Mails forsvundet fra "mail"
Fra : Henrik Enslev

Dato : 11-01-07 18:40

Hej
For lige at rydde lidt op i min indbakke med godt 4000 mails, lavede jeg
en mappe til gamle mails og puttede alle dem fra før 2007 deroveri. Det
gik fint, og viste, at der var godt 100 mails fra i år i min indbakke.
Så lavede jeg genopbygning af mailbox, og næste gang jeg kiggede deri
var der kun 15.
Hvor blev de ca 85 af, og kan de findes igen?

OS 10.4.5 mail 2.0.5

På forhånd tak

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-01-07 19:00

Henrik Enslev skrev:

> Det gik fint, og viste, at der var godt 100 mails fra i år i min
> indbakke. Så lavede jeg genopbygning af mailbox, og næste gang
> jeg kiggede deri var der kun 15.

Det er et elendigt program til at håndtere mange mails for at
sige det mildt, og når man så endelig beslutter sig for at muge
ud, går det ofte for alvor galt.

> Hvor blev de ca 85 af, og kan de findes igen?

Man kan nogle gange være heldig at få dem tilbage igen ved at
importere fra Mail-mappen (~Library / Mail, så vidt jeg husker).
Altså, vha. Mails egen import-funktion.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Enslev

Dato : 11-01-07 19:34

> Det er et elendigt program til at håndtere mange mails for at
> sige det mildt, og når man så endelig beslutter sig for at muge
> ud, går det ofte for alvor galt.

Hvad vil du så foreslå? (for folk med ringe datadiciplin)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-01-07 19:49

Henrik Enslev skrev:

> Hvad vil du så foreslå? (for folk med ringe datadiciplin)

Jeg har ledt efter et alternativ på jobbet længe. Indtil videre
tyder det på, at de fleste er glade for MS Entourage, som jo så
desværre langt fra er gratis, men Entourage kan holde styr på
væsentlig flere mails end Mail, tyder det på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-07 21:18

> [...]
> desværre langt fra er gratis, men Entourage kan holde styr på
> væsentlig flere mails end Mail, tyder det på.

Mail kan sagtens holde styr på adskillige gb mail, men bliver ret tung
hvis man ikke har et tilstrækkeligt med ram. Når lokale mailboxe i
Mail går i stykker er det ikke selve mbox'en men derimod apples
wrapper omkring mbox'en som Mail får problemer med at læse.
Jeg har ikke set det ske i mail på 10.4, men på 10.3 sker det ofte, i
næsten alle tilfælde kan mbox filen fint læses af såvel Thunderbird,
Entourage og mutt.

Entourage er fin op til 2-3GB, når den runder 4-5GB er der ingen anden
udvej end at begynde at slette mail hvis man fortsat vil holde liv i
den ene fil hvori såvel lokale mailboxe som cacheede Exchange og Imap
mailboxe lagres. Denne begrænsning har Mail ikke.

Til lagring af store mængder mail er der imho intet der slår tunderbird.

Entourage's største mangel er dog ikke at mailboxen kan gå i stykker,
men derimod søgefunktionen som mildt sagt stinker uanset om man vil
søge efter kontakter eller mails.

På jobbet har jeg pensioneret entourages ldap til fordel for apples
adressebog. Mail snakker dog ikke tilsrækkelogt godt med vores
exchange setup til at den kan bruges.

mht min wishlist for Entourage 12 er keberoes understøttelse og en
fornuftig søgefunktion (extern spotlight indexering af entourge
databasen er bare ikke godt nok)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 02:53

On 2007-01-11 21:17:34 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Mail kan sagtens holde styr på adskillige gb mail, men bliver ret tung
> hvis man ikke har et tilstrækkeligt med ram.

Men har man RAM nok, skal man altså ikke være bekymret?

> [...]
> læse. Jeg har ikke set det ske i mail på 10.4, men på 10.3 sker det
> ofte, i næsten alle tilfælde kan mbox filen fint læses af såvel

Er der ikke nogen måde at redde det på i Mail? Kan man ikke bare
importere mbox'en igen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-01-07 13:22

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Mail kan sagtens holde styr på adskillige gb mail, men bliver
> ret tung hvis man ikke har et tilstrækkeligt med ram.

Mail i 10.3.x løb næsten altid i kaos på jobbet, når mailboksene
nåede en størrelse på 2 GB sammenlagt. Det drejede/drejer sig om
G4 og G5 maskiner med imellem 1.5 og 2.5 GB RAM (i dag er der kun
et par enkelte G4'ere tilbage).

Det tyder på, at Mail i 10.4.x kan holde styr på mere. Nok pga.
ændringen fra at have samtlige mails i én samlet .mbox-fil i
10.3.x, hvor de i 10.4.x ligger som selvstændige .emlx-filer, men
det har nu ikke helt løst problemet med at programmet begynder
at opføre sig yderst sært, når mailboksene når en vis størrelse.

> Når lokale mailboxe i Mail går i stykker er det ikke selve
> mbox'en men derimod apples wrapper omkring mbox'en som Mail får
> problemer med at læse.

Måske grunden til at det ofte kan lade sig gøre at genimportere
dem fra ~Library/Mail-mappen.

> Jeg har ikke set det ske i mail på 10.4, men på 10.3 sker det
> ofte, i næsten alle tilfælde kan mbox filen fint læses af såvel
> Thunderbird, Entourage og mutt.

En enkelt gang blev jeg også nødt til at importere dem i Entourage
fordi Mail nægtede at kendes ved sine egne filer. Det var dog med
Mail i Panther.

> [...]
> holde liv i den ene fil hvori såvel lokale mailboxe som cacheede
> Exchange og Imap mailboxe lagres. Denne begrænsning har Mail

Jeg har til dato ikke oplevet problemer i Entourage og den holder
styr på en del mails på et par installationer på jobbet, men jeg
har ikke bidt mærke i, hvor mange GB den rent faktisk har styr på.
Det vil jeg lige tjekke efter.

> Til lagring af store mængder mail er der imho intet der slår
> tunderbird.

Den vil jeg prøve af en dag så. Har godt nok haft den inde før,
men det er ved at være en tre år siden efterhånden.

> Entourage's største mangel er dog ikke at mailboxen kan gå i
> stykker, men derimod søgefunktionen som mildt sagt stinker
> uanset om man vil søge efter kontakter eller mails.

Ja, den er ganske rigtigt elendig, men jeg er nu heller ikke
videre imponeret over søgefunktionen i Mail.

> På jobbet har jeg pensioneret entourages ldap til fordel for
> apples adressebog. Mail snakker dog ikke tilsrækkelogt godt med
> vores exchange setup til at den kan bruges.

Har I fælles adressekartotek?
Det er nok det, jeg savner mest på jobbet.

Forleden hørte jeg rygter om, at der i 10.5 Server vil være langt
større mulighed for at kunne dele adressekartoteker blandt sine
brugere. Spørgsmålet er, om der er hold i rygtet. Det er jeg ret
spændt på.

Jeg købte for ca. et år siden en FirstClass Server-licens, men
det var desværre et fejlkøb. Det var en tand for bøvlet i mine
øjne, og jeg var ikke speciel vild med FirstClass-klienten til
OS X, som mildest talt manglede en del sammenlignet med Windows-
klienten, så det er droppet igen. Overvejer meget en Exchange-
server, men det er jo en større investering. Jeg hælder imellem
at have en intern Exchange-server stående, eller flytte det hele
ud på et eksternt webhotel.

--
Hilsen
Madsen