snakkede ERS ikke om at der var nogen der havde porteret en Mozilla
til OS 9?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 22:48

Hej Thorbjørn

Jo, der findes 2 forskellige Mozilla til OS 9.x
WaMCom 1.3.1 (20030723) kører bedst på G3 og G4 processorer med Os 8.6
eller nyere.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/20136
Mozilla 1.2.1, kører på alt med PPC processor og OS 9.1-9.2.2
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/3016

WaMCom findes faktisk i både OS 9.x, X, Win, og flere Linux udgaver, der
er identiske i opbygning og kan sættes fuldstændig identisk op på alle
platforme. WaMCom kører fint på OS X 10.4.x i OS X udgaven. Indtil den
nye SeaMonkey var WaMCom nok den bedste og mest homogene kombibrowser
til Mac overhovedet. Mozilla 1.2.1 til OS 9.x kan godt være lidt
ustabil, hvis man ikke har fysisk RAM nok. Den vil meget gerne have
+100mb i min. str. og +135mb i ønsket str., hvor WaMCom kan nøjes med
std. tildelingen +10mb i både min. og ønsket str..

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 13:11

> [...]
> vil gøre det, når jeg en dag får en Intel-Mac. Det kan selvfølgelig
> være, behovet opstår senere, men så skal det nok være noget lidt mere

Nu var det mere hvis der var et specifikt problem med en bestemt ting.
Har lige lavet sådan en løsning for en kunde, da hun gerne vil tage jagt
tegn og ham idioten de har hyret til at lave deres undervisnings CDere
kun har lavet dem til Windows - elvom de kun indeholder noget som enten
kunne lægges på nettet og afvikes fra en browser eller blot have været
lavet så den duede til både Mac og Windows.

Generelt oplever jeg aldrig at min Mac kommer til kort.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 04:30

> [...]
> at være et flertal i Folketinget for, at med den nye medielicens, _skal_
> alle have lige adgang til at bruge de offentlige IT tjenester, jvf.

Brian Mikkelsen nåede frem til dette i en radioudsendelse, som jeg
hørte. Han undtog dog meget sjældent benyttede operativsystemer, men
implicit må de tre 'hovedsystemer', Windows XP, MacOS X og Linux vel
være omfattet.

Det ville da også være lidt langt ude at understøtte også CP/M 2.0 og MS
DOS 6.0 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 15-01-07 08:00

On 14 Jan., 23:19, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> Hvis du skifter til en Intelbaseret Mac, vil du ikke få de store
> problemer, da du jo så får dualbootmulighederne. Det primære problem er
> for os, der kun bruger Mac OS 9.x og OS X...

Jeg skifter jo netop til Mac OS X for at få noget bedre, og ikke for
at skulle holde liv i Microsoft... Men okey, det kan da være, at jeg
skulle droppen idéen med at købe en iMac G5 og købe en Mac mini med
Intel... :(

> Vel er det det! - Men hvad hjælper det, man klager og klager og kl....
> og bare får den besked, at man kan gå ud og købe sig en ny computer....

Så let synes jeg nu ikke de skal slippe. Jeg vil foreslå, at der
bliver skrevet et ultrakort extract af, hvad problemstillingen er, som
så må sendes til IT-ordførerne for de forskellige partier. Så må
vi se hvem, der måtte melde tilbage, if any.

På den baggrund, kan det være en idé at lave en pressemeddelelse,
evt. i samarbejde med den/de omtalte politikere.

Jeg vil gerne skrive et par ord, hvis der er opbakning til en lille
arbejdsgruppe. Vi skal bl.a. bruge noget statistik på fordelingen af
OS i Danmark. Kan man få det, tror I?

--
HTP

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 08:08

> [...]

> Jeg vil gerne skrive et par ord, hvis der er opbakning til en lille
> arbejdsgruppe. Vi skal bl.a. bruge noget statistik på fordelingen af

Hvad med at lade det gå igennem MacBruger, landets største mac bruger
forening?

<http://www.macbruger.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-01-07 10:09

> [...]

> Jeg vil gerne skrive et par ord, hvis der er opbakning til en lille
> arbejdsgruppe. Vi skal bl.a. bruge noget statistik på fordelingen af

Jeg har kendskab til statistsik fra et af danmarks største streaming
media hosting firmaer og her passer tallene meget godt med dem Erik
Richard Nævner i sit indledende indlæg. Nemlig omkring 93-95% til
Windows og resten fordelt på andre OS'er. (ca. 6 mdr. siden).

Det mener jeg så ikke er nogen undskyldning i sig selv for at DR ikke
understøtter andre OS'er. Public service er jo netop kendetegnet med
også at snakke en del om kvalitet som ikke nødvendigvis hænger 100%
sammen med hvor mange seere man har til noget.

I forhold til en evt. pressemeddelelse skal man nok være opmærksom på at
de fleste ministerier, styrelser mv. ikke opfatter det med at kravene
til at levere indhold på flere platforme og til alle befolkningsgrupper
som ensbetydende med at man skal levere informationen i præcis samme
form på alle platforme. Hvis noget indhold som findes som en lydfil i et
lukket format også findes som en tekst samme sted tror jeg de fleste
offentlige instanser vil hævde at de har opfyldt kravene om
tilgængelighed.

Rent teknisk er der så også nogle ting at tage i betragtning. FLV (flash
videoformatet er jo på vej kraftigt frem - ikke mindst pga tjenester som
fx YouTube og udmærker sig ved at virke på de fleste platforme. Ulempen
er at prissætningen på serveren varierer efter hvor mange samtidige
brugere man vil sende til (svarende til Reals gamle priststruktur). Det
gør produktet meget dyrt og dermed ganske uinteressant for mange
udbydere, selvom det vil sikre at indholdet er tilgængeligt på flere
platforme. Næste skridt bliver så at vælge om man så skal kaste sig over
Quicktime streaming server eller Windows media server. Begge koster et
engangsbeløb i indkøb og skalerer fint.
Hvis man vælger quicktime og et åbent format som fx h264 tvinger man
godt 40-70% af alle ens brugere til at hente en anden player end den de
har. Hvis man vælger Windows media tvinger man omtrent 5% til at finde
en anden løsning. Det oplagte valg bliver derfor i rigtig mange
situationer Windows media. Ikke nødvendigvis fordi IT chefen et eller
anden sted vælger at være ond mod os, men simpelthen fordi det er den
bedste løsning ud af en række halvdårlige muligheder.

Det er dog selvfølgelig ikke en undskyldning for ikke at kode sine ting
ordentligt. Hvis man kan se wmv hos TV2 på Mac burde DR også kunne finde
ud af det.

Heldigvis er der tiltag som fx opensource projektet Red5, som er en
streming flash server uden underlig båndbreddeafregning, som måske kan
skubbe lidt til markedet, som har været låst i den her tåbelige
situation i ganske mange år.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-07 10:53

Den 15.01.2007 kl. 10:08 skrev Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk>:

> [...]
> anden sted vælger at være ond mod os, men simpelthen fordi det er den
> bedste løsning ud af en række halvdårlige muligheder.
+++++
Det er jo simpelt hen en fejlslutning. den skulle lyde:
Hvis man vælger Quicktime kan 100% af brugerne se filmen.
Hvis man vælger wmv-media 7 eller 8 kan 100% af brugerne se filmen.
Hvis man vælger wmv-media 9 kan 95% af brugerne se filmen.

Det burde være højtlæsning for burhøns.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-01-07 11:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Hvis man vælger wmv-media 7 eller 8 kan 100% af brugerne se filmen.
> Hvis man vælger wmv-media 9 kan 95% af brugerne se filmen.

Selvom det burde være logik for burhøns forstår jeg faktisk ikke helt
ovenstående. Det er vel en faktor for udbyderen hvor mange der har en
player der kan afspille det format man udbyder indholdet i som default
på sit styresystem. Eller er det det du mener at det ikke burde være?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-07 13:06

Den 15.01.2007 kl. 11:57 skrev Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk>:

> [...]
> player der kan afspille det format man udbyder indholdet i som default
> på sit styresystem. Eller er det det du mener at det ikke burde være?
++++++++++++

Ja det er da indlysende at sådan burde det ikke være!
Ud fra det kriterie kunne man ikke bruge Flash eller Schockwave-vel!
Når du klikker på en fil der kræver Flash eller Quicktime, så bliver du
ledt til download af plugins der kan klare opgaven.
Hvad er forskel på om du bliver guidet igennem en WQuicktime installation
eller en Flash eller Schockwave installation??

Næh! Forskellen ligger i at når du møder en wmv 9 fil, så bliver der bare
sagt:"Sorry Pal! This file is not for you!"

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-07 13:14

> [...]
> player der kan afspille det format man udbyder indholdet i som default
> på sit styresystem. Eller er det det du mener at det ikke burde være?
+++++++
Ikke alene det jeg lige skrev, men også det faktum at det strider direkte
imod EUs intentioner på området, hvilket er oprørende!
EU har netop klandret Microsoft for at linke sit indtil nu -monopol på
styresystem sammen med en integration af IE og Mediaplayer.
SÃ¥ ikke alene lefler man for Microsoft i DK, men man bryder EUs
intentioner ved at tvinge brugerne til at erhverve mediaplayer og
derigennem at installere Windows!
Det er så lumpent at man mangler ord.....

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-07 23:23

Franz Berliner wrote:

> [...]
> Richard Nævner i sit indledende indlæg. Nemlig omkring 93-95% til
> Windows og resten fordelt på andre OS'er. (ca. 6 mdr. siden).

Hmm... der var en gang en klog mand der fortalte mig, at man kan
sammenligne statestik med en bikine, den viser meget, men skjuler det
væssentlige.

Og når man har et web-site, hvor væssentlige funktionaliteter kun virker
på windåser, så vil statestikken naturligvis vise, at 98-99% af brugerne
andvender windåser, for dem der anvender andre platforme kan ikke bruge
sitet, og de gør naturligvis kun et enkelt forsøg, og så kommer de aldrig
mere på det pågældne site...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-01-07 13:56

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hmm... der var en gang en klog mand der fortalte mig, at man kan
> sammenligne statestik med en bikine, den viser meget, men skjuler det
> væssentlige.

Det er der nok en vis sandhed i. Omvendt var emnet at nogle ønskede at
skrive en pressemeddelelse. I den sammenhæng bliver det nok lidt nemmere
at få journalisterne til at æde den hvis bare nogle af påstandene kan
dokumenteres med nogle tal. Så er det jo op til dem der vil lave en evt.
klage/pressemeddelelse at præsentere dem bedst muligt.

Jeg tror nu heller ikke tallene er helt skæve. De højeste tal for
macandele på velbesøgte sites jeg har set (hvis man ikke tager rene
macsites med) er omkring 7-8%. Så generelt ligger det nok lidt lavere.
Og hvis væsentlige dele af sitet ikke virker på mac har du selvfølgelig
ret i at det nok er medvirkende til færre gengangere blandt macbrugerne.

Husk på at Windows operativsystemerne altså sidder ret godt på
erhvervsmarkedet. Der skal altså ekstremt mange private macbrugere,
trykkerier, videoproduktionsbureauer eller reklamebureauer til at opveje
de hundredetusinder af PC'er der findes i alle bankerne, alle
rederierne, hele landbrugssektoren og hele industrien. Set i det lys
synes jeg da egentlig at fx 5% er ganske meget.

Hvis jeg skulle udforme en pressemeddelelse tror jeg nu nok at jeg ville
vælge at sælge tallene lidt bedre. Fx opgøre antallet af macbrugere i
tusinder fremfor i procent. Det lyder som lidt mere drastisk at fx
150.000 mennesker ikke kan se DR på nettet end at 5% ikke kan se det. En
anden sag er så om timingen for en pressemeddelelse er så god. Hvis DR
faktisk er ved at arbejde på en løsning bliver det jo ret nemt for dem
at feje kritikken af bordet.

--
Franz : http://www.berliner.dk
... som da også gerne selv vil kunne se streaming fra DR på sin Mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 14:30

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Og hvis væsentlige dele af sitet ikke virker på mac har du selvfølgelig
> ret i at det nok er medvirkende til færre gengangere blandt macbrugerne.

Måske fordi de i så fald er tilbøjelige at kontakte web-stedet fra en
Windows-installation i stedt for fra MacOS ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-07 23:33

Per Rønne wrote:

> Måske fordi de i så fald er tilbøjelige at kontakte web-stedet fra en
> Windows-installation i stedt for fra MacOS ?

Ja... jeg går somme tider på biblioteket for at se sites som jeg ikke kan
se på en Mac, et eksempel er http://www.oroe.nu

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-07 04:30

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja... jeg går somme tider på biblioteket for at se sites som jeg ikke kan
> se på en Mac, et eksempel er http://www.oroe.nu

Og rigtigt mange har både Mac og Win i hjemmet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-07 23:30

Franz Berliner wrote:

> [...]
> anden sag er så om timingen for en pressemeddelelse er så god. Hvis DR
> faktisk er ved at arbejde på en løsning bliver det jo ret nemt for dem

Ret beset så er det jo ligegyldigt om der kun er 1% Mac-brugere, for
humlen er, at DR har oplyst at de understøtter Mac, og derfor skal
Mac-ejere også betale den nye medielicens.

Jeg har testet om jeg kan se DR's TV på mine Mac'er, og til trods for at
jeg har en pæn hurtig Internetforbindelse, der er 16 gange hurtigere end
de 256 Kilobit som DR påstår er nok til streaming af net-TV, så har jeg
konstaret, at maskiner med ældre versioner af OSX og klassisk OS slet
ikke er understøttet, og de nyeste versioner af OSX som er delvis
understøttet, der bliver udsendelsen konstant afbrudt.

Og jeg er faktisk en af dem der har fravalgt at ha' et fjernsyn, allene
af den grund, at jeg synes det er spild af tid at sidde og glo på TV,
derfor er jeg temmelig mopset over, at DR med et smart trick tvinger mig
til at betale for deres skod-TV.

Jeg er en flittig radiolytter, og jeg betaler min radiolicens med glæde,
radio har nemlig den fordel, at den høres samtidig med at man laver noget
fornuftigt, om det så er arbejde eller afslapning på sofaen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-07 04:30

> [...]

> radio har nemlig den fordel, at den høres samtidig med at man laver noget

Det kan man nu også med et tv, placeret på væggen nær datamatens skærm
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-01-07 18:21

Per Rønne wrote:

> Det kan man nu også med et tv, placeret på væggen nær datamatens skærm

Ja... hvis man gider at spilde tiden med at se på en uendlig båndsløjfe
af genudsendelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-07 19:44

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja... hvis man gider at spilde tiden med at se på en uendlig båndsløjfe
> af genudsendelser...

Når jeg ser det er det ny gerne udsendelser som Deadline ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-01-07 21:08

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Ja... hvis man gider at spilde tiden med at se på en uendlig
> båndsløjfe af genudsendelser...

Er du helt sikker på at det er Usenet du skal være på i stedet?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-01-07 22:24

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

<snip>

> [...]
> radio har nemlig den fordel, at den høres samtidig med at man laver noget
> fornuftigt, om det så er arbejde eller afslapning på sofaen.

Slå igen. Ram dem der hvor det gør mest ondt, på pungen (sic!).

Jeg har tidligere posted denne i dk.medier.radio, som:

Det kan være der er nogen her der kan det.

: Iflg licensregler, skal du betale radiolicens når du ejer et
: radioapparat. Og du skal betale den nye medielicens, når du ejer en
: computer der kan vise (levende) billeder og som er forbundet til
: internet med en hastighed på 256 Kbps eller derover.
:
: Medielicens omfatter osse evt radioapparater.
:
: Udsendes radioprogrammer over internet, sker det typisk med en nominel
: hastighed på 32, 64 eller 128 Kbps. Langt under grænsen på de 256
: Kbps.
:
: Sælger/afskaffer du dit radioapparat, skal du ikke længere betale
: radiolicens - du skal bare afmeldes DR Licenskontor. Det kan gøres på
: DRs hjemmeside.
:
: Og har du en (nominel) 256 Kbps forbindelse eller mindre fra f.eks TDC
: ADSL, skal du heller ikke betale medielicens. Fordi hastigheden der
: ikke er over 256 Kbps.
:
: Så det er lovligt ikke at betale radiolicens og alligevel høre radio,
: når du ikke ejer et radioapparat og programmodtagelse sker over din
: computer, hvor hastigheden på internetforbindelsen ikke er over 256
: Kbps.

Update. jeg har set flere løsninger, som de kalder for en "bridge" -
hvor du stikker et RJ45 stik i en "dims" og så har du adgang til
netradio uden PC. Men det er det samme, ingen radio og kun en 256 Kbps
internetforbindelse.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-07 23:38

Franz Berliner wrote:

> Og hvis væsentlige dele af sitet ikke virker på mac har du selvfølgelig
> ret i at det nok er medvirkende til færre gengangere blandt macbrugerne.

Ja... den mest dyrebare plads et web-site kan opnå, er en plads i fokls
samling af boomarks, for det er ensbetydne med, at brugeren kommer igen
og igen - og hvor manage Mac-bruere bookmarker et site der ikke fungerer
på ens Mac...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 14:36

Hej Hans

Hans Tosti Pedersen wrote:

> [...]
> at skulle holde liv i Microsoft... Men okey, det kan da være, at jeg
> skulle droppen idéen med at købe en iMac G5 og købe en Mac mini med

Det er også det, jeg forstår, du vil, men 'af nød' kan det jo i en
periode være nødvendigt med begge systemer i en overgangsfase. - Først
og fremmest, hvis man har en del af de store programpakker til Windows,
så er det en ret bekostelig affære at crossgrade, selvom det dog
heldigvis kun er en brøkdel af nyprisen. - Og så findes der jo desværre
nogle programmer til Windows, der ikke findes til mac. - Fx. er jeg selv
ret glad for at kunne bruge Suns StarOffice, og det er først og fremmest
af den grund, jeg har en Softwindows med Win98, og så for at kunne
konvertere Ami WordPro filer. - De er jo komplet utilgængelige for nogen
andre programmer - Mac eller Windows er her ligegyldigt.

Nå ja, og så selvfølgelig også for at kunne afprøve div.
handicaprelaterede softwarepakker, der ikke findes til mac. Test af
handicapsoftware har jo været en del af mit arbejde indtil 1.1.07, hvor
jeg har lukket helt ned for min forretningsvirksomhed.

> [...]
> så må sendes til IT-ordførerne for de forskellige partier. Så må
> vi se hvem, der måtte melde tilbage, if any.

Alletiders idé!!! - Men udover div. ordførere bør en sådan skrivelse nok
også sendes til selve Medie- & Kommunikationsudvalget, samt direkte til
Brian Mikkelsen.

> [...]
>
> Jeg vil gerne skrive et par ord, hvis der er opbakning til en lille
> arbejdsgruppe. Vi skal bl.a. bruge noget statistik på fordelingen af

Hm, jeg tror, det vil blive svært at finde noget reel statestik på, hvem
der bruger hvad. Min fornemmelse er, at der er langt flere Mac brugere
end de 2%, som Lars Krarup påstod. Jeg tror, der er mange - måske helt
op mod 10-12%, der er 'skabs-Mac'ister' - forstået på den måde, at de er
dobbelt-brugere - altså både Mac og Windows. Og jeg tror, der vil komme
endnu flere nu, hvor de nye Mac bliver dualboot.

OK - et forslag....
Hvad med at nedsætte en lille gruppe af nogle af de mest 'prominente'
fx. her fra gruppen, men det bør så først og fremmest være folk, der bor
i nærheden af 'magtens korridorer' - altså primært bosiddende i
Københavnsområdet... Jeg kunne forestille mig et par rigtige Mac-nørder
(positivt forstået) + et par 'konvertitter' - også positivt forstået, -
så der er både gamle og nye Mac brugere i en sådan gruppe. Det vil jo så
sige, at problemstillingen kan belyses fra begge sider, og dermed få en
langt større slagkraft....

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 15:30

> [...]
> så der er både gamle og nye Mac brugere i en sådan gruppe. Det vil jo så
> sige, at problemstillingen kan belyses fra begge sider, og dermed få en

Det er ved at blive taget op af MacBruger, så prøv at koordinere det med
MacBrugers formand, Hanne Hertzog, hvis adresse, telefonnummer og e-mail
adresse kan findes på:

<http://www.macbruger.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 15-01-07 08:20

On 15 Jan., 08:08, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Hvad med at lade det gå igennem MacBruger, landets største mac bruger
> forening?

Jeg er ikke medlem af omtalte forening, men de skal da være velkomne.

--
HTP

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 08:54

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Jeg er ikke medlem af omtalte forening, men de skal da være velkomne.

Så burde du melde dig ind .

<http://www.macbruger.dk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 15-01-07 09:24

On 15 Jan., 08:53, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Så burde du melde dig ind .

Som vestjyde er det ret begrænset hvor meget man får ud af deres
offlineaktiviteter. Det hele foregår i Valby. :(

--
HTP

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 10:00

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Som vestjyde er det ret begrænset hvor meget man får ud af deres
> offlineaktiviteter. Det hele foregår i Valby. :(

Næh, også i eksempelvis Odense. Vi har da vist medlemmer fra Skåne i øst
til Jylland i vest.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 15-01-07 10:11

On 15 Jan., 09:59, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Næh, også i eksempelvis Odense. Vi har da vist medlemmer fra Skåne i øst
> til Jylland i vest.

Description på Google for www.macbruger.dk er: "Brugergruppe med
aktiviteter fokuseret i sjællandsområdet."

Ærgeligt, at en I begrænser jer på den måde. Var der aktiviteter i
eks. Odense eller Århus, på lige fod med Valby, kunne man argumentere
for at jeres forening er landsdækkende.

Nå, men nu går vi vidst rigtig meget OT.

Hvis/når jeg får en Mac, og når jeg bliver tilstrækkelig irriteret
over DRs tilsyneladende negligerende holdning over for andet end
Windows, så kan det vel tænkes, at jeg ville være med til at tage
inititiv til at gøre noget for at få sat fokus på problemstillingen.

--
HTP

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-07 11:00

> [...]

> Ærgeligt, at en I begrænser jer på den måde. Var der aktiviteter i
> eks. Odense eller Århus, på lige fod med Valby, kunne man argumentere

Vi har en lokalafdeling i Odense ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 15-01-07 10:34

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) writes:

>Næh, også i eksempelvis Odense. Vi har da vist medlemmer fra Skåne i øst
>til Jylland i vest.
>--
>Per Erik Rønne
>http://www.RQNNE.dk

Og een USA, nogle på Grønland, Frankrig, Norge og Sverige
Man får Dobbeltklik og så har man jo netværket. Jeg har da f.eks. et
medlem i Jylland, der ringer med jævne mellemrum, og skal have hjælp med
et eller andet. DEt kan jo godt være andent end lige hard eller software
problemmer. Her i gruppeen foregår det jo også mest over nettet

Og så ikke mindst, er man er for 150 kr. et helt år med til at støtte op
om Mac miljøet, og kan eks. være mange, når vi skal støtte op om en eller
anden sag. Vi burde helt klart støtte op om de manglende muligheder med
hos DR.

Vores tidligere formand, har skrevet til flere, når han har støt på
manglende mulighed for Mac.
Bankerne har vi jo fået vækket

venlig hilsen Hanne

PS. Hvis vi kunne få en rigtig aktivt medlem i Jylland, der ville være
behjælpelig med undergrupper, så støtter vi gerne op om arrangementer også
der, som vi gør på FynHH

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 15-01-07 13:06

On 15 Jan., 12:39, Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> [...]
> forvejen have sørget for at have en harddisk, der er stor nok til også
> at have plads til Windows. Det er altså både dyrt og besværligt.

Ja, især dyr! For det første er Apple hardware dyrere end tilsvarende
til Windows, men udover licens til Mac OS X skal man også betale en
eller anden ublu pris for XP eller Vista. Det kommer naturligvis
foruden sin medielicens til ~2100 om året.

Hvis det skal være nødvendigt med Windows for at opleve de nye
muligheder på nettet, så vil jeg ligeså gerne bare købe en eller
anden laptop, hvor man pt. får gratis Vista upgrade. Jeg vil netop
købe Mac OS for at slippe for bøvl.

Jeg er så meget i tvivl...

--
HTP

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-01-07 13:14

> [...]

> muligheder på nettet, så vil jeg ligeså gerne bare købe en eller
> anden laptop, hvor man pt. får gratis Vista upgrade. Jeg vil netop

Hans - hør nu her !

Apple er ikke dyrere end en Windows bærbar. Med en Mac får du et lækkert
stykke hardware med masser af gratis software med.

Med mindre du har brug for at kunne lave helt Windows only ting på din
Mac, så vil du ikke opleve problemer med at bruge den i dagligdagen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 16:15

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hans - hør nu her !
>
> Apple er ikke dyrere end en Windows bærbar. Med en Mac får du et lækkert
> stykke hardware med masser af gratis software med.

Jeg vil nu give Hans lidt ret forstået på den måde, - at hvis du selv er
en 'hardware-nørd', kan du godt bygge en PC helt fra grunden for en
billigere penge end det, den tilsvarende Mac vil koste. - Problemet er
her så bare den, at man _skal_ kende til en masse stumper og
dippedutter, der skal passe præcist sammen for at opnå den fulde udbytte
af en PC med samme tekniske specs som den tilsv. Mac.

MEN - sammenligner man med PC hardware i et anerkendt og færdigbygget
produkt, så er der ikke den store forskel

> Med mindre du har brug for at kunne lave helt Windows only ting på din
> Mac, så vil du ikke opleve problemer med at bruge den i dagligdagen.

Just præcis! - og som andre har påpeget, så er der nok en eller anden
Windows version et eller andet sted i huset, og når så BootCamp jo
samtidig er gratis, så er det bare tiden til installationen, der kræves.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 16:54

> Hans - hør nu her !
>
> Apple er ikke dyrere end en Windows bærbar. Med en Mac får du et lækkert
> stykke hardware med masser af gratis software med.

Ja, prøv at lave en sammenligning på Dells hjemmesider. Her kan du
nemlig stykke f.eks en bærbar sammen der er sammenlignlig med en
Macbook. Du skal bl.a vælge Xp Pro i stedet for Home, som er det OS der
er i de modeller med de priser Dell reklamerer med. Og batteriet. Du
skal skifte til et med samme antal celler som en Macbooks har. De
modeller Dell reklamerer med har batterier med mindre kapacitet. Bare
for at nævne et par andre ting.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-01-07 19:51

> [...]

> muligheder på nettet, så vil jeg ligeså gerne bare købe en eller
> anden laptop, hvor man pt. får gratis Vista upgrade. Jeg vil netop

Frem for en Windows licens kan man købe en TV tuner til sin Mac. Så får
man bedre opløsning og slipper for streaming der går i stå.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 21:36

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> [...]

> Frem for en Windows licens kan man købe en TV tuner til sin Mac. Så får
> man bedre opløsning og slipper for streaming der går i stå.

Eller endnu bedre, et TV apparat. Det er gratis - lige som Vista.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-01-07 22:16

> <snip>

> Eller endnu bedre, et TV apparat. Det er gratis - lige som Vista.

Med et TV apparat er man nødt til at sidde parat når udsendelsen
begynder.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-01-07 23:24

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Med et TV apparat er man nødt til at sidde parat når udsendelsen
> begynder.

Skal du da oss med en computer, forskellen er da bare at du selv kan
vælge hvornår.
Vil da være skørt at starte en streaming/afspilning og så ikke være
parat til at se på ....

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-07 03:00

> <snip>

> Eller endnu bedre, et TV apparat. Det er gratis - lige som Vista.

Men så kan man ikke optage udsendelserne. Til senere brænding på den
indbyggede DVD-brænder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-01-07 20:57

> [...]
> at være et flertal i Folketinget for, at med den nye medielicens, _skal_
> alle have lige adgang til at bruge de offentlige IT tjenester, jvf.

Man kunne jo også vælge den positive indfaldsvinkel, at han rent faktisk
lovede at det hele er oppe at køre inden 1. maj.

Skal vi ikke brae tage ham på ordet...?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 16-01-07 10:59

On 15 Jan., 13:06, "Hans Tosti Pedersen" <hanspeder...@gmail.com>
wrote:
> Jeg er så meget i tvivl...

Så... Nu er beslutningen truffet. Fik et godt tilbud på en iMac 20"
fra september sidste år med duo core und alles. Den afhentes primo
februar. Jeg glæder mig. :)

--
HTP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 13:56

Hej Hans

Tillykke! - Det vil du ikke fortryde! - Tag dig god tid til at lære
hovedprincipperne i systemet at kende. Det lønner sig i den sidste ende...
mvh. Erik Richard

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 16-01-07 15:44

On 16 Jan., 13:55, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> Tillykke! - Det vil du ikke fortryde! - Tag dig god tid til at lære
> hovedprincipperne i systemet at kende. Det lønner sig i den sidste ende....

Mange tak! Jeg er ikke helt ukendt med Mac, idet jeg tilbage i 97, tror
jeg det var, var den stolte ejer af en Macintosh Performa 6200. Da var
jeg i øvrigt ret aktiv her i gruppen, og det er da betryggende, at man
kan genkende mange af navnene fra dengang.

Men lige siden er mit sind blevet forurenet af primært Windows,
sekundært lidt Linux. Jeg glæder mig til at komme "tilbage". :)

--
HTP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 16:20

Hej Hans

Hans Tosti Pedersen wrote:

> [...]
> jeg i øvrigt ret aktiv her i gruppen, og det er da betryggende, at man
> kan genkende mange af navnene fra dengang.

Uha ja... 6200 me en system 7.5.5 var noget nær umulig at kvæle. - 6100,
5200 og 7200 var virkelig nogle slidere, og der kører faktisk stadig en
del af dem rundt omkring som 'skrivemaskiner'...

> Men lige siden er mit sind blevet forurenet af primært Windows,
> sekundært lidt Linux. Jeg glæder mig til at komme "tilbage". :)

En 'fortabt søn' er altid velkommen tilbage [...sagde teologen.]

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 18:39

On 2007-01-16 15:43:51 +0100, "Hans Tosti Pedersen"
<hanspedersen@gmail.com> said:

> [...]
> jeg i øvrigt ret aktiv her i gruppen, og det er da betryggende, at man
> kan genkende mange af navnene fra dengang.

Det er ikke dig, der bor nede i Skolegade?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 16-01-07 20:04

On 16 Jan., 18:38, Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:

> Det er ikke dig, der bor nede i Skolegade?

Tæt på, Henrik. :) Jeg boede i Østergade da vi udvekslede
Mac-erfaringer dengang, og siden Norgesgade. I mellemtiden er vi
flyttet til Næsbjerg ved Varde.

--
HTP

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-07 01:14

On 2007-01-16 20:04:15 +0100, "Hans Tosti Pedersen"
<hanspedersen@gmail.com> said:

> Tæt på, Henrik. :) Jeg boede i Østergade da vi udvekslede
> Mac-erfaringer dengang, og siden Norgesgade. I mellemtiden er vi
> flyttet til Næsbjerg ved Varde.

Jeg tænkte nok, det var dig. Vi skrev meget sammen i det gode gamle
dage for ti år siden. Startede vi ikke, da Danadata blev købt af Tele
Danmark, og de oprettede deres egne nyhedsgrupper? Der skrev vi en del
på Tele Danmarks Mac-gruppe. Er det ikke din kærestes navn, du har til
mellemnavn. I er måske blevet gift?
   Jeg har i øvrigt den der widget til De Gule Sider, så det tager tre
sekunder at finde ud af, hvor du bor. Vi kender nogen på
Knoldesparkervej, der blev gift i Næsbjerg Kirke næsten ved siden af
dig. Hvad i alverden laver du dog på det gudsforladte sted? Nå ja,
bortset fra kirken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 17-01-07 07:55

On 17 Jan., 01:13, Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> Jeg tænkte nok, det var dig. Vi skrev meget sammen i det gode gamle
> dage for ti år siden.

En "det er godt nok længe siden" email afsendt til hr. Münster. :)

--
HTP